شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر -کپی

این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر شبستر در سال تحصیلی 1397-98 بود. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر شبستر چند مدرسه انتخاب شد و از بین مدارس، تعداد سه الی چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از بین دانش آموزان، تعداد 40 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه، 1 گروه آزمایش(20 نفر) و 1 گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفت. آزمودنیهاي گروه آزمایش (آموزش مهارتهای اجتماعی) به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو (1989) بود. براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش شادکامی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).
شناسه کالا در انبار: 20-01-07-کپی
500,000

فصل اول:  کلیات پژوهش.... 1

1-1- مقدمه2

1-2- بیان مساله3

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

1-4- اهداف پژوهش... 7

1-4-1- اهداف کلی پژوهش.... 7

1-4-2- اهداف جزئی پژوهش.... 7

1-5- فرضیه های پژوهش... 7

1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 8

1-6-1- تعریف مفهومی.. 8

1-6-2- تعریف عملیاتی.. 8

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 9

2-1- مبانی نظری تحقیق. 10

2-1-1- شادکامی.. 10

2-1-2- رویکردهای نظری شادکامی.. 11

2-1-3- سن و شادکامی.. 15

2-1-4- اضطراب... 16

2-1-5- اضطراب طبیعی.. 18

2-1-6- مؤلفه های اضطراب... 18

2-1-7- سبب شناسي اضطراب... 20

2-1-8- رويكردهاي نظري اضطراب... 21

2-1-9- نظريه‌هاي روانكاوي.. 22

2-1-10- بررسی اضطراب از منظر زیست شناسی.. 26

2-1-11- روان رنجوری درونی شده آیزنگ.... 27

2-1-12- سیستم بازداری رفتاری گری.. 28

2-1-13- بازداری رفتاری کاگان. 29

2-1-14- همبودی بین افسردگی و اضطراب... 30

2-1-15- مهارتهای اجتماعی.. 31

2-1-16- مولفه های مهارت اجتماعی.. 34

2-1-17- هدفهای اجتماعی شدن. 35

2-1-18- نظريه‌هاي سازگاري اجتماعي.. 36

2-2- پیشینه عملی تحقیق. 46

2-2-1- تحقیقات داخلی.. 46

2-2-2- تحقیقات خارجی.. 47

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 49

3-1- روش پژوهش... 50

3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری. 50

3-3- ابزار جمع آوری اطلاعات.. 50

3-3-1- سیاهه اضطراب بک (BAI)50

3-3-2- برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی.. 51

3-3-3- شادکامی.. 51

3-3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها51

فصل چهار: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش.... 52

4-1- یافته های توصیفی. 53

4-2- بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس... 54

4-2-1- بررسی نرمال بودن توزیع نمرات متغیرهای پژوهش.... 54

4-2-2- بررسی مفروضه همگنی شیب رگرسیون. 54

4-2-3- بررسی مفروضه یکسانی واریانس ها55

4-3- فرضیه های پژوهش... 55

فصل پنج: بحث و نتیجه گیری... 58

5-1- مقدمه59

5-2- تبیین فرضیه های پژوهش... 59

5-3- محدودیتهای پژوهش... 61

5-4- پیشنهادهای پژوهش... 61

5-5- پیشنهادهای کاربردی. 62

منابع و مآخذ. 63

منابع فارسی.. 63

منابع لاتین.. 65

ضمائم   70