شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

اثربخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز

این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودکان ناشنوا شهر تبریز در سال 1398-99 بود. در طی این تحقیق نمونه بالغ بر 60 نفر در قالب دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ضعف روانی و پرسشنامه افسردگی بک بود. آموزش تاب آوری طی برنامه آموزشی که در 9 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش ارائه می شود، انجام شد. براي تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز تاثیر دارد (01/0>p). بنابراین این برنامه آموزشی، برنامه ای پیشگیرانه است که از آن می توان در بسیاری از مراکز درمانی به منظور ایمن سازی روانی افرد در برابر مشکل های مختلف روانی و اجتماعی استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود این برنامه به طور گسترده در مراکز مشاوره به مراجعان داده شود.
شناسه کالا در انبار: 20-01-02
500,000

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                             شماره صفحه

1- فصل اول:  کلیات پژوهش.... 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مساله. 2

1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

1-4- اهداف پژوهش.... 6

1-4-1- اهداف کلی پژوهش.... 6

1-4-2- اهداف جزئی پژوهش.... 6

1-5- فرضیه های پژوهش.... 6

1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی.. 7

1-6-1- تعاریف مفهومی.. 7

1-6-2- تعاریف عملیاتی.. 7

2- فصل دوم:  ادبیات و پیشینه تحقیق... 8

2-1- تاب آوری.. 9

2-1-1- تاریخچه مطالعه تاب آوری.. 9

2-1-2- تعریف تاب آوری.. 11

2-1-3- بررسی تاریخچه تاب آوری.. 12

2-1-4- ثبات و تغییردر سازگاری افراد تاب آور. 20

2-1-5- تأثیرات فرهنگی روی تاب آوری.. 22

2-1-6- انواع تاب آوری.. 23

2-1-7- نیم‌رخ فرد تاب آور. 25

2-1-8- رویکرد روان شناسی مثبت نگر. 35

2-1-9- رویکرد انسان گرایی.. 36

2-2- افسردگی.. 37

2-2-1- مدلهای افسردگی مبتنی بر استرس-آسیب پذیری شناختی.. 39

2-2-2- نظریه شناختی بک.... 41

2-2-3- افکار خودآیند منفی:42

2-2-4- سوگیری یا خطاهای منطقی نظامند:43

2-2-5- فرض یا باورهای زیربنایی.. 44

2-2-6- نظریه افسردگی لوینسون. 46

2-2-7- نظریه درماندگی آموخته شده سلیگمن.. 48

2-3- ضعف روانی.. 51

2-3-1- روان پريشي و نژندي.. 52

2-3-2- درمانهاي جسماني.. 53

2-3-3- تشخيص بيماري رواني.. 54

2-3-4- مهارت تحمل پریشانی.. 55

2-4- پیشینه عملی تحقیق.. 57

2-4-1- تحقیقات داخلی.. 57

2-4-2- تحقیقات خارجی.. 59

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 61

3-1- روش پژوهش.... 62

3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 62

3-3- ابزار جمع آوری اطلاعات... 63

3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها66

 فصل چهارم: یافته های پژوهش.... 67

4-1- یافته های توصیفی.. 68

4-2- پیش فرضها68

4-2-1- نرمال بودن. 68

4-2-2- همگنی شیب رگرسیون. 69

4-3- فرضیه های پژوهش.... 69

فصل پنجم:  بحث و نتیجه گیری... 72

5-1 مقدمه. 73

5-2- تبیین فرضیه های پژوهش.... 73

5-3- محدودیتهای پژوهش.... 75

5-4- پیشنهادات پژوهش.... 75

5-5- پیشنهادات کاربردی.. 75

منابع. 76

ضمائم.. 84

منابع

اکرمی، حسین (1386)، مقايسه اختلال ضعف رواني در بين زنان داراي اختلاف خانوادگي و زنان عادي شهرستان ابهر. فصلنامه علمی - پژوهشی، پژوهش در یادگیري آموزشگاهی و مجازي، سال دوم، شماره هشتم.

بشارت، محمدعلی و عباسپور دوپلانی، طاهره. (1390). رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان. یافته های نو در روان شناسی، 6 ،110-122.

بشارت، محمدعلی؛ صالحی، مریم؛ شاه محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین. (1392). رابطة تاب آوري و سختكوشي با موفقيت ورزشي و سلامت رواني در ورزشكاران، روانشناسي معاصر، 3(2)، 38-48.پايان نامه ي كارشناسي ارشد،دانشگاه علامه طباطبائي.

بیگدلی، ایمان الله؛ نجفی، محمود و رستمی، مریم (1392). رابطه ی سبک های دلبستگی، تنظیم هیجان و تاب آوری با بهزیستی روانی در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ی سیزدهم.ص 9. 12-25.

پور افضل، فاطمه؛ سید فاطمی، نعیمه؛ اینانلو، مهرنوش و حقانی، حمید. (1392). بررسی همبستگی  استرس درک شده  با تاب آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری.مجله ی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران (حیات) ، دوره نوزدهم، شماره 1، صص 41-52.

پوریا، سمیه. (1389). اثربخشی آموزش مهارت‌های تاب‌آوری بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان دوره راهنمایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.

جليلي، علي و حسينچاري، مسعود (1389). تبيين تاب آوري روانشناختي بر حسب خودکارآمدي در دانشجويان ورزشکار و غيرورزشکار، نشريۀ رشد و يادگيري حرکتي- ورزشي، شماره 6، 131- 153.

جمال فر، سياوش.(1388).  روانشناسي شخصيت، مولف: راس؛ آلن.  چاپ دهم، تهران: نشرروان.

جوادی، رحم خدا. آقا بخشی حبیب. رفیعی ، حسن (1387). رابطهكاركردخانوادهوتاب آوريدربرابرمصرف مواددردانشآموزانپسردبيرستانيمدارس پرخطر. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال یازدهم، شماره 41.

حاجی اسمعیلی، اعظم.(1392). مقایسه سلامت روان، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی و تاب آوری والدین دانش آموزان نابینا و ناشنوا در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران.

حسام پور، مریم. (1388). نقش واسطه ای سبک های هویت در میان روابط اجتماعی و تاب اوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.

حسینی قمی، طاهره ؛ سلیمی بجستانی، حسین. (1391). اثربخشی آموزش تاب آوری بر استرس مادران دارای فرزندان مبتلا به سرطان در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی سلامت, 1(4), 97-109.

حسینی قمی، طاهره و سلیمی بجستانی، حسین (1391). اثر بخشی آموزش تاب آوری بر استرس مادران دارای فرزندان مبتلا به  سرطان در بیمارستان امام خمینی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، شماره 4.

خاکپور، مسعود و مهر آفرید، معصومه. (1391). مقایسه اختلالات روانی و تاب آوری زوجین دارای اولین فرزند عادی و استثنایی در شهر فاروج. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی, 4(4)، 583-571.

ربیعی کناری، فاطمه؛ جدیدیان، علی؛ سلگی، محمد.(1394). اثربخشی آموزش تاب ‌آوری بر کاهش استرس والدگری مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال اوتیسم. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. ۲۳ (۴)،۹۵-۱۰۵.

رحیمیان، اسحق. اصغر نژاد، فرید (1387). رابطهسرسختيروانشناختيوخودتاب آوريباسلامترواندرجوانان وبزرگسالانبازماندهزلزلهشهرستانبم. مجلهروانپزشكيوروانشناسيبالينيايران،سالچهاردهم،شماره1،بهار1387، 62-70.

روزنهان، دیوید و سلیگمن، مارتین(1387). آسیب شناسی روانی جلد 2(ترجمه یحیی سیدمحمدی). تهران: ارسباران.(تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).

ریاحی, موسی؛ آزاد، یاسر ؛ سالاری، محمد.(۱۳۹۳). اثر بخشی آموزش تاب آوری بر کاهش افسردگی مادران کودکان استثنایی، اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده گامی در ترسیم الگوی مطلوب خانواده، اهواز، انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران، دانشگاه شهید چمران اهواز، https://www.civilica.com/Paper-FPAI01-FPAI01_185.html

زرین کلک، حمیررضا (1388). اثربخشيآموزشمؤلفه هايتابآوريبركاهشآسيبپذيرينسبتبهاعتيادو تغييرنگرشدانشآموزاننسبتبهمصرفمواد پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.

سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینیا (1386). خلاصه روانپزشکی کاپلان-سادوک جلد 2 (ترجمه نصرت الله پورافکاری). تهران: شهرآب. (تاریخ به زبان انگلیسی 2002).

سامانی، سیامک، جوکار، بهرام؛ صحراگرد، نرگس. (1386). تاب آوری، سلامت روان و رضایت از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 3، 295-290.

شفیع زاده، رقیه (1391). رابطه ی تاب آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت. مجله ی دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال سیزدهم، شماره 3 .

شهنی، منیجه. عالی پور ، سیروس (1390). مقايسه تاب آوري، سلامت عمومي، پرخاشگري و عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر دبيرستاني خانواده هاي طلاق و عادي شهر اهواز با کنترل وضعيت اجتماعي – اقتصادي. دانشگاه شهید چمران اهواز. 29 :مجله مشاوره كاربردي. بهار و تابستان 1390صفحات:79-104.

صادقی، مسعود؛ سپهوندی، محمدعلی؛ رضایی فر، نسرین.(1395). تأثیر آموزش تاب‌آوری خانواده بر سلامت روانی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی. مجمله مشاوره و رواندرمانی خانواده. 6(1)، 57-78.

طالبی جویباری، مسعود. (1391). مقایسه سبک های اسنادی، نارسایی هیجانی و تاب‌آوری در بین دانش‌آموزان معلول حسی و حرکتی و دانش‌آموزان بینا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی محققی اردبیل.

علیلو، مجید محمود، شریفی، محمد امین.(1390). رفتار درمانی دیالکتیکی برا اختلال شخصیت مرزی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

کاوه، منیژه؛ علی زاده، حمید؛ دلاور، علی و برج علی، احمد (1388). تدوین برنامه ی افزایش تاب آوری در برابر استرس و تاثیر آموزش بر مولفه های کیفیت زندگی والدین دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، سال یازدهم، شماره 2، صص 119-140.

کاوه، منیژه؛ کرامتی، هادی. (1396). اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر استرس والدینی، رضایت زناشویی و تاب‌آوری والدین کودکان مبتلا به ناتوانی‌های یادگیری. ناتوانی های یادگیری, 6(3), 69-91.

کیخاونی، ستار؛ محمدزاده، جهانشاه؛ محمدی، جلال؛ نصراللهی، عباس؛ پیراحمدوند، مهرداد؛ رضایی، راحله؛ و رضایی، کبری. (1391). رابطه تاب آوری و سلامت روان با آسیب پذیری در برابر مواد مخدر در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 90-89. فصلنامه تاریخ پزشکی، سال چهارم، شماره 13، 84-67.

محمدی، مسعود؛ جزایری، علیرضا؛ رفیعی، امیر حسین؛ جوکتر، بهرام و عباس پور، شهناز.(1385). بررسی عوامل تاب آور در افراد در معرض خطر سو مصرف مواد مخدر. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول شماره 2و3.

مرتضوی، مهدی. (1389). اثربخشی درمان شناختی – رفتاری(CBT) بر افزایش تاب آوری دختران ناسازگار پایه سوم راهنمایی شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.

مؤمنی، خدامراد؛ ابراهیمی، پرستو؛ حسینیان، سیمین.(1393). ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی از طریق برنامه آموزش تاب آوری برای مادران کودکان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه فرهنگی-تربیتی زنان و خانواده. 8(26)، 39-64.

نجاتی، وحید. ملکی، قیصر (1389). رابطهبینتکانشگريوتأملگراییباعملکردحلمسئله. پیان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه تهران.

نصیر، مرضیه. (1390). رابطه ي راهبردهاي مقابله با استرس و تاب آوري با خوش بيني در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول.یافته های نو در روان شناسی، 7، 56-68.

Abramson, L.Y.,  Alloy, L.B., &  Metalsky, G.I.(1989). Hopelessness Depression: a theory-based subtype of depression. American psychological association . vol 96 , 358-372.

Abramson, L.Y., Seligman, M.E.P. & Teasdale, J.D. (1978) ‘Learned helplessness in humans: critique and reformulation’. Journal of Abnormal Psychology, 87, 49–74.

Abualkibash, S. K., Rodríguez, L., & José, M. (2015). Psychological resilience among Palestinian school students: An exploratory study in the West Bank. International Humanities Studies, 2(3), 1-20.‏

Alfred, G. C., Hammer, J. H., & Good, G. E. (2014). Male student veterans: Hardiness, psychological well-being, and masculine norms. Psychology of Men & Masculinity, 15(1), 95.‏

Allan, J. F., McKenna, J., & Dominey, S. (2014). Degrees of resilience: profiling psychological resilience and prospective academic achievement in university inductees. British Journal of Guidance & Counselling, 42(1), 9-25.‏

American Psychiatric Association (2013).Diagnostic and statistical manual of mental disorders.5th edition.Wshington D.C: Author.

American Psychiatric Association.(2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders.5th edition.Wshington D.C: Author.

Arce. E, Simmons. A.W., Winkielman. P., stein. M.B, Hitckock. C. paulus. M. P. (2009). Association between individual differences in self- reported emotional resilience and the affective- perception of neutral faces. Journal of Affective Disorders. 222-210 ,25.

Babanataj, R., Mazdarani, S., Hesamzadeh, A., Gorji, M. H., & Cherati, J. Y. (2019). Resilience training: Effects on occupational stress and resilience of critical care nurses. International journal of nursing practice25(1), e12697.‏

Bacchi, S., & Licinio, J. (2017). Resilience and psychological distress in psychology and medical students. Academic Psychiatry, 41(2), 185-188.‏

Bang, H. (2015). African American undergraduate students’ wisdom and ego-identity development: Effects of age, gender, self-esteem, and resilience. Journal of Black Psychology, 41(2), 95-120.‏

Bariola, E., Lyons, A., Leonard, W., Pitts, M., Badcock, P., & Couch, M. (2015). Demographic and psychosocial factors associated with psychological distress and resilience among transgender individuals. Journal Information, 105(10).‏

Barrett, C. E., Arambula, S. E., & Young, L. J. (2015). The oxytocin system promotes resilience to the effects of neonatal isolation on adult social attachment in female prairie voles. Translational psychiatry, 5(7), e606.‏

Beaven, S., Johnston, L., Wilson, T., Brogt, E., Blythe, J., Reugg, C., ... & Hawker, C. (2014). Risk and Resilience Factors Reported by a New Zealand Tertiary Student Population After the 4th September 2010 Darfield Earthquake. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 32(2).‏

Beck, A. T. (1987). Cognitive models of depression. Journal of Cognitive Psychotherapy: An International Quarterly, 1, 5–37.

Butcher, J. N. (2010). Minnesota multiphasic personality inventory. The Corsini Encyclopedia of Psychology, 1-3.

Caruana, V. (2014). Re‐thinking global citizenship in higher education: From cosmopolitanism and international mobility to cosmopolitanisation, resilience and resilient thinking. Higher Education Quarterly, 68(1), 85-104.‏

Cheung, K. C. (2017). The effects of resilience in learning variables on mathematical literacy performance: a study of learning characteristics of the academic resilient and advantaged low achievers in Shanghai, Singapore, Hong Kong, Taiwan and Korea. Educational Psychology, 37(8), 965-982.‏

Craighead,W. E., Miklowitz, D. J., Craighead, L.W.(2008). Psychopathology history, diagnosis, and emprical fundations. Canada: Willy & sons, inc.

Cutuli, J. J., Desjardins, C. D., Herbers, J. E., Long, J. D., Heistad, D., Chan, C. K., ... & Masten, A. S. (2013). Academic achievement trajectories of homeless and highly mobile students: Resilience in the context of chronic and acute risk. Child development, 84(3), 841-857.‏

Domhardt, M., Münzer, A., Fegert, J. M., & Goldbeck, L. (2015). Resilience in survivors of child sexual abuse: a systematic review of the literature. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4), 476-493.‏

Fan, W., Zhou, M., Cheung, F. M., Zhang, J., & Zhou, X. (2016). Contributions of resilience to mental health in Chinese secondary school students at different disaster stress levels. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(3), 389-398.‏

Faso, D. J., Neal-Beevers, A. R., & Carlson, C. L. (2013). Vicarious futurity, hope, and well-being in parents of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(2), 288-297.‏

Gralewski, J., & Karwowski, M. (2016). Are Teachers' Implicit Theories of Creativity Related to the Recognition of Their Students' Creativity?. The Journal of Creative Behavior.‏

Halstead, E., Ekas, N., Hastings, R. P., & Griffith, G. M. (2018). Associations Between Resilience and the Well-Being of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder and Other Developmental Disabilities. Journal of autism and developmental disorders, 1-14.

Hayes, S. A., & Watson, S. L. (2013). The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 43(3), 629-642.‏

Ho, F. K. W., Louie, L. H. T., Chow, C. B., Wong, W. H. S., & Ip, P. (2015). Physical activity improves mental health through resilience in Hong Kong Chinese adolescents. BMC pediatrics, 15(1), 48.‏

Kassis, W., Artz, S., Moldenhauer, S., Géczy, I., & Rossiter, K. (2015). A DYNAMIC AND GENDER SENSITIVE UNDERSTANDING OF ADOLESCENTS’PERSONAL AND SCHOOL RESILIENCE CHARACTERISTICS DESPITE FAMILY VIOLENCE: THE PREDICTIVE POWER OF THE FAMILY VIOLENCE BURDEN LEVEL. International Journal of Child, Youth & Family Studies, 6(3), 388.‏

Kim, J. H., KIM, M., & Cho, J. Y. (2017). The mediating effect of the resilience on the relationship between stress in clinical practice and clinical competence in nursing students. J Korea Acad Ind Coop Soc, 18, 669-678.‏

Kong, X. M., Zhu, W. Q., Hong, J. X., & Sun, X. H. (2014). Is glaucoma comprehension associated with psychological disturbance and vision-related quality of life for patients with glaucoma? A cross-sectional study. BMJ open, 4(5), e004632.

Lasselin, J., Elsenbruch, S., Lekander, M., Axelsson, J., Karshikoff, B., Grigoleit, J. S., ... & Benson, S. (2016). Mood disturbance during experimental endotoxemia: predictors of state anxiety as a psychological component of sickness behavior. Brain, behavior, and immunity, 57, 30-37.

Lewinsohn, P.(1974).A behavioral approach to depression. In R.J.friedman & M.M. Katz (Eds). The psychology of depression: contemporary theory and research. Washington, Dc: winston.

Liu, D. W., Fairweather-Schmidt, A. K., Burns, R. A., & Roberts, R. M. (2015). The Connor-Davidson Resilience Scale: Establishing invariance between gender across the lifespan in a large community based study. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(2), 340-348.‏

Liu, Y., Wang, Z., & Lü, W. (2013). Resilience and affect balance as mediators between trait emotional intelligence and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 54(7), 850-855.‏

Luine, V. (2016). Estradiol: mediator of memories, spine density and cognitive resilience to stress in female rodents. The Journal of steroid biochemistry and molecular biology, 160, 189-195.‏

Maier, S.F. and Seligman, M.E.P. (1976) ‘Learned helplessness: theory and evidence’.Journal of Experimental Psychology: General, 105, 2–46.

Mark, J., Williams, G. (1992). The psychological treatment of depression.London: Routledge.

McFarland, D. C., & Roth, A. (2017). Resilience of internal medicine house staff and its association with distress and empathy in an oncology setting. Psycho‐oncology, 26(10), 1519-1525.‏

Milne, T., Creedy, D. K., & West, R. (2016). Integrated systematic review on educational strategies that promote academic success and resilience in undergraduate indigenous students. Nurse education today, 36, 387-394.‏

Monroe,  S.M., & Simons,  A.D.(1991). Diathesis-stress theories in the context of life stress research: implications for depressive disorders. Psychol Bull, 110(3):406-425.

Navarro, R., Yubero, S., & Larrañaga, E. (2017). Cyberbullying victimization and fatalism in adolescence: Resilience as a moderator. Children and Youth Services Review.‏

Rahimi, B., Baetz, M., Bowen, R., & Balbuena, L. (2014). Resilience, stress, and coping among Canadian medical students. Canadian medical education journal, 5(1), e5.‏

Shi, M., Wang, X., Bian, Y., & Wang, L. (2015). The mediating role of resilience in the relationship between stress and life satisfaction among Chinese medical students: a cross-sectional study. BMC medical education, 15(1), 16.‏

Smallheer, B.A.(2011).Learned Helplessness and depressive symptoms in patients following acute myocardial infaction.Unpublished Doctoral Dissertation.Vanderbilt University.

Smallheer, B.A.(2011).Learned Helplessness and depressive symptoms in patients following acute myocardial infaction.Unpublished Doctoral Dissertation.Vanderbilt University.

Smeets, E., Neff, K., Alberts, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self‐compassion intervention for female college students. Journal of clinical psychology70(9), 794-807.‏

Stratta, P., Capanna, C., Patriarca, S., de Cataldo, S., Bonanni, R. L., Riccardi, I., & Rossi, A. (2013). Resilience in adolescence: gender differences two years after the earthquake of L’Aquila. Personality and Individual Differences, 54(3), 327-331.‏

Tse, J., Kwon, P., & Faust, E. (2017). Extraversion as a moderator of resilience factors in lesbian, gay, and bisexual adults. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 1-16.‏

Ursano, R. J., Heeringa, S. G., Stein, M. B., Jain, S., Raman, R., Sun, X., ... & Hwang, I. (2015). Prevalence and correlates of suicidal behavior among new soldiers in the US Army: results from the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS). Depression and anxiety, 32(1), 3-12.‏

Wang, S. Y., Zang, X. Y., Liu, J. D., Cheng, M., Shi, Y. X., & Zhao, Y. (2015). Indicators and correlates of psychological disturbance in Chinese patients receiving maintenance hemodialysis: a cross-sectional study. International urology and nephrology, 47(4), 679-689.

Yang, M., Lin, Z., Jiang, Y., Liao, Z., Hu, Z., & Gu, J. (2014). Psychological disturbance affect subjective scoring in As patient. International Journal of Rheumatic Diseases, 17, 76.

Zhang, B., Zhao, F., Ju, C., & Ma, Y. (2015). Paternal involvement as protective resource of adolescents’ resilience: Roles of male gender-role stereotype and gender. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 1955-1965.‏

Zhao, F., Guo, Y., Suhonen, R., & Leino-Kilpi, H. (2016). Subjective well-being and its association with peer caring and resilience among nursing vs medical students: A questionnaire study. Nurse education today, 37, 108-113.‏

Zolkoski, S. M., & Bullock, L. M. (2012). Resilience in children and youth: A review. Children and youth services review, 34(12), 2295-2303.‏

مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برخود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز

500,000

این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برخود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودک کم توان ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی تبریز بود. از بین مادران دارای کودک کم توان ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی تبریز 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در قالب 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه جایگذاری شد. همچنین آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش مادران گروه آزمایش به منظور افزایش میزان خودتنظیمی هیجانی خود هر جلسه یک ونیم ساعت و هفته ای دوبار به مدت یک ماه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دیدند. و بعد از اتمام دوره آموزشی به پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی لارسن و پريز مايك(2000) پاسخ دادند. براي تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز تاثیر دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهي به عنوان يك روش درماني با تعديل هيجانات در ارتباط است. در برخي از مادران كودكان كم توان ذهني كه كمتر به حضور در جمع و فعاليتهاي جمعي به علت داشتن فرزند با كم تواني ذهني تمايل دارند، با ترويج علاقه به فعاليتهاي فردي و اجتماعي، مي توان در جهت ارتقاي سلامت روان آنها گام برداشت.

آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر

500,000

این پژوهش با هدف تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب و افزایش شادکامی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر شبستر انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر شبستر در سال تحصیلی 1397-98 بود. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي چند مرحله اي استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر شبستر چند مدرسه انتخاب شد و از بین مدارس، تعداد سه الی چهار کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد و سپس از بین دانش آموزان، تعداد 40 دانش آموز انتخاب و به صورت تصادفی در 2 گروه، 1 گروه آزمایش(20 نفر) و 1 گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفت. آزمودنیهاي گروه آزمایش (آموزش مهارتهای اجتماعی) به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه اضطراب بک (BAI) و پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو (1989) بود. براي تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش شادکامی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر دارد(05/0>p).

تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر تاب آوری و کیفیت زندگی والدین داری معلول ذهنی

500,000

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی بر تاب آوری و کیفیت زندگی در والدین دارای فرزند معلول ذهنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کیله والدین دارای فرزند معلول ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی شهر شبستر می باشد. از بین والدین با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه های تاب آوری و کیفیت زندگی به عنون ابزار پژوهش استفاده گردید. جلسات گروه آموزش با رویکرد معنادرمانی در طول 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های این پژوهش نشان داد که معنادرمانی گروهی پس از 8 جلسه، اثر معنی داری بر میانگین نمرات تاب آوری و کیفیت زندگی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون داشته است(01/0 > p). براساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، معنادرمانی گروهی می تواند یک مداخله اثرگذار مفید برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند معلول باشد و لذا به کلیه مراکز مشاوره ای و درمانی توصیه می شود آموزش معنادرمانی گروهی را در راس سیاست ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند.

بررسی اعتبار امر مختوم در امور مدنی با مطالعه تطبیقی در حقوق مصر

500,000

اهمیت اعتبار امر مختوم براساس فکر و اندیشه مضاعف در منافع فردی و اجتماعی توجیه نموده اند. برابر بند 6 ماده 84 قانون آیین دادرسی « چنان چه دعوای طرح شده سابقاً بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقام آنها هستند رسیدگی شده و نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد»دادگاه مجدداً وارد رسیدگی ماهوی نخواهد شد و براساس قاعده اعتبار امر مختوم اقدام به صدور قرار رد دعوا نماید. در ایران امر قضاوت شده همواره در قوانین آیین دادرسی مدنی و نه در قانون مدنی پیش بینی شده است که مصریان این قاعده را حُجیُه الامر المقضی نامیده اند البته فقها نیز این امر را به نوعی مورد عنایت قرار داده اند، شناسایی اعتبار امر قضاوت شده در اسباب حکم، در حقوق ایران قابل دفاع نمی باشد. اثر اصلی اعتبار امر قضاوت شده در حقوق اسلام از بین حق اقامه دعوا است. در تحقیق حاضر شرایط حکمی که اعتبار امر مختوم استفاده می کند تعیین می شود و شرایط استناد به قاعده اصل نسبی بودن آن و اتحاد مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعتبار امر مختوم در امور مدنی ایران و مصر و بازتاب آن در حقوق کنونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.