شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برخود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز

این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برخود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودک کم توان ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی تبریز بود. از بین مادران دارای کودک کم توان ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی تبریز 30 نفر انتخاب و به طور تصادفی در قالب 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه جایگذاری شد. همچنین آزمودنی ها به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش مادران گروه آزمایش به منظور افزایش میزان خودتنظیمی هیجانی خود هر جلسه یک ونیم ساعت و هفته ای دوبار به مدت یک ماه آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دیدند. و بعد از اتمام دوره آموزشی به پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی لارسن و پريز مايك(2000) پاسخ دادند. براي تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش مدیریت استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر خود تنظیمی هیجان در بین مادران کودکان کم توان ذهنی تبریز تاثیر دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهي به عنوان يك روش درماني با تعديل هيجانات در ارتباط است. در برخي از مادران كودكان كم توان ذهني كه كمتر به حضور در جمع و فعاليتهاي جمعي به علت داشتن فرزند با كم تواني ذهني تمايل دارند، با ترويج علاقه به فعاليتهاي فردي و اجتماعي، مي توان در جهت ارتقاي سلامت روان آنها گام برداشت.
شناسه کالا در انبار: 20-01-04
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش... 7

مقدمه. 8

بیان مساله. 9

اهمیت و ضرورت تحقیق.. 11

اهداف پژوهش... 12

هدف کلی.. 12

اهداف جزئی.. 13

فرضیه های پژوهش... 13

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش... 14

تعاریف مفهومی.. 14

تعاریف عملیاتی:15

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش... 16

پیشینه نظری پژوهش... 17

کودکان استثنایی و اثرات آن بر خانواده17

تاثیر کودک استثنایی بر سلامت والدین.. 18

خودتنظیمی هیجان. 21

تعاریف مختلف خودتنظیمی هیجان. 23

پیامدهای استفاده از راهبردهای مثبت و منفی خودتنظیمی هیجان. 27

مدلهای نظری و انواع راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 30

انواع روش های تنظیم هیجان. 33

الف)تنظیم هیجان هشیار در مقابل نا هشیار:34

ب)تنظیم هیجان خود انگیخته در مقابل دیگر انگیخته :35

ج)تنظیم هیجان رو به بالا در مقابل رو به پایین :35

مفهوم ذهن آگاهی.. 36

تکنیک های ذهن آگاهی.. 37

درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی.. 41

درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی(MBCT)41

پس زمینه نظری.. 42

پیشینه تجربی تحقیق.. 48

تحقیقات داخلی.. 48

تحقیقات خارجی.. 50

فصل سوم: روش شناسی پژوهش... 52

روش پژوهش... 53

جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 53

ابزارهای پژوهش... 53

روش تجزیه و تحلیل داده ها55

فصل چهار: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش... 56

یافته های توصیفی.. 57

بررسی پیش فرضهای تحلیل کوواریانس... 58

فرضیه های پژوهش... 60

نتایج تحلیل کواریانس... 61

فصل پنج : بحث و نتیجه گیری.. 64

مقدمه. 65

تبیین فرضیه های پژوهش... 65

محدودیتهای پژوهش... 68

پیشنهادهای پژوهشی:69

پیشنهادهای کاربردی.. 69

پیوست ها70

منابع انگلیسی  76

منابع فارسی

اخوی راد، بتول. (1391). عقب ماندگی ذهنی مقدمه ای بر ناتوانی ذهنی. تهران: نقش قلم.

اخوی راد، بتول. (1391). عقب ماندگی ذهنی مقدمه ای بر ناتوانی ذهنی. تهران: نقش قلم.

اصغری، فرهاد؛ قاسمی جوبنه، رضا؛ حسینی صدیق، مریم السادات؛ جامعی، مینو. (1394). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر تنظیم هیجان و کیفیت زندگی زنان دارای همسر معتاد. فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 7(26), 115-132.

اكبري، مريم؛ ارجمندنيا، علي اكبر؛ افروز، غلامعلي و كامكاري، كامبيز.(1395). اثربخشي آموزش ذهن آگاهي بر سازگاري اجتماعي-عاطفي دانش آموزان با اختلال در يادگيري حساب. مجله کودکان استثنایی. 7(19)، 8-16.

امین آبادی، زهرا؛ دهقانی، محسن و خداپناهی، محمدکریم (1390). بررسی ساختار عاملی و اعتبار یابی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله علوم رفتاری، 4، 371-365.

بحرينيان، سيدعبدالمجيد؛ حاجي علي زاده، كبري؛ ابراهيمي، ليلا و هاشمي گرجي، ام البنين. (1391). مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و ميزان سازگاري مادران دانش آموزان عقب مانده ذهني و عادي شهر تهران سال 88-1387. روانشناسي افراد استثنايي، 2(7)، 167-155.

بحرينيان، سيدعبدالمجيد؛ حاجي علي زاده، كبري؛ ابراهيمي، ليلا و هاشمي گرجي، ام البنين. (1391). مقايسه ويژگي هاي شخصيتي و ميزان سازگاري مادران دانش آموزان عقب مانده ذهني و عادي شهر تهران سال 88-1387. روانشناسي افراد استثنايي، 2(7)، 167-155.

حسنی، جعفر (1389). خصوصیات روان سنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان. مجله روانشناسی بالینی، شماره3، 83-73.

حسین چاری، مسعود و فداکار، مهدی (1384). بررسی تاثیر دانشگاه بر مهارت های ارتباطی بر اساس مقایسه ی دانش آموزان و دانشجویان، دانشور رفتار،12(15). 21-31.

حیدری، اکرم.(1395). مقایسه ویژگی های خواندن در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.

حیدری، اکرم.(1395). مقایسه ویژگی های خواندن در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.

درکه ایلامی، سوسن. (1386). عقب ماندگی ذهنی کودکان. تهران: گویش.

درکه ایلامی، سوسن. (1386). عقب ماندگی ذهنی کودکان. تهران: گویش.

سامانی، فاطمه و حسین چاری، مسعود (1390). بررسی نقش واسطه گری تنظیم شناختی هیجان در رابطه میان والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان. پایان نامه کارشناسی ارشد. شیراز. دانشگاه شیراز.

سیداسماعیلی قمی، نسترن؛ کاظمی، فرنگیس و پزشک، شهلا. (1394). تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن‏ آگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کم‏ توان‏ ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی, 5(17), 133-148.

عباسی, خالد؛ اعتمادی، احمد و نعیمی، ابراهیم. (۱۳۹۶). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی به شیوه گروهی بر افزایش سازگاری تحصیلی دانش آموزان، چهارمین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی،مشاوره و علوم رفتاری، تهران، دانشگاه نیکان، https://www.civilica.com/Paper-PSYCHO04-PSYCHO04_532.html

فانی،  داریوش  (1388). بررسی رابطه ی بین راهبردهای شناختی تنظیم عواطف، مهارت های اجتماعی و پرخاشگری در دانش آموزان دوره ی ابتدایی شهر شیراز. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

کارور و شی یر. (1391). روانشناسی شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ویرایش.

کارور و شی یر. (1391). روانشناسی شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ویرایش.

کیوان، شیما؛ خضری مقدم، نوشیروان و رجب، اسدالله. (1396). اثربخشی کاهش استرس مبتىی بر ذهن آگاهی بر سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. مجله دیابت و متابولیسم ایران. 17(2)، 105-116.

كشاورزي ارشدي، فرناز؛ حسني، فريبا؛ داداش نيا، هديه.(1396). تاثير ذهن آگاهي بر خودتنظيمي هيجاني در دانش آموزان دختر با نشانه هاي اضطراب. كنگره انجمن روانشناسي ايران. دوره 6. تهران، ايران.

گنجی، حمزه.(1396). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: نشر ساوالان.

گنجی، حمزه.(1396). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: نشر ساوالان.

محمدی، علیرضا.(1396). آسیب شناسی روانی بر مبنای DSM5. تهران: انتشارات کتابخانه فرهنگ.

محمدی، علیرضا.(1396). آسیب شناسی روانی بر مبنای DSM5. تهران: انتشارات کتابخانه فرهنگ.

ميلاني فر، بهروز. (1389). روانشناسي كودكان و نوجوانان استثنائي. تهران: قومس.

ميلاني فر، بهروز. (1389). روانشناسي كودكان و نوجوانان استثنائي. تهران: قومس.

نريماني، محمد؛ آرياپوران، سعيد؛ ابوالقاسمي، عباس؛احدي، بتول.(1391).  اثر بخشي روش هاي آموزش ذهن آگاهي و تنظيم هيجان بر عاطفه و خلق جانبازان شيميايي. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراك. 15(2)، 107-118.

Abbott, B.V. (2005). Emotion dysregulation and re-regulation: predictors of relationship intimacy and distress. [PhD thesis]. Texas A & M University.

Ager, K., Albrecht, N., & Cohen, M. (2015). Mindfulness in schools research project: Exploring students' perspectives of mindfulness-What are students' perspectives of learning mindfulness practices at school?. Psychology6(7), 896-914.

Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2010). Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behaviour Research and Therapy, 48, 974-983.

Barnes, M. A., & Raghubar, K. P. (2014). Mathematics development and difficulties: The role of visual–spatial perception and other cognitive skills. Pediatric blood & cancer61(10), 1729-1733.‏

Barnes, M. A., & Raghubar, K. P. (2014). Mathematics development and difficulties: The role of visual–spatial perception and other cognitive skills. Pediatric blood & cancer61(10), 1729-1733.‏

Bazzano, A., Wolfe, C., Zylowska, L., Wang, S., Schuster, E., Barrett, C., & Lehrer, D. (2015). Mindfulness based stress reduction (MBSR) for parents and caregivers of individuals with developmental disabilities: A community-based approach. Journal of Child and Family Studies, 24(2), 298-308.

Benn, R., Akiva, T., Arel, S., & Roeser, R. W. (2012). Mindfulness training effects for parents and educators of children with special needs. Developmental psychology, 48(5), 1476.‏

Bitsika, V., Sharpley, C. F., & Bell, R. (2013). The buffering effect of resilience upon stress, anxiety and depression in parents of a child with an autism spectrum disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 25(5), 533-543.‏

Bostic, J. Q., Nevarez, M. D., Potter, M. P., Prince, J. B., Benningfield, M. M., & Aguirre, B. A. (2015). Being present at school: Implementing mindfulness in schools. Child and Adolescent Psychiatric Clinics24(2), 245-259.

Bowen, S., Witkiewitz, K., Clifasefi, S. L., Grow, J., Chawla, N., Hsu, S. H., ... & Larimer, M. E. (2014). Relative efficacy of mindfulness-based relapse prevention, standard relapse prevention, and treatment as usual for substance use disorders: a randomized clinical trial. JAMA psychiatry, 71(5), 547-556.‏

Cuijpers, P., Weitz, E., Karyotaki, E., Garber, J., & Andersson, G. (2015). The effects of psychological treatment of maternal depression on children and parental functioning: a meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(2), 237-245.‏

Cuijpers, P., Weitz, E., Karyotaki, E., Garber, J., & Andersson, G. (2015). The effects of psychological treatment of maternal depression on children and parental functioning: a meta-analysis. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(2), 237-245.‏

Dehkordian, P., Hamid, N., & Beshlideh, K. (2017). The effectiveness of mindful parenting, social thinking and exercise on quality of life in ADHD children. International Journal of Pediatrics, 5(2), 4295-4302.

Fabrizio, C. S., Lam, T. H., Hirschmann, M. R., Pang, I., Yu, N. X., Wang, X., & Stewart, S. M. (2015). Parental emotional management benefits family relationships: A randomized controlled trial in Hong Kong, China. Behaviour research and therapy, 71, 115-124.

Felver, J. C., Celis-de Hoyos, C. E., Tezanos, K., & Singh, N. N. (2016). A systematic review of mindfulness-based interventions for youth in school settings. Mindfulness7(1), 34-45.

Garnefski,  N. , Kraaji, . &  Spinhoven,  P.  (2001).  Negetive  Life  event,  cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and  individual  differences. 30, 420-440.

Gilbert, L. (2017). Review of The mindful education workbook: Lessons for teaching mindfulness to students. Education Review//Reseñas Educativas24.

Goodyear, M., Hill, T. L., Allchin, B., McCormick, F., Hine, R., Cuff, R., & O'hanlon, B. (2015). Standards of practice for the adult mental health workforce: Meeting the needs of families where a parent has a mental illness. International Journal of Mental Health Nursing, 24(2), 169-180.‏

Goodyear, M., Hill, T. L., Allchin, B., McCormick, F., Hine, R., Cuff, R., & O'hanlon, B. (2015). Standards of practice for the adult mental health workforce: Meeting the needs of families where a parent has a mental illness. International Journal of Mental Health Nursing, 24(2), 169-180.‏

Granefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific Sample. Personality Individual Differences, 40, 1659- 69.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulationand dysregulation: Development, factor structure, and initial validationof the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathologyand Behavioral Assessment, 26, 41–54.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2, 271-299.

Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of Emotion Regulation. New York:Guilford Press.

Gupta ,M,G.(2012).spiritual intelligence and emotion intelligence in relation to self efficacy and self regulation among college student. Journal of social since.vol 1.p60-69.

Hobby, K., & Jenkins, E. (2014). Mindfulness in schools. EarthSong Journal: Perspectives in Ecology, Spirituality and Education2(7), 26.

Hudson, K., Hugh-Jones, S., & Lawton, R. (2016). The Mindfulness in Schools Implementation Framework: A qualitative process evaluation of a whole schools mindfulness intervention in Cumbria (UK).

Joormann, J., & Siemer, M. (2011). Affective processing and emotion regulation in dysphoria and depression: Cognitive biases and deficits in cognitive control. Social and Personality Psychology Compass, 5(1), 13-28.

Kuyken, W. (2015). Mindfulness-based cognitive therapy in the mainstream. Psychology Aotearoa37, 112.

Lawlor, M. S. (2014). Mindfulness in practice: Considerations for implementation of mindfulness‐based programming for adolescents in school contexts. New Directions for Student Leadership2014(142), 83-95.

Leahy, R. L., Tirch, D., & Napolitano, L. A. (2011). Emotion regulation in psychotherapy: A practitioner's guide. Guilford Press.

Luberto, C. M., Cotton, S., McLeish, A. C., Mingione, C. J., & O’Bryan, E. M. (2014). Mindfulness skills and emotion regulation: The mediating role of coping self-efficacy. Mindfulness, 5(4), 373-380.‏

Moon, P. (2017). Teaching Mindfulness in Schools: Stories and Exercises for All Ages and Abilities. Routledge.

Morris, A. S., Silk,  J. S. Steinberg,  L.,  Myers,  S.  S. , &  Robinson, L.  R.  (2007). The role of the family  context  in the development of  emotion   regulation.  Social  Development,16,362-388.

Mulhearn, S. C., Kulinna, P. H., & Lorenz, K. A. (2017). Harvesting Harmony: Mindfulness in Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance88(6), 44-50.

Neece, C. L. (2014). Mindfulness‐based stress reduction for parents of young children with developmental delays: Implications for parental mental health and child behavior problems. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(2), 174-186.‏

Neece, C. L. (2014). Mindfulness‐based stress reduction for parents of young children with developmental delays: Implications for parental mental health and child behavior problems. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27(2), 174-186.‏

New, A. S., Fan, J., Murrough, J. W., Liu, X., Liebman, R. E., Guise, K. G., ... & Charney, D. S. (2009). A functional magnetic resonance imaging study of deliberate emotion regulation in resilience and posttraumatic stress disorder. Biological psychiatry66(7), 656-664.

O'Donnell, F., Williams, G., Kamble, H., Cambray, L., Piskovszky, M., Mouat, N., ... & Shefflin, C. (2016). Mindfulness in the workplace. Is it effective and what are the challenges?. Science.

Panadero, E., & Romero, M. (2014). To rubric or not to rubric? The effects of self-assessment on self-regulation, performance and self-efficacy. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice21(2), 133-148.‏

Parkinson, B. &  Totterdell,  P.  (1999). Classifying  affect-regulation   strategies. Cognition  and  Emotion, 13,277-303.

Peer, J. W., & Hillman, S. B. (2014). Stress and resilience for parents of children with intellectual and developmental disabilities: A review of key factors and recommendations for practitioners. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 11(2), 92-98.‏

Pozo, P., Sarriá, E., & Brioso, A. (2014). Family quality of life and psychological well‐being in parents of children with autism spectrum disorders: a double ABCX model. Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 442-458.‏

Rayan, A., & Ahmad, M. (2017). Effectiveness of mindfulness-based intervention on perceived stress, anxiety, and depression among parents of children with autism spectrum disorder. Mindfulness, 8(3), 677-690.

Rayan, A., & Ahmad, M. (2018). Psychological Distress in Jordanian Parents of Children With Autism Spectrum Disorder: The Role of Trait Mindfulness. Perspectives in psychiatric care, 54(1), 11-18.

Rosenstreich, E., & Margalit, M. (2015). Loneliness, mindfulness, and academic achievements: a moderation effect among first-year college students. The Open Psychology Journal, 8(1), 138-145.‏

Ruiz-Aranda, D., Salguero, J. M., & Fernandez-Berrocal, P. (2009). Emotional Regulation and Acute Pain Perception in Women. The Journal of Pain, 11(6), 564-569.

Ryan, C. Martin, Eric, R. D.(2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger.Personality and Individual Differences, 39, 1249–1260.

Smith-Carrier, T., Koffler, T., Mishna, F., Wallwork, A., Daciuk, J., & Zeger, J. (2015). Putting your mind at ease: Findings from the Mindfulness Ambassador Council programme in Toronto area schools. Journal of Children's Services10(4), 376-392.

Stone, J. R. (2014). Mindfulness in schools: Taking present practice into account. DECP Debate150.

Tan, L. B. (2016). A critical review of adolescent mindfulness-based programmes. Clinical child psychology and psychiatry21(2), 193-207.

Tang, Y. Y., Tang, R., & Posner, M. I. (2016). Mindfulness meditation improves emotion regulation and reduces drug abuse. Drug and alcohol dependence, 163, S13-S18.‏

Thomas, G., & Atkinson, C. (2016). Measuring the effectiveness of a mindfulness-based intervention for children’s attentional functioning. Educational & Child Psychology33(1), 51-64.

Troy, A.S.(2012).Cognitive reappraisal  ability   as aprotective  factor: Resilience  to  stress  across time and context .Doctoral  of  philosophy .Denver  University.

Van Loon, L. M., Van de Ven, M. O., Van Doesum, K. T., Witteman, C. L., & Hosman, C. M. (2014). The relation between parental mental illness and adolescent mental health: The role of family factors. Journal of Child and Family Studies, 23(7), 1201-1214.‏

Van Loon, L. M., Van de Ven, M. O., Van Doesum, K. T., Witteman, C. L., & Hosman, C. M. (2014). The relation between parental mental illness and adolescent mental health: The role of family factors. Journal of Child and Family Studies, 23(7), 1201-1214.‏

Vickery, C. E., & Dorjee, D. (2016). Mindfulness training in primary schools decreases negative affect and increases meta-cognition in children. Frontiers in psychology6, 2025.

Weare, K. (2014). Mindfulness in schools: where are we and where might we go next?. The Wiley Blackwell handbook of mindfulness, 1037-1053.

Weare, K. (2015). Innovative contemplative/mindfulness-based approaches to mental health in schools. School Mental Health: Global Challenges and Opportunities, 252.

Zenner, C., Herrnleben-Kurz, S., & Walach, H. (2014). Mindfulness-based interventions in schools—a systematic review and meta-analysis. Frontiers in psychology5, 603.

Zolkoski, S. M., & Bullock, L. M. (2012). Resilience in children and youth: A review. Children and youth services review, 34(12), 2295-2303

مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

اثربخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز

500,000

این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودکان ناشنوا شهر تبریز در سال 1398-99 بود. در طی این تحقیق نمونه بالغ بر 60 نفر در قالب دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ضعف روانی و پرسشنامه افسردگی بک بود. آموزش تاب آوری طی برنامه آموزشی که در 9 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش ارائه می شود، انجام شد. براي تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز تاثیر دارد (01/0>p). بنابراین این برنامه آموزشی، برنامه ای پیشگیرانه است که از آن می توان در بسیاری از مراکز درمانی به منظور ایمن سازی روانی افرد در برابر مشکل های مختلف روانی و اجتماعی استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود این برنامه به طور گسترده در مراکز مشاوره به مراجعان داده شود.

بررسی اعتبار امر مختوم در امور مدنی با مطالعه تطبیقی در حقوق مصر

500,000

اهمیت اعتبار امر مختوم براساس فکر و اندیشه مضاعف در منافع فردی و اجتماعی توجیه نموده اند. برابر بند 6 ماده 84 قانون آیین دادرسی « چنان چه دعوای طرح شده سابقاً بین همان اشخاص یا اشخاصی که اصحاب دعوا قائم مقام آنها هستند رسیدگی شده و نسبت به آن حکم قطعی صادر شده باشد»دادگاه مجدداً وارد رسیدگی ماهوی نخواهد شد و براساس قاعده اعتبار امر مختوم اقدام به صدور قرار رد دعوا نماید. در ایران امر قضاوت شده همواره در قوانین آیین دادرسی مدنی و نه در قانون مدنی پیش بینی شده است که مصریان این قاعده را حُجیُه الامر المقضی نامیده اند البته فقها نیز این امر را به نوعی مورد عنایت قرار داده اند، شناسایی اعتبار امر قضاوت شده در اسباب حکم، در حقوق ایران قابل دفاع نمی باشد. اثر اصلی اعتبار امر قضاوت شده در حقوق اسلام از بین حق اقامه دعوا است. در تحقیق حاضر شرایط حکمی که اعتبار امر مختوم استفاده می کند تعیین می شود و شرایط استناد به قاعده اصل نسبی بودن آن و اتحاد مسائل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اعتبار امر مختوم در امور مدنی ایران و مصر و بازتاب آن در حقوق کنونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.