شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل محور کوتاه‌مدت بر خودتنظیمی عاطفی و سبک‌های مقابله با استرس دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 97-96

هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مشاوره گروهی راه‌حل محور کوتاه‌مدت بر خودتنظیمی عاطفی و سبک‌های مقابله با استرس بود. جامه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان پیرانشهر (1697 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بودند. نمونه که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد، شامل 48 نفر از دانش آموزان پایه ششم ابتدایی مدرسه شهدای هفت تیر می باشد که در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و با توجه به هدف کلی تحقیق، روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و از طرح پیش‌آزمون– پس‌آزمون با گروه کنترل بهره گرفته‌شده است. ابزارهای مورداستفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه سبک‌های مقابله با استرس لازاروس و فولکمن و همچنین پرسش‌نامه خودتنظیمی عاطفی مارس بود. پس از حذف تأثير پيش‌آزمون بر روي متغير وابسته و با توجه به ضريب F محاسبه‌شده، مشاهده مي‌شود كه بين ميانگين‌هاي تعدیل‌شده نمرات خودتنظیمی عاطفی و سبك‌های مقابله با استرس مسئله مدار و هیجان مدار شركت‌كنندگان برحسب عضويت گروهي (گروه آزمايشي و گروه كنترل) در مرحله پس‌آزمون به ترتیب با (022/11F=) (907/29F=)، )461/31=F) تفاوت معنادار وجود دارد (05/0=P). لذا فرضيه اصلی پژوهش تائيد مي‌گردد. . بنابراين مشاوره گروهی (راه‌حل محور) کوتاه‌مدت بر خودتنظیمی عاطفی و سبك‌های مقابله با استرس دانش آموزان دوره ابتدایی در گروه آزمايش در پس‌آزمون تأثير داشته است. شدت اين تأثير در مرحله پس‌آزمون برای خودتنظیمی عاطفی3/19%، برای سبك‌های مقابله با استرس هیجان مدار 6/40 % و برای سبك‌های مقابله با استرس مسئله مدار 4/39 % مي‌باشد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-05
500,000

فصل اول: کلیات تحقیق... 11-1    مقدمه. 2

1-2    بیان مسئله. 2

1-3    اهمیت و ضرورت مسئله. 6

1-4    هدف‌های  تحقیق.. 8

1-4-1    هدف کلی.. 8

1-4-2    هدف‌های جزئی.. 8

1-5    فرضیه‌ کلی.. 9

1-5-1    فرضیه‌های جزئی.. 9

1-6    تعاریف نظری و عملیاتی متغییرهای تحقیق.. 10

1-6-1    راه‌حل محور :10

1-6-2    راهبردهای خودتنظیمی عاطفی.. 11

1-6-3    سبک‌های مقابله با استرس... 12

1-6-4    خویشتن‌داری:13

1-6-5    مسئولیت‌پذیری :13

1-6-6    مسئله گشایی.. 14

1-6-7    خلق.. 14

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش.... 15

2-1    مقدمه. 16

2-2    تاریخچه و تعاریف استرس... 16

2-3    نظریه‌های استرس... 17

2-4    تاریخچه سبک‌های مقابله. 21

2-5    تعاریف سبک‌های مقابله. 21

2-6    نظریه‌های سبک‌های مقابله:24

2-6-1    نظریه لازاروس و فولکمن.. 24

2-6-2    نظریه‌ی آرنولد. 25

2-6-3    نظريه تکامل و سازگاری رفتاری.. 25

2-6-4    نظريه بلينگر و موس... 26

2-6-5    نظریه‌ی کرونی:26

2-6-6    نظریه‌ی آلتایمر:27

2-6-7    نظریه‌ی فرایدنبرگ و لوئیس:27

2-6-8    نظریه روان تحلیل گری:27

2-7    تعریف خودتنظیمی.. 28

2-8    خودتنظیمی عاطفی.. 31

2-8-1    مراحل تنظیم عاطفه. 31

2-9    تعریف خودتنظیمی عاطفی.. 33

2-10  درمان کوتاه‌مدت راه‌حل محور(SFBT)35

2-10-1  مفاهیم اساسی درمان رویکرد راه‌حل محور:37

2-10-2  اهداف... 39

2-10-3  مداخله‌های رویکرد راه‌حل محور. 41

2-10-4  فرآیند درمان راه‌حل محور. 42

2-10-5  وظیفه و نقش درمانگر  راه‌حل-محور در درمان. 45

2-10-6  تکنیک‌ها و فنون رویکرد راه‌حل محور. 46

2-11  روان‌شناسی ششمی‌ها51

2-11-1  تفکر انتزاعی.. 51

2-11-2  بلوغ. 52

2-11-3  هویت‌یابی.. 53

2-12  ادبیات تحقیق.. 53

2-12-1  تحقیقات داخلی.. 53

2-12-2  تحقیقات خارجی.. 55

2-13  خلاصه. 57

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش.... 58

3-1    روش تحقیق.. 59

3-2    ساختار جلسات درمان کوتاه‌مدت راه‌حل محور. 59

3-3    جامعه آماری.. 63

3-4    نمونه آماری.. 63

3-5    ابزار پژوهش:64

3-6    پرسش‌نامه راهبردهاي مقابله‌ای لازاروس و فولكمن (CSQ):64

3-7    پرسشنامه‌ی راهبردهاي خودتنظیمی عاطفي مارس:65

3-8    روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها:67

فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها68

4-1    مقدمه. 69

4-2    يافته‌هاي توصيفي.. 69

4-3    پیش‌فرض‌های آماری جهت کاربرد آزمون‌های پارامتریک.... 74

4-3-1    پیش‌فرض نرمال بودن توزیع نمرات گروه‌های نمونه در جامعه. 75

4-3-2    پیش‌فرض تساوی واریانس‌های دو گروه در جامعه. 76

4-3-3    یکسان بودن شیب‌خط رگرسیونی.. 76

4-3-4    تعیین و کنترل متغیرهای همگام و ناخواسته. 77

4-4    بررسی استنباطی داده‌ها78

4-4-1    آزمون فرضیه‌ی اصلی.. 78

4-4-2    آزمون فرضیه‌های جزئی.. 79

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری... 87

5-1    خلاصه. 88

5-2    نتیجه‌گیری.. 88

5-3    محدودیتهای تحقیق.. 95

5-4    پیشنهادهای کاربردی.. 95

5-5    پیشنهادهای پژوهشی.. 96

منابع  98

ضمائم  105