شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی تاثیر آموزش سبک فرزند پروری مقتدرانه بر میزان پرخاشگری و مهارت های زندگی دانش آموزان پایه اول ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شبستر

این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر پرخاشگری و مهارت های زندگی دانش آموزان پایه اول شهرستان شبستر صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه اول شهرستان شبستر و مادران آنان به تعداد 557 نفر می باشد. 53 نفر به عنوان حجم نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه پرخاشگری شهیم و پرسشنامه مهارت های زندگی بود. داده ها با روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد که آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر پرخاشگری تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های پرخاشگری (جسمانی، کلامی واکنشی و بیش فعال، رابطه ای) تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مهارت های زندگی در دانش آموزان تاثیر دارد. آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های مهارت های زندگی (تصمیم گیری، حل مسئله و تفکر خلاق) در دانش آموزان تاثیر دارد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-13
500,000

چکیده. 1

فصل اول: کلیات تحقیق... 2

1-1  مقدمه. 3

1-2  بیان مسئله. 4

1-3  ضرورت و اهمیت تحقیق.. 10

1-4  اهداف تحقیق.. 15

1-4-1     هدف کلی.. 15

1-4-2     اهداف اختصاصی.. 15

1-5  فرضیه ها16

1-6  تعریف مفاهیم.. 16

1-6-1     تعاریف نظری.. 16

1-6-2     تعاریف عملیاتی.. 18

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 21

2-1  مقدمه. 22

2-2  تعریف مهارتهای زندگی.. 22

2-3  انواع مهارتهای زندگی.. 23

2-4  برنامه آموزش مهارتهای زندگی.. 25

2-5  زیرساخت نظری برنامه آموزش مهارتهای زندگی.. 26

2-6  اهداف آموزش مهارتهای زندگی.. 27

2-7  تعریف حل مسئله. 27

2-8  حل مسئله. 28

2-9  راهبردها در حل مسئله. 28

2-10 بازنمائی مسئله. 28

2-11 نظریه های حل مسئله. 29

2-11-1   نظریه گشتالت... 29

2-11-2   دیدگاه رفتار گرایی و شناخت گرایی.. 30

2-11-3   دیدگاه پردازش اطلاعات... 30

2-12 مراحل حل مسئله. 30

2-13 رابطه بین خلاقیت (آفرینندگی) و حل مسئله. 31

2-14 تصمیم گیری.. 32

2-15 مهارت تصمیم گیری.. 33

2-16 تصمیم گیری و استدلال استقرایی.. 34

2-17 چارچوب های تصمیم. 34

2-18 پرخاشگری.. 35

2-19 دیدگاههای نظری در مورد پرخاشگری.. 36

2-19-1   نظریه فروید: پرخاشگری به عنوان رفتار غریزی.. 36

2-19-2   نظریه لورنز. 37

2-20 پرخاشگری، رفتاری اکتسابی.. 37

2-21 پرخاشگری اطمینان به خود. 38

2-22 پرخاشگری ابزاری.. 38

2-23 پرخاشگری خصمانه. 39

2-24 فرزندپروری.. 39

2-25 ديدگاه نظري بامريند. 41

2-25-1   بعد پذيرندگي – پاسخ دهندگي.. 41

2-25-2   بعد توقع داشتن – كنترل. 41

2-26 شيوه‌هاي فرزندپروري و فرهنگ.... 46

2-27 ادراك کودک از رابطه با والد. 48

2-28 نظريات تحولي در ادراك کودک و نوجوان. 49

2-28-1   نظريه تحولي پياژه. 49

2-28-2   ديدگاه تحولي سلمن.. 51

2-29 پیشینه تحقیقی.. 54

2-29-1   تحقیقات داخلی.. 54

2-29-2   تحقیقات خارجی.. 58

2-30 جمع بندی.. 63

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 65

3-1  مقدمه. 66

3-2  روش تحقیق.. 66

3-3  جامعه آماري، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 66

3-4  ابزارهاي تحقيق.. 67

3-4-1     پرسشنامه پرخاشگری شهیم (1385)67

3-4-2     پرسشنامه مهارت های زندگی (فرم کوتاه 20 سئوالی)68

3-4-3     بسته آموزشی سبک های فرزندپروری مقتدرانه. 69

3-5  روش تجزيه و تحليل اطلاعات... 69

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات... 70

4-1  مقدمه. 71

4-2  شاخص‌هاي توصيفي.. 71

جدول 4-1 توزیع فراوانی دانش آموزان مورد مطالعه. 71

4-3  شاخص‌هاي استنباطي.. 73

4-3-1     همگنی واریانس گروه ها73

4-3-2     مفروضه‌يکساني شيب رگرسيون. 74

4-4  آزمون فرضیه ها75

4-4-1     فرضیه اول. 75

4-4-2     فرضیه 2. 76

4-4-3     فرضیه 3. 77

4-4-4     فرضیه چهارم. 78

4-4-5     فرضیه پنجم.. 79

4-4-6     فرضیه ششم.. 80

4-4-7     فرضیه هفتم.. 81

4-4-8     فرضیه هشتم.. 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 83

5-1  مقدمه. 84

5-2  خلاصه یافته ها84

5-3  بحث و نتیجه گیری.. 85

5-3-1     آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر پرخاشگری دانش آموزان تاثیر دارد.85

5-3-2             آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های پرخاشگری (جسمانی، کلامی واکنشی و بیش فعال، رابطه ای) دانش آموزان تاثیر دارد.88

5-3-3     آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مهارت های زندگی دانش آموزان تاثیر دارد.92

5-3-4         آموزش سبک فرزندپروری مقتدرانه بر مولفه های مهارت های زندگی (تصمیم گیری، حل مسئله و تفکر خلاق) دانش آموزان تاثیر دارد.94

5-4  محدودیتهای تحقیق.. 96

5-4-1     محدودیتهای خارج از کنترل محقق.. 96

5-4-2     محدودیتهای در کنترل محقق.. 97

5-5  پیشنهادها97

5-5-1     پیشنهادهاي کاربردی.. 97

5-5-2     پیشنهاد برای پژوهشگران بعدی.. 98

منابع. 99

ضمائم.. 111