فصل اول: کلیات تحقیق.. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مساله. 2
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 6
1-4 اهداف پژوهش... 9
1-4-1 هدف اصلی.. 9
1-4-2 اهداف فرعی.. 9
1-5 فرضیه های پژوهش... 10
1-6 تعاریف متغیرها10
1-6-1 تعاریف مفهومی متغیرها10
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش... 12
2-1 انگیزش پیشرفت.. 13
2-1-1 انواع انگیزش پیشرفت.. 14
2-1-2 نظریه تولمن درباره انگیزش پیشرفت.. 16
2-1-3 نظریه لوین درباره انگیزش پیشرفت.. 17
2-1-4 دیدگاه مککلند درباره انگیزش پیشرفت.. 18
2-1-5 نظریه دسی در زمینه انگیزش پیشرفت.. 19
2-1-6 دیدگاه نیکولز درباره انگیزش پیشرفت.. 20
2-1-7 الگوی هدفگرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری.. 21
2-1-8 نظریه اندرو درباره انگیزش پیشرفت.. 23
2-1-9 دیدگاه نظریه مثبت نگر. 24
2-1-10 پیشایندهای انگیزش پیشرفت.. 25
2-1-11 پیامدهای انگیزش پیشرفت.. 26
2-2 هوش هیجانی.. 28
2-2-1 تاریخچه هوش هیجانی.. 31
2-2-2 دیدگاه بار-آن در مورد هوش هیجانی.. 33
2-2-3 نظریههای دیگر درباره هوش هیجانی.. 33
2-2-4 هوش هیجانی و مؤلفه های آن از نظر گلمن. 35
2-2-4-1 خودآگاهی.. 37
2-2-4-2 خودکنترلی یا مدیریت خود. 39
2-2-4-3 خودانگیزی.. 42
2-2-4-4 هوشیاری اجتماعی (همدلی)43
2-2-4-5 مهارت های اجتماعی.. 46
2-2-5 مراحل رسیدن به هوش هیجانی.. 48
2-2-6 تاثير مثبت هوش هیجانی بر حرفه و تجارت.. 49
2-3 خودتنظیمی.. 49
2-3-1 یادگیری خودتنظیمی.. 50
2-3-2 خودتنظیمی تحصیلی.. 54
2-3-3 انواع خودتنظیمی.. 58
2-3-4 فرایندهای خودتنظیمی.. 59
2-3-5 عناصر اجرایی فرایندهای کنترل. 60
2-3-6 نظارت بر خود. 60
2-3-7 اجزای اصلی خودتنظیمی.. 61
2-4 تحقیقات پیشین. 61
2-4-1 تحقیقات داخلی و خارجی.. 61
2-5 جمع بندی.. 65
فصل سوم: روش پژوهش... 67
3-1 مقدمه. 68
3-2 روش پژوهش... 68
3-3 جامعه آماری.. 68
3-4 حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 68
3-5 روش گردآوری داده ها69
3-6 ابزارهای گردآوری داده ها69
3-6-1 پرسشنامهانگیزش پیشرفت هرمنس (A.M.T)69
3-6-2 پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (EQ-I)70
3-6-3 پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی بوفارد. 72
3-7 تجزیه و تحلیل آماری داده ها73
فصل چهارم: تحلیل آماری داده ها74
4-1 مقدمه. 75
4-2 بخش توصیفی.. 75
4-3 بخش استنباطی.. 76
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 79
5-1 مقدمه. 80
5-2 خلاصه یافتهها80
5-3 بحث و نتیجه گیری.. 81
5-4 محدودیت های پژوهش... 85
5-5 پیشنهادهای پژوهش... 85
5-5-1 کاربردی.. 85
5-5-2 پژوهشی.. 85
منابع 86
بشارت، محمدعلی. شالچی، بهزاد. شمسیپور، حمید. (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانشآموزان. اندیشههای نوین تربیتی. سال دوم، شماره 4. صفحه 84-73.
بیابانگرد، اسماعیل. (1395). روانشناسی تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
حاتمی، جواد. تقی زاده، عباس. محبی نیا، جهانبخش. (1394). بررسی رابطه هوش هیجانی و خودتنظیمی تحصیلی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر کاشان. نشریه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 2(4)، 28-14.
حاجی حسین نژاد، غلامرضا. (1395). اثربخشی آموزش یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی) بر عملکرد تحصیلی، انگیزش پیشرفت، خودکارآمدی و تاثیرات هیجانی مثبت دانشجویان. مجله مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 3(5)، 93-88.
حدادنیا، سیروس. جوکار، ناصر. (1393). رابطه هوش هیجانی با رفتار اجتماعی دبیران. فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال هفتم، شماره 2. صفحه 179-157.
رضویان شاد، مرتضی (1394). رابطه ي هوش هیجانی با سازگاري اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایاننامه ي کارشناسی ارشد. دانشکده ي روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ریو، جان. مارشال. (1397). انگیزش و هیجان. ترجمه؛ سید محمدی، یحیی. تهران: نشر ویرایش.
زارع،علی. (1390). مقایسه سهمهوشهیجانیو هوشعمومیدرپیشبینی انگیزش پیشرفت وپیشرفتتحصیلیدانشآموزانپایهمتوسطهشهرشیراز. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشگاهعلومپزشکیایران.
سیف، علی اکبر. (1396). ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی. مجله آموزش و ارزشیابی. سال چهاردهم، شماره 1. صفحه 84-69.
سیف، علی اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
شعاری نژاد، علی اکبر. (1392). روانشناسی رشد. چاپ هجدهم. تهران: نشر اطلاعات.
صفوي، محبوبه؛ موسوي لطفی، سیده مریم و لطفی، رضا (1392). بررسی همبستگی بین هوش هیجانی و سازگاري عاطفی ـ اجتماعی دانشآموزان دختر پیش دانشگاهی شهر تهران"، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال چهاردهم، شماره 5. صفحه 17-1.
طاووسی، نعمت. (1396). پیش بینی کیفیت زندگی سالمندان بر اساس انسجام درونی، ذهن آگاهی و هوش معنوی. پژوهش نامه روانشناسی مثبت. سال سوم، شماره3. صفحه 74-61.
کدیور، پروین. (1380). بررسی سهم باورهای خود کارآمدی، خودگردانی، هوش و پیشرفت درسی دانشآموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. سال دهم، شماره 1. صفحه 46-37.
مولوی، حسین. تهرانی، علیرضا. (1392). رابطهباورهایانگیزشیوخودتنظیمی تحصیلی باعملکرد تحصیلیدانش آموزاندبیرستانی. مجله تازههای علوم شناختی. سال پنجم، شماره 1، صفحه 35-27.
نادری، فرح. عسگری، پرویز. روشنی، خدیجه. آذریانی، مریم. (1391). رابطه هوش هیجانی با انگیزش پیشرفت. نشریه یافتههای نو در روانشناسی اجتماعی. سال هشتم، شماره 16. صفحه 23-11.
نامدار، کیوان. (1382). بررسی و مقایسه عزت نفس و انگیزه پیشرفت تحصیلی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مبتلا به آسیب بینایی و شنوایی طرح تلفیقی و عادی استان همدان. پایان نامه کارشناسی ارشد کودکان استثنایی. دانشگاه همدان.
نصراله پور، خدیجه. (1394). تأثیر هوش هیجانی و گفتگوی با خود بر راهبردهای رویارویی با استرس بر دانشجویان دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز.
یار محمدیان، احمد وشریفی راد،حیدر. (1390). تحلیل رابطه يبین هوش هیجانی وسازگاري اجتماعی درنوجوانان. جامعه شناسی کاربردي، سال بیست و دوم، شماره 44. صفحه 44-28.
of secondary school students in transition”, Electronic Journal of Research Educational Psychology; 6(3): 79-90.
Andrew, J., & Elliot, A. J., & Holly, A., & Mcgregor, M. C. (2001). An achievement goal frame work. Journal of Personality and Social Psychology; 3(6): 501-519.
Ayranci, E. (2011). Effects of Top Turkish Managers’ Emotional and Spiritual Intelligences on their Organizations’ Financial Performance, Business Intelligence Journal; 4(1): 72-91.
Bar-On, R. (2010). Emotional intelligence and Identity processing style. In: Ciarrochi J, editor. Emotional intelligence in everyday life. New York, NY: Psychology Press.
Bar-On, R. (2005). “The Impact of Emotional Interlligence on Subjective Well being”, Perspectives in Education; 23(2): 41-61.
Bar-On, R. (1997). “The Emotional Quotient Inventor (EQ-I); A Measure of emotional intelligence”, Toronto: Multi Health systems; 5(3): 118-130.
Bubulj, M., & simic, J. (2011). Connection between organizational culture anddevelopment of achievement motive of students of thefaculty of management, Journal of Educational Research and Reviews; 6(6): 481-488.
Brist, F., & Smith, L., & Ciarrochi, J., & Heaven, L. (2014). The stability and change of trait emotional intelligence, conflict communication patterns, and relationship satisfaction: A one-year longitudinal study. Personality and Individual Differences; 45(2): 738–743.
Brunstein, J. C. (2010). Implicit motives and explicit goals: The role of motivational congruence in emotional well-being. In O. C. Schultheiss & J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 347-374). New York, NY: Oxford University Press.
Clark, J. M., & Paivio, A. (2011). "Dual coding theory and education." Educational psychology review; 3(3): 189-210.
Cohen, M., & Fredrickson, B., & Brown, S., & Conway, A. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association; 9(3): 361-368.
Corey, L., & Satvinder, S., & Eduardo, J. (2014). Mental health promotion and protection change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Public Health Association; 10(5): 2366-2371.
Cury, F., & Elliot, A. J., & Fonseca, D., & Moller, A. C. (2006). The social-cognitive model of achievement motivation and the 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology; 90(3): 666-679.
Dambo, M. H. (2014). Appling educational psychology. Copyright by Longman publishing group.
Dhingra, R., Manhas, S., & Thakur, N. (2005). “Estabilishing Connectivity of Emotional Quotient (E.Q), Spiritual Quotient with Social Adjustment: A Study of Kashmiri Migrant Woman”, J. Hum. Ecol; 18(94): 313-317.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1998). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review; 95(2): 256-273.
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. International Journal for the psychology of Religion; 10(1): 3-26.
Freund, P. A., & Holling, H. (2011). Who wants to take an intelligence test? Personality and achievement motivation in the context of ability testing. Journal of Personality and Individual Differences; 50(4): 723-728.
Fredrichson, B., & Brown, S., & Mikels, J., & Conway, A. (2015). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association; (4): 361-368.
Furnham, A. (2004). The role of trait emotional in academic performance and deriant behavior school. Personality and individual differences voiume; 36(2): 271-293.
Gage, N. L., & Berliner, D. C. (1992). Educational Psychology (3th ED), Hopewell, N: Hughton Miftlin.
Gardner, H. (1999). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the new millennium. New York: Basic Books.
Goleman, H. (2010). Working with emotional intelligence, New York. Bantam Books.
Goleman, H. (2005). Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Goleman, D. (1998). Emotional intelligence. New York. Bantam Books.
Hermans, H. J. M. (1977). A QuestionnaireMeasure of Achievement Motivation. Journal of Applied Psychology; 54(4): 353-363.
Kaplan, A., & Flum, H. (2010). Achievement goal orientations and identity formation styles. Educational Research Review; 5(1): 50–67.
Kaplan, A., & Murry, C. (2007). The effects of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Educational Psychology; 22(3): 415-435.
Karabenick, S. A. (2011). Classroom and technology supported help seeking: The need for converging research paradigms. Learning and instruction; 21(5): 290-296.
Kaschob, K. V. (2002). The role of trait emotional intelligence in academic performance and deviant behavior at school. Personality and Individual Differences; 36(2): 277-293.
Marquze, P. G-O., & Martin, R. P., & Brackett, M. C. (2012). “Relating emotional intelligence to social competence and academic achivment in high school students”, Psicothema; 18(1): 116-129.
Mayer, J. D. (1993). The intelligence of emotional intelligence, intelligence; 17(4): 433-442.
Mayer, J. D., & Salovey, P., & Caruso, D.R. (2010). Models of emotional intelligence. In R.J. Sternberg (Ed.), Handbook ofintelligence (PP. 396-420). Cambridge, England: Cambridge university press.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1999). Emotional intelligence meets traditional stand of intelligence, Intelligence; 2(7): 267-298.
Miner, J. b. (2007). Organizational Behavior:From Theory to Practice. NewYork: M. E.Sharp, Inc.
Miner, J. B. (1985). Senece completion measure in personnel research; the development and validation of the Miner sentence completion scale. In H. J. Barnardin & D. A Bowans (Eds) , Personility assessment in organization (pp . 145-176). New York; Praeger.
Mommersteeg, M. C., & Denollet, J., & Kavelaars, A., & Vermetten, E., & Heijnen, C. (2011). Type D Personality, Temperament, and Mental Health in Military Personnel Awaiting Deployment. International Journal of Behavior andMedicine; 18(2): 131–138.
Nicholls, A., & Atkinson, L., & Pepler, D. (2003). Mastery motivation in young children with Down’s syndrome: Relations with cognitive and adaptive competence. Journal of Intellectual Disability Research; 4(7): 121-133.
Palmer, B., & Donaldson, C.(2002). Emotional intelligence and life satisfaction. Personality and individual differences; 3(2): 1091-1100.
Pang, J. S. (2010). The achievement motive: A review of theory and assessment of Achievement, hope of success, and fear of failure. In O. C. Schulte's& J. C. Bronstein (Eds.), Implicit motives (pp. 30-70). New York, NY: Oxford University Press.
Pintrich, P. R., & Paul, R. (2006). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulation learning in college students. Educational Psychology Review; 16(4): 385-405.
Plato, F. (2013). Effective Education and the Role of Emotional Intelligence: www.advanced communication. Com. Au/html.
Rheinberg, F., &Engeser, S. (2010). Motive training and motivational competence. In O. C. Schultheiss& J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 510-548). New York, NY: Oxford University Press.
Roberts, M. A. (2007). Student's engagement in the early high school. Dissertation submitted to the graduate faculty of North Carolina State University, in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
Robbins, P. B. (1993). Organization Behavior: Concepts Controversies & Application. 6th ed. Prentice Hall.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (2010). “Emotional Intelligence. Imagination”, Cognition and Personality; 9(5): 185-211.
Scatt, K. V. (2016). “Trait Emotional Intelligence: Psychometric Investigtion with Reference to Established Trait Taxonomies”, European Journal of Personality; 16(2): 48-61.
Seligman, M., & Tracy, A., & Steen, E. (2005). Positive psychology progress (empirical validation of intervention). Retrieved From: www.Penn.com.
Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychology; 5(5): 5-14.
Taconis, R., & Ferguson Hessler, M. G., & Broek kamp, H. (2017). Teaching science problem solving: An overview of experimental work. Journal of Research in science teaching; 38(2): 442-488.
Teong, S. K. (2013). The effect of Meta cognitive training on mathematical word problem solving. Journal of computer Assisted Learning; 19(5): 46-55.
Thompson, I. (2012). Mental health and spiritual care. Nursing Standard; 17(9): 33-48.
Thrash, T. M., & Cassidy, S. E., & Maruskin, L. A., & Elliot, A. J. (2010). Factors that influence the relation between implicit and explicit motives: A general implicit-explicit congruence framework. In O. C. Schultheiss & J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 308-346). New York, NY: Oxford University Press.
Van Zile-Tamsen, C. M. (2004). The role of motivation in metacognitive self –regulation. Educational Researcher; 8(2): 39-47.
Van, L. R., & Cusveller, B. (2011). Nursing competencies for spiritual care. J Adv Nurs; 48(3): 234-246.
Vilder, B. (1989). Implication of the current theory of achievement motivation. Psychology in school.
Westland, E., & Arche, T. (2001). Exploring cross-cultural difference inself concept. Cross Cult Res; 35(3): 280-302.
Wigglesworth, C. (2004). Spiritual intelligence and why it Matters. The Inner words Mes-senger, A Newsletter to Spark the Inner Journey. Retrieved from internet: www.consciouspursuits.com.
Wimer, D., & Levant, R. F. (2011). The Relation of Masculinity and Help-Seeking Style with the Academic Help-Seeking Behavior of College Men.The Journal of Men's Studies; 14(5): 256-274.
Wong, S., & Ang, R. P. (2017). “Emotional competencies and maladjustment in Singaporea adolescents”, Peresonal and Individual Differences; 43(8): 2193-2204.
Ziegler, M., & Schmukle, S., & Egloff, B., & Bühner, M. (2010). Investigating measures of achievement motivation(s). Journal of Individual Differences; 31(1): 15-21.
Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist; 25(1): 3-17.