چکیده1
فصل اول: کلیات پژوهش... 2
1-1-مقدمه. 2
1-2- بيان مسأله. 3
1-3- اهمیت و ضرورتانجام تحقيق. 4
1-4-اهداف مشخص تحقيق. 6
1-4-1-هدف کلی تحقیق. 6
1-4-2-اهداف اختصاصی. 6
1-5-فرضيههاي تحقیق. 6
1-6- متغیر های پژوهش... 6
1-6-1- تعریف مفهومی متغیرها7
1-6-2- تعریف عملیاتی.. 8
خلاصه فصل. 10
فصل دوم: پیشینه نظری و تجربی تحقیق.. 11
2-1-مقدمه. 11
2-2-هویت.. 12
2-2-1 -نظریه اریکسون. 13
2-2-2-نظریه مارسیا14
2-2-3-نظریه برزونسکی.. 15
2-2-4-الگوی پردازش شناختی اجتماعی هویت.. 20
2-3- عوامل موثر بر تشکیل هویت.. 21
2-3-1-عوامل شخصی.. 21
2-3-2-عوامل محیطی.. 22
2-4- راههای کسب هویت.. 23
2-5-رابطه سبک های هویت با متغیرهای مختلف... 25
2-5-1- رابطه سبک های هویت با آسیب شناسی روانی.. 26
2-5-2-سبک های هویتی و متغیرهای روانشناختی.. 27
2-5-3- سبک های هویت و همدلی.. 28
2-5-4-سبک های هویتی و ابراز وجود. 28
2-5-5-سبک هویت و عملکرد تحصیلی و انگیزه پیشرفت.. 29
2-5-6-سبک های هویتی و سبک های دلبستگی.. 30
2-5-7-سبک هویتی و دینداری.. 32
2-5-8- سبک های هویتی و راهبردهای مقابله ای.. 33
2-6- سبک های هویت و حل مساله. 34
2-7-عوامل تاثیر گذار بر فرایندحل مساله. 40
2-7-1-آمایه های ذهنی، استحکام و تثبیت.. 41
2-7-2-انتقال منفی و مثبت.. 41
2-7-3-تخصص، دانش و تجارب قبلی فرد. 42
2-7-4-نوع مساله. 42
2-7-5-هیجانها و انگیزش های فردی.. 42
2-8- تحقیقات انجام یافته در داخل پیرامون موضوع پژوهش... 42
2-9-تحقیقات انجام یافته در خارج از کشور پیرامون موضوع پژوهش... 45
خلاصه فصل. 48
فصل سوم: روش تحقیق.. 49
3-1 مقدمه. 49
3-2- روش تحقیق. 49
3-3- جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه. 50
3-4- ابزار اندازه گیری.. 50
3-4-1- پرسشنامه سبک هویتی برزنسکی.. 50
3-4-2- پرسشنامه سبک حل مساله کسیدی و لانگ... 51
3-4-3- پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک 52
3-5- روش جمع آوری اطلاعات.. 52
3-6-شیوه تجزيه و تحليل دادهها52
خلاصه فصل. 53
فصل چهارم: تحلیل آماری.. 54
4-1-آمار توصیفی.. 54
4-2-آمار استنباطی.. 59
خلاصه فصل. 65
فصل پنجم: تفسیر نتایج.. 66
5-1-تفسیر نتایج.. 66
5-2- محدودیت های پژوهش... 69
5-3- پیشنهادات پژوهش... 69
5-4-پیشنهادات کاربردی.. 70
منابع. 71
منابع انگلیسی 74
- اسماعیلی انامق، بهمن؛ بیرامی، منصور؛ نقدی، اصغر( 1391). نقش سبک های هویتی و راهبردهای مقابله ای در ولایت پذیری دانشجویان. مطالعات اسلام و روانشناسی . سال ششم، شماره یازده. ص 125-145.
- امانی،رزیتا؛ مجذوبی، محمدرضا(1390). پیش بینی سبک های هویت بر اساس سبک های دلبستگی. روانشناسی بالینی و شخصیت. سال سوم، شماره پنج، ص 13-24.
- برک، لورا(2007). روانشناسی رشد. ترجمه یحیی سید محمدی (1392). نشر ارسباران : تهران
- برگر، کاتلین(2009). روانشناسی رشد . ترجمه اسماعلی سعدی پور(بیابانگرد).نشر دوران: تهران
- پیری، لیلا؛ شهرآرای، مهرناز(1384). بررسی رابطه میان سبک های هویت، ابراز وجود و سبک های مقابله. مطالعات روانشناختی دوره یک شماره دو و سه.ص 39-54.
- جلوه گر، افسانه؛ کارشکی،حسین؛ اصغری،سیدمحسن(1391).تاثیر آموزش خود تنظیمی بر حل مساله کودکان پیش دبستانی.پژوهش های نوین روانشناختی. سال هشتم شماره 29.
- حجازی، الهه؛ برجعلی، سمیه(1392). تفکر انتقادی، سبک های هویت و تعهد در نوجوانان: ارائه یک مدل علی. روانشناسی معاصر. دوره چهارم شماره دو. ص 3 - 15 .
- حسینی المدنی،سید علی؛ احدی،حسن؛ کریمی،یوسف؛ بهرامی، هادی؛ معاضدیان، آمنه(1391). مقایسه تاب آوری، سبک های هویتی، معنویت و حمایت اجتماعی ادراک شده در افراد معتاد، غیر معتاد و بهبود یافته. فصلنامه اعتیاد پژوهی، سال ششم، شماره بیست و یک. ص 47-57.
- حسینی طباطبایی، ف(1377). بررسی ارتباط بین پایگاههای هویت و سبک های مقابله با بحران در نوجوانان و جوانان شهر مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.
- حیدری، شیما(1383). بررسی تاثیر آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارت های حل مساله بر کاهش تمایل به فرار دختران در معرض فرار. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
- خنیفر،حسین؛ بردبار،حامد؛فروغی قمی،فریبا(1391). بررسی رابطه بین سبک های هویتی دانشجویان با شادی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای شادی دانشجویان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، سال دوم شماره یک، ص 75-89..
- زارعان، مصطفی؛ اسداله پور، امین؛ بخشی پور، عباس(1386). رابطه هوش هیجانی و سبک های حل مساله با سلامت عمومی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره دو، ص166-172.
- علیلو، مجید؛ اسمعلی، احمد؛ واحدی، حسین، رضایی، رسول(1388). بررسی ارتباط ویژگی های شخصیتی و سبک های حل مساله. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار. سال شانزدهم شماره 34.
- غرایی، بنفشه(1387). بحران هویت و مهارتهای مقابله ای(نظریه ها و راهبردها). تهران: نشر قطره
- غفاری، مظفر؛ رضایی، اکبر(1392). بررسی ارتباط سبک دلبستگی و سبک هویت با اختلال شخصیت مرزی در دانش آموزان دبیرستانی. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوره بیست و یک، شماره شش. ص 23-32.
- غضنفری، احمد(1386). اعتبار یابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت. .مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فدوسی، سال پنجم شماره یک.
- غضنفری، احمد(1383). بررسی تاثیر هویت و راهبردهای مقابله بر سلامت روان دانش آموزان. رساله دکتری. انشگاه اصفهان.
- فیض آبادی، زهرا؛ فرزاد، ولی الله، شهرآرای،مهرناز(1386). بررسی رابطه ی همدلی با سبک های هویتی و تعهد در دانشجویان رشته های فنی و علوم انسانی. مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره دو. ص 65-90.
- قماشچی، فردوس( 1387). بررسی نقش آموزش مهارت های حل مساله در بهبودی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از زلزله بم با تاکید بر جنسیت. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دوره 8 ، شماره 3 . ص 294-300 .
- قلی زاده،زلیخا؛ بخشی پور،عباس؛ باباپور،جلیل(1388). بررسی نقش عوامل شخصیتی، محیطی و سبک حل مساله در فرار دختران. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز. سال چهارم شماره سیزده ص142-156.
- کشاورزی، فرناز(1388). تاثیر سبک هویتی و هوش هیجانی در پیش بینی انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد. اندیشه و رفتار. دوره چهارم شماره 13.ص43-56.
- لطف آبادی، حسین(1381). روانشناسی رشد. انتشارات سمت. تهران.
- محسنی، نیکچهره(1385). ادراک خود: از کودکی تا بزرگسالی. انتشارات بعثت . تهران.
- محمدزاده، علی؛ قربانعلی پور، مسعود؛ جعفری، عیسی(1390). بررسی رابطه سبک های هویت و شخصیت مرزی: مطالعه روی نمونه های غیربالینی. مجله پزشکی ارومیه. دوره بیست و دوم، شماره ششم، ص 575-569.
- معظمی ، بهمن(1380). بررسی تاثیر آموزش تنش زدایی تدریجی و مهارت های حل مساله بر میزان تنیدگی و شیوه های مواجهه دختران فراری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
- معین الدینی، زهرا؛ سهرابی، فرامرز؛ دلاور،علی؛ کریم نژاد، سعید(1393). مقایسه سبک هویتی و میزان شیوع اختلالات روانی در زنان زندانی بر ساس نوع جرم. مطالعات زن و خانواده. دوره دوم شماره یک،ص 131-149.
- مغانلو، مهناز؛ آگیلار وفایی، مریم؛ شهر آرای، مهرناز(1388). رابطه سبک های هویت و دینداری در دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال پانزدهم، شماره چهار. ص 377-387.
- نصری، آذر؛ شریفی درآمدی، میرمهدی،سید رضا(1385). تاثیر آموزش سبک حل مساله به شیوه اسپاک و شوره بر کاهش افسردگی دانش آموزان معلول جسمی حرکتی دوره راهنمایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی. شماره سی ام. ص 123- 138 .
- نصیری، اعلا؛ خسروی، صدراله؛ قادری، زهرا؛ وفایی، طیبه؛ اسماعیلی، مریم(1389 ). اثر بخشی آموزش گروهی شیوه های حل مساله بر کاهش بحران هویت نوجوانان دختر. طب جانباز، دوره سوم شماره یکم. ص 37-43.
- - واحدی، شهرام؛ فتح آبادی، جلیل،فتحی، آیت(1391). بررسی رابطه بین جدایی روانشناختی با سبک های هویتی دانشجویان. خانواده پژوهی. سال هشتم، شماره 29 . ص 83-100.
- -وکیلی، پریوش(1389). ارزیابی تاثیر آموزش مهارت حل مساله در کنترل خشم نوجوانان پسر 12-15 ساله. اندیشه و رفتار . شماره دوم. ص 39-45.
health correlates of trait emotional intelligence. Personalit and Individual Differences, 38,547-558.
Baker, J. K.(2006).The Impact of Attachment style on coping strategies, Identity Development And The perception of social support. Master of Art thesis, University of canterbry.
-Berzonsky , M.D .,Kuk,L,S.(2005).Identity styles. Psychological maturation and academic performance. Personality and individual differences.39,235-247.
-Berzonsky, M.D(2008).Identity formation: the role of identity processing styles and cognitive processes . pers Ind Dif ,44: 643-53.
Berzonsky MD.(2004). Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal of Youth and Adolescence, vol, 33. No. 3,213-220.
-Cassidy ,T. Lang ,C.(1996).Problem solving styles. Stress and psychological illness Development of multifactorial measure. British Journal of Clinical Psychology.35. 265-277.
-Jorgensen ,C.R.(2009). Identity style in patient with borderline personality disorder and normal controls.J Pers Dis: 23(2):101-12.
Missotten ,L.C. Luyck ,K . Branjes(2011). Identity Styles and conflict resolution styles: association in mother –adolescent dyads. Jyouth Adolesc. 40(8): 972-82.
- Nurmi ,J.E(1997) Identity processing orientation. Cognitive and behavioral strategies and well- beibg. Inter J Beh Dev : 21: 555-70.
Samuolios, J., Layborn,K.,& Schiaffino,K.M(2001).Identity development and attachment to parents in college student. Journal of Youth and Adolescence, 30(3), 373-383.
Soenens.B,Duris.B,Goosens.L.(2004).Social- psychological profiles of identity style: attitudinal and social-cognitive correlates in late adolescence.Journal of Adolescence.
Waterman,A.S.,& Lopez,L.M.,Gruenfeld,K.E.,& Jessee,C.L.(2000).The relationship of personal Expressiveness to Intrinsic Motivation. Purpose in life. Identity Achivement and principled Morality. The collage of New Jersey Ewing.