شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی رابطه ضعف روانی و استرس ادراک¬شده با سبک¬های فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ضعف روانی و استرس ادراک شده با سبک های فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. این پژوهش ازجمله طرح های توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کلانشهر تبریز را شامل می شد؛ نمونه پژوهش نیز تعداد 106 نفر از جامعه پژوهش بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل فرم کوتاه پرسشنامه چندوجهی شخصیت مینه سوتا (MMPI-II)، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (PSS) و پرسشنامه سبک فرزندپروری بامریند (BPSI) بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ضعف روانی و استرس ادراک شده با سبک فرزندپروری مقتدرانه همبستگی منفی و با سبک های فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه همبستگی مثبت دارند و ضعف روانی قادر به پیش بینی سبک فرزندپروری مقتدرانه به صورت معکوس و مستبدانه به صورت مثبت می باشد؛ همچنین استرس ادراک شده قادر به پیش بینی سبک فرزندپروری مقتدرانه به صورت معکوس و مستبدانه و سهل گیرانه به صورت مثبت می باشد. با توجه به این یافته ها، می توان گفت ضعف روانی و استرس ادراک شده با سبک های فرزندپروری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم رابطه معناداری دارند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-27
500,000

1 مقدمه ........................................................................................................................................................................ 2

1-2 بیان مسئله ................................................................................................................................................................ 4

1-3 ضرورت انجام تحقیق ............................................................................................................................................... 9

1-4 اهداف تحقیق ......................................................................................................................................................... 10

1-5 فرضیه­های تحقیق ................................................................................................................................................. 10

1-6 متغیرهای تحقیق ................................................................................................................................................... 11

1-7 تعاریف متغیرها ....................................................................................................................................................... 11

فصـل دوم: مبـانی نـظری و پیشینه­ی پژوهـش

2-1 مقدمه ...................................................................................................................................................................... 16

2-2 تاریخچه اختلال طیف اوتیسم ............................................................................................................................... 16

2-2-1 اختلال طیف اوتیسم درDSM ........................................................................................................................................ 21

2-2-2 توصیف بالینی اختلال طیف اوتیسم ................................................................................................................................ 26

2-2-3 شیوع اختلال طیف اوتیسم .............................................................................................................................................. 30

2-2-4 سبب شناسی اختلال طیف اوتیسم .................................................................................................................................. 32

2-2-5 مشکلات والدین و خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم .................................................................. 49

2-3 ضعف روانی ............................................................................................................................................................ 51

2-3-1 ضعف روانی در والدین دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ............................................................................... 53

2-3-2 ضعف روانی و استرس والدینی در اختلال طیف اوتیسم ................................................................................................. 57

2-4 استرس ................................................................................................................................................................... 60

2-4-1 استرس ادراک شده .......................................................................................................................................................... 61

2-4-2 فیزیولوژی استرس ادراک شده ........................................................................................................................................ 62

2-4-3 دیدگاه های موجود درباره استرس ادراک شده ................................................................................................................ 63

2-4-4 استرس والدین دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  .......................................................................................... 66

2-4-5 عوامل ایجاد استرس برای والدین دارای کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم  ........................................................... 67

2-4-6 پیامدهای استرس ادراک شده  ........................................................................................................................................ 68

2-5 فرزندپروری ............................................................................................................................................................ 70

2-5-1 ابعاد شیوه های فرزندپروری  ........................................................................................................................................... 71

2-5-2 الگوهای فرزندپروری  ...................................................................................................................................................... 74

2-5-3 سبک های فرزندپروری بامریند  ...................................................................................................................................... 74

2-5-4 سبک های فرزندپروری زیگلمن  .................................................................................................................................... 78

2-5-5 نگرش های آسیب رسان والدین به فرزندپروری  ........................................................................................................... 80

2-5-6 مشکلات فرزندپروری در اختلال طیف اوتیسم  ............................................................................................................. 82

2-6 پیشینه­ پژوهش ....................................................................................................................................................... 83

2-7 جمع بندی .............................................................................................................................................................. 87

فـصل سوم: روش تحقیـق

3-1 مقدمه ...................................................................................................................................................................... 89

3-2 طرح کلی پژوهش .................................................................................................................................................. 89

3-3 جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری ............................................................................................................... 89

3-4 ابزارهای تحقیق ..................................................................................................................................................... 90

3-5 روش اجرا ............................................................................................................................................................... 92

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده­ها .................................................................................................................................. 93

فـصل چـهارم: نتایج تحقیق

4-1 مقدمه ...................................................................................................................................................................... 95

4-2  یافته­های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه ........................................................................................................... 95

4-3 یافته های استنباطی ............................................................................................................................................... 96

-         بررسی فرضیه اول پژوهش .................................................................................................................................. 97

-         بررسی فرضیه دوم پژوهش .................................................................................................................................. 98

-         بررسی فرضیه سوم پژوهش ................................................................................................................................. 98

-         بررسی فرضیه چهارم پژوهش .............................................................................................................................. 98

-         بررسی فرضیه پنجم پژوهش .............................................................................................................................. 101

-         بررسی فرضیه ششم پژوهش .............................................................................................................................. 103

 

فـصل پنجـم: بحـث و نتیجه­گیـری

5-1 مقدمه ................................................................................................................................................................... 107

5-2 بحث و نتیجه­گیری .............................................................................................................................................. 107

5-3 محدودیت­های پژوهش ....................................................................................................................................... 115

5-4 پیشنهادات کاربردی ............................................................................................................................................. 116

5-5 پیشنهادات پژوهشی ............................................................................................................................................. 116

منابع.............................................................................................................................................................................. 118

پیوست  ........................................................................................................................................................................  139