شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی رابطه کمال‌گرایی و خودتنظیمی هیجانی با تاب‌آوری دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهر مرند در سال تحصیلی 97-96

پژوهش حاضر به‌منظور بررسی رابطه کمال‌گرایی و خودتنظیمی هیجانی با تاب‌آوری دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهر مرند انجام شد. روش اين پژوهش همبستگی و جامعه‌ی آماري آن شامل كليه‌ی جامعه آماری پژوهش 1200 دانش‌آموز دبیرستانی دختر شهر مرند بود که در جریان سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تدریس بودند. از اين ميان نمونه‌اي متشکل از 291 نفر دانش‌آموز دختر دبیرستانی انتخاب شدند و به پرسشنامه‌هاي کمال‌گرایی فراست پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی و پرسشنامه تاب‌آوری کونور و دیویدسون پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی و رگرسیون دومتغیره استفاده گرديد. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌هاي به‌دست آمده از اين پرسشنامه‌ها، ‌يافته‌ها حاكي از آن بود که رابطه متغیر مستقل کمال‌گرایی در دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهر مرند با تاب‌آوری آن‌ها در جهت منفی معنادار بود. همچنین رابطه متغیر مستقل خودتنظیمی در دانش‌آموزان دبیرستانی دختر شهر مرند با تاب‌آوری آن‌ها معنادار بود و دیگر این‌که رابطه بین متغیرهای مستقل کمال‌گرایی مثبت، سازگاری، تحمل با تاب‌آوری معنادار بود و نیز رابطه بین متغیر مستقل کمال‌گرایی منفی و تاب‌آوری در جهت منفی معنادار بود؛ اما رابطه بین متغیر مستقل پنهان‌کاری با تاب‌آوری معنادار نیست
شناسه کالا در انبار: 20-01-28
500,000

فصل اول: کلیات... 1

1 - 1 مقدمه. 2

1 – 2 بیان مسئله. 3

1 – 3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8

1-4 فرضیه‌های تحقیق.. 10

1-4-1 فرضیه اصلی.. 10

1-4-2 فرضیه‌های فرعی.. 10

1 – 5 اهداف  کلی و اهداف جزئی.. 11

1-5-1 هدف کلی.. 11

1-5-2 اهداف جزئی.. 11

1 – 6 سؤالاتتحقیق (مسئله تحقيق)12

1-6-1 سؤال اصلی.. 12

1-6-2 سؤالات فرعی.. 12

1 – 7 تعریف واژه‌ها و اصطلاحات (به‌صورت مفهومی و عملیاتی)13

1 – 7 – 1 تعریف مفهومی.. 13

1 –7– 2 تعریف عملیاتی متغیرها15

1 –7–3 تعریف عملیاتی کمال‌گرایی:15

1 –7– 4 تعریف عملیاتی زیر مؤلفه‌های هوش معنوی.. 16

1 – 7 – 5 تعریف عملیاتی خودتنظیمی هیجانی.. 16

1 – 7 – 6 تعریف عملیاتی زیر مؤلفه‌های خودتنظیمی هیجانی.. 17

1 – 7 – 7 تعریف عملیاتی تاب‌آوری.. 17

فصل دوم: پیشینه پژوهش.... 19

1-2 مقدمه. 20

2-2 پیشینه نظری پژوهش.... 20

2-2-1 تعریف مفهومی متغیر کمال‌گرایی.. 20

2-2-2 کمال‌گرایی مثبت... 21

2-2-3 کمال‌گرایی منفی.. 21

2-2-4 نظریه‌ها در باب کمال‌گرایی.. 21

2-2-5 ابعاد کمال‌گرایی.. 23

2-2-7 کمال‌گرایی به‌عنوان یک ناهنجاری.. 25

2-2-8 خودتنظیمی هیجانی.. 25

2-2-9 تعریف مفهومی تاب‌آوری.. 26

2-2-10 ویژگی‌های افراد تاب آور. 28

2-2-11 انواع تاب‌آوری.. 28

2 – 3 پیشینه‌ی عملی پژوهش.... 29

2 – 3 – 1 پیشینه‌ی پژوهش در ایران. 29

2-3-2 پیشینه خارجی پژوهش.... 32

2-3-3 جمع‌بندی.. 34

فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش.... 35

3 – 1 مقدمه. 36

3-2 روش پژوهش.... 36

3 – 3 جامعه آماری.. 36

3 – 4 نمونه آماری.. 37

3– 5 ابزار گردآوری داده‌ها37

1-5-3 پایایی مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی فراست 1990. 39

2-5-3 پایایی پرسشنامه خودتنظيمي هيجاني هافمن و كاشدان. 40

3-5-3 پایایی پرسشنامه تاب‌آوری کونور – دیویدسون (CD-RIS)42

4-5-3 پایایی زیر مؤلفه‌های پرسشنامه کمال‌گرایی فراست 1990. 44

5-5-3 پایایی زیر مؤلفه‌های پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی.. 46

3 – 6 روایی ابزارهای پژوهشی.. 47

7-3 چگونگی گردآوری داده‌ها48

3 – 8 شیوه‌های تجزیه‌وتحلیل داده‌ها48

فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها49

1-4 مقدمه. 50

2-4 تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌ها50

1-2-4 آمار توصیفی.. 50

2-2-4 تجزیه‌وتحلیل فرضیه اصلی.. 53

3-2-4 آمار استنباطی.. 53

4 – 2 – 4 تجزیه‌وتحلیل فرضیه‌های فرعی.. 55

6 – 2 – 4 آمار استنباطی.. 56

3-4 خلاصه تجزیه‌وتحلیل.. 59

فصل پنجم: نتیجه‌گیری... 61

2-5 بحث و نتیجه‌گیری.. 62

2– 5 محدودیت و مشکلات کار پژوهشی.. 70

4-5 پیشنهادهای تحقیق.. 71

1-4-5 پیشنهادهای کاربردی.. 71

2-4-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 72

منابع. 73

منابع فارسی.. 73

منابع انگلیسی.. 76

– اعرابیان، اقدس «تاب‌آوری»، فصلنامه نواندیش سبز، شماره 37 و 38، بهار و تابستان 1395.

– جاهد مطلق، عذرا و یونسی، سید جلال و از خوش، منوچهر و فرخی، مرجان «اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر فشار روانی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه، مجله روانشناسی مدرسه، دوره‌ی 4، شماره 7، تابستان 1394

– عشور نژاد، فاطمه «اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر افزایش تاب‌آوری و دلمشغولی های تحصیلی در دانش‌آموزان دختر جوان» فصلنامه روانشناسی رویکردی، شماره 4، زمستان 1395.

– همتی، رضا و غفاری مسعود «تحلیل چند سطحی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری تحصیلی» مجله رویکردهای نوین آموزشی، شماره 2، پاییز و تابستان 1395.

– مجتبایی، مینا و صالح، میترا «مقایسه‌ی ابعاد کمال‌گرایی، سیستم‌های مغزی – رفتاری و تاب‌آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی» مجله‌ی اصول بهداشت روانی، سال 18(5)، شهریور و مهر 1395.

– گرگین، آرزو و برزگر، مجید «نقش واسطه‌ای کمال‌گرایی در رابطه‌ی بین باورهای فراشناخت و تاب‌آوری در دانشجویان آموزش عالی جهرم» کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی و روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران، آبان 1394.

– مظفری، سید معصومه و مشکبید حقیقی، محسن «رابطه سبک‌های فرزند پروری و کمال‌گرایی با تاب‌آوری دختران دبیرستانی» دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، 1394.

– فغان پور گنجی، محمد «پیش‌بینی خودتنظیمی هیجانی بر اساس فرایندهای ارتباطی خانواده و تاب‌آوری در دانشجویان» مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، دوره سوم، شماره نوزدهم، اردیبهشت ماه 1397.

- اصغری ابراهیم آباد، محمد جواد و غلام‌زاده، محمد «نقش الگوهای ارتباطی و خودتنظیمی  هیجانی زوجین در پیش‌بینی تاب‌آوری» فصلنامه علمی تخصصی روانشناسی مثبت – سال دوم، شماره 5 و 6، تابستان و پاییز 1395.

– شیخ‌زاده قولنجی، فرشته و ترخان، مرتضی و گلچین، ندا و زارع، حسین «اثربخشي آموزش تاب‌آوری گروهي بر مؤلفه‌هاي سلامت عمومي دانش‌آموزان دختر دبيرستاني» مطالعات روانشناختي دانشكدة علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه الزهراء (س) دورة 10، شماره 4، زمستان 1393.

– شادی، ناهید «رابطه خودتنظیمی و عزت نفس با تاب‌آوری در دانش‌آموزان مقطع دبیرستان براز جان» پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، مهر 1391.

- نگیل ام. موریسون؛ مریت ای. کاسدن؛ مترجم: سیفی، محسن «تاب‌آوری، مخاطره و سازگاری افراد دارای اختلال های یادگیری» مجله تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، شماره 79، 1387

- نقوی. نرگس، اکبری. مهدی و مرادی. علیرضا «مدل ساختاری کمال‌گرایی مبتنی بر سازه‌های فراتشخیصی شناختی، رفتاری و هیجانی» فصلنامه پژوهش در سلامت روان‌شناختی، دوره11، شماره 2، تابستان،1396.

- میر غفوریان، زینب السادات «ویژگی‌های روانشناختي دختران نوجوان تک فرزند (با تکیه بر شخصیت، خودکارآمدی، سازگاری و کمالگرایي)» تهران، نشر تعالی، 1395.

- روشنفر، علیرضا و مختاری، ثمانه و پاداش، زهرا «بررسي اثربخشي آموزش روان‌درمانی مبتني بر كيفيت زندگي بر کمال‌گرایی مراجعان مراكز مشاوره شهر اصفهان» مجله تحقيقات نظام سلامت، سال نهم، شماره هشتم، آبان 1392.

- عرب زاده، شیما و سواری، کریم «ساخت و تعيين ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه‌ی خودتنظيمي تحصيلي» مجله‌ی روانشناسي مدرسه، دوره‌ی 2، شماره‌ی 92 – 75، تابستان 1392.

- میر ارض گر، مرثیه السادات «نقش تاب‌آوری در ارتباط با تاب‌آوری نسبی برابر تجارب خطرناک اجتماعی» ماهنامه مهندسی مدیریت، سال هشتم، شماره شصت و سه، آبان و آذرماه 1394.

- فرجی، ندا «بررسی رابطه میان نیازهای اساسی روان‌شناختی و خودشناسی با خودتنظیمی یادگیری و هیجانی» تهران: جزوه چاپ نشده‌ی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، 1393.

- محمدی، مریم؛ سعید نصیری؛ سیده مهسا موسوی و سیاوش کریمی «بررسی رابطه بین کمال‌گرایی با تاب‌آوری دانشجویان دانشگاه زنجان» دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران، قم،1395.

- عبدخدائی، محمدسعید؛ مهرام، بهروز؛ ایزانلو، زهرا «بررسی رابطه بین ابعاد کمال‌گرایی و اضطراب پنهان در دانشجویان» پژوهش‌هاي روانشناسی بالینی و مشاوره، سال 1، شماره1، بهار و تابستان 1390.
- احدی، بتول؛ ابولقاسمی، عباس و نریمانی، محمد «بررسی ارتباط هوش هیجانی، سبک اسناد و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در زنان شاغل» مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، شماره 10، 1389.

- سرمستی، فاطمه و افشاری نیا، کریم «رابطه سرسختی روان‌شناختی و کمال‌گرایی با تاب‌آوری روانی دانشجویان متأهل» دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیب‌های اجتماعی ایران – 1395.

-          DavidsonaAn abbreviated version of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC), the CD-RISC2: Psychometric properties and applications in psychopharmacological trialsPublished in final edited form as:Psychiatry Res. 2007 Aug 30; 152(2-3): 293–297.

-          CARPENTER, S. R., ARROW, K. J., BARRETT, S., BIGGS, R., BROCK, W. A., CRÉPIN, A.-S., ENGSTRÖM, G., FOLKE, C., HUGHES, T. P. & KAUTSKY, N. (2012). General resilience to cope with extreme events. Sustainability, 4, 3248-3259.

-          NORMAN, W. (2012). Adapting to change: the role of community resilience. Young Foundation,5-52. Retrieved from: http:// youngfoundation.org /wp-content/uploads/2012/10/ Adapting-to-ChangeOctober-2012.

-          FOLKE, C., CARPENTER, S. R., WALKER, B., SCHEFFER, M., CHAPIN, T. & ROCKSTRÖM, J. (2012). Resilience thinking: integrating resilience, adaptability and transformability. Ecology and Society, 15, 1-20. Retrieved from: http://www. treesearch.fs.fed.us/pubs/42598.

-          SOUTHWICK, S. M., BONANNO, G. A., MASTEN, A. S., PANTERBRICK C. & YEHUDA, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives. European journal of psychotraumatology, 5, 1-14. Retrieved from: http://www.ejpt.net/index.php/ejpt/article/view/25338.

-          Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.‏

-          Gross, J. J., & John, O. P. (2013). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and wellbeing. Journal of Personality and Social Psychology, 22(1): 348-362.

-           Zimmerman, B. (2007). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: An analysis of exemplary instructional models. In D. H. Schunk& B. Zimmerman (Eds.), Self-regulated learning: from teaching to self-reflective practice. New York: Guilford Press.

-          Hewitt,P.,&Flet,G. (1991). Dimension of perfectionism inunipolar depression. Jornal of Abnormal Psychology, 100, 98-101.

-          -Egan,S(2005) anInvestigatiom of positive and negative perfectionism,unpublishedmaster’s thesis, curtinuniversity of technology human research. (onhine). (available:http://espace. library. curtain. edu.au/rfudbin-jum p-full&object-id1365).

-          DunkelSchetter, C., &Dolbier, C. (2011). Resilience in the Context of Chronic Stress and Health in Adults. Social and Personality Psychology, 5(9), 634- 652.
-Reivich, K., &Shatté, A. (2002). The Resilience Factor. New York: Broadway Books.

-          Troy, A.S., &Mauss, I.B. (2011). Resilience in the face of stress: emotion regulation as aprotective factor. In S.M, Southwick, & B.T, Litz, & D, Charney, & M.J, Friedman. (Eds.), Resilience and Mental Health: Challenges across the Lifespan ((pp. 30-44). London: Cambridge University Press.

-          Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The Dimensions ofPerfectionism Cognitive Therapy and Research, 14.444-468.

-          Magar, E. C., Phillips, L. H., &Hosie, J. A. (2008). Self-regulation and risk-taking.Personality Differences, 45(1): 153-159.

-          Lemos, S.L. (1999). Students Goals and selfregulation in the classroom. InternationalJournal of Education Research, 31, 471-485.

-          Frost, R.O., Marten, P.Lahart, C. &Rosenblate, R, (1990).The dimensions ofperfectionism. Cognitive Therapy and Research, Vol. 14(5), PP.449468.

-          Frost, R.O., Marten, P., Lahart, C. &Rosenblate, R, (1990).The dimensions ofperfectionism. Cognitive Therapy and Research, Vol. 14(5), PP.449468.
Ashby, S. A., Rice, K. G., & Martin, J. L. (2006). Perfectionism, shame anddepressive symptoms. Journal of Counseling & Development, 84, 148156.

-           Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective. In M.Boekaerts, P. R., Pintrich& M. Zeidner (Eds.), Handbook of selfregulation.13-39. SanDiego: Academic Press.