شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی ویژگیهای شخصیتی و هوش اخلاقی مجرمان براساس نوع جرم در تبریز

هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای شخصیتی و هوش اخلاقی مجرمان براساس نوع جرم در تبریز بود. روش پژوهش از نوع پس رویدادی بود. جامعه آماري تحقيق را کليه زندانیان تبریز با جرائم قتل، اعتیاد و سرقت می باشد. که از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به تعداد 110 نفر انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد: بین ویژگیهای شخصیتی (روان آزدگی، برون گرائی، گشودگی، موافق بودن و با وجدان بودن) و میزان هوش اخلاقی براساس نوع جرمشان (مخدر، قتل و سرقت) تفاوت معناداری وجود نداشت. (05/0P>). نتیجه اینکه ویژگیهای شخصیتی و هوش اخلاقی نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم ندارند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-34
500,000

چكيده        1

فصل اول: کلیات پژوهش... 2

1-1   مقدمه  3

1-2بیان مسأله. 5

1- 3 اهمیت پژوهش... 7

1-4اهداف پژوهش... 9

1-4-1   هدف کلی.. 9

1-4-2   اهداف جزئی.. 9

1-5فرضيه های پژوهش... 10

1-6متغیر های پژوهش (تعریف مفهومی - تعریف عملیاتی)10

1-6-1   تعریف مفهومی.. 10

1-6-2   تعریف عملیاتی.. 11

فصل دوم: پیشینه پژوهش... 15

2-1   مقدمه  16

2-2مبانی نظری شخصیت.. 16

2-2-1   تعاریف شخصیت... 16

2-2-2   نظریه‏‏های صفات... 18

2-2-3   رابرت مک کراء و پل کاستا: الگوی پنج عاملی.. 18

2-2-4   الگوی نظری برای پنج عامل.. 20

2-2-5   کاربرد الگوی پنج عاملی.. 21

2-2-6   تحول شخصیت... 21

2-2-7   اجتماعی شدن. 22

2-2-8   روانپریشیگرایی(سایکوتیک)23

2-2-9   رواننژندگرایی.. 27

2-2-10جرمجویی.. 27

2-2-11بزه، بزهکار، بزهکاری.. 29

2-2-12خاستگاه جرم. 30

2-2-13شهرنشینی و مهاجرتهای بی رویه روستاییان به شهرها31

2-3جرم از دیدگاه جرم شناسی.. 34

2-4بزهکاری.. 37

2-4-1   رويكرد واقع گرايي انتقادي.. 37

2-4-2   ديدگاه اثبات گرايان. 38

2-4-3   نظريه هاي يادگيري اجتماعي.. 39

2-4-4   نظريه هاي كنترل اجتماعي.. 39

2-4-5   كنترل هاي شخصي.. 41

2-4-6   كنترل اجتماعي.. 42

2-5ديدگاه صاحب نظران ساخت گرا در زمينه فرهنگ بزهكاري.. 44

2-5-1   نظريه كلووارد و اوهلين «خرده فرهنگ بزهكاري»44

2-6تأثیر شهرنشيني با بزهکاری  از نظريه ابن خلدون و اميل دوركيم. 46

2-6-1   ابن خلدون. 46

2-6-2   اميل دوركيم.. 46

2-6-3   ارزيابي نظريه مرتون. 47

2-6-4   نظريه آلبرت كوهن درباره ي بزهكاري جوانان. 47

2-7خرده فرهنگ جوان بزهكار. 47

2-7-1   مكتب كلاسيك.... 48

2-7-2   بزهکاران و زندان. 48

2-7-3   خودکشی.. 50

2-7-4   پیش گیری از اقدام به خودکشی.. 51

2-7-5   عدم طبقه بندی و تفکیک صحیح زندانیان (انتقال تجارب به یکدیگر)52

2-7-6   عدم خود اشتغالی زندانیان در داخل بندها54

2-7-7   زندان و رفتارهای پر خطر (لواط، رابطه جنسی یا همجنس خواهی...)56

2-7-8   خشونت و پرخاشگری در زندان. 58

2-8   هوش    59

2-8-1   انواعهوش... 61

2-8-2   هوششناختي.. 61

2-8-3   هوشمصنوعي.. 62

2-8-4   هوشمعنوي.. 62

2-8-5   هوش اخلاقی.. 64

2-8-6   مؤلفههایهوشاخلاقی.. 66

2-9تحقیقات انجام شده داخل و خارج از کشور. 69

2-10جمع بندی.. 71

فصل سوم: روش اجرای پژوهش... 72

3-1   مقدمه  73

3-2روش پژوهش... 73

3-3جامعه آماری.. 73

3-4نمونه آماری و روش نمونه گیری.. 73

3-5ابزارهای اندازه گیری.. 74

3-5-1   پرسشنامه صفات پنج گانه شخصيتي(NEO)74

3-5-2   پرسشنامه هوش اخلاقی.. 78

3-6روش تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات.. 79

فصل چهارم: تحلیل داده ها80

4-1روش تجزيه و تحليل داده‌ها81

4-2یافته های توصیفی.. 81

4-3یافته های استنباطی.. 84

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 91

5-1   مقدمه  92

5-2محدودیت‌های پژوهش... 94

5-3پيشنهادات.. 95

5-3-1   پيشنهادهای كاربردي.. 96

5-3-2   پيشنهادهای پژوهشي.. 96

منابع ............97

ضمائم................102

پرسشنامه نئو فرم کوتاه102

پرسشنامه هوش اخلاقی   106