شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی‌درمانی بر کاهش نشانه¬های اختلال نافرمانی مقابله¬ای دانش‌آموزان شبستر

این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر کاهش اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش¬آموزان مقطع پیش دبستانی شهرستان شبستر صورت پذیرفت. این پژوهش آزمایشی نیمه تجربی با طرح ((پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل)) بود. جامعه‌ی آماری، دختران پیش دبستانی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 97-96 بود. روش نمونه‌گیری، غیر تصادفی در دسترس بود. از میان نمونه‌های در دسترس 20 نفر را که شرایط ورود، جهت شرکت در جلسه‌های آموزشی داشتند انتخاب و در مرحله‌ی بعد این 20 نفر به صورت تصادفی به 2 گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه اختلال رفتاری آشنباخ استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سطح آمار توصیفی از شاخص‌های توزیع فراوانی و میانگین و در سطح آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نشان داد که آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی موجب کاهش رفتارهای اختلال نافرمانی مقابله‌ای، پرخاشگری، قانون شکنی و مشکلات اجتماعی شده است. بنابراین می¬توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی بر کاهش اختلال نافرمانی مقابله‌ای دانش آموزان دختر مؤثر است.
شناسه کالا در انبار: 20-01-40
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش.... 1

1-1مقدمه. 2

1-2بیان مسئله. 4

1-3اهمیت و ضرورت تحقیق.. 9

1-4اهداف تحقیق.. 10

1-4-1     هدف کلی.. 10

1-4-2     هدف‌های جزئی.. 10

1-5فرضیه‌ها11

1-5-1     فرضیه کلی.. 11

1-5-2     فرضیه‌های جزئی.. 11

1-6تعاریف نظری.. 11

1-6-1     اختلال نافرمانی مقابله‌ای.. 11

1-6-2     رفتار پرخاشگرانه. 12

1-6-3     رفتار قانون شکنی.. 12

1-6-4     رفتار مشکلات اجتماعی.. 12

1-7تعاریف عملیاتی.. 13

1-7-1     اختلال نافرمانی مقابله‌ای.. 13

1-7-2     آموزش مهارت مدیریت هیجان از طریق بازی درمانی.. 13

1-7-3     رفتار پرخاشگرانه. 13

1-7-4     رفتار قانون شکنی.. 13

1-7-5     رفتار مشکلات اجتماعی.. 13

1-8متغیرهای پژوهش.... 14

1-8-1     متغیر وابسته. 14

1-8-2     متغیر مستقل.. 14

1-8-3     متغیر کنترل. 14

فصل دوم: ادبیات و پیشینه‌ی پژوهشی... 15

2-1مقدمه. 16

2-2اختلال نافرمانی مقابله‌ای.. 16

2-2-1     شاخص‌ها17

2-2-2     ویژگی‌های کودکان اختلال نافرمانی مقابله‌ای.. 18

2-2-3     شیوع. 21

2-2-4     شکل‌گیری و روند سنی و نسبت جنسیتی.. 22

2-2-5     پیامدهای کارکردی اختلال لجبازی و نافرمانی.. 23

2-2-6     تشخیص افتراقی.. 24

2-2-7     اختلال سلوک.... 26

2-2-8     اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی.. 26

2-2-9     اختلالات افسردگی و دو قطبی.. 26

2-2-10   اختلال بی‌نظمی خلق اخلالگر. 27

2-2-11   اختلال انفجاری متناوب... 27

2-2-12   ناتوانی عقلانی (اختلال عقلانی رشدی)27

2-2-13   اختلال زبان. 27

2-2-14   اختلال اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی)28

2-3اختلال نافرمانی مقابله‌ای مقدمه‌ی اختلال رفتاری دوران بلوغ. 28

2-3-1     پیشگیری.. 29

2-3-2     سبب‌شناسی.. 31

2-3-3     علل عاطفی.. 33

2-3-4     خلق خویی.. 35

2-3-5     محیطی.. 35

2-3-6     ژنتیکی و فیزیولوژیکی.. 35

2-3-7     آسیب‌شناسی و بررسی‌های آزمایشگاهی.. 36

2-3-8     مبنای نظری و تحقیقی درمان. 36

2-3-9     درمان. 37

2-3-10   نظریه‌ها38

2-3-11   علل اجتماعی رفتار ناسازگارانه. 38

2-3-12   رفتارهای نامطلوب... 39

2-3-13   تحول طبیعی رفتارهای اطاعت... 40

2-3-14   ایجاد مشکلات رفتاری در کودکان خردسال. 41

2-3-15   هیجان. 41

2-3-16   نظریه‌ها42

2-4شناسایی هیجان‌های انسان. 45

2-4-1     همگانی بودن ابراز هیجان‌ها45

2-4-2     آثار هورمون‌ها بر تجربه‌ی هیجانی.. 46

2-5بازی.. 51

2-5-1     تأثیرپذیری کودک از بازی.. 51

2-5-2     اهمیت بازی.. 52

2-5-3     عوامل مؤثر در بازی.. 52

2-5-4     اولین مدارک علمی بازی درمانی.. 54

2-5-5     رویکردهای نظری بازی درمانی.. 55

2-5-6     بازی درمانی با رویکرد روانکاوی.. 55

2-5-7     بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری.. 55

2-5-8     بازی درمانی با رویکرد آدلر. 55

2-5-9     بازی درمانی با رویکرد کودک محور. 56

2-5-10   انواع بازی درمانی.. 56

2-5-11   مدل‌های مختلف بازی درمانی.. 57

2-5-12   ارزش درمانی بازی در برون‌ریزی هیجانات... 58

2-5-13   کاربردهای مختلف بازی در درمان کودکان. 58

2-5-14   اهمیت تکاملی بازی.. 60

2-5-15   ارزش و اهمیت بازی.. 61

2-5-16   توضیح درمان. 63

2-5-17   قدرت‌های درمانی بازی.. 68

2-5-18   اصول بازی درمانی.. 68

2-5-19   روش‌های بازی درمانی.. 69

2-6پیشینه پژوهشی تحقیق.. 70

2-6-2     تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور. 71

2-6-2     تحقیقات صورت گرفته درخارج کشور. 74

فصل سوم: روش‌شناسی تحقیق... 78

3-1مقدمه. 79

3-2روش پژوهش.... 79

3-3جامعه‌ی آماری، روش نمونه‌گیری و حجم نمونه. 80

3-4روش جمع‌آوری اطلاعات... 80

3-5ابزارهای پژوهش.... 81

3-6شیوه نمره‌گذاری.. 81

3-7روش اجرا82

3-7-1     پروتکل درمان (مراحل انجام درمان)83

3-8روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 84

فصل چهارم: یافته‌های تحقیق... 85

4-1مقدمه. 86

4-2تحلیل توصیفی.. 86

4-3تحلیل استنباطی.. 90

4-4آزمون فرضیه­ها91

4-4-1     آزمون فرضیه اول. 91

4-4-2     آزمون فرضیه‌ی دوم. 95

4-4-3     آزمون فرضیه سوم. 96

4-4-4     آزمون فرضیه چهارم. 97

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری... 98

5-1مقدمه. 99

5-2بحث و نتیجه‌گیری.. 99

5-3محدودیت‌های تحقیق.. 109

5-4پیشنهادهای کاربردی.. 109

5-5پیشنهادهای پژوهشی.. 110

منابع و مآخذ. 112

منابع داخلی.. 112

منابع لاتین.. 118

پیوست‌ها120