چکیده. 1
فصل اول: کلیات.. 2
1-1 مقدمه. 3
1-2 بیان مسئله. 4
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 9
1-4 اهداف پژوهش.... 12
1-4-1 اهداف کلی.. 12
1-4-2 اهداف جزیی.. 12
1-5 فرضیه پژوهش.... 13
1-5-1 فرضیه اصلی.. 13
1-5-2 فرضیه جزئی.. 13
1-6 تعاریف مفهومی.. 14
1-6-1 اختلالات رفتاری.. 14
1-6-2 رفتار پرخاشگرانه. 14
1-6-3 رفتار اضطرابی.. 14
1-6-4 رفتار ناسازگاری.. 14
1-6-5 رفتار ضداجتماعی.. 15
1-6-6 اختلال بیشفعالی.. 15
1-6-7 رفتار کمتوجهی.. 16
1-6-8 رفتار بیشفعالی و تکانشگری.. 16
1-7 تعاریف عملیاتی.. 16
1-7-1 اختلالات رفتاری.. 16
1-7-2 آموزش کمکهای اولیه روانشناختی.. 17
1-7-3 رفتار پرخاشگرانه. 17
1-7-4 رفتار اضطرابی.. 17
1-7-5 رفتار ضداجتماعی.. 17
1-7-6 رفتار بیشفعالی.. 17
1-7-7 رفتار کمتوجهی.. 18
1-7-8 رفتار بیشفعالی و تکانشگری.. 18
1-8 متغیرهای پژوهش.... 18
1-8-1 متغیر وابسته. 18
1-8-2 متغیر مستقل.. 18
1-8-3 متغیر کنترل. 18
فصل دوم: ادبیات و پیشینهی پژوهشی.. 19
2-1 مقدمه:20
2-2 اختلالات رفتاری.. 20
2-2-1 شاخصها21
2-2-2 انواع مختلفی از اختلالات رفتاری.. 22
2-2-3 اختلالات رفتاری ناجور یا از هم گسیخته. 25
2-2-4 پیامدهای کارکردی اختلال رفتاری.. 25
2-2-5 تشخیص افتراقی.. 26
2-2-6 پیشگیری.. 27
2-3 ویژگیهای کودکان. 28
2-3-1 ویژگیهای مرتبط که تشخیص را تائید میکند. 31
2-3-2 شکلگیری و روند سنی و نسبت جنسیتی.. 31
2-4 اثرات اختلالات رفتاری.. 32
2-4-1 هوش و پیشرفت تحصیلی.. 32
2-4-2 خصوصیات و سازش اجتماعی.. 33
2-4-3 رشد زبان. 33
2-5 عللاختلالات رفتاری:34
2-5-1 آسیبشناسی و بررسی آزمایشگاهی.. 35
2-5-2 علل اجتماعیرفتار ناسازگارانه. 36
2-5-3 نظریهها:37
2-5-4 تأثیر کروموزومها39
2-6 بیشفعالی.. 40
2-6-1 شاخصها41
2-6-2 ویژگیهای کودکان بیشفعال. 42
2-6-3 ویژگیهای مرتبط که تشخیص را تائید میکنند. 49
2-6-4 شکلگیری و روند بیشفعالی کمبود توجه. 50
2-6-5 عوامل خطر و پیش آگهی بیشفعالی کمبود توجه. 51
2-6-6 موضوعات تشخیصی مرتبط با فرهنگ.... 52
2-6-7 موضوعات تشخیصی مرتبط با جنسیت در بیشفعالی کمبود توجه. 52
2-6-8 پیامدهای کارکردی اختلال کاستی توجه / بیشفعالی.. 53
2-6-9 تشخیص افتراقی بیشفعالی کمبود توجه. 53
2-6-10همزمانی اختلالات... 57
2-6-11اختلال کاستی توجه/بیشفعالی مشخص دیگر. 58
2-6-12اختلال کاستی توجه / بیشفعالی نامشخص.... 59
2-6-13درمان بیشفعالی نقص توجه. 59
2-6-14شکلگیری و روند سنی و نسبت جنسیتی.. 67
2-6-15شیوع. 68
2-6-16پیامدهای کارکردی اختلال بیشفعالی.. 68
2-6-17نشانههای اختلال بیشفعالی.. 69
2-6-18 علل اختلال بیشفعال. 71
2-6-19تشخیص افتراقی.. 76
2-6-20اختلال بیشفعالی کودک از نوع بیشفعالی/ تکانشگری.. 78
2-6-21اختلال بیشفعالی کودک از نوع کمبود توجه. 79
2-6-22اختلال بیشفعالی کودک از نوع بیشفعالی/ تکانشگری.. 80
2-6-23درمان دارویی و رفتاری.. 81
2-6-24ملاکهای اختلال رفتاری.. 85
2-7تمرینها و تکنیکهای کاهش علائم اختلال بیشفعالی/ کمبود توجه ویژه کودکان پیشدبستانی.. 87
2-7-1 نشانههای اختلال کمبود توجه – بیشفعالی.. 87
2-7-2 مبانی نظری درمان شناختی رفتاری.. 88
2-8 دیدگاههای مختلف در مورد اختلال کاستی توجه بیشفعالی.. 91
2-8-1 نظریههای زیستشناختی.. 91
2-8-2 نظریه نقص ارگانیک.... 92
2-8-3 نظریههای درون روانی.. 94
2-8-4 نظریه نظامها96
2-9 کمکهای اولیه روانشناختی.. 99
2-9-1 تحقیقات داخلی.. 100
2-9-2 تحقیقات خارجی.. 102
فصل سوم: روش تحقیق.. 105
3-1 مقدمه. 106
3-2 روش پژوهش.... 106
3-3 جامعه و نمونه آماری.. 107
3-4 روش گردآوری اطلاعات... 108
3-5 ابزارهای اندازهگیری.. 108
3-5-1 ارزیابی رفتاری راتر فرم معلم.. 108
3-5-2 پرسشنامه ی کانرز والدین.. 111
3-6 روش تجزیهوتحلیل دادهها112
فصل چهارم: یافتههای تحقیق.. 113
4-1 مقدمه. 114
4-2 تحلیل توصیفی.. 114
4-3 تحلیل استنباطی.. 117
4-4 آزمون فرضیه اول. 118
4-4-1 فرضیه اول: آموزش کمکهای اولیهی روانشناختی بر کاهش بیش فعالی و اختلالات رفتاری دانش آموزان تأثیر دارد.118
4-4-2 آزمون فرضیهی دوم. 125
4-4-3 آزمون فرضیه سوم. 126
4-4-4 آزمون فرضیه چهارم. 127
4-4-5 آزمون فرضیه پنجم.. 128
4-4-6 آزمون فرضیه ششم.. 129
4-4-7 آزمون فرضیه هفتم.. 130
4-4-8 آزمون فرضیه هشتم.. 131
4-4-9 آزمون فرضیه نهم.. 132
5فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات.. 133
5-1 مقدمه:134
5-2 بحث ونتیجه گیری.. 134
5-3 پیشنهادهای کاربردی.. 150
5-4 پیشنهادهای پژوهشی.. 150
منابع و مآخذ. 152
منابع فارسی.. 152
منایع انگلیسی.. 159
پیوستها