شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر تاب آوری و کیفیت زندگی والدین داری معلول ذهنی

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی بر تاب آوری و کیفیت زندگی در والدین دارای فرزند معلول ذهنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کیله والدین دارای فرزند معلول ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی شهر شبستر می باشد. از بین والدین با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه های تاب آوری و کیفیت زندگی به عنون ابزار پژوهش استفاده گردید. جلسات گروه آموزش با رویکرد معنادرمانی در طول 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های این پژوهش نشان داد که معنادرمانی گروهی پس از 8 جلسه، اثر معنی داری بر میانگین نمرات تاب آوری و کیفیت زندگی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون داشته است(01/0 > p). براساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، معنادرمانی گروهی می تواند یک مداخله اثرگذار مفید برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند معلول باشد و لذا به کلیه مراکز مشاوره ای و درمانی توصیه می شود آموزش معنادرمانی گروهی را در راس سیاست ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-70
500,000

عنوان                                                                                                                           صفحه

چکیده. ‌ه

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه.. 2

2-1 بیان مساله.. 4

3-1 اهمیت و ضرورت های موضوع.. 7

1-4 اهداف تحقیق... 8

1-5 فرضیه های تحقیق... 8

6-1 قلمرو تحقیق... 8

7-1  تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 9

8-1 ساختار پایان نامه.. 10

فصل دوم: پیشینه نظری پژوهش

1-2 مقدمه.. 12

2-2 معنا درمانی... 12

3-2 معنا درمانی از منظر روان شناسی و روانکاوی... 16

4-2 کیفیت زندگی... 17

5-2 تعریف کیفیت زندگی... 17

6-2 تاریخچه کیفیت زندگی... 19

7-2 رویکردهای کیفیت زندگی... 20

1-7-2 رویکرد پزشکی... 21

2-7-2 رویکرد اقتصادی... 21

3-7-2 رویکرد عاملیتی... 22

1-3-7-2 رویکرد مطلوبیت گرایی... 22

2-3-7-2 رویکرد ارزشهای عام.. 23

3-3-7-2 رویکردهای نیاز محور. 23

1-3-3-7-2 رویکرد نیازهای اساسی... 23

2-3-3-7-2 رویکرد توسعه انسانی... 24

4-3-7-2 رویکرد قابلیتی... 24

4-7-2  رویکرد ساختاری و کیفیت زندگی... 25

7-2 – 5 رویکرد روان شناختی اجتماعی... 25

6-7-2 رویکرد کنش متقابل... 26

8-2 چارچوب شاخص های کیفیت زندگی... 26

9-2 سازه های مرتبط با کیفیت زندگی خانواده های دارای فرزند معلول.. 28

10-2 مفهوم تاب آوری... 29

11-2 تاریخچه تاب آوری... 30

12-2 انواع تاب آوری... 31

13-2 عوامل حفاظتی تاب آوری... 32

14-2 ویژگی هاي افراد تاب آور. 32

15-2 تاب آوری در خانواده. 33

16-2 معلول ذهنی... 35

17-2 ساختار خانواده دارای فرزند معلول.. Error! Bookmark not defined.

18-2 پیشینه تحقیق... 37

1-18-2 پیشینه داخلی... 37

2-18-2 پیشینه خارجی... 39

فصل سوم: روش شناسی پژوهش

1-3  مقدمه.. 41

2-3 روش تحقیق... 41

3-3 جامعه آماری... 41

4-3 تعیین حجم نمونه.. 41

5-3 ابزار گرداوری داده ها. 42

6-3 روش گردآوری اطلاعات... 43

7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها. 43

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

1-4 مقدمه.. 45

2-4 بررسی جمعیت شناسی پژوهش.... 46

4-2 تحلیل توصیفی دادههای پژوهش.... 48

3-4  تحلیل استنباطی دادههای پژوهش.... 48

4-3-1 بررسی فرضیههای پژوهش.... 49

4-3-2 بررسی مفروضات تحلیل کوواریانس.... 49

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

1-5 مقدمه.. 62

2-5 یافته های توصیفی... 62

5-3  یافته های آمار استنباطی... 63

5-4  بحث و نتیجه گیری... 64

5-5 محدودیت های پژوهش.... 68

6-5  پیشنهادات... 69

1-6-5 پیشنهادات پژوهشی... 69

2-6-5 پیشنهادات کاربردی... 70

منابع و ماخذ.. 71

ضمائم.. 76

چکیده لاتین... 88

منابع و ماخذ

- الماسی، افشین؛ حاتمی، فوزیه؛ شریفی، اعظم؛ احمدی جویباری، تورج؛ کاویان نژاد، رسول؛ ابراهیم زاده، فرزاد (1395)، اثربخشی آموزش مهارت هاي مقابله با استرس بر تاب آوري مادران داراي فرزند معلول. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره 21، شماره 4، 34-47.

- ازکیا، مصطفی؛ غفاری، غلامرضا (1384)، جامعه شناسی توسعه، تهران: کیهان.

- امیرحسینی، سیداحسان؛ حسینی، مهدی؛ ادریسی، حسن؛سیاوش پور، صدری؛ حسنی، هادی (1398)، رابطه بین سخت رویی و خودکارآمدي با نقش میانجی گري تاب آوري در کارکنان نیروي انتظامی جمهوري اسلامی ایران. www.sid.ir

- بیابانی، نرجس؛ خیرجو، اسماعیل؛ علائی، پروانه (1398)، مقایسه کیفیت زندگی، عدم تحمل بلاتکلیفی و استرس والدگری در مادران دارای فرزند کم توان ذهنی و مادران دارای فرزند عادی. فصلنامه سلامت اجتماعی، دوره 6، شماره 2، 165-172.

- پناه علی، امیر؛ زنجانی، شروین (1398)، اثربخشی معنادرمانی گروهی بر تاا آوری زنان دارای نشانههای ناگویی هیجانی. مجله روانشنتسی بالینی، سال 11، شماره 1، 60-79.

- حاتمی، فریبا؛ حجتی، حمید؛ میربهبهانی، نرگس (1397)، تأثیر الگوی سازگاریروی بر تابآوری مادران کودکان شیمی درمانی شهرستان گرگان. نشریه روان پرستاری، دوره 6، شماره 5، 62-69.

- چمنی قلندری، رسول؛ دکانه ای فرد، فریده؛ رضائی، روناک ( 1398)، اثربخشی آموزش معنا درمانی بر تابآوری و بهزیستی روان شناختی زنان دارای تجربه سوگ. مجله روان شناسی و روان پزشکی شناخت، سال 6، شماره 4، 26-46.

- سليم زاده، ح.؛ افتخار، ح.؛ پوررضا، ا. و مقيم بیگی (1386)، اشتغال مجدد بازنشستگان و شاخص هاي كيفيت زندگی. فصژلنامة رفاه اجتماعی، سال 1، شماره 66، 287-300..

- شرفی، محمدرضا (1384)، تاملی نقد گونه در باب معنا غایی زندگی با تاکید بر دیذگاه ویکتور فرانکل. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال 35، شماره 1، 50-29.

- شقیع زاده، رقیه (1391)، رابطه تاب آوري با پنج عامل بزرگ شخصيت. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، شماره 13، دوره 2، 95-102.

- رضوانی، م؛ شکیبا، ع؛ منصوریان، ح (1387)، ارزیابی کیفیت زندگی در نواحی روستایی. فصلنامه رفاه اجتماعی، سال 8، شماره 30، 87-110.

- زنجانی طبسی، ر (1383)، ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روان شناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران.

- ربانی خوراسگانی، علی؛ کیان، پورمسعود (1386). مدل پیشنهادی برای سنجش کیفیت زندگی، مطالعه موردی: شهر اصفهان، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال 15، شماره 59، 56-87.

- دروکی، فرشته (1390)، بررسی عوامل موثر بر محرومیت اجتماعی جوانان شهری و روستایی شهرستان شاهرود، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

- صانعی، صدیقه (1392)، کیفیت زندگی، ابعاد و رویکردها. دومین کنفرانس ملی جامعه شناسی و علوم اجتماعی، سالن همایش های دانشگاه تهران.

- صفاری نیا، مجید؛ درتاج، افسانه (1396)، اثربخشی معنادرمانی گروهی بر امید زندگی و بهزیستی روانی اجتماعی سالمندان ساکن آسایشگاه های شهر دبی. www.sid.ir.

- غفاری، غلامرضا؛ امیدی، رضا (1387)، کیفیت زندگی، شاخص توسعه اجتماعی، تهران: شیرازه.

-عسگری شهیدی، سکینه؛ کریم زاده، کامبیز؛ موسوی زاده، سیدعلی (1395)، پردازش و آزمون مدل کیفیت زندگی در خانواده های دارای فرزند کم توان ذهنی. مجله علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دوره 21، شماره 3، 78-108.

- فلاح زاده، هاجر؛ نوری، سارا؛ پورابراهیم، تقی؛ نظربلند، ندا (1397)، اثربخشی معنادرمانی گروهی بر معنای زندگی و عملکرد خانواده در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. فصلنامه خانواده پژوهی، سال 14، شماره 53، 135-150.

قدم پور، عزت اله؛ بیرانوند، کبری (1396)، اثر آموزش معنادرمانی بر شادکامی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه تازه های علوم شناختی، سال 19، شماره 4، 23-54.

- کریمی نژاد، هاجر؛ صادقی، مسعود؛ غلامرضایی، سیمین (1396)، مدلسازی کیفی تاب آوری خانواده بر اساس رویکرد زمینه ای. پژوهش های روان شناسی اجتماعی، شماره 27، 102-117.

- نوغانی، محسن (1387)، کیفیت زندگی شهروندان و رابطه آن با سرمایه اجتماعی در شهر مشهد، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 111-140.

- موسوی، میرطاهر؛ محمدی، محمدعلی (1388 )، مفاهیم و نظریه های اجتماعی، تهران: دانژه.

- هزارجریبی، جعفر صفری شالی، رضا (1391)، آناتومی رفاه اجتماعی، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ.

- والش، فروما (2006) ، تقويت تاب آوري خانواده. ترجمه: دهقاني، محسن؛ خواجه رسولي، محبوبه؛ محمدي، سميه؛ و عباسي، مريم(1395)، تهران: دانژه.

- ملکشاهی، فریده؛ فلاحی، شیرزاد (1395)، مشکلات روانی اجتماعی والدین معلول ذهنی تحت پوشش مرکز بهزیستی خرم آباد. فصلنامه علمی– پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دوره 18، شماره 3،

- هاشمی، ایوب؛ شیخ، محمود؛ حومیان، داود؛ باقرزاده، فضل الله (1398)، تأثير تمرينات وی فيت بر خام حركتی و كيفيت زندگی كودكان مبتلا به اختلال هماهنگی تحولی. مجله علوم روان شناختی، دوره 18، شماره 74، 142-153.

- AmiriMajd M, Hosseini S.F, Jafari A. Comparing the Quality of Life and Marital Intimacy among Parents of Children with Down syndrome, Parents of Children with Learning Disabilities, and Parents of Normal Children. J Learn Disabil. 2014; 4(1): 38-55.

- Brandak A & Ganan gonee. C. (2015).Self efficiency mechanism human agency.American psychologist, 37, pp.122-197.

- Bavali F, faramarz S, Manshaie G, Kaledian M Effectiveness of Group Logo Therapy on Resiliency of the Mothers with Intellectual Disability Children World of Sciences Journal. 2013; 1(7): 115-23. [In Persian]

- Cornacchio D, Sanchez AL, Coxe S, Roy A, Pincus DB, Read KL, Holaway RM, Kendall PC, Comer JS. (2018); Factor structure of the intolerance of uncertainty scale for children. Journal of anxiety disorders;53:100-7.

- Fadakar Sogheh R, Abbasi S, Khaleghdoost T, Atrkar Roshan Z. Family's Mentally Retarded Child Problems under Protection of Welfare Centers. Holist Nurs Midwifery 2014; 24(3): 38-47.

-Fairthorne J, Jacoby P, Bourke J, de Klerk N, Leonard H. Onset of maternal psychiatric disorders after the birth of a child with intellectual disability: a retrospective cohort study. J Psychiatr Res2015; 61: 223-230.

- Howra, E.K., Campbell, A.C., Abbott, R.A., Straker, L.M(2018). Understanding why an active video game intervention did not improve motor skill and physical activity in children with developmental coordination disorder: A quantity or quality issue?. journal of Research in developmental disabilities, 60, 1-12.

- Karras H.C., Morin, D.N., Gill, K., Izadi-Najafabadi, S Zwicker, J.G. (2019). Health-related quality of lifeof children with Developmental Coordination Disorder. Journal of Research in developmentaldisabilities, 84, 85-95.

- Laving, K. M., Hofman, S., Ring, A. J., Ryder, A. G., Woodwand, T. S. (2013). The personality of meaning in life: Associations between dimensions of life meaning and the Big Five. The Journal of Positive Psychology, 1(8). 34-43.

- Nemati Sh, Asadi M .Prevalence of Cousin Marriage among Parents of Intellectually Disabled. MEJDS. 2015; 5(11): 1-5.

- Robatmil, S., Sohrabi, F., Shahrak, M. A., Talepasand, S., Nokani, M. & Hasani, M. (2015). The Effect of Group Logotherapy on Meaning in Life and Depression Levels of Iranian Students. International Journal for the Advancement of Counselling37(1), 54-62.

- Schulenberg, S. E. Schentzer, L. W. Winters, M. R & Hutzell, R. R. (2016). Meaning Centered Couples Therapy: Logotherapy and Intimate Relationship. Journal of Contemporary Psychotherapy, 40(2), 95-102.

- Southwick SM, Lowthert BT, Graber AV Relevance and application of logotherapy to enhance resilience to stress and trauma. Logotherapy and existential analysis: Springer. 2016; 131-49.

- Shao, J., Shen, J., Zhang, K., & Lin, T. (2013). Meaning in life and well-being of older stroke survivors in Chinese communities: Mediating effects of mastery and self-esteem. Health, 5 (4), 743-748.

-Taghizadeh H, Asadi R. Comparative analysis of quality of life in mothers of children with mental disability and mothers of normal children. MEJDS. 2016; 4(8): 6674.

- Jong, P. T. P. (2010). Meaning therapy: An integrative and positive existential psychotherapy Journal of Contemporary psychotherapy, 40(2) 85-93.

- Yalom E. Existential Psychotherapy. Translated Habib S. Tehran: Man. 9th edition. 2017.

- Frankl VE. The unconscious god: Psychotherapy and theology: Simon & Schuster. 1975

- Lee, Y. J. (2008) “Subjective Quality of Life Measurement in Taipei”, Building and Environment. 43(7):1205-1215.

- Ye ZJ, Qiu HZ, Li PF, Liang MZ, Wang SN, Quan XM. Resilience model for parents of children with cancer in mainland China-An exploratory study. Eur J Oncol Nurs. 2017;27:9-16. doi: 10.1016/j.ejon.2017.01.002 pmid: 28279395.

- Walsh, F. (2011). Family resilience: A collaborative approach in response to stressful life challenges. In S. Southwick, D. Charney, B. Litz,&M. Freedman (Eds.), Resilience and mental health: Challengesacross the life span. (pp. 149 – 161). New York, NY: Cambridge University Press.

- Wen, Y; & Hanley, J.(2015). Rural-to-urban migration, family resilience and policy framework for social support in China. Asian social work and policy review,9, 18-28.

- Simon, J.B., Murphy, J.J., & Smith, S.M. (2005). Understanding and fostering family.

- Goldstein, S., & Brooks, R. (2005). Defining a Clinical Psychology of Resilience. National Association of School Psychologists’ Communiqe, 33(5), 39-41.

- Ogelman, H; &Erol, A.(2015). Examination of the predicting effect of the resiliency levels of parents on the resiliency levels of preschool children. Procedia social and behavioral sciences, 186, 461-466.

- Hooper, M. (2008). Defining and understanding parentification: Implications for all counselors. the ala-bama counseling association journal, 34, 34-43.

- Word Helth Organization. (1999) Department of Mental Health Annotated Bibliography of the WHO Quality of Life Assessment Instrument. Available from: http: // www.Who.Int

- Beaudoin, LE. Hassles, EL. (2003) “Their Importance to Nurses' Quality of Work Life”. Nurs Econ. 21: 106-13.

- Schuessler, K. F. and Fisher, G. A. (1985) “Quality of Life Research and Sociology”, Annual Review of Sociology, 11: 129-49.

- Campbell, A. Converse, P. E. Rodgers, W. L. (1976) The quality of American life. Russell, Sage Foundation, New York.

- Bourne, P. A. (2009) “Determinants of Quality of Life of Youths in an English-Speaking Caribbean Nation, Medknow Publications”, North American Journal of Medical Sciences, 1(7): 365–371.

- Kamp, I. Van, K. Leidelmeijer, K. Marsman, G. and de Hollander, A. (2003) “Urban Environmental Quality and Human Well-Being: Towards A Conceptual Framework and Demarcation of Concepts; A Literature Study”, Landscape and Urban Planning, 65(1-2):5-18.

- Ryff, C. D. & Singer, B. H. (1998) “The Contours of Positive Human Health”. Psychological Inquiry, 9:1–28.

- Procheska J, Norcross J. Psychotherapy Theories(Psychotherapy Systems). Translated by: Seyed Mohammadi Y. Tehran: Ravan. Tenth Edition. 2015(In Persian).

- Ulrichová M. Logo therapy and existential analysis in counselling psychology as prevention and treatment of burnout syndrome. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012; 69: 502-8.

-- Rivich K. Shateh A. Resilience of the seven golden keys for finding inner strengths and overcoming life's problems. Translator: Moshtag M Tehran: Abouataa. 2015.

- Torobrich S. Resilience Begins with Beliefs Translators: Vatandoost L. Sadeghi H, Shahri M Tehran: Varjavand. Second Edition. 2017. [In Persian).

- Steinhardt M, Dolbier C. Evaluation of a resilience intervention to enhance coping strategies and protective factors and decrease symptomatology. Journal of American college health. 2008; 56

مشتریانی که از این مورد خریداری کرده اند

اثربخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز

500,000

این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودکان ناشنوا شهر تبریز در سال 1398-99 بود. در طی این تحقیق نمونه بالغ بر 60 نفر در قالب دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ضعف روانی و پرسشنامه افسردگی بک بود. آموزش تاب آوری طی برنامه آموزشی که در 9 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش ارائه می شود، انجام شد. براي تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز تاثیر دارد (01/0>p). بنابراین این برنامه آموزشی، برنامه ای پیشگیرانه است که از آن می توان در بسیاری از مراکز درمانی به منظور ایمن سازی روانی افرد در برابر مشکل های مختلف روانی و اجتماعی استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود این برنامه به طور گسترده در مراکز مشاوره به مراجعان داده شود.