شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت

هدف این پژوهش تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت است. که با استفاده از روش پژوهش شبه آزمایشی انجام گرفت. جامعه¬ی مورد مطالعه کلیه¬ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 1209 نفر است که 30 نفر 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل بعنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر روی گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا گردید. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های مهارت¬های ارتباطی و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان کانرز انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته¬های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و مولفه های آن (مهارت گوش دادن، تنظیم عواطف، درک پیام، بینش و قاطعیت) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر علائم بیش فعالی و مولفه های آن(کم توجهی، بی قراري، تکانشگري و مشکلات در تصور کلی فرد از خود) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). که نتیجه می شود بهره گیری از آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن منجر به افزایش مهارت ارتباطی و کاهش علائم بیش فعالی می شود.
شناسه کالا در انبار: 20-01-42
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه ---------------------------------------------------------------------------  2

بيان مسئله -----------------------------------------------------------------------  3

اهميت و ضرورت مسئله -------------------------------------------------------------  7

اهداف تحقيق --------------------------------------------------------------------  10

فرضيه‌هاي تحقيق -----------------------------------------------------------------  10

تعاریف متغيرها -------------------------------------------------------------------  11

تعاریف مفهومی متغيرها ------------------------------------------------------------  11

تعاریف عملیاتی متغيرها ------------------------------------------------------------  13

فصل دوم: مبانی نظری و پيشينه تحقيق

آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن-------------------------- 16

نظریه تحلیل رفتار متقابل----------------------------------------------------------- 16

نظریه شخصیت برن------------------------------------------------------------ 18

تحلیل کنشی حالات نفسانی----------------------------------------------------- 20

کارکردهای حالت «کودک»: کودک مطیع و سازگار و کودک طبیعی---------------------- 21

هدف کلی تحلیل رفتار متقابل---------------------------------------------------- 23

آسیب‌شناسی روان------------------------------------------------------------- 24

آسیب‌شناسی ساختاری------------------------------------------------------- 24

آسیب‌شناسی کارکردی------------------------------------------------------- 25

انواع تبادل-------------------------------------------------------------------- 28

تشخیص حالات نفسانی--------------------------------------------------------- 30

نمودار حالات نفسانی----------------------------------------------------------- 31

اهداف تغییر در تحلیل رفتار متقابل------------------------------------------------ 34

درمان باورهای غیرمنطقی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل-------------------------------- 34

دامنه کاربرد تحلیل تبادلی------------------------------------------------------- 39

مهارتهای ارتباطی-------------------------------------------------- 41

تعریف ارتباطات.---------------------------------------------------------------- 41

مهارت­های ارتباطی-------------------------------------------------------------- 42

مهارت­های ایجاد ارتباط---------------------------------------------------------- 42

مهارتکلامي--------------------------------------------------------------- 42

مهارتشنودي(گوشدادن).--------------------------------------------------- 43

مهارت بازخور.-------------------------------------------------------------------- 44

ویژگیهای ارتباطات اثربخش------------------------------------------------------- 45

گشودگی------------------------------------------------------------------------- 46

همدلی--------------------------------------------------------------------------- 48

حمایتگری------------------------------------------------------------------ 49

مثبت­گرایی----------------------------------------------------------------- 50

تساوی--------------------------------------------------------------------- 52

سطوحارتباطاتانسانی---------------------------------------------------------- 54

ارتباطدرون فردییادرون شخصی---------------------------------------------- 54

ارتباطمیان فردییاارتباطچهرهبهچهرهویارودررو------------------------------ 54

ارتباطگروهی--------------------------------------------------------------- 55

ارتباطجمعی--------------------------------------------------------------------- 55

موانع ارتباطی درون فردی و برون فردی------------------------------------------------ 55

بیش فعالی------------------------------------------------------ 58

تعریف بیش فعالی----------------------------------------------------------------- 58

نظریه های مرتبط با بیش فعالی------------------------------------------------------ 64

تاریخچه اختلال بیش فعالی---------------------------------------------------------- 67

روش های تشخیص بیش فعالی---------------------------------------------------- 68

رفتارهای کودکان بیش فعال------------------------------------------------------ 71

علل بروز مشکل بیش فعالی------------------------------------------------------- 75

مدارس و مشکل بیش فعالی------------------------------------------------------- 78

عملکرد تحصیلی دانش اموزان بیش فعال-------------------------------------------- 79

رویکردهای درمانی-------------------------------------------------------------- 79

روان درمانی----------------------------------------------------------------- 80

دارو درمانی----------------------------------------------------------------- 80

پیشینه عملی تحقیق------------------------------------------------ 82

تحقیقات انجام گرفته در داخل کشور------------------------------------------------ 82

تحقیقات انجام گرفته در خارج کشور------------------------------------------------ 85

جمع بندی فصل دوم------------------------------------------------------------- 86

فصل سوم: روش شناسی تحقيق

روش تحقيق---------------------------------------------------------------------- 90

جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری----------------------------------------------- 90

روش و ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌ها------------------------------------------------ 91

پایایی و روایی ابزار گردآوری--------------------------------------------------------- 92

روش اجراي پژوهش---------------------------------------------------------------- 93

تجزيه و تحليل داده‌ها-------------------------------------------------------------- 95

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها

یافته های توصیفی----------------------------------------------------------------- 97

پیش فرض نرمال بودن نمرات گروه های نمونه در جامعه------------------------------------101

پیش فرض تساوی واریانس های دو گروه در جامعه----------------------------------------102

یکسان بودن شیب خط رگرسیونی-----------------------------------------------------103

بررسی استباطی داده ها--------------------------------------------------------------104

آزمون فرضیه ی اول -----------------------------------------------------------------104

آزمون فرضیه ی دوم-----------------------------------------------------------------105

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

خلاصه------------------------------------------------------------------------- 108

نتیجه گیری--------------------------------------------------------------------- 108

محدودیت های تحقیق------------------------------------------------------------- 114

پیشنهادهای کاربردی------------------------------------------------------------- 115

پیشنهادهای پژوهشی--------------------------------------------------------------- 116

فهرست منابع-------------------------------------------------------------------- 117

پیوست ها----------------------------------------------------------------------- 130