شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تعیین تاثیرشیوه فرزند پروری مقتدرانه بر تاب آوری روانی و بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان شبستر

در تربیت، افراد، نهادها، عوامل و افراد گوناگون نقش دارند. یکی از عوامل مؤثر در شکل¬گیری شخصیت فرد، خانواده است. محیط خانه نخستین و بادوام¬ترین عملی است که در رشد شخصیت افراد تأثیر می¬گذارد. نفوذ والدین در فرزندان تنها محدود به جنبه¬های ارثی نیست. در آشنایی کودک با زندگی گروهی و فرهنگ جامعه نیز نقشی مؤثر دارد
شناسه کالا در انبار: 20-01-43
500,000

فصل اول... 1

1-1. مقدمه. 2

1-2. بیان مسئله. 3

1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش.... 4

1-4. اهداف پژوهش.... 5

1-4-1. هدف کلی.. 5

1-4-2. اهدف فرعی.. 5

1-5. فرضیه و سوال پژوهش.... 6

1-5-1. سوال پژوهش.... 6

1-5-2. فرضیه های فرعی.. 6

1-6. تعریف مفهومی متغیرها6

1-6-1. فرزندپروری مقتدرانه. 6

1-6-2. تاب آوری.. 6

1-6-3. بهزیستی روانشناختی.. 6

1-7. تعریف عملیاتی متغیرها7

1-7-1. فرزندپروری مقتدرانه. 7

1-7-2. تاب آوری.. 7

1-7-3. بهزیستی روانشناختی.. 7

فصل دوم.. 8

2-1. مقدمه. 9

2-2. سبک فرزندپروری.. 9

2-2-1. عناصر شیوه فرزندپروری.. 12

2-2-2. انواع سبکهای فرزندپروری.. 12

2-2-3. نظریه های سبکهای فرزندپروری.. 14

2-2-3-1. نظریه بامریند. 14

2-2-3-2. نظریه اریکسون. 15

2-2-3-3. نظریه آدلر. 16

2-2-3-4. الگوی شفر. 18

2-2-3-5. الگوی وینتر باتوم. 19

2-2-4. فرهنگ و فرزندپروری.. 19

2-2-5. روشهای مثبت فرزندپروری.. 20

2-3. تاب آوری روانشناختی.. 22

2-3-1. تاب آوری و معنویت... 26

2-3-2. مدلهای تاب آوری.. 27

2-3-3. ویژگیهای افراد تاب آور. 28

2-4. بهزیستی روانشناختی.. 31

2-4-1. عوامل شکلگیری بهزیستی روانی.. 34

2-4-2. مؤلفه های تشکیل دهنده سازه بهزیستی روانی.. 36

2-4-3. شادکامی و مثبت اندیشی.. 38

2-4-4. نظریات مرتبط با بهزیستی روانی.. 39

2-5. پيشینه تحقيق.. 44

2-5-1. تحقیقات انجام شده در ایران. 44

2-5-2. تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 46

فصل سوم.. 47

3-1. نوع و طرح پژوهش.... 48

3-2. جامعه مورد پژوهش.... 48

3-3. نمونه و روش نمونهگیری.. 49

3-4. ابزار پژوهش.... 49

3-4-1. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی (RPWBS)49

3-4-2. پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند 1991. 50

3-4-3. مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون. 51

3-5. روش اجرای پژوهش.... 53

3-6. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 53

فصل چهارم.. 54

4-1. مقدمه. 55

4-2. توصیف داده ها55

4-3. یافته های استنباطی.. 59

4-3-1. آزمون فرض نرمال بودن متغيرها59

4-3-2. فرضیه اصلی.. 60

4-3-3.فرضیه فرعی اول. 63

4-3-4. فرضیه فرعی دوم. 63

فصل پنجم.. 64

5-1. مقدمه. 65

5-2. تبیین یافته های پژوهش متناظر با فرضیهها65

5-3. نتیجه گیری.. 67

5-4. محدودیتهای تحقیق.. 67

5-6. پیشنهادات تحقیق.. 68

5-6-1.پیشنهادات پژوهشی.. 68

5-6-2. پیشنهادات بالینی(کاربردی)68

فهرست منابع و ماخذ. 69

منابع فارسی.. 69

منابع انگلیسی.. 72

منابع فارسی

ابراهيمي مقدم، حسين و فکرتي، مهين. (1394). تعيين سهم مولفه هاي هوش هيجاني و سبك هاي فرزند پروري در پيش بيني حالات روان شناختي مثبت. نشریه یافته، 17(1): 87-94.

اصغري، فرهاد؛ سعادت، سجاد؛ عاطفي کرجونداني، ستاره و جانعلي زاده کوکنه، سحر. (1393). رابطه بين خودكارآمدي با بهزيستي ذهنی، انسجام خانواده و سلامت معنوي. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي، 14(7): 581-593.

اعظمي، كيوان؛ قادري ثانوي، رمضانعلي؛ فتحي، منصور؛ رفيعي، حسن و قائداميني هاروني، غلامرضا. (1395). رابطه سبك هاي فرزندپروري والدين و هم نشيني با همسالان بزهكار. مسائل اجتماعي ايران (دانشگاه خوارزمي)، 7(1): 57-77.

بحري نجفي، فاطمه و ميرشاه جعفري، ابراهیم. (1394). تاثير ابعاد باورهاي مذهبي بر شادي والدین در محيط كار. دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي، 16(4): 106-113.

برک ، لورا. (2007). روانشناسی رشد، ترجمه یحیی سید محمدی. (1396).، انتشارات سمت

پاكدامن، شهلا و مرتضوي نصيري، فرشته سادات. (1393).  سبك هاي فرزندپروري ادراك شده و ترس از ارزشيابي منفي: مقايسه دختران نوجوان تيزهوش و عادي. روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني)، 10(39): 249-262.

پريشاني، نيره و عبدي زرين، سهراب. (1395). نقش خودكارآمدي، هوش هيجاني و سبك هاي فرزندپروري والدين در پيش بيني انگيزش پيشرفت تحصيلي دختران دبيرستاني. دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي، 17(2): 70-79.

پورمحسني كلوري، فرشته و طهراني زاده، مريم. (1394). بررسي نقش سيستم هاي مغزي رفتاري و سبك هاي فرزندپروري ادراك شده در كمال گرايي دانشجويان. مجله دانشور، 22(19): 38-49.

تنهاي رشوانلو، فرهاد و حجازي، الهه. (1391). نقش درگيري، حمايت از خودمختاري و گرمي مادر و پدر در انگيزش خودمختار و عملكرد فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهي، 8(29): 67-72.

حبيبي، مجتبي؛ حاجي شيخي، محسن و لواف، هانيه. (1394). ارتباط بين سبك زندگي با سبك فرزندپروري پدران: نقش عامل اعتياد پدر نوجوانان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار)، 21(4): 297-307.

حسني، محمد؛ شهودي، مريم و ميرقاسمي، سيدجمال. (1395). بررسي رابطه بين هوش اخلاقي و خودكارآمدي با بهزيستي ذهنی. اخلاق زيستي، 6(19): 155-180.

حسيني قمي، طاهره و سليمي بجستاني، حسین. (1390). رابطه بين جهت‌گيري مذهبي و تاب‌آوري در بين مادران داراي فرزندان مبتلا به بيماري. مطالعات بالینی، 4(3): 69-82.

حسيني، سیدابوذر و حجتی، سیدمحمد باقر. (1392). روش هاي تامين بهداشت روان فردي. پژوهش هاي اجتماعي اسلامي، 19(2): 93-146.

خواجه نوري، بيژن؛ مرادخاني، مهري؛ شيردل، الهام و بني فاطمه، زهرالسادات. (1394). بررسي رابطه بين سبك زندگي و سبك فرزندپروري مادران شهر ايلام. جامعه شناسي زنان (زن و جامعه)، 6(3): 127-153.

ذوالفقاري، شهاب الدین، نجاریان، زکیه و نجاريان، بتول. (1395). بررسي برخي از اثرات حسادت ورزي بر سلامت روان از ديدگاه اسلام و روانشناسي: مطالعه توصيفي - كتابخانه اي. پژوهش در دين و سلامت، 2(3): 65-74.

رحيمي، چنگيز. (1390). اعتقادات مذهبي، سلامت روان و رفتارهاي پر خطر در دانشجويان. مجموعه مقالات پنجمين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان دانشگاه شاهد. 129-128.

ساماني، سیامک؛ جوكار، بهرام و صحراگرد، نرگس. (1389 ). تاب آوري، سلامت رواني و رضايتمندي از زندگي. مجلة روانپزشكي و روا نشناسي باليني ايران، سال سيزدهم شمارة 3 ص 290-295.

سپهريان آذر، فیروزه و سعادتمند، سعید. (1394). تاثير آموزش مهارت هاي زندگي و مشاوره گروهي با روش عاطفي ـ رفتاري ـ عقلاني بر خودپنداره تحصيلي، انگيزش پيشرفت و سلامت. دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي، 16(1): 66-77.

ستوده، حافظ؛ شاكري نيا، ايرج؛ قاسمي جوينه، رضا؛ خيراتي، مريم و حسيني صديق، مريم السادات. (1394). نقش سلامت خانواده و سلامت معنوي در بهزيستي ذهنی. روانشناسی سلامت، 2(21): 15-25.

سعادت، مهرناز و عربانی، بنفشه. (1393). فرزند پروری مثبت: کمک به والدین برای ارتقای سلامت جسمی روانی و اجتماعی نوجوانان. تهران: انتشارات ورای دانش.

سهرابي، فائزه؛ خانجاني، زينب؛ زينالي، شيرين. (1394). اثربخشي آموزش فرزندپروري والدين بر كاهش علايم اختلال سلوك و بهبود سبك هاي فرزندپروري. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي گرگان، 17(2): 24-30.

شاکری نیا، ایرج. (1393). رابطه وضعیت حمایت اجتماعی، احساس تنهایی با مهارت های ارتباطی در زنان بزه دیده از فضای مجازی و غیر بزه دیده. نخستین همایش ملی خانواده و امنیت. دانشگاه یزد.

شریعتمداری، علی. ( 1377). روانشناسی تربیتی.  تهران ، انتشارات امیر کبیر

شكيب، زهره؛ طهماسبي، رحیم و نوروزي، آزیتا. (1393). عوامل موثر بر سلامت روان دختران دبيرستاني شهر بوشهر بر اساس نظريه شناخت اجتماعي. آموزش بهداشت و ارتقاي سلامت ايران، 2(2): 131-142.

صالحی قلعه سوخته، کرامت. (1395). اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رویکرد آدلر در احساس کهتری و افسردگی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان لردگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

علم الهدي، جميله و ميري، مهوش. (1395). بررسي عوامل موثر در شكل گيري سبك هاي فرزندپروري در خانواده هاي شهرستان انديمشك. علوم تربيتي از ديدگاه اسلام، 4(6): 5-25.

علیزاده، حمید. (1395). تاب آوری روان شناختی: بهزیستی ذهنی و اختلال های رفتاری. تهران: انتشارات ارسباران.

عمراني پور، علي و محمدمرادي، اصغر. (1393). تحليلي بر ويژگي هاي محيط در نظريه شخصيت اريكسون. مجله علوم تربيتي و روانشناسي، 4(7): 41-50.

قادری، سلمان و قربانی، غلامعلی. (1392). روش های نوین فرزند پروری و الگوهای رفتاری با نوجوانان. تهران: انتشارات آرون.

قاسمي نژاد، مرجان؛ طوافيان، صديقه السادات و حيدرنيا، عليرضا. (1394). بررسي تاثير برنامه آموزش مرتبط با سلامت فيزيكي بر كيفيت زندگي. افق دانش، 14(1): 25-36.

گل پرور، محسن؛ احمدي، اكرم و جواديان، زهرا. (1393). رابطه مولفه هاي سرمايه معنوي با بهزيستي ذهنی و بهزيستي معنوي. پژوهشهاي روان شناختي، 17(2): 30-52.

محمدی، مسعود. (1387). بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری در افراد درمعرض خطر سوءمصرف مواد. پايان نامه دكتری، دانشگاه علوم بهزيستی و توانبخشی.

مصباح، علی؛ بی ریا، ناصر؛ شاملی، عباس؛ آقاتهرانی، عباس، آقاتهرانی، مرتضی؛ رهنما، سیداحمد، حقانی، ابوالحسن، زارعان، محمدجواد و ساجدی. (1385). روانشناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی. جلد دوم ، تهران ، انتشارات سمت

ملکی، حسن. (1395). سبک ها و اصول فرزند پروری مطلوب. تهران: اتشارات آوای نور.

موذني، طاهره؛ آقايي، اصغر و گل پرور، محسن. (1393). پيش بيني سبك هاي دلبستگي فرزندان بر اساس شيوه هاي فرزندپروري والدين. آموزش و ارزشيابي (علوم تربيتي)، 7(25): 87-99.

نادي، محمدعلي و سجاديان، ايلناز. (1390). تحليل روابط بين معناي معنوي با بهزيستي معنوي، شادي ذهني، رضايت از زندگي، شكوفايي روانشناختي، اميد به آينده و هدفمندي در زندگي دانشجويان. طلوع بهداشت، 10(4): 54.

منابع انگلیسی

Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescentcompetence and substance Use. Journal of Early Adolescence, 11(1),56-95.

Baumrind, D. (2005). Patterns of parental authority and adolescent autonomy. New directions for child and adolescent development, 2005(108), 61-69.‏

Bonanno, G. A. (2012). Loss, trauma, and human resilience. American Psychologist, 59, 20-28.

Botha, F., & Booysen, F. (2014). Family functioning and life satisfaction and happiness in South African households. Social Indicators Research, 119(1), 163-182.

Carlo, G., McGinley, M., Hayes, R., Batenhorst, C., & Wilkinson, J. (2013). Parenting styles or practices? Parenting, sympathy, and prosocial behaviors among adolescents. The Journal of genetic psychology, 168(2), 147-176.‏

Chan, C. P., Gardner, H. E., & Prashar, K. (2013). Linking religion and spirituality with psychological well-being: Examining self-actualisation, meaning in life, and personal growth initiative. Journal of Religion and Health, 52(3), 915-929.

Charney, D. S. (2009). Psychobiological mechanisms of resilience and vulnerability: implications for adaptation to extreme stress. American Journal of Psychiatry, 161, 195-216.

Chou, H. L., & Chen, C. H. (2016). The moderating effects of parenting styles on the relation between the internet attitudes and internet behaviors of high-school students in Taiwan. Computers & Education, 94, 204-214.‏

Chung, G. H. (2016). Daily Dynamics of Grateful Mood, Emotional Support from Parents, and Psychological Well-Being across Seven Days among Korean Adolescents1. International Journal of Human Ecology, 17(2), 43-51.

Conner, M., & Davidson, J.R.T. (2013). Development of a new resilience scale: the Conner- Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18,76- 82.

Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological bulletin, 113(3), 487.

David, D. (2014). The Empirical Status of Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) Theory & Practice. Therapy, 3, 175-221.

Ellithorpe, M. E., Ewoldsen, D. R., & Fazio, R. H. (2013). Socialization of dissonance processes: reports of parenting style experienced during childhood moderate dissonance reactions. Social Psychological and Personality Science, http://spp. sagepub.com/ content/early/2013/05/07/1948550613486675

Garcia, D., Al Nima, A., & Kjell, O. N. (2014). The affective profiles, psychological well-being, and harmony: environmental mastery and self-acceptance predict the sense of a harmonious life. PeerJ, 2, e259.

García, F., Juan, M., Becoña, E., & Fernández-Hermida, J. R. (2014). Which parenting style is more protective against adolescent substance use? Evidence within the European context. Drug and Alcohol dependence, 138, 185-192.‏

Goldberg D. P & Williams, P. (2013). The user guide to General Health Questionnaire. Windsor: Nelson.

Goldstein, S., Brooks, R.B. (2010). Why study resilience. In Goldstein, S., & Brooks, R.B, Handbook of Resilience in Children, (pp 49-64), NewYork: Contemporary Books.

Harris-McKoy, D. (2016). Adolescent Delinquency: Is Too Much or Too Little Parental Control a Problem?. Journal of Child and Family Studies, 25(7), 2079-2088.‏

Houben, M., Van Den Noortgate, W., & Kuppens, P. (2015). The relation between short-term emotion dynamics and psychological well-being: A meta-analysis.

Huang, C. (2011). Hardiness and stress: A critical review. Maternal Child Nursing Journal. 2(3): 82-89.

Hutchison, L., Feder, M., Abar, B., & Winsler, A. (2016). Relations between Parenting Stress, Parenting Style, and Child Executive Functioning for Children with ADHD or Autism. Journal of Child and Family Studies, 25(12), 3644-3656.‏

Hutchison, L., Feder, M., Abar, B., & Winsler, A. (2016). Relations between Parenting Stress, Parenting Style, and Child Executive Functioning for Children with ADHD or Autism. Journal of Child and Family Studies, 25(12), 3644-3656.‏

Inzlich M, Aronson J, Good C & McKay L. )2009(. A particular resiliency to threatening environments. Journal of Experimental Social Psychology. 4(2); 323-336.

Klahr, A. M., & Burt, S. A. (2014). Elucidating the etiology of individual differences in parenting: A meta-analysis of behavioral genetic research. Psychological Bulletin, 140(2), 544.‏

Kobasa  S. C. (2012). Stressful life events, personality, and health: An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37: 1-11.

Lamm, C. (2013). Carl Rogers meets the neurosciences: Insights from social neuroscience for client-centered therapy. In Interdisciplinary Handbook of the Person-Centered Approach (pp. 63-78). Springer New York.

Masten, A. (2010). Ordinary magic: resilience processes in development. American Psychologist, 56, 227-238.

McCullough, C., Harding, H. G., Shaffer, A., Han, R. Z., & Bright, M. (2014). Intergenerational continuity of risky parenting: A person-oriented approach to assessing parenting behaviors. Journal of Family Violence, 29(4), 409-418.

Mohanty, M. S. (2014). What determines happiness? Income or attitude: Evidence from the US longitudinal data. Journal of Neuroscience, Psychology, and Economics, 7(2), 80.

Morelen, D., Shaffer, A., & Suveg, C. (2016). Maternal emotion regulation: Links to emotion parenting and child emotion regulation. Journal of Family Issues, 37(13), 1891-1916.‏

Patock-Peckham, J. A, & Morgan-Lopez, A. A. (2009). The gender specific meditational pathways between parenting styles,neuroticism, pathological reasons for drinking, and alcohol-related problems in emerging adulthood. Addict Behav, 34(3): 312-15.

Rea, H. M., & Shaffer, A. (2016). Expressed Emotion in Mothers of School-Age Children: Relations to Maternal Maltreatment and Parenting Behavior. Journal of Child and Family Studies, 25(12), 3749-3759.‏

Ryff , cd )1989) , happiness is everything ,or is it ? explorations on the meoning of psycologicol well – bing journal of personality and social psycoologgy , 57 , 10069-1081

Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.

Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2013). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. In The exploration of happiness (pp. 97-116). Springer Netherlands.

Sebire, S. J., Jago, R., Wood, L., Thompson, J.L., Zahra, J., & Lawlor, D. A. (2016). Examining a conceptual model of parental nurturance, parenting practices and physical activity among 5-6 year olds.Soc Sci Med, 148:18-24

Snow, N. E., & Trivigno, F. V. (2014). The philosophy and psychology of character and happiness (Vol. 28). Routledge.

Stanton, A. L., & Low, C. A. (2015). Living with limited time: Socioemotional selectivity theory in the context of health adversity. Journal of personality and social psychology, 108(6), 900.

Turner, A. F., Brookshier, K. M., Monahan, C., Walder-Biesanz, I., Harmeling, L. H., ... & Oltmanns, T. F. (2015). Variation in narrative identity is associated with trajectories of mental health over several years. Journal of personality and social psychology, 108(3), 476.

Turner, M. J., & Barker, J. B. (2015). Examining the effects of rational emotive behavior therapy (REBT) on the irrational beliefs of blue-chip professionals. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 33(1), 17-36.

Werner, E. E. (2012). Resilient children. Young Children, 40, 68-72.

Zeeman, R. D. (2012). Glasser's Choice Theory and Purkey's Invitational Education--Allied Approaches to Counseling and Schooling. Journal of Invitational Theory and Practice, 12, 46-51.