شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

دانشگاهی

نابترین و بروترین پروژه ها و مطالب دانشگاهی

فیلتر براساس ویژگی ها

مقایسه تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96

500,000

این پژوهش با هدف مقایسه تاب آوری، بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 97-96 انجام گرفت. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع علی- مقایسه¬ای بود. جامعه آماری آن تمامی مادران دارای کودکان ناشنوا و مادران دارای کودکان عادی شهر تبریز در سال 1396-1397 بود. 200 نفر از مادران دارای کودکان ناشنوا و مادران دارای کودکان عادی شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل: پرسشنامه تاب آوری(کونور و دیویدسون، 2003)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(ریف، 1989) و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHO-BREF) بودند. برای تجزیه و تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ تاب آوری تفاوت وجود دارد(01/0> p).بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ بهزیستی روانشناختی تفاوت وجود دارد(01/0> p).بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ کیفیت زندگی تفاوت وجود دارد(01/0> p).

مقایسه خودتنظیمی هیجانی، مهارت¬های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش¬آموزان طلاق شهرهای خوی و باکو

500,000

پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودتنظیمی هیجانی، مهارت¬های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهرهای خوی و باکو انجام شد. این پژوهش ازجمله طرح های مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان طلاق مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم (کلاس هفتم تا دوازدهم) شهرهای خوی و باکو را شامل می شد؛ نمونه پژوهش تعداد 212 دانش آموز (110 دانش آموز از شهر خوی و 102 دانش آموز از شهر باکو) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان گراس (ERQ)، پرسشنامه مهارت های مطالعه دانشگاه هوستون (SSAQ-CCHU) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر رجایی و شفیعی بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت های بین دو گروه از نظر آماری معنادار است؛ به نحوی که دانش آموزان شهر خوی نمرات بالاتری در مولفه تنظیم هیجان سرکوبی، مهارت تحصیلی سازماندهی و پردازش و رفتار پرخطر پرخاشگری و خشونت کسب کردند و دانش آموزان شهر باکو نمرات بالاتری در مهارت های تحصیلی خواندن و نوشتن و رفتارهای پرخطر مصرف مواد، مصرف دخانیات و مصرف مشروبات الکلی کسب کردند. با توجه به این یافته ها، می توان گفت که خودتنظیمی هیجان، مهارت های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهر خوی و باکو با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت ها می تواند ناشی از سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور ایران و آذربایجان باشد.

مقایسه سازگاری زناشویی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی شبستر

500,000

این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری زناشویی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی شبسترانجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی می باشد. جامعه آماري در اين تحقيق شامل مادران کودکان فعال دوره ابتدایی در شهر شبستر و مراجعه کننده به مراکز LD و مادران کودکان عادی در مقطع ابتدایی می باشد. بر اساس گزارش سازمان بهزیستی شهر شبستر، تعداد جامعه آماری برای کودکان بیش فعال140 نفر می باشد. حجم نمونه مطابق جدول مورگان تعیین شده است . نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده است بر این اساس، از بین مادران کودکان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز LD، 100 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شده و با 100 نفر از مادران کودکان عادی مورد مقایسه قرار گرفته است. ابزار تحقیق د رپژوهش حاضر سه پرسشنامه استاندارد می باشد.اولین پرسشنامه: مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر(1976) می باشد. دومین پرسشنامه، پرسشنامه شخصیتی آیسنک(1994) می باشد. سومین پرسشنامه، پرسشنامه استاندارد مهارت اجتماعی (1389) می باشد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها و اطلاعات موجود در پرسشنامه ها، برای آزمون فرضیه ها از آزمون t مستقل استفاده شده است. و نتایج زیر حاصل شد: میزان سازگاری زناشویی و ویژگی های شخصیتی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی متفاوت است . اما مهارت های اجتماعی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی متفاوت نیست.

مقایسه سبک زندگی خانواده¬های دارای کودکان کم¬توان هوشی با خانواده¬های دارای کودکان عادی در شهر شبستر

500,000

این پژوهش با هدف مقایسه سبک زندگی و ابعاد آن در بین خانواده‌های دارای کودکان کم‌توان هوشی و خانواده‌های دارای کودکان عادی شهر شبستر در سال 1396 انجام شده است. طبق آمار شناسایی شده اداره بهزیستی شهرستان شبستر، تعداد خانوارهای دارای کودکان کم‌توان هوشی در شهر شبستر ۲۰ خانوار می‌باشند. تعداد خانوارهای دارای کودکان عادی ۲۰ خانوار که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شد. نظر به اینکه از خانواده‌های دارای کودکان کم‌توان هوشی ۱۶ پدر شرکت کرده‌اند لذا کل نمونه آماری به‌این‌ترتیب است: ۲۰ مادر و ۱۶ پدر دارای کودکان کم‌توان هوشی و ۲۰ مادر ۱۶ پدر دارای کودکان عادی که به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند که سبک زندگی در بين والدین دارای کودکان کم‌توان هوشی شبستر در حد پایین‌تر از ميانگين والدین دارای کودکان عادی است. همچنین میانگین مسئولیت‌پذیری در بین دو گروه تفاوت معنی‌داری ندارد اما میانگین رشد معنوی، فعالیت فیزیکی، مدیریت استرس و شاخص سبک زندگی در بین والدین گروه عادی بهتر از والدین گروه فرزندان عقب‌مانده است. برعکس، میانگین دو بعد روابط بین فردی و تغذیه در بین والدین کودکان عقب‌مانده بیشتر از والدین کودکان عادی است.

مقایسه واکنشهای روانی، سبک های دفاعی و حمایت اجتماعی والدین دارای کودک ناتوان ذهنی و والدین کودکان عادی

500,000

این تحقیق با هدف مقایسه واکنشهای روانی، سبک های دفاعی و حمایت اجتماعی والدین دارای کودک ناتوان ذهنی و والدین کودکان عادی انجام گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش به صورت توصیفی از نوع علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی والدین دارای کودکان ناتوان ذهنی که فرزندشان به مراکز آموزشی کودکان استثنایی شهر تبریز مراجعه کرده بودند و به تعداد 254 نفر بودند، می باشد که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 153 نفر انتخاب شدند. به همین ترتیب نیز والدین کودکان عادی به تعداد 153 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مقياس واكنش رواني(هنگ و پيج،1989)، پرسشنامه¬ی سبک¬های دفاعی(اندروز و همکاران، 1993) و پرسشنامه حمایت اجتماعی زیمت وهمکاران(1988) بود. برای برای پاسخ به فرضیه های پژوهش از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.نتایج نشان داد بین والدین دارای کودکان عادی با والدین دارای کودکان ناتوان ذهنی از لحاظ واکنش های روانی، سبکهای دفاعی و حمایت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به میانگین دو گروه می توان گفت، والدین دارای کودکان ناتوان ذهنی واکنش های روانی بالاتر و حمایت اجتماعی و سیکهای دفاعی پایینی نسبت به والدین دارای کودکان عادی داشتند.

میزان اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش فشار خون و سردرد میگرن با واسطه‌گری اضطراب و تنیدگی

500,000

این پژوهش با هدف شناخت میزان اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش فشار خون و سردرد میگرن با واسطه‌گری اضطراب و تنیدگی در سال 1397 انجام. شد متغیرهای فشار خون و سردرد میگرن و اضطراب و تنیدگی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه اضطراب و تنیدگی، مقیاس سنجش پرسشنامه میگرن اهواز و دستگاه فشارسنج جيوه اي اندازه گیری شدند.جامعه آماری شامل کلیه بیماران دارای فشار خون و سردرد میگرنی شهر شبستر بودند که در سال 1397 از لیست بیماران شناسایی شد ند. 12 نفر از بیماران با فشار خون بالا و 12 نفر با سردرد میگرنی به عنوان گروه نمونه در دسترس انتخاب و با جايگزيني در هر کدام از دو گروه آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه مشاوره به شیوه شناختی – رفتاری را دریافت کردند. ولی در گروه کنترل هیچ نوع کاربندی انجام نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مشاوره به شیوه شناختی رفتاری هم به طور مستقیم بر کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی تاثیر دارد. همچنین مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری به طور غیر مستقیم نیز از طریق کاهش اضطراب و تنیدگی بر کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی موثر است. نتیحه:مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری علاوه بر کاهش اضطراب وتنیدگی ودرنهایت به کنترل وکاهش فشار خون وسردردهای میگرنی می انجامد .