رابطه بین الگوی پنج عاملی شخصیت با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی در دانش¬آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر شندآباد
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی در بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر شندآباد با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر دبیرستان طالقانی شهر شندآباد (130 نفر) که از بین آنها برحسب جدول مورگان تعداد (92 نفر) با روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آموری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامههای استاندارد شخصیت پنج عاملی نئو، خلاقیت تورنس، عزت نفس کوپراسمیت و تفکر انتقادی واتسون- گلاسر بود. که روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد و برای تعیین پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. که برای شخصیت 783/0، خلاقیت 752/0، عزت نفس 824/0 و تفکر انتقادی 791/0 به دست آمد. دادهها در دو سطح توصیفی (جداول و نمودارها) و استنباطی (رگرسیون چندگانه) با استفاده از نرمافزار SPSS24 تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که: بین ویژگیها شخصیت (رواننژندی، برونگرایی، انعطافپذیری، دلپذیر بودن و با وجدان بودن) با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی رابطه معناداری وجود دارد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-48