شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

رابطه بین الگوی پنج عاملی شخصیت با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی در دانش¬آموزان دختر مقطع دبیرستان شهر شندآباد

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر شندآباد با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری در پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان دختر دبیرستان طالقانی شهر شندآباد (130 نفر) که از بین آن‌ها برحسب جدول مورگان تعداد (92 نفر) با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آموری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسشنامه‌های استاندارد شخصیت پنج عاملی نئو، خلاقیت تورنس، عزت نفس کوپراسمیت و تفکر انتقادی واتسون- گلاسر بود. که روایی صوری آن توسط متخصصان تأیید شد و برای تعیین پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد. که برای شخصیت 783/0، خلاقیت 752/0، عزت نفس 824/0 و تفکر انتقادی 791/0 به دست آمد. داده‌ها در دو سطح توصیفی (جداول و نمودارها) و استنباطی (رگرسیون چندگانه) با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که: بین ویژگی‌ها شخصیت (روان‌نژندی، برون‌گرایی، انعطاف‌پذیری، دلپذیر بودن و با وجدان بودن) با خلاقیت، عزت نفس و تفکر انتقادی رابطه معناداری وجود دارد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-48
500,000

چکیده. 1

فصل اول: کلیات تحقیق... 2

1-1 مقدمه. 3

1-2 بیان مسئله. 4

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 11

1-4 متغیرها21

1-5 اهداف پژوهش.... 21

1-5-1 هدف کلی.. 21

1-5-2 اهداف فرعی.. 21

1-6 بیان فرضیه. 21

1-6-1 فرضیه اصلی.. 21

1-6-2 فرضیات فرعی.. 22

1-7 تعریف متغیرها22

1-7-1 تعاریف مفهومی.. 22

1-7-2 تعاریف عملیاتی.. 22

فصل دوم: پیشینه پژوهش.... 24

2-1 مقدمه. 25

2-2 مباحث نظری.. 25

2-2-1 خلاقیت... 25

2-2-2 ویژگی‌ها افراد و دانش‌آموزان خلاق.. 30

2-2-3 عوامل مؤثر در رشد خلاقیت... 31

2-2-4 دیدگاه‌های خلاقیت... 33

2-2-5 موانع خلاقیت... 35

2-6 تعاریف عزت نفس.... 41

2-2-7 نظریه‌های عزت نفس.... 44

2-2-8 روش‌های تغییر و افزایش عزت نفس:47

2-2-9 تعریف تفکر انتقادی.. 48

2-2-10 دیدگاه‌های مختلف تفکر انتقادی.. 51

2-2-11 مهارت‌های تفکر انتقادی.. 53

2-2-12 پرورش مهارت‌های تفکر انتقادی.. 54

2-2-13 شخصیت و ویژگی‌ها آن. 55

2-2-14 روش‌های مطالعه شخصیت... 59

2-2-15 عوامل تاریخی مؤثر در نظریه‌های شخصیت... 61

2-2-16 ویژگی‌ها شخصیت پنج عاملی.. 65

2-3 پیشینه پژوهش.... 73

2-3-1 پیشینه خارجی.. 73

2-3-2 پیشینه داخلی.. 80

2-4 جمع‌بندی.. 88

فصل سوم: روش پژوهش.... 89

3-1 مقدمه. 90

3-2 روش پژوهش.... 90

3-3 جامعه و نمونه آماری.. 90

3-4 روش گردآوری اطلاعات... 91

3-5 ابزارهای اندازه‌گیری.. 91

3-5-1 پرسشنامه شخصیت NEO-FFI91

3-5-2 پرسشنامه خلاقیت تورنس.... 93

3-5-3 پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت... 94

3-5-4 پرسشنامه تفکر انتقادی واتسون و گلاسر. 95

3-6 روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها96

3-7 روایی و پایایی پرسشنامه‌ها96

3-7-1 روایی پرسشنامه. 96

3-7-2 پایایی پرسشنامه. 97

فصل چهارم: تحلیل آماری... 99

4-1 مقدمه. 100

4-2 یافته‌های توصیفی.. 100

4-2-1 بررسی وضعیت پاسخگویی به سئوالات الگوی پنج عاملی شخصیت... 101

4-2-2 بررسی وضعیت پاسخگویی به سئوالات خلاقیت... 107

4-2-3 بررسی وضعیت پاسخگویی به سئوالات عزت نفس.... 114

4-2-4 بررسی وضعیت پاسخگویی به سئوالات تفکر انتقادی.. 118

4-2-5 شاخص‌های توصیفی الگوی پنج عاملی شخصیت... 130

4-2-6 شاخص‌های توصیفی خلاقیت... 135

4-2-7 شاخص‌های توصیفی عزت نفس.... 136

4-2-8 شاخص‌های توصیفی تفکر انتقادی.. 137

4-3 یافته‌های استنباطی.. 138

4-3-1 آزمون کلموگراف اسمیرنف... 139

4-3-2 آزمون فرضیه‌ها140

4-3-3 آزمون فرضیه اول. 141

4-3-4 آزمون فرضیه دوم. 144

4-3-5 آزمون فرضیه سوم. 147

4-3-6 آزمون فرضیه اصلی.. 150

فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری... 152

5-1 مقدمه. 153

5-2 بحث و تفسیر یافته‌ها153

5-3 محدودیت‌های تحقیق.. 158

5-4 پیشنهادهای تحقیق.. 158

5-4-1 پیشنهادهای کاربردی.. 158

5-4-2) پیشنهادهای پژوهشی.. 159

ضمایم.. 174

منابع. 160

منابع فارسی.. 160

منابع انگلیسی   170