شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

رابطه تفکرانتقادي و سواد فناوری با عملکرد آموزشی دربین معلمان ابتدایی شهرستان شبستر

پژوهش حاضر با هدف بررسی گرایش به تفکر انتقادی و سواد فناوری با عملکرد آموزشی در بین معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، تمامی معلمان زن مقطع متوسطه شاخه ابتدایی شهر شبستر برابر با 450 نفر می‌شد. نمونه آماری تحقيق با فرمول کوکران برابر با 207 معلم از دبیران شهرستان شبستر است. روش نمونه گيري در این پژوهش، در بخش آمار توصیفی از نمودار ستونی یا میله ای وجدول فراوانی با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده می‌شود و در بخش آمار استنباطی بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگسیون چند متغیره با استفاده از نرم SPSS استفاده می‌کنیم.و ابزار تحقيق، پرسشنامه مهارت هاي تفكر انتقادي و سواد فن آوری، عملکرد آموزشی، پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد کهبین تفکر انتقادی با عملکرد آموزشی در بین معلمان ابتدایی شهرستان شبستر رابطه معنی داری وجود دارد با توجه به تجزیه‌وتحلیل آماری در فصل چهارم ضريب همبستگي پیرسون براي اين دو متغير 411/0 مي‌باشد. سطح معني‌داري مشاهده ‌شده برابر 011/0 می‌باشد که از سطح معني‌داري استاندارد (5% = ) کمتر است پس این فرضیه پذیرفته می‌شود. و بین سواد فن آوری با عملکرد اموزشی در بین معلمان ابتدایی شهرستان شبستر رابطه معنی داری وجود دارد، سواد اطلاعاتی متغیر پیشگویی بسیار مناسبی برای عملکرد آموزشی معلمان می باشد، ضريب همبستگي پیرسون براي اين دو متغير 395/0 مي‌باشد. مقدار عدد معني‌داري مشاهده‌ شده برابر 0.000 می‌باشد که از سطح معني‌داري استاندارد (1% = ) کمتر است پس فرضیه دوم نیز پذیرفته می‌شود. با فرض اطمینان 99/0 درصد می توان نتیجه گرفت که سواد اطلاعاتی تأثیر مثبتی و معنی داری بر عملکرد آموزشی معلمان دارد بدین معنی که هرچه سطح سواد اطلاعاتی معلمان بیشتر شود عملکرد شغلی آنان نیز بالاتر می رود.
شناسه کالا در انبار: 20-01-52
500,000

چكيده. 1

فصل اول: کليات تحقيق... 2

1-2مقدمه. 3

1-3 بیان مساله. 5

1-4اهمیت و ضرورت پژوهش.... 10

1-5اهداف پژوهش.... 12

1-5-1هدف کلی.. 12

1-5-2هدف فرعی.. 12

1-6فرضيه های پژوهش.... 13

1-7تعریف متغیرها13

1-7-1تعاریف مفهومی.. 13

1-7-2تعاریف عملیاتی.. 14

فصل دوّم: ادبیات و  پیشینه نظری و تجربی تحقیق... 15

2-1 مقدمه. 16

2-2تفکرانتقادي.. 17

2-3تفکر انتقادی از نظر رابرت انیس.... 17

2-4تفکر انتقادی از منظر هنری ژیرو. 19

2-5دیدگاهریچاردپلدرموردتفکرانتقادی.. 21

2-6دیدگاهرابرتانیسدرموردتفکرانتقادی.. 24

2-7 دیدگاه برتراند راسل در مورد تفکر انتقادی.. 26

2-8 ماهیتتفکرانتقاديچیست؟. 27

2-9مفهوم سواد اطلاعاتی.. 33

2-10 مزیت‌های بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت... 35

2-11موانع و مشكلات استفاده از فناوري اطلاعات... 38

2-12محدوديت هاي ناشي از توسعه فناوري اطلاعات... 41

2-13سواد اطلاعاتي و فناوري اطلاعات... 43

2-14 الگوی ISST برایتعیینسوادفناوریاطلاعاتوارتباطات... 44

2-14-1   عملکرد آموزشی.. 45

2-15مسائل اساسی در آموزش و پرورش.47

2-16عوامل موثر بر عملکرد معلمان. 48

2-17تاريخچه استفاده از فناوري در آموزش... 51

2-18نقش و تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نظام آموزشی.. 53

2-18-1 پیشینه داخلی.. 54

2-18-2   پیشینه خارجی.. 58

فصل سوم: روش پژوهش.................................................................................................... 62

3-1مقدمه. 63

3-2روش تحقیق.. 63

3-3 جامعه. 63

3-4روش نمونه گیری و انتخاب حجم نمونه. 64

3-5روش گردآوري اطلاعات... 65

3-6ابزار اندازه گيري.. 65

3-7روايي و پايايي پرسشنامه. 67

3-8روش هاي آماري.. 69

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................................. 70

4-1مقدمه. 71

4-2آمار توصیفی.. 72

4-3 تحلیل استنباطی داده‌ها75

4-3-1بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها75

4-3-2آزمون همبستگی میان متغیرها76

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 84

5-1مقدمه. 85

5-2بررسی سئوالات پژوهش.... 86

5-3پیشنهادهای کاربردی.. 90

5-4پیشنهادهای پژوهشی.. 90

منابع. 92

منابع فارسی.. 92

منابع انگلیسی.. 95

پیوستها 101

پیوست 1: پرسشنامۀ ابعاد سازمان یادگیرنده. 101

پرسشنامه سواد اطلاعاتی.. 103

پاسخنامه پرسشنامه سواد اطلاعاتی  103