شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

رابطه سرسختي و شادكامي با باورهاي مذهبي دانشجويان كارشناسي ارشد رشته¬هاي (روان¬شناسي تربيتي، مشاوره و كودكان استثنايي) دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر در سال¬تحصیلی 96-1395

پژوهش حاضر به بررسی رابطه سرسختي و شادكامي با باورهاي مذهبي دانشجويان كارشناسي ارشد رشته¬هاي (روان¬شناسي تربيتي، مشاوره و كودكان استثنايي) دانشگاه آزاد اسلامي واحد شبستر در سال تحصیلی 96-1395 پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، مشتمل بر کلیه دانشجویان مقطع فوق لیسانس در رشته¬های روان¬شناسی تربیتی، مشاوره و کودکان استثنایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر بود، که حجم آن 80 نفر بودند. حجم نمونه 67 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده که دارای شاخص های مورد قبول روایی و پایایی بودند، عبارتند از: پرسش نامه عمل به باورهای دینی( معبد 2) (1380) با مقدار پایایی 97/0، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز(1377) با مقدار پایایی 84/0 و پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1390) با مقدار پایایی 90/0. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون هاي همبستگي و آزمون رگرسيون چند متغیره ی آمار استنباطي استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهند که بین متغیر سرسختی روانشناختی با باورهای دینی دانشجویان رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. بین متغیر شادکامی با باورهای دینی رابطه ی مثبت و معنادار وجود دارد. از میان متغیرهای سرسختی روانشناختی و شادکامی به عنوان متغیر پیش بین، متغیر شادکامی دارای نقش پیش بینی کننده برای باورهای دینی دانشجویان می باشد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-53
500,000

چکیده. 1

فصل اول: كليات پژوهش.... 2

1-1- مقدمه. 3

1-2- بیان مسئله. 4

1-3- اهمیَت و ضرورت موضوع. 8

1-4- اهداف پژوهش.... 10

1-4-1- هدف کلی.. 10

1-4-2- اهداف اختصاصی.. 10

1-5-  فرضيه هاي پژوهش.... 10

1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها11

1-6-1- تعاريف مفهومي.. 11

1-6-2- تعاريف عملياتي.. 11

فصل دوم: مباني نظري و پيشينه پژوهش.... 13

2-1- مقدمه. 14

2-2- اهميّت دين.. 14

2-3- مفهوم دين.. 17

2-4- تبيين فلسفي دين.. 18

2-5- تبيين جامعهشناختي.. 19

2-6- كنش اجتماعي دين.. 19

حمایت اجتماعی.. 20

مهار اجتماعی.. 21

2-7- تقويت ارزش هاي اخلاقي.. 21

2-8- باورهاي ديني.. 23

عواطف دینی.. 24

2-9- التزام و عمل به باورهاي ديني.. 25

2-10- سرسختي روانشناختي.. 25

2-11- تعريف سرسختي روانشناختي.. 27

2-12- عوامل مؤثر بر سرسختي روانشناختي.. 30

2-13- همبسته هاي سرسختي روانشناختي.. 31

2-14- پيشامدها و پيامدهاي سرسختي روانشناختي.. 33

2-15- تعريف شادكامي.. 34

2-16- جايگاه شادي در چارچوب هيجان ها35

2-17- شاخص هاي شادكامي.. 37

2-18- ديدگاه شناختي و شادكامي.. 37

2-19- نظريه هاي شادكامي.. 38

2-19-2- نظريه دينر و همكاران. 39

2-19-2- نظريه آرجيل.. 40

2-19-3- نظريه تبيينهاي فيزيولوژيك.... 40

2-19-4- نظريه روابط و فعاليت هاي اجتماعي.. 40

2-19-5- نظريه مزلو. 41

2-20- عوامل تأثيرگذار بر شادكامي.. 41

2-20-1- تفاوتهاي جنسيتي.. 42

2-20-2- درآمد. 42

2-20-3- ازدواج.. 43

2-20-4- سن.. 44

2-20-5- تحصيلات... 44

2-20-6- سلامتي.. 45

2-20-7- مذهب... 45

2-20-8- موفقيت و تأييد اجتماعي.. 46

2-21- شادي از نظر نظريه پردازان. 46

2-22- تحقيقات انجام شده در داخل و خارج كشور. 47

2-22-1- تحقيقات انجام شده در داخل كشور. 47

2-22-2- تحقيقات انجام شده در خارج كشور. 49

2-23- جمع بندي.. 51

فصل سوم: روششناسي پژوهش.... 53

3-1- مقدمه. 54

3-2- روش تحقيق.. 54

3-3- جامعه آماری.. 54

3-4- نمونه و روش نمونه گیری.. 55

3-5- شیوه اجرا و جمع آوری داده ها55

3-6- ابزارهای سنجش.... 55

3-6-1- پرسشنامه عمل به باورهاي ديني (معبد2)55

3-6-2- پرسشنامه سرسختي روانشناختي اهواز. 56

3-6-3- مقياس شادكامي.. 56

3-7- روش تجزیه تحلیل داده‌ها57

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها58

4-1- مقدمه. 59

4-2- توصیف آماری متغیرهای پژوهش000. 59

4-3- تجزیه وتحلیل سوال های پژوهشی.. 60

4-3-1- بررسی پیش فرض نرمال بودن توزیع داده ها:60

4-3-2- فرضیه اول: بین باورهای مذهبی دانشجویان و سرسختی روانشناختی آنان رابطه وجود دارد.61

4-3-3- فرضیه دوم: بین باورهای مذهبی دانشجویان و شادکامی آنان رابطه وجود دارد.62

4-3-4- بررسی پیش فرض های مرتبط با رگرسیون چند متغیره :62

4-3-5- فرضیه ی سوم:  سرسختی روانشناختی و شادکامی، اعتقادات و باورهای مذهبی دانشجویان ارشد دانشگاه آزاد اسلامی را پیش بینی می کند.67

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 70

5-1- مقدمه. 71

5-2- بحث و نتیجه گیری.. 72

5-3- محدودیت های پژوهش.... 77

5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 77

5-5- پیشنهاد ها برای پژوهشگران آینده. 78

منابع. 79

منابع فارسی.. 79

منابع خارجی.. 83

پیوست ها86

منابع فارسی:

احدي، حسن؛ باقري، نسرين. (1391). تعيين سهم عوامل مؤثر بر شادکامي در دانشجويان. مجله انديشه و رفتار، 24(6): 69-78.

اژدری فرد، پری سیما؛ قاضی، قاسم؛ و نورانی پور، رحمت الله. (1389). بررسی تأثیر آموزش عرفان و معنویت بر سلامت روان دانش آموزان. فصلنامة اندیشه های تازه در علوم تربیتی، 2(5)، 128.

اكبري، بهمن. (1395). رابطه نگرش مذهبي با سبك­هاي دلبستگي و سرسختي روان­شناختي. مجله پرستاري و مامايي جامع­نگر، 26(2)، 1-8.

امیدیان، مرتضی. (1388). بررسی وضعیت سلامت عمومی و شادکامی در دانشجویان دانشگاه یزد. فصلنامه مطالعات تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی، 10(1): 102-116.

آذربایجانی، مسعود.(1380). آزمون جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. قم. پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

آرین، خدیجه.(1378). بررسی رابطه دینداری و روان درستی ایرانیان مقیم کانادا. پایان نامه دکتری روانشناسی عمومی. دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

آقابابايي، ناصر؛ ارجي، اكرم؛ بلچنيو، آگاتا. (1393). رابطه مدل شخصيتي هگزاكو با جهت­گيري ديني و بهزيستي روان­شناختي و فاعلي در ايران و لهستان. دو فصلنامه مطالعات اسلام و روان­شناسي، 8(14): 33-53.

آقايوسفي، عليرضا؛ صفاري­نيا، مجيد؛ و ايماني­فر، حميدرضا. (1394). اثربخشی عمل به باورهاي دینی بر تاب آوري و سرسختی روانشناختی بین طلاب علوم دینی و دانشجویان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلام، 23، 131-147.

بریس، نیکلا، و ریچارد، کمپ، و سنلگار، رزمری.(1388). تحلیل داده های روانشناسی با برنامه ی اس پی اس اس( ترجمه ی خدیجه علی آبادی و سید علی صمدی). تهران: دوران.

بشارت، محمدعلی؛ صالحی، مریم؛ شاه محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین و زبردست، عذرا (1387). رابطه تاب آوری و سخت کوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران، روانشناسی معاصر، 3(2)، 49-38.

تنهایی، حسین ابوالحسن.(1394). درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی. تهران. انتشارات مرندیز.

حسینی، ابوالقاسم (1380) اصول بهداشت روانی، مشهد.

حسين­ثابت، فريده؛ و موسي­پور، مهرنوش. (1394). رابطه ميزان عمل به باورهاي ديني و جهت‌گيري مذهبي با شادكامي در دانشجويان دختر. مجله روانشناسي دين، 8(3)، 145-161.

حیدری رفعت، ابوذر؛ عنایتی­نوین­فر، علي. (1389). رابطه بین نگرش دینی و شادکامی دربین دانشجویان)، روان شناسی دین، 3(4)، 61-72.

خدا رحیمی، سیامک. (1374). مفهوم سلامت روانشناختی، مشهد، انتشارات جاودان فرد، چاپ اول.

خدایاری فرد، محمد.، شهابی، روح الله.، اکبری زردخانه، سعید. (1388). رابطه دینداری و خودکنترلی با گرایش به مصرف مواد در دانشجویان. مجله رفاه اجتماعی، 9 (34)، 130-115.

خيراله پور، اكبر. (1385). بررسي عوامل اجتماعي مؤثر بر سلامت رواني با تاكيد بر سرمايه اجتماعي مطالعه موردي دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي. پايان نامه كارشناسي ارشد دانشكده ادبيات و علوم انساني.

رحیمیان، بو گراسحق؛ اصغرنژاد فرید، علی اصغر (1387). رابطه سرسختی روانشناختی و تاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده از زلزله بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1)، 70-62.

رحيمي يگانه، زهرا. (1386)، خانواده­ي شاد و بانشاط (خانوادة موفـق/دفتـر3). تهران: سازمان ملي جوانان.

روحاني، عباس؛ و معنوي‌پور، داود. (1387). بررسي رابطة عمل به باورهاي ديني با شادكامي و رضايت زناشويي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد مباركه. مجله دانش و پژوهش در روان­شناسي كاربردي، 10، 189-206.

ريو، جان­مارشال. (1394). انگيزش و هيجان. ترجمه يحيي سيدمحمدي. تهران: انتشارات ويرايش.

صدیقی ارفعی، فریبرز؛ تمنایی فر، محمدرضا و عابدین آبادی، عاطفه (1391). رابطه جهت گیری مذهبی، سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان، روانشناسی و دین، 5(3)، 135-163.

طاهريان، حسين؛ فيض، داود؛ حيدرخاني، زهرا. (1393). عوامل مديريتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط دانشگاهيان و تأثير آن بر افزايش توليد علم. فصلنامه پژوهش و برنامه­ريزي در آموزش عالي، 20(2): 99-116.

عابدي، محمدرضا. (1384). شادي در خانواده. تهران: انتشارات مطالعات خانواده.

عسگری، پروین؛ روشنی، خدیجه؛ مهری آدریانی، مریم. (1388). رابطه اعتقادات مذهبی و خوش بینی با سلامت معنوي دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامي واحد اهواز.

علیمحمدي، كاظم؛ و آذربایجانی (1387). بررسی رابطه میان شادکامی اسلامی و شادکامی روانشناختی. مجله روانشناسي دين، 7، 45-53.

علي­پور، احمد؛ نوربالا، احمدعلي. (1378). بررسي مقدماتي پايايي و روايي پرسشنامه شادكامي آكسفورد در دانشجويان دانشگاه­هاي تهران.مجله روانپزشكي و روان­شناسي باليني ايران، 5 (1 و 2): 55-66. 

علي­پور، احمد؛ نوري، ناهيد. (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگي- شادکامی درکارکنان دادگستری شهراصفهان. فصلنامه اصول بهداشت رواني، 8 (31 و 32): 87-96.

علي‌محمدي، كاظم و جان‌بزرگي، مسعود. (1387). بررسي رابطه ميان شادكامي با جهت‌گيري مذهبي و شادكامي روان‌شناختي و افسردگي در دانش‌پژوهان مؤسسه­ي آموزشي و پژوهشي امام خميني قم در سال تحصيلي 86-1385. مجله روان­شناسي دين، 2، 23-34.

فائيدفر، زيبا؛ حامدنيا، صفر؛ فائيدفر، مريم؛ حبيب­پورسداني، سيمين؛ و عاطمي، آرزو. (1395). بررسی رابطه انجام فرایض دینی با شادکامی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پزشكي اروميه، 27 (1)، 37-45.

فرزادفر، منير؛ مولوي، حسين؛ آتش­پور، سيدحميد. (1385). تأثير آموزش شادمانی فوردايس بر کاهش افسردگی زنان بی‌سرپرست شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسي كاربردي، 30: 39-50.

کشمیری، مهدیه؛ عرب احمدی، فاطمه.  (1387). هنجاریابی مقدماتی آزمون هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه منابع طبیعی شهر گرگان.پایان نامه رشته روان شناسی عمومی‌پیام نور بهشهر.

کلانتر، جهانگیر (1377) رابطه بین سرسختی روانشناختی با سلامت روان در دانش آموزان پسر پیش دانشگاهی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

کیامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن و هنرمند، مهناز (1377). ساخت و اعتباریابی مقیاس براي سنجش سرسختی روانشناختی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی شهید چمران اهواز. 2(3)، 271-285.

کيامرثی، آذر؛ نجاریان، بهمن و مهرابـی­زاده هنرمند، مهناز. (1377). ساخت و اعتباريابي مقياس براي سنجش سرسختي روان­شناختي. مجله روان­شناسي، 3، 271-284.

كيا، علي­اصغر اميري، رقيه. (1392). بررسی میزان نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 15-64 سال شهر اهواز. مجله برنامه­ريزي رفاه و توسعه اجتماعي، 15: 138-177.

كيامرثي، آذر و ابوالقاسمي، علی (1385). روان­شناسي سرسـختي. اردبيـل. انتـشارات دانشگاه آزاد اسلامي اردبيل. چاپ اول

گلزاری، محمود. (1380). فرم تجدی نظرشده مقیاس عمل به باورهای دینی (معبد2). چکیده مقالات همایش مبانی نظری و روان سنجی مقیاس های دینی، تهران: موسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه.

محمدی، شهناز.، جعفری، سید حسن.، محمدی، مهناز و رضایی، کاوه. (1391). بررسی رابطه عمل به باورهای دینی و میزان گرایش به اعتیاد. فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 2 (4)، 444-425.

مداحي، محمدابراهيم؛ صمدزاده، منا؛ كيخاي­فرزانه، محمدمجتبي. (1390). بررسي ارتباط ميان جهتگيري مذهبي و بهزيستي روان شناختي در دانشجويان. فصلنامه روان­شناسي تربيتي، 2(1)، 53-63.

موحد ابطحی، حسن. (1387). ضرورت­هاي سلامت روان. تهران، انتشارات رشد.

نارويي نصرتي، رحيم. (1390). معنويت همزاد و همگام انسان، نگاهي ديني روان­شناختي. .(http://lib.ahlolbait/parvan/resource/47454)

وردي، مینا. (1380). رابطه كمال­گرايي و سرسختي با سلامت رواني و عملكرد تحصيلي دانش آموزان پيش دانشگاهي اهواز. پايان نامـه كارشناسي ارشد. دانشگاه شهيد چمران اهواز.

وسـت، وسيه. (1388). روان درمـاني و معنويت. ترجمـة شـيرافكن س، شهيدي ش. تهران: انتشارات رشد.

هیوم، ر. آ.(1392). ادیان زنده جهان. ترجمه عبدالرحیم گواهی.تهران. دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

یزدانی، فضل­اله. (1382). بررسی رابطه بین نگرش دینی، سبک مقابله و شادکامی در دختران و پسران دبیرستانی اصفهان.پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایي.

ياسمي­نژاد، پريسا؛ گل­محمديان، محسن؛ و فعلي، بهنام. (1390). بررسی رابطه جهت­گیري مذهبی و سرسختی روان­شناختی در دانشجویان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19، 119- 137.

منابع خارجی

Abdel-Khalek, A. M, Naceur, F., "Religiosity and its association with positive and negative eemotions among college students from Algeria", Mental Health, Religion & Culture, v 10, 2007, p 159–170.

Abdel-Khalek, A. M. (2006). "Happiness, health and religiosity: Significant relations, MentalHealth, Religion and Culture, 9, 85–97.

Albektsen, G. (2003). Happiness and related Factors in Pregnant Women, deparyment of Psychiatare, Faculty of mediene. Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.

Argyle, M. (2001). The psychology of happiness, London: Routledge.

Argyle, M., & Lu, L. (1990). The happiness of extraverts. Personality and individual differences, 11, 1011-1017.

Bartone, P. T., Roland, R. R., Picano, J. J., & Williams, T. J. (2008). Psychological hardiness predicts success in US Army Special Forces candidates. International Journal of Selection and Assessment16(1), 78-81.

Chadwich,A.&Top,b.L. (1993).Religiousity and delinquency among LDS adolescents. Journal for the scientific study of religion, 3 (1), 51-67.

Danuhue,J.M. (1995). religionand the well-being of adolescents.Journal of social issues,51:145-160.

Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness and a proposal for a national index. American Psychology, 55(1): 34-43.

Diener, E., & Lucas, R. E. (2000). Subjective emotional well-being. In M. Lewis & J. M. Haviland (Ed.), Hand book of emotions. New York: Gilford. 2nd Ed.

Diener, E., Suh, E. M. (2000). Culture and Subjective Well-Being. Cambridge, MA: MIT Press.

Dolan, C. A., & Adler, A. B. (2006). Military hardiness as a buffer of psychological health on return from deployment. Military Medicine171(2), 93.

Erbes, C. R., Arbisi, P. A., Kehle, S. M., Ferrier-Auerbach, A. G., Barry, R. A., & Polusny, M. A. (2011). The distinctiveness of hardiness, positive emotionality, and negative emotionality in National Guard soldiers. Journal of Research in Personality45(5), 508-512.

Eysenck, M. W. (1990). Happiness facts and myths. East Sussey, England: Erlbaum.

Faigin, C. A., & Pargament.K. I, (2011). Strengthened by the spirit: Religion, spirituality and resilience through adulthood and aging, Resilience in aging: Concepts, research and outcome, New York: Springer.

Gorsuch, R.L. (1995). Religious aspectof substance abuse and recovery. Journal of Social Issues, 15 (2): 65-83.

Hills, P., Argyle, M., Reeves, R. (2000). Individual differences in leisure satisfaction: An investigation of four theories of leisure motivation. Personality and Individual Differences, 12: 18-25.

Holder, MD, & et al. (2010). Spirtudity, Religiousness and Happiness in Children aged 8-12 years. The journal of Happiness Studies, 11, 131-150.

Jahnson, B. (2014). Introduction to psychiatry mental health nursing. Vthed.Philadelphia; Lippincott Williams and wilkings.

Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry into hardiness. Journal of personality and social psychology37(1), 1.

Kobasa, S. C., Maddi, S. R., & Kahn, S. (1982). Hardiness and health: a prospective study. Journal of personality and social psychology42(1), 168.

Lambert, N. M., & Dollahite, D.C. (2010). Development of the Faith Activities in the Home Scale (FAITHS). Journal of Family Issues, 31, 1442-1464.

Lambert, V. A., Lambert, C. E., & Yamase, H. (2003). Psychological hardiness, workplace stress and related stress reduction strategies. Nursing & health sciences5(2), 181-184.

Lelkes, O. (2006). Testing freedom: happiness, religion and economic transition. J Econ Beha Organ, 59(2), 173-94.

Lyubomirsky, S., King, L. A., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 803 – 855.

Lyubomirsky, S., Tkach, C., Dimmateo, M.R. (2007). What are the differences between happiness and self-esteem. Journal Soc Iindic Res, 78: 363-404.

Mabe, P. A. & Josephson, A. M. (2004). Child and adolescent psychopathology: Spiritual and religious perspective. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13, 111-125.

Malpere, S, (2010). The correlation between religion, spirituality and happiness, M.S, Thesis, Kean University

Meisenhelder, J.B., Chandler, E.N. (2000). Prayer and health outcomes in church members. Altern Ther Health Med, 6, 56-60

Parsian, N., Dunning, T. (2009). Developing and validating a questionnaire to measure spirituality: psychometric process. Glob Journal Healh Sci, 1(1),2-11.

Puchalski, C. M., Dorff, R. E. and Hendi, I. Y. (2004). Spirituality, religion, and healing in palliative care. Clinics in Geriatric Medicine, 20(4), 689-714.

Seligman, M. P. (2003). Positive psychology fundamental assumption. The psychologist, 16: 126-127.

Stavrova, O, & et al (2013). Why are religious people happy? The effect of the social norm of religiosity across countries, Social Science Research, 42(1), 90-105.

Tartasky, D. S. (1993). Hardiness: Conceptual and methodological issues. Image, 25, 225-229

Yinger, J.M. (1970). The Scientific study of Religion. New York: Mac Millan.