شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پذیرفته شدگان در آزمون نمونه دولتی در بین دانش آموزان پایه ششم در آموزش و پرورش منطقه آذر شهر در سال 1396

این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر موفقیت پذیرفته شدگان در آزمون نمونه دولتی در بین دانش آموزان پایه ششم در آموزش و پرورش منطقه آذر شهر در سال 1396 صورت گرفت. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی بوده و از نظر هدف نیز از نوع پژوهش کاربردی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان و اولیای دانش آموزان قبول شده در مدارس تیزهوشان آموزش و پرورش آذرشهر بوده که به ترتیب به تعداد 80 نفر معلم و 340 نفر اولیا و در مجموع 420 نفر بودند. از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 201 نفر انتخاب گردیده که 39 نفر آنان معلم و 162نفر اولیا بودند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته موفقیت دانش آموزان در آزمون نمونه دولتی استفاده شد. برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. به منظور برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ برای همسانی درونی برای خرده مقیاس ها و مقیاس کلی پرسشنامه استفاده گردید. با توجه به نتایج ضریب پایایی به روش همسانی درونی یعنی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و همسانی درونی مربوط به عامل های روش یادگیری، انگیزه، تجهیزات آموزشی، ارتباط و درگیری تحصیلی والدین، مدارس اثربخش به ترتیب، 945/0، 705/0، 849/0، 835/0، 852/0 و 857/0 بدست آمد. نتایج مربوط به تحلیل واریانس یک راهه نشان داد، بین دانش آموزان با سطوح وضعیت اقتصادی از لحاظ موفقیت در آزمون نمونه دولتی تفاوت معنی¬داری وجود داشت و با توجه به میانگین گروهها می توان گفت دانش آموزان با درآمد بالا نسبت به دانش آموزان با درآمد پایین دارای میزان موفقیت بالاتری برخوردار بوده اند . همچنین نتایج نشان داد، بین تحصیلات والدین دانش آموزان با موفقیت پذیرفته شدگان آنان تفاوت معنی¬داری وجود داشت و دانش آموزان با تحصیلات والدین کارشناسی ارشد و بالاتر از میزان موفقیت بالایی برخوردار بودند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-57
500,000

چکیده. 1

فصل اول:کلیات پژوهش.... 2

1-1مقدمه. 3

1-2بیان مساله. 4

1-3اهمیت و ضرورت پژوهش.... 7

1-4اهداف و فرضیه های پژوهش.... 8

1-4-1    هدف کلی.. 8

1-4-2    اهداف جزیی.. 9

1-5فرضیه های پژوهش.... 10

1-6تعریف های مفهومی و عملیاتی متغیرها11

1-6-1    تعریف مفهومی.. 11

1-6-2    تعریف عملیاتی.. 11

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق... 12

2-1پیشینه نظری موفقیت تحصیلی.. 13

2-1-1    معیارهای موفقیت تحصیلی.. 15

2-1-2    عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی.. 20

2-1-3    مفهوم پیشرفت یا موفقیت تحصیلی.. 21

2-1-4    عوامل مؤثر بر پيشرفت و افت تحصيلي.. 23

2-1-5    اهمیت موفقیت تحصیلی.. 24

2-1-6    موفقیت تحصیلی و مفهوم خود. 25

2-1-7    نقش والدین در موفقیت‌های تحصیلی و رفتاری فرزندان. 30

2-1-8    موفقیت تحصیلی دغدغه خانواده ها33

2-1-9    درگیری خانواده در امور تحصیلی.. 34

2-1-10  نقش والدین در راهنمایی تحصیلی فرزندان. 34

2-1-11  غنی کردن محیط خانواده توسط والدین.. 36

2-1-12  الگوي روابط والد و فرزند. 36

2-1-13  سبك‌هاي والدين.. 37

2-1-14  تحصيلات والدين.. 37

2-1-15  مدرسه و موفقیت تحصیلی.. 38

2-1-16  انتظارات معلم و موفقیت تحصیلی.. 39

2-2پیشینه تجربی تحقیق.. 40

2-2-1    تحقیقات داخلی.. 40

2-2-2    تحقیقات خارجی.. 42

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 43

3-1روش پژوهش.... 44

3-2ابزار اندازه گیری.. 44

3-3جامعه و نمونه آماری.. 44

3-4روش تجزیه و تحلیل دادهها45

فصل چهارم: یافته های پژوهشی... 46

4-1یافته های توصیفی.. 47

4-2نرمال بودن. 48

4-3فرضیه های پژوهش.... 49

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 61

5-1مقدمه. 62

5-2تبیین فرضیه های پژوهش.... 62

5-2-1    نتایج فرضیه 1 تا 6.62

5-2-2    فرضیه 7. بین وضعیت اقتصادی با میزان موفقیت پذیرفته شدگان در آزمون نمونه دولتی تفاوت وجود دارد.64

5-2-3    فرضیه 8- بین تحصیلات والدین با میزان موفقیت پذیرفته شدگان در آزمون نمونه دولتی تفاوت وجود دارد.66

5-3محدودیتهای پژوهش.... 67

5-4پیشنهادهای پژوهشی.. 68

5-5پیشنهادهای کاربردی.. 68

منابع و مآخذ. 70

منابع فارسی   70

منابع انگلیسی.. 71

ضمائم.. 77

منابع فارسی

ابراهیمی، نسرین؛ صباغیان، زهرا؛ ابوالقاسمی، محمود.(1390). بررسی رابطه امید با موفقیت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. ۱۷ (۲)،۱-۱۶.

ایرانپورمبارکه، زهرا.(1389). بررسی عوامل موثر بر عدم موفقیت دانش آموزان شهر اهواز در کنکور سراسری سال های 1387 و 1388. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.

بشارت، محمدعلی؛ شالچی، بهزاد؛ و شمسی پور، حمید. (1395). بررسی رابطه هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی دانش آموزان. اندیشه های نوین تربیتی. 2(3)، 73-84.

جمالی، مکیه؛ نوروزی، آزیتا؛ طهماسبی، رحیم.(1392). عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی و ارتباط آن با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر سال ۹۲-۱۳۹۱. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. ۱۳ (۸) ،۶۲۹-۶۴۱.

سبحانی نژاد، مهدی؛ شاه حسینی، نجیبه و خدابنده اویلی، عباس.(1393). عوامل مؤثر بر موفقیت دانش‌آموزان استان یزد در کسب رتبه نخست ورود به دانشگاه‌های کشور طی سال‌های 1384 الی 1388. 2(3)، 199-234.

شریعت‌پناه، شکوفه؛ مشهدی، علی. (1394). نقش جهت‌گیری اهداف در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان (مورد مطالعه: دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم). فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 3(11)، 59-66.

قمری، فرهاد؛ محمدبیگی، ابوالفضل؛ محمدصالحی، نرگس.(1389). ارتباط سلامت روانی و سایر ویژگیهای فردی با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاههای اراک. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل. ۱۲ (۵)،۱۱۸-۱۲۴.

محمودیان، حسن؛ طالبی، سعید. (1394). پیش‌بینی موفقیت تحصیلی با تأکید بر متغیرهای مؤثر در یادگیری الکترونیکی و درگیری تحصیلی. فناوری آموزش و یادگیری.1(2)، 99-118.

ناصری پور، خلیل.(1396). مقایسه عوامل موثر در موفقیت در کنکور سراسری بین شهرهای موفق و ناموفق استان خوزستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.

منابع انگلیسی

Al Shawwa, L., Abulaban, A. A., Abulaban, A. A., Merdad, A., Baghlaf, S., Algethami, A., ... & Balkhoyor, A. (2015). Factors potentially influencing academic performance among medical students. Advances in Medical Education and Practice6, 65.

Albert, M. A., & Dahling, J. J. (2016). Learning goal orientation and locus of control interact to predict academic self-concept and academic performance in college students. Personality and Individual Differences97, 245-248.

Alsaggaf, M. A., Wali, S. O., Merdad, R. A., & Merdad, L. A. (2016). Sleep quantity, quality, and insomnia symptoms of medical students during clinical years: relationship with stress and academic performance. Saudi medical journal37(2), 173.

Alwagait, E., Shahzad, B., & Alim, S. (2015). Impact of social media usage on students academic performance in Saudi Arabia. Computers in Human Behavior51, 1092-1097.

Bertheussen, B. A., & Myrland, Ø. (2016). Relation between academic performance and students' engagement in digital learning activities. Journal of Education for Business91(3), 125-131.

Boyd, R. L., Pennebaker, J. W., Ferrell, J. D., & Georgiev, N. (2015). Group Discussions and Academic Performance: Exploring the Classroom Factors that Contribute to Student Success. In Proceedings of the Tenth Annual Meeting of the Interdisciplinary Network for Group Research (INGRoup) (pp. 1-8).

Chevalier, T. M., Parrila, R., Ritchie, K. C., & Deacon, S. H. (2017). The role of metacognitive reading strategies, metacognitive study and learning strategies, and behavioral study and learning strategies in predicting academic success in students with and without a history of reading difficulties. Journal of learning disabilities, 50(1), 34-48.‏

Chohan, T. M., Bhatti, R., & Naeem, S. B. (2017, September). Prediction of Academic Performance of the University Students through their Use of Library Electronic Resources and their Self-efficacy. In European Conference on Information Literacy (pp. 557-567). Springer, Cham.

Cole, R. (2017). Estimating the impact of private tutoring on academic performance: primary students in Sri Lanka. Education Economics25(2), 142-157.

Coronado-Hernandez, J. R., Viloria, A., Arias-Perez, J. E., Mercado-Caruso, N. N., Lis-Gutiérrez, J. P., & Gaitán-Angulo, M. (2016). Impact of a Virtual Social Network of Learning in Academic Performance. International Journal of Control Theory and Applications. ISSN, 0974-5572.

Correa-Burrows, P., Burrows, R., Blanco, E., Reyes, M., & Gahagan, S. (2016). Nutritional quality of diet and academic performance in Chilean students. Bulletin of the World Health Organization94(3), 185.

Crawford, I., & Wang, Z. (2016). The impact of placements on the academic performance of UK and international students in higher education. Studies in Higher Education41(4), 712-733.

Crego, A., Carrillo-Diaz, M., Armfield, J. M., & Romero, M. (2016). Stress and academic performance in dental students: the role of coping strategies and examination-related self-efficacy. Journal of dental education80(2), 165-172.

Csikszentmihalyi, M., & Wong, M. M. H. (2014). Motivation and academic achievement: The effects of personality traits and the quality of experience. In Applications of flow in human development and education (pp. 437-465). Springer Netherlands.‏

Darolia, R. (2014). Working (and studying) day and night: Heterogeneous effects of working on the academic performance of full-time and part-time students. Economics of Education Review38, 38-50.

Elmagd, M. A., Mossa, A. H., Sami, M. M., El-Marsafawy, T. S., Al Jadaan, O., & Eldin, M. S. (2015). The impact of physical activity on the academic performance among medical and health sciences students: A Cross sectional study from RAKMHSU-Ras Alkhaimah-UAE. International Journal of Physical Education, Sports and Health2(1), 92-95.

Gillette, C., Stanton, R. B., & Anderson Jr, H. G. (2017). Student performance on a knowledge-based exam may predict student ability to communicate effectively with a standardized patient during an objective structured clinical examination. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 9(2), 201-207.‏

Goni, U., & Bello, S. (2016). Parental Socio-Economic Status, Self-Concept and Gender Differences on Students' Academic Performance in Borno State Colleges of Education: Implications for Counselling. Journal of Education and Practice7(14), 21-27.

Green, M. M., Welty, L., Thomas, J. X., & Curry, R. H. (2016). Academic performance of students in an accelerated baccalaureate/MD program: implications for alternative physician education pathways. Academic Medicine91(2), 256-261.

Greer, T. M., Ricks, J., & Baylor, A. A. (2015). The moderating role of coping strategies in understanding the effects of intragroup race-related stressors on academic performance and overall levels of perceived stress for African American students. Journal of Black Psychology41(6), 565-585.

Hair, N. L., Hanson, J. L., Wolfe, B. L., & Pollak, S. D. (2015). Association of child poverty, brain development, and academic achievement. JAMA pediatrics, 169(9), 822-829.‏

Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & Education80, 152-161.

Helou, A. M., & Rahim, N. Z. A. (2014). The influence of social networking sites on students’ academic performance in Malaysia. International Journal of Electronic Commerce5(2), 247-254.

Hopland, A. O., & Nyhus, O. H. (2015). Does student satisfaction with school facilities affect exam results? An empirical investigation. Facilities, 33(13/14), 760-774.‏

Hubley, A. M., Russell, L. B., Palepu, A., & Hwang, S. W. (2014). Subjective quality of life among individuals who are homeless: A review of current knowledge. Social indicators research, 115(1), 509-524.‏

Junco, R. (2015). Student class standing, Facebook use, and academic performance. Journal of Applied Developmental Psychology36, 18-29.

Karpinski, A. C., Kirschner, P. A., Shreffler, A. V., Albert, P. A., & Tomko, C. A. (2016). United States and European Students' Social-Networking Site Activities and Academic Performance. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning (IJCBPL)6(1), 1-26.

Langberg, J. M., Dvorsky, M. R., Molitor, S. J., Bourchtein, E., Eddy, L. D., Smith, Z., ... & Evans, S. W. (2016). Longitudinal evaluation of the importance of homework assignment completion for the academic performance of middle school students with ADHD. Journal of school psychology55, 27-38.

Lau, W. W. (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Computers in human behavior68, 286-291.

Lepp, A., Barkley, J. E., & Karpinski, A. C. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety, and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior31, 343-350.

Lepp, A., Barkley, J. E., & Karpinski, A. C. (2015). The relationship between cell phone use and academic performance in a sample of US college students. Sage Open5(1), 2158244015573169.

Li, Y. S., Yu, W. P., Liu, C. F., Shieh, S. H., & Yang, B. H. (2014). An exploratory study of the relationship between learning styles and academic performance among students in different nursing programs. Contemporary nurse48(2), 229-239.

Manieri, E., De Lima, M., & Ghosal, N. (2015). Testing for success: A logistic regression analysis to determine which pre-admission exam best predicts success in an associate degree in nursing program. Teaching and Learning in Nursing, 10(1), 25-29.‏

Marschark, M., Shaver, D. M., Nagle, K. M., & Newman, L. A. (2015). Predicting the academic achievement of deaf and hard-of-hearing students from individual, household, communication, and educational factors. Exceptional children, 81(3), 350-369.‏

Mega, C., Ronconi, L., & De Beni, R. (2014). What makes a good student? How emotions, self-regulated learning, and motivation contribute to academic achievement. Journal of Educational Psychology, 106(1), 121.‏

Melguizo, T., Sanchez, F., & Velasco, T. (2016). Credit for low-income students and access to and academic performance in higher education in Colombia: A regression discontinuity approach. World development80, 61-77.

Melnyk, B. M., Amaya, M., Szalacha, L. A., Hoying, J., Taylor, T., & Bowersox, K. (2015). Feasibility, Acceptability, and Preliminary Effects of the COPE Online Cognitive‐Behavioral Skill‐Building Program on Mental Health Outcomes and Academic Performance in Freshmen College Students: A Randomized Controlled Pilot Study. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing28(3), 147-154.

Michikyan, M., Subrahmanyam, K., & Dennis, J. (2015). Facebook use and academic performance among college students: A mixed-methods study with a multi-ethnic sample. Computers in Human Behavior45, 265-272.

Mitchell, K., Lewis, R. S., Satterfield, J., & Hong, B. A. (2016). The new Medical College Admission Test: Implications for teaching psychology. American Psychologist, 71(2), 125.‏

Niessen, A. S. M., Meijer, R. R., & Tendeiro, J. N. (2017). Applying organizational justice theory to admission into higher education: Admission from a student perspective. International Journal of Selection and Assessment, 25(1), 72-84.‏

Olsen, A. J., Burgess, Z., & Sharma, R. (2015). The comparative academic performance of international students in Australia. International Higher Education, (42).

Othman, M. S., & Musa, M. A. (2014). The improvement of students’ academic performance by using social media through collaborative learning in Malaysian higher education. Asian Social Science10(8), 210.

Owusu-Acheaw, M., & Larson, A. G. (2014). Reading habits among students and its effect on academic performance: A study of students of Koforidua Polytechnic. Library Philosophy and Practice, 0_1.

Parsons, W., McHugh, J., Searcy, C., & Dowd, K. (2017, November). Do scores on the new psychological, social and biological foundations of behavior (PSBB) section of MCAT 2015 predict medical students' academic performance in behavioral and social sciences (BSS) courses. In Medical Education Scholarship Forum Proceedings (Vol. 3).

Ponnet, K., Wouters, E., Walrave, M., Heirman, W., & Van Hal, G. (2015). Predicting students’ intention to use stimulants for academic performance enhancement. Substance use & misuse50(3), 275-282.

Richardson, T., Elliott, P., Roberts, R., & Jansen, M. (2017). A longitudinal study of financial difficulties and mental health in a national sample of British undergraduate students. Community mental health journal, 53(3), 344-352.‏

Sajadi, S. A., Farsi, Z., Rajaei, N., Seyed Mazhari, M., & Habibi, H. (2016). Sleep quality and the factors affecting the fatigue severity and academic performance of students at AJA University of Medical Sciences. Journal of Advances in Medical Education1(2), 9-15.

Samaha, M., & Hawi, N. S. (2016). Relationships among smartphone addiction, stress, academic performance, and satisfaction with life. Computers in Human Behavior57, 321-325.

Singh, N. N., Lancioni, G. E., Karazsia, B. T., Felver, J. C., Myers, R. E., & Nugent, K. (2016). Effects of samatha meditation on active academic engagement and math performance of students with attention deficit/hyperactivity disorder. Mindfulness7(1), 68-75.

Soares, D. L., Lemos, G. C., Primi, R., & Almeida, L. S. (2015). The relationship between intelligence and academic achievement throughout middle school: The role of students' prior academic performance. Learning and Individual Differences41, 73-78.

Stephens, N. M., Hamedani, M. G., & Destin, M. (2014). Closing the social-class achievement gap: A difference-education intervention improves first-generation students’ academic performance and all students’ college transition. Psychological science25(4), 943-953.

Strecht, P., Cruz, L., Soares, C., Mendes-Moreira, J., & Abreu, R. (2015). A Comparative Study of Classification and Regression Algorithms for Modelling Students' Academic Performance. International Educational Data Mining Society.

Talamas, S. N., Mavor, K. I., & Perrett, D. I. (2016). Blinded by beauty: Attractiveness bias and accurate perceptions of academic performance. PloS one11(2), e0148284.

Urval, R. P., Kamath, A., Ullal, S., Shenoy, A. K., Shenoy, N., & Udupa, L. A. (2014). Assessment of learning styles of undergraduate medical students using the VARK questionnaire and the influence of sex and academic performance. Advances in physiology education38(3), 216-220.

Wang, R., Chen, F., Chen, Z., Li, T., Harari, G., Tignor, S., ... & Campbell, A. T. (2014, September). StudentLife: assessing mental health, academic performance and behavioral trends of college students using smartphones. In Proceedings of the 2014 ACM International Joint Conference on Pervasive and Ubiquitous Computing (pp. 3-14). ACM.

Wang, R., Harari, G., Hao, P., Zhou, X., & Campbell, A. T. (2015, September). SmartGPA: how smartphones can assess and predict academic performance of college students. In Proceedings of the 2015 ACM international joint conference on pervasive and ubiquitous computing (pp. 295-306). ACM.

Wisneski, J. E., Ozogul, G., & Bichelmeyer, B. A. (2017). Investigating the impact of learning environments on undergraduate students' academic performance in a prerequisite and post-requisite course sequence. The Internet and Higher Education32, 1-10.