فصل اول: کلیات پژوهش.... 1
1-1مقدمه. 2
1-2بیان مساله. 4
1-3اهمیت و ضرورت پژوهش.... 7
1-4اهداف و فرضیه های پژوهش.... 8
1-4-1 هدف کلی.. 8
1-4-2 اهداف جزیی.. 8
1-5فرضیه های پژوهش.... 9
1-6تعریف های نظری و عملیاتی متغیرها9
1-6-1 تعریف مفهومی.. 9
1-6-2 تعریف عملیاتی.. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 11
2-1پیشینه نظری تحقیق.. 12
2-1-1 شادکامی.. 12
2-1-1-1 تعاریف شادکامی.. 14
2-1-2 نقش شادی در سیر تکاملی بشر. 20
2-1-3 نورو سایکولوژی شادکامی.. 21
2-1-4 راهبردهای افزایش شادکامی.. 22
2-1-5 رویکردهای نظری شادکامی.. 23
2-1-5-1 نظریه لذت گرایی.. 23
2-1-5-2 نظریه شناختی.. 24
2-1-5-3 نظریه پایین- بالا و بالا- پایین شادکامی.. 25
2-1-5-4 نظریه نقطه تنظیم شادکامی.. 26
2-1-5-5 نظریه عاطفی شادکامی.. 27
2-1-5-6 سن و شادکامی.. 28
2-1-6 عوامل موثر بر شادکامی.. 29
2-1-6-1 عامل فردی خانوادگی.. 29
2-1-6-2 کتابخانه، سالن مطالعه، کارگاه وآزمایشگاه. 32
2-1-6-3 عوامل آموزشی.. 33
2-2عوامل سازمانی- کالبدی.. 35
2-2-1 سبک مدیریت مشارکتی مدارس... 35
2-2-2 تقسیم کار و تفویض اختیار. 35
2-2-3 جو عاطفی و غیررسمی بین همکاران. 36
2-2-4 استفاده بجا از تشویق وتنبیه. 36
2-2-5 جلسات قطبی و چرخشی مدیران. 36
2-2-6 تجهیز، نوسازی و بهسازی مداوم. 37
2-2-7 تعامل مدرسه با نهادها37
2-3پیشینه تجربی.. 37
2-3-1 تحقیقات داخلی.. 37
2-3-2 تحقیقات خارجی.. 40
فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 42
3-1روش تحقیق.. 43
3-2جامعه و نمونه آماری.. 43
3-3روش گردآوری اطلاعات... 43
3-4ابزار اندازه گیری.. 44
3-4-1 پرسشنامه شادکامی:44
3-5روش تجزیهوتحلیل دادهها49
فصل چهار: یافته های پژوهش.... 50
4-1مقدمه. 51
4-2یافته های توصیفی.. 51
4-3نرمال بودن. 52
فصل پنج: بحث و نتیجه گیری... 58
5-1مقدمه. 59
5-2تبیینهای مربوط به سوال های پژوهش.... 59
5-3محدودیتهای پژوهش.... 65
5-4پیشنهادهای پژوهشی.. 65
5-5پیشنهادهای کاربردی.. 65
فهرست منابع. 67
منابع فارسی.. 67
منابع انگلیسی.. 70
پیوست ها72
پرسشنامه شادکامی آرگیل و لو(1989)73
پرسشنامه محقق ساخته عوامل فردی خانودگی، آموزشی و کالبدی-سازمانی.. 75
منابع فارسی
اصفهانی، محمدمهدی.(1383). آیین تندرستی :، تهران.انتشارات تندیس.
افروز، غلامعلی.(1387). چکیده اي از روانشناسی تربیتی کاربردي. انجمن اولیاي و مربیان: تهران.
افلاکی فرد، حسین؛ بزم، قاسم. (1397). تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یادگیری دانش آموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. 1(2)، 43-77.
اکبرزاده، حسين؛ حقيقي، فريبا (1386). مديريت شادي در مدرسه. انتشارات مرسل: تهران.
ايزدي، صمد؛ هاشمي، سهيلا؛ برزميني، ليلا.(1391). بررسي عوامل موثر در شاداب سازي مدارس از ديدگاه دانش آموزان و اولياي مدرسه: با تاکيد بر توسعه فرهنگي.مطالعات توسعه اجتماعي – فرهنگي. 1(1)، 91-118.
آیتن، یوهانس. (1388). کتاب رنگ. ترجمه محمدحسین حلیمی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: تهران.
بهرنگی، محمدرضا (1383) مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، چاپ چهارم، تهران: نشرکمال تربیت.
خوش صفت، سکینه؛ دیالمه، نیکو؛ دهقانی، مرضیه. (1396). بررسی شادکامی و عوامل موثر بر آن در مدارس، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، https://www.civilica.com/Paper-PSCONF05-PSCONF05_001.html
خوش فر، غلامرضا؛ جانعلی زاده، حیدر؛ اکبرزاده، فاطمه؛ دهقانی، حمید. (1392). تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان شهر بابلسر. رفاه اجتماعی. 13(51)، 313- 283.
دبیری، سولماز؛ دلاور، علی؛ صرامی،غلامرضا. (1390). نقش پیشبینیکننده سبکهای فرزندپروری وحرمت خود درشادکامی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی (روانشناسی وعلوم تربیتی). ۷(۲۰)، ۱۶-1.
سليمان نژاد، اکبر (1388) فعاليتهاي پرورشي و اجتماعي در مدارس، تهران: انتشارت وراي دانش.
شهیدی، شهریار (1389)، روانشناسی شادی، تهران : نشر قطره.
صالحي، مسلم؛ قلتاش، عباس و آزادمهر، اصغر.(1389). تاثير فن آوري اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشي و خلاقيت دبيران دبيرستان هاي شهر فسا.فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي. 1(2)، 49-62.
صفری، پروین. (1392). بررسی عوامل موثر بر میزان شادی در میان دختران دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
صفری، شهربانو. (1389). بررسی میزان شادکامی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیتشناختی در بین دانشجویان. تازههای روانشناسی صنعتی- سازمانی.1(۲)،78-60.
صمدي، پروین؛ رجایی پور، سعید؛ آقاحسینی، تقی و قلاوندي، حسن (1387). تعیین جویادگیري اثربخش بر اساس مؤلفه هاي مدیریت کلاس درس در مدارس راهنمایی شهرارومیه،اندیشه هاي نوین. دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهراء، 4(1)، 155-175.
عابدي، محمدرضا؛ احمدي، احمد؛ نصوحي، محمد(1383). بررسي رابطه بين ميزان شادماني و عوامل آموزشگاهي دانش آموزان دبيرستاني شهرستان مبارکه(دانش و پژوهش در روانشناسي). فصلنامه دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوراسگان اصفهان. 6(19)، 33-50.
عارفي، محبوبه(1384) برنامهريزي درسي راهبردي در آموزش عالي، تهران: انتشارات دانشگاه شهيد
فاضلیان، پوراندخت؛ عظیمی، صابر.(1393). بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی. نشریه پژوهشهای تربیتی. ۱ (۲۹)،۴۱-۶۱.
فضلالهي، سيفاله ؛ جهانگير اصفهاني، نرگس؛ حق گويان، زلفا.(1389). سنجش ميزان و عوامل مؤثر بر شادي دانشجويان پرديس قم دانشگاه تهران. روانشناسی دین. 3(4)، 89-108.
قمرانی، امیر (1389)، اثربخشی آموزش قدردانی بر امید، تاب آوری، خوش بینی و شادکامی نوجوانان شاهد و ایثارگر و نوجوانان غیر شاهد و ایثارگر، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان.
قمرانی، امیر و فراهانی، حجت الله (1386). نوروپسیکولوژی شادی، مقاله ارائه شده در سومین کنگره نوروپسیکولوژی ایران. تهران : جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
کشاورز، امیر؛ مولوی، حسین؛ کلانتری، مهرداد. (1387). رابطه بین سرزندگی و ویژگیهای جمعیت شناختی با شادکامی در مردم شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی. ۴(۴)، ۶۴-۴۵.
محمدیان شریف،کویستان.(1393). عوامل موثر بر شادکامی مدارس و ارتباط ان با بهداشت روانی دانش آموزان، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، https://www.civilica.com/Paper-EPSCONF01-EPSCONF01_337.html
مرادي، مريم؛ جعفري، سيدابراهيم؛ عابدي، محمدرضا (1384).شادماني و شخصيت: بررسي مروري.تازه هاي علوم شناختي.7(2)، 60-71.
ميرکمالي، سيدمحمد؛ ملکي نيا، عماد.(1387). بررسي رابطه بين مشاركت كاركنان و سلامت سازماني دبيرستان هاي پسرانه دولتي شهر تهران (سال تحصيلي 87-86).نوآوري هاي مديريت آموزشي (انديشه هاي تازه در علوم تربيتي). 3(4)، 113-133.
نصرتی، محمدصالح؛ مظاهری، محمدعلی؛ حیدری، محمود. (1385). بررسی تحولی رابطه پایگاههای هویت با میزان دلبستگی ایمن پسران نوجوان (14، 16 و 18 ساله) به والدین و همسالان. خانواده پژوهی. ۲(۵)، 53-35.
نورزاده، طيب (1388). شاداب سازي و عوامل مؤثر برآن. فصلنامه مدارس کارآمد، 6(1)، 38-40.
وکیلی، نجمه؛ ولی پور، ناهیده. (1394). بررسی رابطه بین محیط فیزیکی با میزان یادگیری و شادکامی دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 6(3)، 27-53.
هاشمي، سيدمحمد(1378). بررسي نگرش مدرسين در مورد عملکرد مديران مراکز پيش دانشگاهي. پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، تهران، دانشکده علوم تربيتي و روان.
یوسفنژاد. م.. (1386). بررسی رابطه عملکرد خانواده با طرحوارههای ناسازگار و رضایت از زندگی در دانشجویان شهرستان بابل. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
یونسی، فخرالله(1388). روابط انسانی در مدرسۀ شاد. فصلنامه مدارس کارآمد، 6(1)، 87-88.
منابع انگلیسی
Adler،M.G. (2002). "Appreciation: Individual differences infinding value And meaning as a unique predictor of subjective well-being. Journal of Personality ,73,412-425.
Argyle, M. (2001). Personality, self esteem and demographic predictions of happiness and depression. The Psychology of happiness, 12(6): 93-109.
Argyle, M. (2013). The psychology of happiness. Routledge.
Arthur. L., Beecher. B., Docket. S., Farmer, S. & Richard, E. (1993). "Programming and Planning in Early Childhood Settings". Harcourt Brace. Sydney.
Bhattacharjee, A., & Mogilner, C. (2013). Happiness from ordinary and extraordinary experiences. Journal of Consumer Research, 41(1), 1-17.
Carr, A. (2013). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.
Cooper, C. E., Crosnoe, R., Suizzo, M. A., & Pituch, K. A. (2010). Poverty, race, and parental involvement during the transition to elementary school. Journal of family issues, 31(7), 859-883.
Deaton, A., & Stone, A. A. (2013). Two happiness puzzles. American Economic Review, 103(3), 591-97.
Demir, M. & Ozdemir, M. (2010), Friendship, Need Satisfaction and Happiness, Journal of Happiness Studies, 11, 243–259.
Diener , E., Suh , E. M., Lucas , R. E., & Smith , H. L. (1999). Subjective well – being : Three decades of progress. psychological Bulletin , 125 , 276 – 302.
Dolan, P., Peasgood, T. & White, M. (2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literature on the factors associated with subjective well-being. Journal of Economic Psychology, 29(3), 94–122.
Florida, R., Mellander, C., & Rentfrow, P. J. (2013). The happiness of cities. Regional Studies, 47(4), 613-627.
Flynn, D. M., & MacLeod, S. (2015). Determinants of happiness in undergraduate university students. College Student Journal, 49(3), 452-460.
Gulbahar,Y (2008). “ICT Usage in higher Education: a case study on preservice teachers &instructors”. The Turkish online journal of educational technology vol. 7, No 1.
Hagerty, M. R., & Veenhoven, R. (2003). Wealth and happiness revisited–growing national income does go with greater happiness. Social indicators research, 64(1), 1-27.
Haybron, D. M. (2013). Happiness: A very short introduction(Vol. 360). Oxford University Press.
Hubley, A. M., Russell, L. B., Palepu, A., & Hwang, S. W. (2014). Subjective quality of life among individuals who are homeless: A review of current knowledge. Social indicators research, 115(1), 509-524.
Huppke, R.W. (2001). "Study finds community work linked to happiness". Htt: //archive. Nandotimes-, Html? Printe.
Jedeskog, G., & Nissen, J. (2004). ICT in the classroom: is doing more important than knowing?. Education and information technologies, 9(1), 37-45.
Lebergott, S. (2014). Pursuing happiness: American consumers in the twentieth century. Princeton University Press.
MacKerron, G., & Mourato, S. (2013). Happiness is greater in natural environments. Global environmental change, 23(5), 992-1000.
Michalos, A. C. (2017). Education, happiness and wellbeing. In Connecting the Quality of Life Theory to Health, Well-being and Education (pp. 277-299). Springer, Cham.
Michalos, A. C. (2017). Education, happiness and wellbeing. In Connecting the quality of life theory to health, well-being and education (pp. 277-299). Springer, Cham.
Oliver. R (2002). "The role of ICT in higher education for the 21 century: ICT as achange agent for education”. Australia: cowan university
Oswald, A. J., Proto, E., & Sgroi, D. (2015). Happiness and productivity. Journal of Labor Economics, 33(4), 789-822.
Seligman,M.(2002).Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York:Froc press.
Sheldon, K. M. & Lyubomirsky, S. (2007). Variety is the spice of happiness: The hedonic adaptation prevention (HAP) model. In I. Boniwell& S. David (Eds.), Oxford handbook of happiness (P 901-914). Oxford: Oxford University Press.
Sirgy, M. J., Widgery, R. N., Lee, D.-J., & Grace, B. Y. (2010). Developing a measure of community well-being based on perceptions of impact in various life domains, Social Indicators Research, 96(2), 295-311. DOI 10.1007/s11205-010-9587-6.
Veenhoven, R. (2006). New directions in the study of happiness: United states and international perspectives. In Conference paper. University of Notre Dame, USA.
Veenhoven, R. & kalmijn. W. (2009), Ineqality adjusted happiness in nation: Egalitarianism and utilitanism. Journal of Happiness Studies, 6, 421-455.
Veenhoven, R. (2013). Conditions of happiness. Springer Science & Business Media.
Veenhoven, R. (2014). World database of happiness. In Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 7257-7260). Springer, Dordrecht.
Zarnaghash, M. (2011). The relationship between the desired disciplinary behavior and family functioning locus of control and self esteem among high school students in cities of Tehran province. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2438-2448.