شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

شناسایی و اولویت¬بندی عوامل آموزشی و کالبدی سازمانی و فردی خانوادگی موثر بر شادکامی دانش¬آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان شبستر

این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل آموزشی و کالبدی سازمانی و فردی خانوادگی موثر بر شادکامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان شبستر انجام گرفت. تحقیق حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم آموزش و پرورش منطقه شبستر به تعداد 574 نفر تشکیل دادند. روش نمونه گیری این پژوهش، نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی می باشد. روش تعیین حجم نمونه، جدول مورگان بود که از طریق آن 230 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه شادکامی آرجیل و لو(1989) و پرسشنامه محقق ساخته بود که عوامل فردی خانوادگی، آموزشی و کالبدی-سازمانی موثر بر شادکامی را می سنجید. ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای عوامل فردی خانوادگی، عوامل آموزشی و عوامل کالبدی-سازمانی و کل به ترتیب 941/0، 957/0، 873/0 و 964/0 به دست آمد. این ضرایب از نظر روانسنجی نشانگر پایایی خوب این ابزار می باشد. ضریب رگرسیون عوامل آموزشی (53/0 = β)، عوامل کالبدی سازمانی (61/0 = β) و عوامل فردی خانوادگی (51/0 = β) بر روی شادکامی نشان می دهد که این عوامل می تواند شادکامی دانش آموزان را به طور مثبت پیش بینی نماید. همچنین از بین عوامل آموزشی و کالبدی سازمانی و فردی خانوادگی موثر بر شادکامی دانش آموزان، عوامل فردی خانوادگی، عامل آموزشی و عامل کالبدی سازمانی به ترتیب دارای بیشترین میزان رتبه از لحاظ شادکامی می باشند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-58
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش.... 1

1-1مقدمه. 2

1-2بیان مساله. 4

1-3اهمیت و ضرورت پژوهش.... 7

1-4اهداف و فرضیه های پژوهش.... 8

1-4-1     هدف کلی.. 8

1-4-2     اهداف جزیی.. 8

1-5فرضیه های  پژوهش.... 9

1-6تعریف های نظری و عملیاتی متغیرها9

1-6-1     تعریف مفهومی.. 9

1-6-2     تعریف عملیاتی.. 10

فصل دوم:  ادبیات و پیشینه تحقیق... 11

2-1پیشینه نظری تحقیق.. 12

2-1-1     شادکامی.. 12

2-1-1-1    تعاریف شادکامی.. 14

2-1-2     نقش شادی در سیر تکاملی بشر. 20

2-1-3     نورو سایکولوژی شادکامی.. 21

2-1-4     راهبردهای افزایش شادکامی.. 22

2-1-5     رویکردهای نظری شادکامی.. 23

2-1-5-1    نظریه لذت گرایی.. 23

2-1-5-2    نظریه شناختی.. 24

2-1-5-3    نظریه پایین- بالا و بالا- پایین شادکامی.. 25

2-1-5-4    نظریه نقطه تنظیم شادکامی.. 26

2-1-5-5    نظریه عاطفی شادکامی.. 27

2-1-5-6    سن و شادکامی.. 28

2-1-6     عوامل موثر بر شادکامی.. 29

2-1-6-1    عامل فردی خانوادگی.. 29

2-1-6-2    کتابخانه، سالن مطالعه، کارگاه وآزمایشگاه. 32

2-1-6-3    عوامل آموزشی.. 33

2-2عوامل سازمانی- کالبدی.. 35

2-2-1     سبک مدیریت مشارکتی مدارس... 35

2-2-2     تقسیم کار و تفویض اختیار. 35

2-2-3     جو عاطفی و غیررسمی بین همکاران. 36

2-2-4     استفاده بجا از تشویق وتنبیه. 36

2-2-5     جلسات قطبی و چرخشی مدیران. 36

2-2-6     تجهیز، نوسازی و بهسازی مداوم. 37

2-2-7     تعامل مدرسه با نهادها37

2-3پیشینه تجربی.. 37

2-3-1     تحقیقات داخلی.. 37

2-3-2     تحقیقات خارجی.. 40

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 42

3-1روش تحقیق.. 43

3-2جامعه و نمونه آماری.. 43

3-3روش گردآوری اطلاعات... 43

3-4ابزار اندازه گیری.. 44

3-4-1     پرسشنامه شادکامی:44

3-5روش تجزیه‌وتحلیل داده­ها49

فصل چهار: یافته های پژوهش.... 50

4-1مقدمه. 51

4-2یافته های توصیفی.. 51

4-3نرمال بودن. 52

فصل پنج: بحث و نتیجه گیری... 58

5-1مقدمه. 59

5-2تبیینهای مربوط به سوال های  پژوهش.... 59

5-3محدودیتهای پژوهش.... 65

5-4پیشنهادهای پژوهشی.. 65

5-5پیشنهادهای کاربردی.. 65

فهرست منابع. 67

منابع فارسی.. 67

منابع انگلیسی.. 70

پیوست ها72

پرسشنامه شادکامی آرگیل و لو(1989)73

پرسشنامه محقق ساخته عوامل فردی خانودگی، آموزشی و کالبدی-سازمانی.. 75

منابع فارسی

اصفهانی، محمدمهدی.(1383). آیین تندرستی :، تهران.انتشارات تندیس.

افروز، غلامعلی.(1387).  چکیده اي از روانشناسی تربیتی کاربردي. انجمن اولیاي و مربیان: تهران.

افلاکی فرد، حسین؛ بزم، قاسم. (1397). تاثیر گذاری فضای آموزشی در شادی و یادگیری دانش آموزان. مجله دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی. 1(2)، 43-77.

اکبرزاده، حسين؛ حقيقي، فريبا (1386). مديريت شادي در مدرسه. انتشارات مرسل: تهران.

ايزدي، صمد؛ هاشمي، سهيلا؛ برزميني، ليلا.(1391). بررسي عوامل موثر در شاداب سازي مدارس از ديدگاه دانش آموزان و اولياي مدرسه: با تاکيد بر توسعه فرهنگي.مطالعات توسعه اجتماعي فرهنگي. 1(1)، 91-118.

آیتن، یوهانس. (1388). کتاب رنگ. ترجمه محمدحسین حلیمی، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی: تهران.

بهرنگی، محمدرضا (1383) مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، چاپ چهارم، تهران: نشرکمال تربیت.

خوش صفت، سکینه؛ دیالمه، نیکو؛ دهقانی، مرضیه. (1396). بررسی شادکامی و عوامل موثر بر آن در مدارس، پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی وروانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین، https://www.civilica.com/Paper-PSCONF05-PSCONF05_001.html

خوش فر، غلامرضا؛ جانعلی زاده، حیدر؛ اکبرزاده، فاطمه؛ دهقانی، حمید. (1392). تاثیر سرمایه اجتماعی بر شادی جوانان شهر بابلسر. رفاه اجتماعی. 13(51)، 313- 283.

دبیری، سولماز؛ دلاور، علی؛ صرامی،غلامرضا. (1390). نقش پیش‌بینی‌کننده سبک‌های فرزندپروری وحرمت خود درشادکامی دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی تربیتی (روانشناسی وعلوم تربیتی). ۷(۲۰)،  ۱۶-1.

سليمان نژاد، اکبر (1388) فعاليتهاي پرورشي و اجتماعي در مدارس، تهران: انتشارت وراي دانش.

شهیدی، شهریار (1389)، روانشناسی شادی، تهران : نشر قطره.

صالحي، مسلم؛ قلتاش، عباس و آزادمهر، اصغر.(1389). تاثير فن آوري اطلاعات و ارتباطات بر اثربخشي و خلاقيت دبيران دبيرستان هاي شهر فسا.فن آوري اطلاعات و ارتباطات در علوم تربيتي. 1(2)، 49-62.

صفری، پروین. (1392). بررسی عوامل موثر بر میزان شادی در میان دختران دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

صفری، شهربانو. (1389). بررسی میزان شادکامی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت‌شناختی در بین دانشجویان. تازه‌های روانشناسی صنعتی- سازمانی.1(۲)،78-60.

صمدي، پروین؛ رجایی پور، سعید؛ آقاحسینی، تقی و قلاوندي، حسن (1387). تعیین جویادگیري اثربخش بر اساس مؤلفه هاي مدیریت کلاس درس در مدارس راهنمایی شهرارومیه،اندیشه هاي نوین. دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهراء، 4(1)، 155-175.

عابدي، محمدرضا؛ احمدي، احمد؛ نصوحي، محمد(1383). بررسي رابطه بين ميزان شادماني و عوامل آموزشگاهي دانش آموزان دبيرستاني شهرستان مبارکه(دانش و پژوهش در روانشناسي). فصلنامه دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوراسگان اصفهان. 6(19)، 33-50.

عارفي، محبوبه(1384) برنامهريزي درسي راهبردي در آموزش عالي، تهران: انتشارات دانشگاه شهيد

فاضلیان، پوراندخت؛ عظیمی، صابر.(1393). بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی. نشریه پژوهش‌های تربیتی. ۱ (۲۹)،۴۱-۶۱.

فضل‌الهي، سيف‌اله ؛ جهانگير اصفهاني، نرگس؛ حق گويان، زلفا.(1389). سنجش ميزان و عوامل مؤثر بر شادي دانشجويان پرديس قم دانشگاه تهران. روانشناسی دین. 3(4)، 89-108.

قمرانی، امیر (1389)، اثربخشی آموزش قدردانی بر امید، تاب آوری، خوش بینی و شادکامی نوجوانان شاهد و ایثارگر و نوجوانان غیر شاهد و ایثارگر، پایان نامه دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان.

قمرانی، امیر و فراهانی، حجت الله (1386). نوروپسیکولوژی شادی، مقاله ارائه شده در سومین کنگره نوروپسیکولوژی ایران. تهران : جهاد دانشگاهی تربیت معلم.

کشاورز، امیر؛ مولوی، حسین؛ کلانتری، مهرداد. (1387). رابطه بین سرزندگی و ویژگی‌های جمعیت شناختی با شادکامی در مردم شهر اصفهان. مطالعات روان‌شناختی. ۴(۴)، ۶۴-۴۵.

محمدیان شریف،کویستان.(1393). عوامل موثر بر شادکامی مدارس و ارتباط ان با بهداشت روانی دانش آموزان، اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، موسسه آموزش عالی مهر اروند، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، https://www.civilica.com/Paper-EPSCONF01-EPSCONF01_337.html

مرادي، مريم؛ جعفري، سيدابراهيم؛ عابدي، محمدرضا (1384).شادماني و شخصيت: بررسي مروري.تازه هاي علوم شناختي.7(2)، 60-71.

ميرکمالي، سيدمحمد؛ ملکي نيا، عماد.(1387). بررسي رابطه بين مشاركت كاركنان و سلامت سازماني دبيرستان هاي پسرانه دولتي شهر تهران (سال تحصيلي 87-86).نوآوري هاي مديريت آموزشي (انديشه هاي تازه در علوم تربيتي). 3(4)، 113-133.

نصرتی، محمدصالح؛ مظاهری، محمدعلی؛ حیدری، محمود. (1385). بررسی تحولی رابطه پایگاه‌های هویت با میزان دلبستگی ایمن پسران نوجوان (14، 16 و 18 ساله) به والدین و همسالان. خانواده پژوهی. ۲(۵)،  53-35.

نورزاده، طيب (1388). شاداب سازي و عوامل مؤثر برآن. فصلنامه مدارس کارآمد، 6(1)، 38-40.

وکیلی، نجمه؛ ولی پور، ناهیده. (1394). بررسی رابطه بین محیط فیزیکی با میزان یادگیری و شادکامی دانشجو معلم پسر دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه علمی - پژوهشی تحقیقات مدیریت آموزشی. 6(3)، 27-53.

هاشمي، سيدمحمد(1378). بررسي نگرش مدرسين در مورد عملکرد مديران مراکز پيش دانشگاهي. پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت آموزشي، تهران، دانشکده علوم تربيتي و روان.

یوسف‌نژاد. م.. (1386). بررسی رابطه عملکرد خانواده با طرحواره‌های ناسازگار و رضایت از زندگی در دانشجویان شهرستان بابل. پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد، دانشگاه الزهرا.

یونسی، فخرالله(1388). روابط انسانی در مدرسۀ شاد. فصلنامه مدارس کارآمد، 6(1)، 87-88.

منابع انگلیسی

Adler،M.G. (2002). "Appreciation: Individual differences infinding value And meaning as a unique predictor of subjective well-being. Journal of Personality ,73,412-425.

Argyle, M. (2001). Personality, self esteem and demographic predictions of happiness and depression. The Psychology of happiness, 12(6):  93-109.

Argyle, M. (2013). The psychology of happiness. Routledge.

Arthur. L., Beecher. B., Docket. S., Farmer, S. & Richard, E. (1993). "Programming and Planning in Early Childhood Settings". Harcourt Brace. Sydney.

Bhattacharjee, A., & Mogilner, C. (2013). Happiness from ordinary and extraordinary experiences. Journal of Consumer Research41(1), 1-17.

Carr, A. (2013). Positive psychology: The science of happiness and human strengths. Routledge.

Cooper, C. E., Crosnoe, R., Suizzo, M. A., & Pituch, K. A. (2010). Poverty, race, and parental involvement during the transition to elementary school. Journal of family issues, 31(7), 859-883.

Deaton, A., & Stone, A. A. (2013). Two happiness puzzles. American Economic Review103(3), 591-97.

Demir, M. & Ozdemir, M. (2010), Friendship, Need Satisfaction and Happiness, Journal of Happiness Studies, 11, 243–259.

Diener , E., Suh , E. M., Lucas , R. E., & Smith , H. L. (1999). Subjective well – being : Three decades of progress. psychological Bulletin , 125 , 276 – 302.

Dolan, P., Peasgood, T. & White, M. (2008). Do we really know what makes us happy? A review of the economic literature on the factors associated with subjective well-being. Journal of Economic Psychology, 29(3), 94–122.

Florida, R., Mellander, C., & Rentfrow, P. J. (2013). The happiness of cities. Regional Studies47(4), 613-627.

Flynn, D. M., & MacLeod, S. (2015). Determinants of happiness in undergraduate university students. College Student Journal49(3), 452-460.

Gulbahar,Y (2008). “ICT Usage in higher Education: a case study on preservice teachers &instructors”. The Turkish online journal of educational technology vol. 7, No 1.

Hagerty, M. R., & Veenhoven, R. (2003). Wealth and happiness revisited–growing national income does go with greater happiness. Social indicators research64(1), 1-27.

Haybron, D. M. (2013). Happiness: A very short introduction(Vol. 360). Oxford University Press.

Hubley, A. M., Russell, L. B., Palepu, A., & Hwang, S. W. (2014). Subjective quality of life among individuals who are homeless: A review of current knowledge. Social indicators research, 115(1), 509-524.‏

Huppke, R.W. (2001). "Study finds community work linked to happiness". Htt: //archive. Nandotimes-, Html? Printe.

Jedeskog, G., & Nissen, J. (2004). ICT in the classroom: is doing more important than knowing?. Education and information technologies9(1), 37-45.

Lebergott, S. (2014). Pursuing happiness: American consumers in the twentieth century. Princeton University Press.

MacKerron, G., & Mourato, S. (2013). Happiness is greater in natural environments. Global environmental change23(5), 992-1000.

Michalos, A. C. (2017). Education, happiness and wellbeing. In Connecting the Quality of Life Theory to Health, Well-being and Education (pp. 277-299). Springer, Cham.

Michalos, A. C. (2017). Education, happiness and wellbeing. In Connecting the quality of life theory to health, well-being and education (pp. 277-299). Springer, Cham.

Oliver. R (2002). "The role of ICT in higher education for the 21 century: ICT as achange agent for education”. Australia: cowan university

Oswald, A. J., Proto, E., & Sgroi, D. (2015). Happiness and productivity. Journal of Labor Economics33(4), 789-822.

Seligman,M.(2002).Authentic happiness: using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York:Froc press.

Sheldon, K. M. & Lyubomirsky, S. (2007). Variety is the spice of happiness: The hedonic adaptation prevention (HAP) model. In I. Boniwell& S. David (Eds.), Oxford handbook of happiness (P 901-914). Oxford: Oxford University Press.

Sirgy, M. J., Widgery, R. N., Lee, D.-J., & Grace, B. Y. (2010). Developing a measure of community well-being based on perceptions of impact in various life domains, Social Indicators Research, 96(2), 295-311. DOI 10.1007/s11205-010-9587-6.

Veenhoven, R. (2006). New directions in the study of happiness: United states and international perspectives. In Conference paper. University of Notre Dame, USA.

Veenhoven, R. & kalmijn. W. (2009), Ineqality adjusted happiness in nation: Egalitarianism and utilitanism. Journal of Happiness Studies, 6, 421-455.

Veenhoven, R. (2013). Conditions of happiness. Springer Science & Business Media.

Veenhoven, R. (2014). World database of happiness. In Encyclopedia of quality of life and well-being research (pp. 7257-7260). Springer, Dordrecht.

Zarnaghash, M. (2011). The relationship between the desired disciplinary behavior and family functioning locus of control and self esteem among high school students in cities of Tehran province. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2438-2448.