چکیده. 1
فصل اول: کلیات پژوهش.... 2
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
1-4- اهداف پژوهش.... 8
1-4-1- هدف کلی.. 8
1-4-2- اهداف جزئی.. 8
1-5- فرضیه های پژوهش.... 9
1-6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش.... 9
1-6-1- تعاریف مفهومی.. 9
1-6-2- تعاریف عملیاتی.. 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 11
2-1- پیشینه نظری تحقیق.. 12
2-1-1- تاب آوری.. 12
2-1-2 تاریخچه مطالعه تاب آوری.. 13
2-1-3- تعریف تاب آوری.. 14
2-1-4- موجهای پژوهش درباره تاب آوری.. 16
2-1-5- ثبات و تغییردر سازگاری افراد تاب آور. 24
2-1-6- تأثیرات فرهنگی روی تاب آوری.. 26
2-1-7- انواع تاب آوری.. 26
2-1-8- نیمرخ فرد تاب آور. 29
2-1-9- شایستگی اجتماعی.. 29
2-1-10- مهارتهای مشکلگشایی.. 30
2-1-11- استقلال. 30
2-1-12- حس هدفمندی.. 31
2-1-13- اعتماد بهنفس.... 32
2-2- رویکردهای نظری پیرامون تاب آوری.. 38
2-2-1- رویکرد روان شناسی مثبت نگر. 38
2-2-2- رویکرد انسان گرایی.. 39
2-2-3- دیدگاه رشدی.. 40
2-2-4- دیدگاه روانشناسی تحولی.. 40
2-2-5- بهزیستی روانشناختی.. 41
2-2-6- انواع بهزیستی.. 42
2-2-7- يكپارچگي اجتماعي.. 45
2-2-8- پذيرش اجتماعي.. 45
2-2-9- مشاركت اجتماعي.. 46
2-2-10- شكوفايي اجتماعي.. 46
2-2-11- درکپذیری اجتماعی (انسجام اجتماعی)46
2-2-12- بهزیستی معنوی.. 47
2-2-13- بهزیستی روانشناختی.. 48
2-2-14- رویکردهای اصلی در تعریف بهزیستی روانی.. 49
2-2-15- مفهوم بهزيستي رواني در دیدگاههای مختلف... 55
2-2-16- مولفههای بهزيستي رواني.. 64
2-2-17- عوامل موثر بر بهزیستی روانشناختی.. 66
2-2-18- کیفیت زندگی.. 67
2-3- پیشینه تجربی تحقیق.. 82
2-3-1- تحقیقات داخلی.. 82
2-3-2- تحقیقات خارجی.. 83
فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 85
3-1- روش پژوهش.... 85
3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 86
3-3- ابزارهای پژوهش.... 86
3-3-1- پرسشنامه بهزيستي روانشناختي.. 86
3-3-2- پرسش نامه ي تاب آوري كونور و ديويدسون(2003)87
3-3-3- پرسشنامه کیفیت زندگی.. 87
3-4- روش تجزیه و تحلیل داده ها87
فصل چهارم: یافته های پژوهشی... 89
4-1- مقدمه. 90
4-2- یافته های توصیفی.. 90
4-3- نرمال بودن. 91
4-4- فرضیه های پژوهش.... 92
4-4-1- فرضیه یک: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ تاب آوری تفاوت وجود دارد.92
4-4-2- فرضیه دو: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ بهزیستی روانشناختی تفاوت وجود دارد.93
4-4-3- فرضیه سه: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ کیفیت زندگی تفاوت وجود دارد.94
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 95
5-1- مقدمه. 96
5-2- تبیینهای مربوط به فرضیههای پژوهش.... 96
5-2-1- فرضیه یک: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ تاب آوری تفاوت وجود دارد.96
5-2-2- فرضیه دو: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ بهزیستی روانشناختی تفاوت وجود دارد.97
5-2-3- فرضیه سه: بین مادران دارای کودکان ناشنوا با مادران عادی در آموزش و پرورش شهر تبریز از لحاظ کیفیت زندگی تفاوت وجود دارد.98
5-3- محدودیتهای تحقیق.. 99
5-4- پیشنهادات تحقیق.. 99
5-5- پیشنهادات کاربردی.. 100
فهرست منابع و مآخذ. 101
5-5-1- منابع فارسی.. 101
منابع لاتین.. 105
ضمائم.. 111
منابع فارسی
احمدی، سرخونی طاهره؛ سعادتزاده، سمیه؛ زینلی پور، حسین.(1392). نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان. فصلنامه علمی- پژوهشی خانواده و پژوهش. ۱۰ (۴) :۶۷-۸۲.
بشارت، محمدعلی و عباسپور دوپلانی، طاهره. (1390). رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان. یافته های نو در روان شناسی، 6 ،110-122.
بشارت، محمدعلی؛ صالحی، مریم؛ شاه محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین. (1392). رابطة تاب آوري و سختكوشي با موفقيت ورزشي و سلامت رواني در ورزشكاران، روانشناسي معاصر، 3(2)، 38-48.پايان نامه ي كارشناسي ارشد،دانشگاه علامه طباطبائي.
بیگدلی، ایمان الله؛ نجفی، محمود و رستمی، مریم (1392). رابطه ی سبک های دلبستگی، تنظیم هیجان و تاب آوری با بهزیستی روانی در دانشجویان علوم پزشکی. مجله ی ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره ی سیزدهم.ص 9. 12-25.
پاکیزه، علی؛ رجبی، سوران و قربانی آقبلاغی، مریم.(1395). مقایسه کیفیت زندگی مادران کودکان اوتیسم، مادران کودکان ناشنوا و مادران کودکان عقب مانده ذهنی،سومین کنفرانس بین المللی نوآوری های اخیر در روانشناسی، مشاوره و علوم رفتاری، تهران، موسسه آموزش عالی نیکان، https://www.civilica.com/Paper-PSYCHO03-PSYCHO03_242.html
پور افضل، فاطمه؛ سید فاطمی، نعیمه؛ اینانلو، مهرنوش و حقانی، حمید. (1392). بررسی همبستگی استرس درک شده با تاب آوری در دانشجویان کارشناسی پرستاری.مجله ی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران (حیات) ، دوره نوزدهم، شماره 1، صص 41-52.
پورسلیم، حسن(1395). رابطه کیفیت زندگی در مدرسه با انگیزه تحصیلی و خود شکوفایی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان اردبیل. پایاننامه کارشناسی ارشد.دولتی - وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری- دانشگاه محقق اردبیلی- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
پوریا، سمیه. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.
جليلي، علي و حسينچاري، مسعود (1389). تبيين تاب آوري روانشناختي بر حسب خودکارآمدي در دانشجويان ورزشکار و غيرورزشکار، نشريۀ رشد و يادگيري حرکتي- ورزشي، شماره 6، 131- 153.
جوادی، رحم خدا. آقا بخشی حبیب. رفیعی ، حسن (1387). رابطهكاركردخانوادهوتاب آوريدربرابرمصرف مواددردانشآموزانپسردبيرستانيمدارس پرخطر. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی ، سال یازدهم، شماره 41.
حاجی اسمعیلی، اعظم.(1392). مقایسه سلامت روان، کیفیت زندگی، رضایت زناشویی و تاب آوری والدین دانش آموزان نابینا و ناشنوا در شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان تهران.
حسام پور، مریم. (1388). نقش واسطه ای سبک های هویت در میان روابط اجتماعی و تاب اوری در دانشجویان دانشگاه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز.
حسینی قمی، طاهره و سلیمی بجستانی، حسین (1391). اثر بخشی آموزش تاب آوری بر استرس مادران دارای فرزندان مبتلا به سرطان در بیمارستان امام خمینی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، شماره 4.
خاکپور، مسعود و مهر آفرید، معصومه. (1391). مقایسه اختلالات روانی و تاب آوری زوجین دارای اولین فرزند عادی و استثنایی در شهر فاروج. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی, 4(4)، 583-571.
رحیمیان، اسحق. اصغر نژاد، فرید (1387). رابطهسرسختيروانشناختيوخودتاب آوريباسلامترواندرجوانان وبزرگسالانبازماندهزلزلهشهرستانبم. مجلهروانپزشكيوروانشناسيبالينيايران،سالچهاردهم،شماره1،بهار1387، 62-70.
رضایی، سعید.(1396). کیفیت زندگی مادران دارای کودکان با آسیب بینایی, شنوایی و اختلال اتیسم. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ. 9(32)، 71-63.
رضایی، فاطمه؛ احدی، حسن؛ شریفی، حسن پاشا و کریمی، یوسف.(1386). رابطه کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسه ای دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روانشناسی.9(33)، 131-148.
رضوانی، محمدرضا و منصوریان، حسین، (1386)، سنجش کیفیت زندگی: بررسی مفاهیم، شاخص ها، مدلها و ارائه مدل پیشنهادی برای نواحی روستایی، فصلنامه روستا و توسعه، شماره 3، 29-37.
زرین کلک، حمیررضا (1388). اثربخشيآموزشمؤلفه هايتابآوريبركاهشآسيبپذيرينسبتبهاعتيادو تغييرنگرشدانشآموزاننسبتبهمصرفمواد پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی تهران.
سامانی، سیامک، جوکار، بهرام؛ صحراگرد، نرگس. (1386). تاب آوری، سلامت روان و رضایت از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 3، 295-290.
سفیدی، فاطمه؛ فرزاد، ولی اله(1391). رواسازی آزمون به زیستی روان شناختی ریف در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین (۱۳۸۸). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. ۱۶ (۱) :۶۵-۷۱.
شفیع زاده، رقیه (1391). رابطه ی تاب آوری با پنج عامل بزرگ شخصیت. مجله ی دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال سیزدهم، شماره 3 .
شهنی، منیجه. عالی پور ، سیروس (1390). مقايسه تاب آوري، سلامت عمومي، پرخاشگري و عملکرد تحصيلي دانش آموزان دختر دبيرستاني خانواده هاي طلاق و عادي شهر اهواز با کنترل وضعيت اجتماعي – اقتصادي. دانشگاه شهید چمران اهواز. 29 :مجله مشاوره كاربردي. بهار و تابستان 1390صفحات:79-104.
طالبی جویباری، مسعود. (1391). مقایسه سبک های اسنادی، نارسایی هیجانی و تابآوری در بین دانشآموزان معلول حسی و حرکتی و دانشآموزان بینا. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی محققی اردبیل.
عزیزی، نعمتاله؛ حسینپناهی، خلیل(1392). مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم ابتدایی کلاسهای چندپایه با دانشآموزان مدارس عادی در مهارتهای زبان فارسی . پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). ۲ (۳) :۱۷۹-۱۹۴.
غفاری، غلامرضا و امیدی، رضا. (1388). کیفیت زندگی شاخص توسعه اجتماعی، تهران: نشر شیرازه.
غفاری، غلامرضا؛ کریمی، علی رضا؛ و نوذری، حمزه. (1391). روند مطالعه کیفیت زندگی در ایران. فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، دوره اول، شماره3: 134-107.
فراهانی، محمد؛ محمدخانی، شهرام و جوکار، فرهاد. (1388). رابطه بین رضایت از زندگی و بهزیستی ذهنی در معلمان شهر تهران. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در سلامت روانشناختی. 3(1)، 6-13.
قاسم پور، عبدالله؛ جودت، حیدر؛ سلیمانی، معصومه.(1393). مقایسه بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان ورزشکار و غیرورزشکار. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. ۱۳ (۲) :۱۹۳-۲۰۴.
کاوه، منیژه؛ علی زاده، حمید؛ دلاور، علی و برج علی، احمد (1388). تدوین برنامه ی افزایش تاب آوری در برابر استرس و تاثیر آموزش بر مولفه های کیفیت زندگی والدین دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف. فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، سال یازدهم، شماره 2، صص 119-140.
کیخاونی، ستار؛ محمدزاده، جهانشاه؛ محمدی، جلال؛ نصراللهی، عباس؛ پیراحمدوند، مهرداد؛ رضایی، راحله؛ و رضایی، کبری. (1391). رابطه تاب آوری و سلامت روان با آسیب پذیری در برابر مواد مخدر در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر ایلام در سال تحصیلی 90-89. فصلنامه تاریخ پزشکی، سال چهارم، شماره 13، 84-67.
محمدی، مسعود؛ جزایری، علیرضا؛ رفیعی، امیر حسین؛ جوکتر، بهرام و عباس پور، شهناز.(1385). بررسی عوامل تاب آور در افراد در معرض خطر سو مصرف مواد مخدر. فصلنامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول شماره 2و3.
مختاری، جواد و نظری، مرضیه (1389)، جامعه شناسی کیفیت زندگی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
مرتضوی، مهدی. (1389). اثربخشی درمان شناختی – رفتاری(CBT) بر افزایش تاب آوری دختران ناسازگار پایه سوم راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.
ملتفت، قوام.(1390). ارائه مدلی برای بهزیستی روانشناختی با توجه به ادراک دانشآموزان از والدین، همساالن و معلمان با نقش واسطهای باورهای انگیزشی. رساله دکتری دانشگاه شیراز.
میکائیلی منیع، فرزانه. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دوره ی کارشناسی دانشگاه ارومیه. مجله علمی پژوهشی افق دانش, 16(4), 0-0.
ميكاييلي، نيلوفر؛ گنجي، مسعود و طالبي جويباري، مسعود.(1391). مقايسه تاب آوري، رضايت زناشويي و سلامت روان در والدين با کودکان داراي ناتواني يادگيري و عادي. مجله ناتوانی های یادگیری. 2(1)، 137-120.
نادری نوبندگانی، زهرا؛ مؤمنی جاوید، مهرآور؛ حسینیان، سیمین(1394). تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه برکیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر. رویکردهای نوین آموزشی دانشکدة علوم تربيتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان.2(22)،404-441.
نجاتی، وحید. ملکی، قیصر (1389). رابطهبینتکانشگريوتأملگراییباعملکردحلمسئله. پیان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه تهران.
نریمانی، محمد؛ یوسفی، فاطمه و کاظمی، رضا. (1393). نقش سبک هاي دلبستگی و کیفیت زندگی در پیش بینی بهزیستی روانشناختی نوجوانان مبتلا به ناتوانی هاي یادگیري. مجله ناتوانیهاي یادگیري. 3(4)، 124-142.
نصیر، مرضیه. (1390). رابطه ي راهبردهاي مقابله با استرس و تاب آوري با خوش بيني در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول.یافته های نو در روان شناسی، 7، 56-68.
منابع لاتین
Abualkibash, S. K., Rodríguez, L., & José, M. (2015). Psychological resilience among Palestinian school students: An exploratory study in the West Bank. International Humanities Studies, 2(3), 1-20.
Adams, D., Rose, J., Jackson, N., Karakatsani, E., & Oliver, C. (2018). Coping Strategies in Mothers of Children with Intellectual Disabilities Showing Multiple Forms of Challenging Behaviour: Associations with Maternal Mental Health. Behavioural and cognitive psychotherapy, 46(3), 257-275.
Alfred, G. C., Hammer, J. H., & Good, G. E. (2014). Male student veterans: Hardiness, psychological well-being, and masculine norms. Psychology of Men & Masculinity, 15(1), 95.
Aliyev, R., & Erhan, T. U. N. C. (2015). The Investigation of Primary School Students' Perception of Quality of School Life and Sense of Belonging by Different Variables. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 48, 164.
Allan, J. F., McKenna, J., & Dominey, S. (2014). Degrees of resilience: profiling psychological resilience and prospective academic achievement in university inductees. British Journal of Guidance & Counselling, 42(1), 9-25.
Augusto-Landa, J. M., Pulido-Martos, M., & Lopez-Zafra, E. (2011). Does perceived emotional intelligence and optimism/pessimism predict psychological well-being?. Journal of Happiness Studies, 12(3), 463-474.
Bacchi, S., & Licinio, J. (2017). Resilience and psychological distress in psychology and medical students. Academic Psychiatry, 41(2), 185-188.
Bang, H. (2015). African American undergraduate students’ wisdom and ego-identity development: Effects of age, gender, self-esteem, and resilience. Journal of Black Psychology, 41(2), 95-120.
Bariola, E., Lyons, A., Leonard, W., Pitts, M., Badcock, P., & Couch, M. (2015). Demographic and psychosocial factors associated with psychological distress and resilience among transgender individuals. Journal Information, 105(10).
Barrett, C. E., Arambula, S. E., & Young, L. J. (2015). The oxytocin system promotes resilience to the effects of neonatal isolation on adult social attachment in female prairie voles. Translational psychiatry, 5(7), e606.
Beaven, S., Johnston, L., Wilson, T., Brogt, E., Blythe, J., Reugg, C., ... & Hawker, C. (2014). Risk and Resilience Factors Reported by a New Zealand Tertiary Student Population After the 4th September 2010 Darfield Earthquake. International Journal of Mass Emergencies & Disasters, 32(2).
Benn, R., Akiva, T., Arel, S., & Roeser, R. W. (2012). Mindfulness training effects for parents and educators of children with special needs. Developmental psychology, 48(5), 1476.
Birren, J. E., Lubben, J. E., Rowe, J. C., & Deutchman, D. E. (Eds.). (2014). The concept and measurement of quality of life in the frail elderly. Academic Press.
Bitsika, V., Sharpley, C. F., & Bell, R. (2013). The buffering effect of resilience upon stress, anxiety and depression in parents of a child with an autism spectrum disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 25(5), 533-543.
Blanchflower, D. G., Oswald, A. J., & Stewart-Brown, S. (2013). Is psychological well-being linked to the consumption of fruit and vegetables?. Social Indicators Research, 114(3), 785-801.
Boehm, J. K., & Kubzansky, L. D. (2012). The heart's content: the association between positive psychological well-being and cardiovascular health. Psychological bulletin, 138(4), 655.
Boehm, J. K., Peterson, C., Kivimaki, M., & Kubzansky, L. (2011). A prospective study of positive psychological well-being and coronary heart disease. Health Psychology, 30(3), 259.
Bränström, R., Duncan, L. G., & Moskowitz, J. T. (2011). The association between dispositional mindfulness, psychological well‐being, and perceived health in a Swedish population‐based sample. British journal of health psychology, 16(2), 300-316.
Buttitta, M., Iliescu, C., Rousseau, A., & Guerrien, A. (2014). Quality of life in overweight and obese children and adolescents: a literature review. Quality of life research, 23(4), 1117-1139.
Buttitta, M., Iliescu, C., Rousseau, A., & Guerrien, A. (2014). Quality of life in overweight and obese children and adolescents: a literature review. Quality of life research, 23(4), 1117-1139.
Carswell, K., Blackburn, P., & Barker, C. (2011). The relationship between trauma, post-migration problems and the psychological well-being of refugees and asylum seekers. International Journal of Social Psychiatry, 57(2), 107-119.
Caruana, V. (2014). Re‐thinking global citizenship in higher education: From cosmopolitanism and international mobility to cosmopolitanisation, resilience and resilient thinking. Higher Education Quarterly, 68(1), 85-104.
Casey, M. M., Harvey, J. T., Telford, A., Eime, R. M., Mooney, A., & Payne, W. R. (2014). Effectiveness of a school-community linked program on physical activity levels and health-related quality of life for adolescent girls. BMC Public Health, 14(1), 649.
Cheung, K. C. (2017). The effects of resilience in learning variables on mathematical literacy performance: a study of learning characteristics of the academic resilient and advantaged low achievers in Shanghai, Singapore, Hong Kong, Taiwan and Korea. Educational Psychology, 37(8), 965-982.
Cianfaglione, R., Hastings, R. P., Felce, D., Clarke, A., & Kerr, M. P. (2015). Psychological well-being of mothers and siblings in families of girls and women with Rett syndrome. Journal of autism and developmental disorders, 45(9), 2939-2946.
Clark, R. M. (2015). Family life and school achievement: Why poor black children succeed or fail. University of Chicago Press.
Cooper, C. E., Crosnoe, R., Suizzo, M. A., & Pituch, K. A. (2010). Poverty, race, and parental involvement during the transition to elementary school. Journal of family issues, 31(7), 859-883.
Cutuli, J. J., Desjardins, C. D., Herbers, J. E., Long, J. D., Heistad, D., Chan, C. K., ... & Masten, A. S. (2013). Academic achievement trajectories of homeless and highly mobile students: Resilience in the context of chronic and acute risk. Child development, 84(3), 841-857.
Davies, E. B., Morriss, R., & Glazebrook, C. (2014). Computer-delivered and web-based interventions to improve depression, anxiety, and psychological well-being of university students: a systematic review and meta-analysis. Journal of medical Internet research.
Domhardt, M., Münzer, A., Fegert, J. M., & Goldbeck, L. (2015). Resilience in survivors of child sexual abuse: a systematic review of the literature. Trauma, Violence, & Abuse, 16(4), 476-493.
Drotar, D. (Ed.). (2014). Measuring health-related quality of life in children and adolescents: implications for research and practice. Psychology Press.
Fan, W., Zhou, M., Cheung, F. M., Zhang, J., & Zhou, X. (2016). Contributions of resilience to mental health in Chinese secondary school students at different disaster stress levels. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(3), 389-398.
Faso, D. J., Neal-Beevers, A. R., & Carlson, C. L. (2013). Vicarious futurity, hope, and well-being in parents of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(2), 288-297.
Fayers, P. M., & Machin, D. (2013). Quality of life: the assessment, analysis and interpretation of patient-reported outcomes. John Wiley & Sons.
Goyal, M., Singh, S., Sibinga, E. M., Gould, N. F., Rowland-Seymour, A., Sharma, R., ... & Ranasinghe, P. D. (2014). Meditation programs for psychological stress and well-being: a systematic review and meta-analysis. JAMA internal medicine, 174(3), 357-368.
Graham, E., & Jordan, L. P. (2011). Migrant parents and the psychological well‐being of left‐behind children in Southeast Asia. Journal of Marriage and Family, 73(4), 763-787.
Gralewski, J., & Karwowski, M. (2016). Are Teachers' Implicit Theories of Creativity Related to the Recognition of Their Students' Creativity? The Journal of Creative Behavior.
GU, X., Chang, M., & Solmon, M. A. (2016). Physical activity, physical fitness, and health-related quality of life in school-aged children. Journal of Teaching in Physical Education, 35(2), 117-126.
Halstead, E., Ekas, N., Hastings, R. P., & Griffith, G. M. (2018). Associations between Resilience and the Well-Being of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder and Other Developmental Disabilities. Journal of autism and developmental disorders, 1-14.
Hayes, S. A., & Watson, S. L. (2013). The impact of parenting stress: A meta-analysis of studies comparing the experience of parenting stress in parents of children with and without autism spectrum disorder. Journal of autism and developmental disorders, 43(3), 629-642.
Helseth, S., Haraldstad, K., & Christophersen, K. A. (2015). A cross-sectional study of Health Related Quality of Life and body mass index in a Norwegian school sample (8–18 years): a comparison of child and parent perspectives. Health and quality of life outcomes, 13(1), 47.
Herzog, H. (2011). The impact of pets on human health and psychological well-being: fact, fiction, or hypothesis? Current Directions in Psychological Science, 20(4), 236-239.
Ho, F. K. W., Louie, L. H. T., Chow, C. B., Wong, W. H. S., & Ip, P. (2015). Physical activity improves mental health through resilience in Hong Kong Chinese adolescents. BMC pediatrics, 15(1), 48.
Holley, J., Crone, D., Tyson, P., & Lovell, G. (2011). The effects of physical activity on psychological well‐being for those with schizophrenia: A systematic review. British journal of clinical psychology, 50(1), 84-105.
Houben-van Herten, M., Bai, G., Hafkamp, E., Landgraf, J. M., & Raat, H. (2015). Determinants of health-related quality of life in school-aged children: a general population study in the Netherlands. PloS one, 10(5), e0125083.
Ivtzan, I., Chan, C. P., Gardner, H. E., & Prashar, K. (2013). Linking religion and spirituality with psychological well-being: Examining self-actualisation, meaning in life, and personal growth initiative. Journal of religion and health, 52(3), 915-929.
Jernbro, C., Tindberg, Y., Lucas, S., & Janson, S. (2015). Quality of life among Swedish school children who experienced multitype child maltreatment. Acta paediatrica, 104(3), 320-325.
Kassis, W., Artz, S., Moldenhauer, S., Géczy, I., & Rossiter, K. (2015). A DYNAMIC AND GENDER SENSITIVE UNDERSTANDING OF ADOLESCENTS’PERSONAL AND SCHOOL RESILIENCE CHARACTERISTICS DESPITE FAMILY VIOLENCE: THE PREDICTIVE POWER OF THE FAMILY VIOLENCE BURDEN LEVEL. International Journal of Child, Youth & Family Studies, 6(3), 388.
Kelloway, E. K., Turner, N., Barling, J., & Loughlin, C. (2012). Transformational leadership and employee psychological well-being: The mediating role of employee trust in leadership. Work & Stress, 26(1), 39-55.
Kim, J. H., KIM, M., & Cho, J. Y. (2017). The mediating effect of the resilience on the relationship between stress in clinical practice and clinical competence in nursing students. J Korea Acad Ind Coop Soc, 18, 669-678.
Liu, D. W., Fairweather-Schmidt, A. K., Burns, R. A., & Roberts, R. M. (2015). The Connor-Davidson Resilience Scale: Establishing invariance between genders across the lifespan in a large community based study. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(2), 340-348.
Liu, Y., Wang, Z., & Lü, W. (2013). Resilience and affect balance as mediators between trait emotional intelligence and life satisfaction. Personality and Individual Differences, 54(7), 850-855.
Luine, V. (2016). Estradiol: mediator of memories, spine density and cognitive resilience to stress in female rodents. The Journal of steroid biochemistry and molecular biology, 160, 189-195.
McFarland, D. C., & Roth, A. (2017). Resilience of internal medicine house staff and its association with distress and empathy in an oncology setting. Psycho‐oncology, 26(10), 1519-1525.
Michalos, A. C. (Ed.). (2014). Encyclopedia of quality of life and well-being research. Springer Netherlands.
Milne, T., Creedy, D. K., & West, R. (2016). Integrated systematic review on educational strategies that promote academic success and resilience in undergraduate indigenous students. Nurse education today, 36, 387-394.
Molassiotis, A., Wilson, B., Blair, S., Howe, T., & Cavet, J. (2011). Unmet supportive care needs, psychological well‐being and quality of life in patients living with multiple myeloma and their partners. Psycho‐Oncology, 20(1), 88-97.
Navarro, R., Yubero, S., & Larrañaga, E. (2017). Cyberbullying victimization and fatalism in adolescence: Resilience as a moderator. Children and Youth Services Review.
Northouse, L. L., Katapodi, M. C., Schafenacker, A. M., & Weiss, D. (2012). The impact of caregiving on the psychological well-being of family caregivers and cancer patients. In Seminars in oncology nursing (Vol. 28, No. 4, pp. 236-245). WB Saunders.
Nyberg, A., Holmberg, I., Bernin, P., & Alderling, M. (2011). Destructive managerial leadership and psychological well-being among employees in Swedish, Polish, and Italian hotels. Work, 39(3), 267-281.
Park, N., & Lee, H. (2012). Social implications of smartphone use: Korean college students' smartphone use and psychological well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(9), 491-497.
Payrovee, Z., Kashaninia, Z., Mahdaviani, S. A., & Rezasoltani, P. (2014). Effect of family empowerment on the quality of life of school-aged children with asthma. Tanaffos, 13(1), 35.
Peer, J. W., & Hillman, S. B. (2014). Stress and resilience for parents of children with intellectual and developmental disabilities: A review of key factors and recommendations for practitioners. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 11(2), 92-98.
Perreira, K. M., & Ornelas, I. J. (2011). The physical and psychological well-being of immigrant children. The Future of Children, 21(1), 195-218.
Petersen, S., Moodie, M., Mavoa, H., Waqa, G., Goundar, R., & Swinburn, B. (2014). Relationship between overweight and health-related quality of life in secondary school children in Fiji: results from a cross-sectional population-based study. International journal of obesity, 38(4), 539-546.
Pozo, P., Sarriá, E., & Brioso, A. (2014). Family quality of life and psychological well‐being in parents of children with autism spectrum disorders: a double ABCX model. Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 442-458.
Quaresma, A. M., Palmeira, A. L., Martins, S. S., Minderico, C. S., & Sardinha, L. B. (2014). Effect of a school-based intervention on physical activity and quality of life through serial mediation of social support and exercise motivation: the PESSOA program. Health education research, 29(6), 906-917.
Rahimi, B., Baetz, M., Bowen, R., & Balbuena, L. (2014). Resilience, stress, and coping among Canadian medical students. Canadian medical education journal, 5(1), e5.
Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2013). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. In The exploration of happiness (pp. 97-116). Springer, Dordrecht.
Schmitt, M. T., Branscombe, N. R., Postmes, T., & Garcia, A. (2014). The consequences of perceived discrimination for psychological well-being: a meta-analytic review. Psychological bulletin, 140(4), 921.
Shi, M., Wang, X., Bian, Y., & Wang, L. (2015). The mediating role of resilience in the relationship between stress and life satisfaction among Chinese medical students: a cross-sectional study. BMC medical education, 15(1), 16.
Smeets, E., Neff, K., Alberts, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self‐compassion intervention for female college students. Journal of clinical psychology, 70(9), 794-807.
Springer, K. W., Pudrovska, T., & Hauser, R. M. (2011). Does psychological well-being change with age? Longitudinal tests of age variations and further exploration of the multidimensionality of Ryff’s model of psychological well-being. Social science research, 40(1), 392-398.
Stratta, P., Capanna, C., Patriarca, S., de Cataldo, S., Bonanni, R. L., Riccardi, I., & Rossi, A. (2013). Resilience in adolescence: gender differences two years after the earthquake of L’Aquila. Personality and Individual Differences, 54(3), 327-331.
Tse, J., Kwon, P., & Faust, E. (2017). Extraversion as a moderator of resilience factors in lesbian, gay, and bisexual adults. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 1-16.
Ursano, R. J., Heeringa, S. G., Stein, M. B., Jain, S., Raman, R., Sun, X. ... & Hwang, I. (2015). Prevalence and correlates of suicidal behavior among new soldiers in the US Army: results from the Army Study to Assess Risk and Resilience in Servicemembers (Army STARRS). Depression and anxiety, 32(1), 3-12.
Wight, R. G., LeBlanc, A. J., & Lee Badgett, M. V. (2013). Same-sex legal marriage and psychological well-being: findings from the California Health Interview Survey. American journal of public health, 103(2), 339-346.
Zhang, B., Zhao, F., Ju, C., & Ma, Y. (2015). Paternal involvement as protective resource of adolescents’ resilience: Roles of male gender-role stereotype and gender. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 1955-1965.
Zhao, F., Guo, Y., Suhonen, R., & Leino-Kilpi, H. (2016). Subjective well-being and its association with peer caring and resilience among nursing vs medical students: A questionnaire study. Nurse education today, 37, 108-113.
Zolkoski, S. M., & Bullock, L. M. (2012). Resilience in children and youth: A review. Children and youth services review, 34(12), 2295-2303