شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

مقایسه خودتنظیمی هیجانی، مهارت¬های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش¬آموزان طلاق شهرهای خوی و باکو

پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودتنظیمی هیجانی، مهارت¬های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهرهای خوی و باکو انجام شد. این پژوهش ازجمله طرح های مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان طلاق مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم (کلاس هفتم تا دوازدهم) شهرهای خوی و باکو را شامل می شد؛ نمونه پژوهش تعداد 212 دانش آموز (110 دانش آموز از شهر خوی و 102 دانش آموز از شهر باکو) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان گراس (ERQ)، پرسشنامه مهارت های مطالعه دانشگاه هوستون (SSAQ-CCHU) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر رجایی و شفیعی بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت های بین دو گروه از نظر آماری معنادار است؛ به نحوی که دانش آموزان شهر خوی نمرات بالاتری در مولفه تنظیم هیجان سرکوبی، مهارت تحصیلی سازماندهی و پردازش و رفتار پرخطر پرخاشگری و خشونت کسب کردند و دانش آموزان شهر باکو نمرات بالاتری در مهارت های تحصیلی خواندن و نوشتن و رفتارهای پرخطر مصرف مواد، مصرف دخانیات و مصرف مشروبات الکلی کسب کردند. با توجه به این یافته ها، می توان گفت که خودتنظیمی هیجان، مهارت های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهر خوی و باکو با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت ها می تواند ناشی از سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور ایران و آذربایجان باشد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-60
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مساله. 3

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 7

1-4 اهداف پژوهش.... 8

1-5 فرضیه های پژوهش.... 9

1-6 متغیرهای پژوهش و تعاریف آنها9

فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

2-1 مقدمه. 12

2-2 طلاق.. 12

2-2-1 روندهای طلاق.. 14

2-2-2 عوامل مؤثر بر طلاق زوجین.. 16

2-2-3 تأثیر طلاق بر زوجین.. 19

2-2-4 تأثير طلاق بر رابطه والد- فرزند. 21

2-2-5 طلاق در نظر فرزندان. 23

2-2-6 تأثيرات طلاق بر فرزندان. 24

2-2-7 تأثیر طلاق بر فرزندان سنین مدرسه. 29

2-3 هیجان. 31

2-3-1 نظریه‌های مربوط به هیجان. 34

2-3-2 تنظیم هیجان. 37

2-3-3 چارچوب مفهومی تنظیم هیجان. 38

2-3-4 تعاریف تنظیم هیجان. 39

2-3-5 رشد تنظیم هیجان. 41

2-3-6 مدل های تنظیم هیجان. 42

2-3-7 راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. 49

2-3-8 راهبردهای سازگارانه و ناسازگارانه تنظیم هیجان. 51

2-3-9 تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری.. 53

2-4 رفتارهاي پرخطر. 55

2-4-1 مدل‌ها و نظريه‌هاي موجود در مورد رفتارهاي سالم و پرخطر. 56

2-4-2 عوامل بوجود آورنده رفتارهای پرخطر. 59

2-4-3 انواع و شيوع رفتارهاي پرخطر. 63

2-4-4 رفتارهای پرخطر و مشکلات تحصیلی.. 70

2-5 مهارت های تحصیلی.. 71

2-5-1 اهمیت و انواع مهارت های تحصیلی.. 72

2-5-2 عوامل مؤثر بر مهارت تحصیلی.. 77

2-5-3 نقش هیجانات در مهارت های تحصیلی.. 82

2-5-4 مشکلات تحصیلی در فرزندان طلاق.. 84

2-6 پیشینه پژوهش.... 85

2-7 جمعبندی.. 88

فصل سوم: روش پژوهش

3-1 مقدمه. 91

3-2 طرح تحقیق.. 91

3-3 جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری.. 91

3-4 ابزارهای پژوهش.... 92

3-5 روش اجراي پژوهش.... 93

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها94

3-7 ملاحظات اخلاقی پژوهش.... 94

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

4-1 مقدمه. 97

4-2 یافته های دموگرافیک.... 97

4-3 یافته های توصیفی.. 99

4-4 تحلیل داده ها100

فصل پنجم:13

بحث و نتیجه گیری... 13

5-1 مقدمه. 110

5-2 بحث و نتیجه گیری.. 110

5-3 محدودیت های پژوهش.... 118

5-4 پیشنهادهای پژوهشی.. 118

5-5 پیشنهادهای کاربردی.. 119

منابع. 120

پیوستها

آتش افروز، عسگر (1391). رابطه علی بین باورهای هوشی و عملکرد تحصیلی با میانجیگری هدف های پیشرفت، خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انگیزش درونی در دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز. پایان نامه دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.

آتش­نفس، الهه؛ قربانی، راهب؛ طباطبایی، سیدموسی؛ عبدوس، حسین؛ عباس پور، سمیه؛ محمودیان؛ علیرضا (1393). رفتارهای پرخطر شایع و عوامل خانوادگی موثر بر آن از دیدگاه نوجوانان: یک پژوهش کیفی. فصلنامه خانواده پژوهی، 10 (38)، 233-217.

احدی، حسن و بنی جمالی شکوه السادات (1392). روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک). تهران: انتشارات بخشایش.

آرمان مهر، وجیهه؛ حجازی، سیده مهلا؛ خوارزمی، اکرم و مرادی، نورالله (1393). بررسی ارتباط دلبستگی به مذهب و باور به قانون با بزهکاری. مجله مددکاری اجتماعی، 3 (4)، 47-40.

آسانی، یدالله (1385). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان 14 تا 18 ساله و والدین آنها در دو گروه در معرض طلاق و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

اسحاقی، محمد؛ محبی، سیده فاطمه؛ پروین، ستار؛ محمدی، فریبز .(1391). سنجش عوامل اجتماعی موثر بر درخواست طلاق زنان در شهر تهران. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان). 10 (3)، 97-124.

افشاری، علی؛ صادقی، ناهید و هناره، رضا (1395). تاثیر بازخورد به زبان بومی و رسمی بر پیشبرد خواندن و نوشتن دانش آموزان دوزبانه. مجله آموزش و ارزشیابی، 9 (34)، 126-111.

بادله، محمدتقی؛ حسام، مسلم؛ چرکزی، عبدالرحمن؛ عسکری، سیدضیا و خورشا، حسن (1391). مهارت هاي مطالعه در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي گلستان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی، 9 (1)، 40-34.

باقری، ندا و میرهاشمی، مالک (۱۳۹۴). مقایسه تنظیم هیجانی، شادکامی و تاب آوری فرزندان عادی با فرزندان طلاق. سومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، تهران، موسسه اطلاع رسانی نارکیش. https://www.civilica.com/Paper-PSYCHOCONF03-PSYCHOCONF03_253.html

بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا و بهزادی شینی، فاطمه (1388). بررسی رابطه بین جایگاه مهار، کمال گرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی اجتماعی، 5 (13)، 52-35.

برخورداری، فهیمه. (1395). اثربخش دو برنامه بازسازی زندگی و مداخله برای کودکان طلاق بر وضعیت روان‌شناختی کودکان والدین در حال طلاق. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روانشناسی. دانشگاه محقق اردبیلی.

برک، لورا (2001). روانشناسی رشد: از لقاح تا کودکی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1386)، تهران: انتشارات ارسباران.

برنشتاین، فیلیپ و برنشتاین، مارسی (2002). زناشویی درمانی (از دیدگاه رفتاری- ارتباطی). ترجمه حسن پورعابدی نائینی و غلامرضا منشئی (1389). تهران: انتشارات رشد.

بشارت، محمدعلی و بزازیان، سعیده (1392). بررسی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان در نمونه ای از جامعه ایرانی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه شهید بهشتی، 24 (84)، 70-61.

بیابانگرد، اسماعیل (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.

پشت مشهدی، مرجان؛ احمدآبادی، زهره؛ پناغی، لیلا؛ زاده محمدی، علی و رفیعی، حسن (1389). نقش مدرسه در گرایش به مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در نوجوانان دبیرستانی تهران. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری، 18 (1)، 55-46.

تاشک، آذر (1390). بررسی مدل خودتنظیم گری سازگاری با درد در بیماران سرطانی: نقش برونگرایی، نوروزگرایی، راهبردهای تنظیم هیجان و مقابله. رساله دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.

جلیلی، فاطمه (1395). بررسی نقش میانجی گرانه خودتنظیمی هیجانی و مهارت های حل مساله اجتماعی در تبیین رابطه بین سبک های فرزندپروری ادراک شده و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.

حسینی یزدی، سیده عاطفه؛ مشهدی، علی؛ کیمیایی، سید علی؛ عاصمی، زهرا. (1394). اثربخشی برنامه مداخله‌ای ویژه کودکان طلاق بر مشکلات برونی‌سازی و درونی سازی شده کودکان طلاق. روانشناسی خانواده. ۲ (۱) :۳-۱۴

حقیقی، جمال؛ موسوی، محمد و بشلیده، کیومرث (1385). بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روانی و عزت نفس دانش آموزان دختر سال اول دوره متوسطه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 13 (1)، 78-61.

حیاتی، مژگان و سلیمانی، شهلا (1397). پیامدهای طلاق برای افراد مطلقه: یه مطالعه کیفی. مجله رویش روانشناسی، 11 (32)، 288-273.

خداپناهی، محمدکریم (1387). انگیزش و هیجان. تهران: انتشارات سمت.

داورپناه، ابوسعید و فلاح، علی (1396). تاثیر آموزش مشاوره تحصیلی گروهی بر بهبود مهارت های تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر. دوفصلنامه مشاوره کاربردی، 2 (6)، 52-41.

دیدارلو، علیرضا (1392). وضعیت مهارت های مطالعه و برخی عوامل موثر بر آن در بین دانشجویان علوم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله آموزش در علوم پزشکی، 14 (9)، 762-753.

رباط میلی، سمیه؛ کریمی، روح­اله و محبی، علی (1392). بررسی تطبیقی مهارت­های تنظیم هیجانی در افسران پلیس ایران و آلمان. نشریه آموزش در علوم اجتماعی، 1 (1)، 82-67.

ریاحی، محمداسماعیل؛ علیوردی نیا، اکبر و بهرامی، سیاوش (1386). تحلیل جامعه شناختی میزان گرایش به طلاق: مطالعه موردی شهرستان کرمانشاه. مجله پژوهش زنان، 5 (3)، 140-109.

ریو، جان مارشال (2006). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1389). تهران: نشر ویرایش.

رئیسی، رؤیا؛ گنجی، فروزان؛ شاه­مرادی، رضوان؛ مردان پور شهرکردی، الهام؛ شمیان، آلبرت؛ نکویی افسانه، و همکاران(1391).. تأثیر جلسات مشاوره حضوری آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان فرزندان خانواده‌های طلاق. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهركرد. ۱۴ (۴) :۳۰-۳۷

زاده محمدی، علی و احمدآبادی، زهره (1387). هم وقوعي رفتارهاي پرخطر در بين نوجوانان دبيرستان هاي شهر تهران. فصلنامه خانواده پژوهی، 4 (13)، 100-87.

زاده محمدی، علی؛ حیدری، محمود؛ جندقی، غلامرضا؛ پوراعتماد، حمیدرضا؛ ملک خسروی، غفار و سعادتمند، نیره سادات (1385). بررسی رابطه عوامل خانوادگی در وضعیت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه استان قم. فصلنامه خانواده پژوهی، 2 (7)، 256-239.

زمانی، محمدصادق؛ غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژه ای، جواد؛ حسین زاده، علی و صمدی، سحر (1397). مطالعه پدیدارشناسانه تجارب هیجانی فرزندان ظلاق. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 12 (1)، 36-24.

زهراکار، کیانوش (1386). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر. مجله روانشناسی کاربردی، 3 (5)، 98-89.

ژوبرت، ناتاشا و گای، کاتلین (2008). نیاز فرزندان طلاق و جدایی: راهنمای والدین، معلمان و مشاوران. ترجمه فاطمه قدیری (1389). تهران: انتشارات دانژه.

ساپینگتون، اندرو (2001). بهداشت روانی. ترجمه حسین شاهی و حمید رضا برواتی (1388). تهران: نشر روان.

سلیمی، صالح؛ علی­پور، سکینه؛ عباسی، مریم؛ خردپور، لیلا؛ نیک­نیا، لیلا؛ میرزاپور، پریسا؛ نادری، فاطمه صمدی، لیلا؛ ون­آبادی، نسرین؛ عبدی، آرزو و سمیعی، پرویز (1385). پژوهشي كيفي بر علل گرايش نوجوانان اروميه به سيگار. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی، 16 (54)، 57-43.

سیف، علی اکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: نشر دوران.

شعاری نژاد، علی اکبر (1387). یادداشت هایی در مورد نظریه های انگیزش در آموزش و پرورش. تهران: انتشارات نی.

شهرآراي، مهرناز، (1384)، روان شناسي رشد نوجوان: ديدگاه تحولي. تهران: نشر علمی.

طارمیان، فرهاد؛ بوالهری، جعفر؛ پیروی، حمید و قاضی­طباطبایی، محمود (1386). شیوعمصرف مواددرمیاندانشجویانشهرتهران.فصلنامهروانپزشکیوروانشناسیبالینیایران، 4 (13): 335-342.

طالع بکتاش، سهیلا؛ یعقوبی، حسن و یوسفی، رحیم (1392). مقايسه طرح واره هاي ناسازگار اوليه و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان در بيماران مبتلا به اختلال وسواسي جبري با افراد عادي. نشریه فیض، 17 (5)، 481-471.

عابدینی، یاسمین (1382). رابطه موفقیت تحصیلی با راه های مقابله با تنیدگی و جایگاه اجتماعی- اقتصادی در نوجوانان دختر. مجله روانشناسی، 7 (1)، 29-17.

عبدی، محمدرضا؛ تقی پور، ابراهیم و نظری، علی محمد (1392). تاثیر برنامه مداخله کودکان طلاق بر میزان سازگاری آنها با طلاق والدینشان. فصلنامه خانواده پژوهی، 9 (35)، 358-343.

قاسمی، حسین (1390). بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام.

قربانی، علیرضا و جمعه نیا، سکینه (1395). نقش عوامل اجتماعی (خانواده، مدرسه و گروه همسالان) در جامعه پذیری دانش آموزان. مجله جامعه شناسی کاربردی، 29 (70)، 128-113.

قمری گیوی، حسین و خشنودنیا، بهنام (1395). مقایسه مهارت های اجتماعی، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در فرزندان با والدین مطلقه، متقاضی طلاق و عادی. فصلنامه خانواده پژوهی، 12 (45)، 92-69.

قهاری، شهربانو و بوالهری، جعفر (1393). مشاوره طلاق. تهران: نشر قطره.

کاشفی، محمدرضا (1385). نگاهی قرآنی به دوست و دشمن. تهران، کانون اندیشه جوان.

کیانی، اردشیر (1389). مهارت های تحصیلی. تهران: انتشارات ورای دانش.

گلستانی فرد، مونا؛ نیکوگفتار، منصوره شمس اسفندآباد، حسن (1395). مقایسه کارکردهای اجرایی و حافظه دانش آموزان دوزبانه و یک زبانه. دوفصلنامه شناخت اجتماعی، 5 (1)، 65-50.

مارتا، سوزی یهل (2003). کودکان طلاق، سوگ و بحران: التیام آسیب و بازیابی امید. ترجمه محمد بازللهی (1386). تهران: نشر واشقان.

ماهر، فرهاد (1383). رفتارهای پرخطر در اوقات فراغت جوانان: روندها و الگوها. فصلنامه مطالعات جوانان، 1 (6)، 143-118.

محسنی کوچ­اصفهانی، نرگس (1386). بررسی چگونگی تأثیر روابط عاطفی والدین بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر منطقه سعدآباد. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت‌معلم تهران.

محمدخانی، شهرام (1386). مدل ساختاري مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزيابي اثر مستقيم و غير مستقيم عوامل فردي و اجتماعی. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختي، 1 (2)، 16-5.

محمدزاده، علی؛ رحیمی پردنجانی، طیبه؛ خراسانی نیا، امیرپویا (1394). نقش سیستم هاي مغزي - رفتاري در پیش بینی رفتارهاي پرخطر دانش آموزان مقطع متوسطه شهر بجنورد. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، (1) 94، 188-175.

محمدی، لیلا؛ تنها، زهرا و رحمانی، سوده (1394). رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر به واسطه حمایت اجتماعی ادراک شده. فصلنامه پژوهش­های نوین روانشناختی، 10 (39)، 187-161.

محمودی، ندا. (1384). مقایسه میزان مسئولیت‌پذیری، عملکرد تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان دختر خانواده‌های طلاق و عادی دبیرستان‌های اهواز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه چمران.

مردعلی، لیلا و کوشکی، شیرین (1387). رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی. مجله اندیشه و رفتار، 2 (7)، 78-49.

مرعشی، علی اکبر (1389). فناوری و مدیریت تحول. مجله رشد تکنولوژی آموزشی، 20 (18)، 34-22.

مصرآبادی، جواد (1391). فراتحلیل کمی، کیفی و محتوایی پیامدهای شناختی و تحصیلی دوزبانگی. طرح پژوهشی چاپ نشده، وزارت آموزش و پرورش.

مصرآبادی، جواد؛ دشتی، فاطمه و زوار، تقی (1396). نیمرخ های دانش آموزان تک زبانه و دوزبانه براساس مشکلات خواندن و نوشتن. مجله اندیشه های نوین تربیتی، 13 (3)، 210-187.

معصومی، راضیه؛ لمیعیان، می نور؛ خلج ابادی، فراهانی، فریده؛ منتظری، علی. (1392). درک زنان از جامعه‌پذیری جنسی در ایران: یک مطالعه کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. ۲ (۳) :۲۲۱-۲۳۳.

مقیمی زاده، آناهیتا و محمدزاده هروی، مریم (1387). بهره وری و شیوه های مطالعه. تهران: انتشارات دبیزش.

مک کی، متیو؛ گوس، ریچارد و راجرز، پیتر (2005). طلاق. ترجمه ندا شادنظر (1387). تهران: نشر قطره.

ملکشاهی، فریده و مومنی نسب، فریده (1394). تاثیر آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر بر آگاهی و نگرش و بیان بهداشت مدارس ابتدایی خرم آباد. فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 2 (9)، 137-122.

مومنی، خدامراد و آزادی فرد، صدیقه (1395). رابطه دانش و نگرش جنسی و باورهای ارتباطی با طلاق عاطفی. دوفصلنامه آسیب شناسی و مشاوره، 1 (2)، 45-34.

میلانی فر، بهروز (1384). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. تهران: انتشارات قومس.

نجف پور، فیروزه؛ پورحسنی، فاطمه و جمالی، نجمه (۱۳۹۵). بررسی شیوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان طلاق. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های کاربردی در علوم تربیتی و مطالعات رفتاری و آسیب های اجتماعی ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.  https://www.civilica.com/Paper-TSCONF02-TSCONF02_241.html

نوابی، ندا و مهرانفر، ناصر (1385). ریشه­های روان­شناختی حوادث. نشریه پلیس راهور ناجا، شماره 14؛ 21-19.

نیومن، گری و رمانوسکی، پاتریشیا (1999). نخستین خداحافظی: به فرزندانتان در حل مشکلات طلاق کمک کنید. ترجمه فرناز فرود (1385). تهران: انتشارات صابرین.

واعظی، اکرم و خوش روش، وحید (1397). بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان. هفتمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین،  https://www.civilica.com/Paper-PSCONF07-PSCONF07_171.html

هاشمیان، کیانوش؛ صابری، هایده و بهادری، افشین (1389). مقایسه ویژگی­های شخصیتی رانندگان پرخطر و عادی. فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، 5 (18)، 83-71.

یوسفی، کامل (1390). بررسی عوامل فردی و محیطی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. پایان نامه دکتری روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل.

یونسی، فلورا؛ معین، لادن و شمشیری نیا، ترلان (1389). مقايسه سلامت روان، عزت نفس و مسووليت پذيري دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي خانواده هاي طلاق و عادي شهرستان فيروزآباد سال تحصيلي 88-87. مجله زن و جامعه (جامعه شناسی زنان)، 1 (2)، 95-79.

Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical psychology review, 30(2), 217-237.

Amato, P. R. (2000). The consequences of divorce for adults and children. Journal of marriage and family62(4), 1269-1287.

Amato, P. R. (2001). Children of divorce in the 1990s: an update of the Amato and Keith (1991) meta-analysis. Journal of family psychology15(3), 355.

Amato, P. R. (2001). The effects of divorce and marital discord on adult children’s psychological well-being. American Sociological Review, 66, 900-921.

Amato, P. R., & Sobolewski, J. M. (2001). The effects of divorce and marital discord on adult children's psychological well-being. American Sociological Review, 900-921.

Arnett, J. (1992). Reckless behavior in adolescence: A developmental perspective. Developmental review12(4), 339-373.

Aughinbaugh, A., & Gittleman, M. (2004). Maternal employment and adolescent risky behavior. Journal of Health Economics23(4), 815-838.

Averdijk, M., Malti, T., Eisner, M., & Ribeaud, D. (2012). Parental separation and child aggressive and internalizing behavior: An event history calendar analysis. Child Psychiatry & Human Development, 43(2), 184-200.

Bachanas, P. J., Morris, M. K., Lewis-Gess, J. K., Sarett-Cuasay, E. J., Sirl, K., Ries, J. K., & Sawyer, M. K. (2002). Predictors of risky sexual behavior in African American adolescent girls: Implications for prevention interventions. Journal of Pediatric Psychology27(6), 519-530.

Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian adaptation of the emotion regulation questionnaire. European Journal of Psychological Assessment.

Berking, M., Orth, U., Wupperman, P., Meier, L. L., & Caspar, F. (2008). Prospective effects of emotion-regulation skills on emotional adjustment. Journal of Counseling Psychology, 55(4), 485.

Berking, M., Wupperman, P., Reichardt, A., Pejic, T., Dippel, A., & Znoj, H. (2008). Emotion-regulation skills as a treatment target in psychotherapy. Behaviour research and therapy, 46(11), 1230-1237.

Bonomo, Y., Coffey, C., Wolfe, R., Lynskey, M., Bowes, G., & Patton, G. (2001). Adverse outcomes of alcohol use in adolescents. Addiction96(10), 1485-1496.

Boring, J. L., Sandler, I. N., Tein, J. Y., Horan, J. J., & Vélez, C. E. (2015). Children of divorce–coping with divorce: A randomized control trial of an online prevention program for youth experiencing parental divorce. Journal of consulting and clinical psychology, 83(5), 999.

Brener, N. D., Eaton, D. K., Grunbaum, A., Hawkins, J., Kann, L., Kinchen, S., ... & Whalen, L. G. (2004). Methodology of the youth risk behavior surveillance system.

Brewer, M. M. (2010). The effects of child gender and child age at the time of parental divorce on the development of adult depression. Family and Conciliation Court Review, 35, 269-279.

Brooks, T. L., Harris, S. K., Thrall, J. S., & Woods, E. R. (2002). Association of adolescent risk behaviors with mental health symptoms in high school students. Journal of Adolescent Health31(3), 240-246.

Brown, N. W., & Cross, J. E. (1997). Coping resources and family environment for female engineering students. College Student Journal31(2), 282-288.

Campbell-Sills, L., Barlow, D. H., Brown, T. A., & Hofmann, S. G. (2006). Effects of suppression and acceptance on emotional responses of individuals with anxiety and mood disorders. Behaviour research and therapy44(9), 1251-1263.

Çetinkaya, Ş., & Erçin, E. (2015). The Psychological Problems Seen in the Children of Divorced Parents and the Nursing Approach Concerning These Problems. Pediatric Nursing, Psychiatric and Surgical Issues, 91.

Chang, E. M., Daly, J. W., Hancock, K. M., Bidewell, J., Johnson, A., Lambert, V. A., & Lambert, C. E. (2006). The relationships among workplace stressors, coping methods, demographic characteristics, and health in Australian nurses. Journal of professional nursing22(1), 30-38.

Charles, S. T., & Carstensen, L. L. (2007). Emotion regulation and aging. Handbook of emotion regulation307, 327.

Cicchetti, D., Ganiban, J., & Barnett, D. (1991). Contributions from the study of high-risk populations to understanding the development of emotion regulation.

Clarke-Stewart, A., & Brentano, C. (2006). Divorce: Causes and consequences. Yale University Press.

Coates, C., & LaCrosse, R. (2003). Learning from divorce: How to take responsibility, stop the blame, and move on. John Wiley & Sons.

Coggins Iii, P. E., Kennedy, T. J., & Armstrong, T. A. (2004). Bilingual corpus callosum variability. Brain and language89(1), 69-75.

Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child development75(2), 317-333.

DiLalla, L. F., & Gottesman, I. I. (1989). Heterogeneity of causes for delinquency and criminality: Lifespan perspectives. Development and Psychopathology1(4), 339-349.

Dodge, K. A. (1989). Coordinating responses to aversive stimuli: Introduction to a special section on the development of emotion regulation. Developmental Psychology25(3), 339.

Dryfoos, J. G. (1991). Adolescents at risk: Prevalence and prevention. Oxford University Press.

Edalati A, Redzuan MR.(2010). Perception of women towards family values and their marital satisfaction. Journal of American Science, 6(4): 132-7.

Eisenberg,  N. Morris, AS. (2002). Children's emotion-related regulation. In: Kail RV, editor. Advances in child development and behavior. Vol. 30. Academic Press; San Diego, CA:. pp. 189–229.

Essau, C. A. (2003). Comorbidity of anxiety disorders in adolescents. Depression and Anxiety18(1), 1-6.

Farrington, D. P., & West, D. J. (1990). The Cambridge study in delinquent development: A long-term follow-up of 411 London males. In Kriminalität (pp. 115-138). Springer, Berlin, Heidelberg.

Felton, A., Vazquez, D., Ramos-Nunez, A. I., Greene, M. R., Macbeth, A., Hernandez, A. E., & Chiarello, C. (2017). Bilingualism influences structural indices of interhemispheric organization. Journal of neurolinguistics42, 1-11.

Forgas, J. P. (1992). Mood and the perception of unusual people: Affective asymmetry in memory and social judgments. European Journal of Social Psychology22(6), 531-547.

Forman-Hoffman, V. (2004). High prevalence of abnormal eating and weight control practices among US high-school students. Eating behaviors5(4), 325-336.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire–development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and individual differences, 41(6), 1045-1053.

Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual differences40(8), 1659-1669.

Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual differences30(8), 1311-1327.

Garriga, A., & Pennoni, F. (2017). The influence of parental divorce, parental temporary separation and parental relationship quality on children’s school readiness.

Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N., & Haag, L. (2006). Academic emotions from a social‐cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students' affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology76(2), 289-308.

Gollan, T. H., & Goldrick, M. (2012). Does bilingualism twist your tongue?. Cognition125(3), 491-497.

Gordon-Larsen, P., Nelson, M. C., Page, P., & Popkin, B. M. (2006). Inequality in the built environment underlies key health disparities in physical activity and obesity. Pediatrics117(2), 417-424.

Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1994). A general theory of adolescent problem behavior: Problems and prospects.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of psychopathology and behavioral assessment26(1), 41-54.

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2008). The relationship between emotion dysregulation and deliberate self‐harm among female undergraduate students at an urban commuter university. Cognitive behaviour therapy37(1), 14-25.

Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of general psychology2(3), 271-299.

Gross, J. J. (2001). Emotion regulation in adulthood: Timing is everything. Current directions in psychological science10(6), 214-219.

Gross, J. J. (Ed.). (2007). Handbook of emotion regulation. New York, NY, US: The Guilford Press.

Gross, J. J. (Ed.). (2013). Handbook of emotion regulation. Guilford publications.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of personality and social psychology85(2), 348.

Gullone, E., Moore, S., Moss, S., & Boyd, C. (2000). The adolescent risk-taking questionnaire: Development and psychometric evaluation. Journal of Adolescent Research, 15(2), 231-250.

Guo, Q., Unger, J. B., Azen, S. P., Li, C., Spruijt-Metz, D., Palmer, P. H., ... & Johnson, C. A. (2010). Cognitive attributions for smoking among adolescents in China. Addictive behaviors, 35(2), 95-101.

Gustavsen, G. W., Nayga, R. M., & Wu, X. (2016). Effects of parental divorce on teenage children’s risk behaviors: Incidence and persistence. Journal of Family and Economic Issues, 37(3), 474-487.

Guzman, M. R., & Bosch, K. R. (2007). High-risk behaviors among youth. Neb Guide: Division of the Institute of Agriculture and Natural Resources at the University of Nebraska-Lincoln.

Hamilton, N. A., Karoly, P., Gallagher, M., Stevens, N., Karlson, C., & McCurdy, D. (2009). The assessment of emotion regulation in cognitive context: The emotion amplification and reduction scales. Cognitive Therapy and Research, 33(3), 255-263.

Hawkins, J. D., Catalano, R. F., & Miller, J. Y. (1992). Risk and protective factors for alcohol and other drug problems in adolescence and early adulthood: implications for substance abuse prevention. Psychological bulletin112(1), 64.

Hazan, C., & Shaver, P. R. (1994). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological inquiry5(1), 1-22.

Hergenhahn, B. R., & Henley, T. (2013). An introduction to the history of psychology. Cengage Learning.

Herzog, M. J., & Cooney, T. M. (2002). Parental divorce and perceptions of past interparental conflict: Influences on the communication of young adults. Journal of Divorce & Remarriage36(3-4), 89-109.

Hilt, L. M., Hanson, J. L., & Pollak, S. D. (2011). Emotion dysregulation.

Hirsch, I. (2011). Coasting in the countertransference: Conflicts of self-interest between analyst and patient. Routledge.

Hwang, F. F (2006). The Relationship between emotional intelligence and teaching effectiveness. Paper presented at the 2nd International Conference on youth & Education for the 21L century. Texas A & M University Corpus Christ. May 30- June2.

John, O. P., & Gross, J. J. (2004). Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality processes, individual differences, and life span development. Journal of personality72(6), 1301-1334.

Kalichman, S. C. (2000). HIV transmission risk behaviors of men and women living with HIV‐AIDS: Prevalence, predictors, and emerging clinical interventions. Clinical Psychology: Science and Practice7(1), 32-47.

Kanmani, T., Chitra, N., Marimuthu, P., & Malathi, T. (2016). Assessment of study skills of fifth term medical students- an experience at a private medical college. Medical Science, 5 (9), 48-69.

Kelly, J. B. (2000). Children's adjustment in conflicted marriage and divorce: A decade review of research. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry39(8), 963-973.

Khurshid, F., Tanveer, A., & Qasmi, F. N. (2012). Relationship between study habits and academic achievement among hostel living and day scholars’ university students. British Journal of Humanities and Social Sciences, 3(2), 34-42.

Kimm, S. Y., Glynn, N. W., Kriska, A. M., Barton, B. A., Kronsberg, S. S., Daniels, S. R., ... & Liu, K. (2002). Decline in physical activity in black girls and white girls during adolescence. New England Journal of Medicine347(10), 709-715.

King, L. A. (2005). The health benefits of writing about life goals. Personality and Social Psychology Bulletin27(7), 798-807.

Kodjo, C. M., Auinger, P., & Ryan, S. A. (2004). Prevalence of, and factors associated with, adolescent physical fighting while under the influence of alcohol or drugs. Journal of Adolescent Health35(4), 346-e11.

Kramer, P. A., & Smith, G. G. (1998). Easing the pain of divorce through children's literature. Early Childhood Education Journal26(2), 89-94.

Kring, A. M., & Sloan, D. M. (Eds.). (2009). Emotion regulation and psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. Guilford Press.

Lakon, C. M., Ennett, S. T., & Norton, E. C. (2006). Mechanisms through which drug, sex partner, and friendship network characteristics relate to risky needle use among high risk youth and young adults. Social Science & Medicine, 63(9), 2489-2499.

Lapsley, D. K., Rice, K. G., & Shadid, G. E. (1998). Psychological separation and adjustment to college. Journal of counseling psychology36(3), 286.

Lazarus, R. S. (1991). Cognition and motivation in emotion. American psychologist46(4), 352.

Locke, E. A. (1977). An empirical study of lecture note taking among college students. The journal of educational research, 71(2), 93-99.

Marton, K., Goral, M., Campanelli, L., Yoon, J., & Obler, L. K. (2017). Executive control mechanisms in bilingualism: Beyond speed of processing. Bilingualism: Language and Cognition20(3), 613-631.

Masten, A. S., Best, K. M., & Garmezy, N. (1990). Resilience and development: Contributions from the study of children who overcome adversity. Development and psychopathology2(4), 425-444.

Messman-Moore, T. L., Walsh, K. L., & DiLillo, D. (2010). Emotion dysregulation and risky sexual behavior in revictimization. Child abuse & neglect34(12), 967-976.

Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2002). The attachment behavioral system in adulthood: Activation, psychodynamics, and interpersonal processes. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 35). New York: Academic Press.

Mikulincer, M., Shaver, P. R., & Pereg, D. (2003). Attachment theory and affect regulation: The dynamics, development, and cognitive consequences of attachment-related strategies. Motivation and emotion27(2), 77-102.

Nusinovici, S., Olliac, B., Flamant, C., Müller, J. B., Olivier, M., Rouger, V., ... & Hanf, M. (2018). Impact of parental separation or divorce on school performance in preterm children: A population-based study. PloS one, 13(9), e0202080.

Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2005). The cognitive control of emotion. Trends in cognitive sciences9(5), 242-249.

Ogden, C. L., Carroll, M. D., Curtin, L. R., McDowell, M. A., Tabak, C. J., & Flegal, K. M. (2006). Prevalence of overweight and obesity in the United States, 1999-2004. Jama295(13), 1549-1555.

Olweus, D. (1986). Aggression and hormones: Behavioral relationship with testosterone and adrenaline. Development of antisocial and prosocial behavior: Research, theories, and issues, 51-72.

Pamela, A. K., & Gail, G. S. (1998). Easing the pain of divorce through children's literature. Early Childhood Education Journal, 26(2) 89-94.

Parker, J. D., Austin, E. J., Hogan, M. J., Wood, L. M., & Bond, B. J. (2005). Alexithymia and academic success: examining the transition from high school to university. Personality and Individual Differences38(6), 1257-1267.

Parrott, W. G. (2001). Implications of dysfunctional emotions for understanding how emotions function. Review of General Psychology5(3), 180-186.

Petersen, A. C., & Hamburg, B. A. (1986). Adolescence: A developmental approach to problems and psychopathology. Behavior Therapy17(5), 480-499.

Petraitis, J., Flay, B. R., Miller, T. Q., Torpy, E. J., & Greiner, B. (1998). Illicit substance use among adolescents: A matrix of prospective predictors. Substance Use & Misuse33(13), 2561-2604.

Piper, C. (1996). Divorce Reform and the Image of the Child. Journal of Law and Society23(3), 364-382.

Potter, D. (2010). Psychosocial well‐Being and the relationship between divorce and children's academic achievement. Journal of Marriage and Family, 72(4), 933-946.

Power, M. and Dalgleish, T. (1997). Cognition and Emotion from Order to Disorder. Hove: Psychology Press. ISBN 0‐86377‐738‐4. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice7(4), 340-340.

Rana, R., & Mahmood, N. (2010). The relationship between test anxiety and academic achievement. Bulletin of Education and Research32(2), 63-74.

Reininger, B. M., Evans, A. E., Griffin, S. F., Sanderson, M., Vincent, M. L., Valois, R. F., & Parra-Medina, D. (2005). Predicting adolescent risk behaviors based on an ecological framework and assets. American Journal of Health Behavior29(2), 150-161.

Rezazadeh, M., & Tavakoli, M. (2009). Investigating the Relationship among Test Anxiety, Gender, Academic Achievement and Years of Study: A Case of Iranian EFL University Students. English Language Teaching2(4), 68-74.

Robbins, L. B., Gretebeck, K. A., Kazanis, A. S., & Pender, N. J. (2006). Girls on the move program to increase physical activity participation. Nursing research55(3), 206-216.

Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and violent behavior17(1), 72-82.

Sandler, I. N., Kim-Bae, L. S., & MacKinnon, D. (2000). Coping and negative appraisal as mediators between control beliefs and psychological symptoms in children of divorce. Journal of Clinical Child Psychology29(3), 336-347.

Schmeichel, B. J., & Vohs, K. (2009). Self-affirmation and self-control: affirming core values counteracts ego depletion. Journal of personality and social psychology96(4), 770.

Scruton, R. (2007). The Palgrave Macmillan dictionary of political thought. Springer.

Shiota, M. N., Campos, B., Keltner, D., & Hertenstein, M. J. (2004). Positive emotion and the regulation of interpersonal relationships (pp. 127–155). The regulation of emotion. Mahwah, NJ: Erlbaum.

Sim, L., & Zeman, J. (2006). The contribution of emotion regulation to body dissatisfaction and disordered eating in early adolescent girls. Journal of youth and adolescence, 35(2), 207-216.

Spinrad, T. L., Eisenberg, N., Cumberland, A., Fabes, R. A., Valiente, C., Shepard, S. A., ... & Guthrie, I. K. (2006). Relation of emotion-related regulation to children's social competence: a longitudinal study. Emotion6(3), 498.

Stein, M., Winkler, C., Kaiser, A., & Dierks, T. (2014). Structural brain changes related to bilingualism: does immersion make a difference?. Frontiers in psychology5, 1116.

Storksen, I., Roysamb, E., Holmen, T. L., & Tambs, K. (2006). Adolescent adjustment and well-being: Effects of parental divorce and distress. Scandinavian Journal of Psychology, 47(1) 75-84.

Størksen, I., Røysamb, E., Holmen, T. L., & Tambs, K. (2006). Adolescent adjustment and well‐being: effects of parental divorce and distress. Scandinavian journal of psychology47(1), 75-84.

Szczygieł, D., Buczny, J., & Bazińska, R. (2012). Emotion regulation and emotional information processing: The moderating effect of emotional awareness. Personality and Individual differences52(3), 433-437.

Thayer, R. E., Newman, J. R., & McClain, T. M. (1994). Self-regulation of mood: Strategies for changing a bad mood, raising energy, and reducing tension. Journal of personality and social psychology67(5), 910.

Thompson, R. A. (1994). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review3(4), 269-307.

Thompson, R. A., & Lagattuta, K. H. (2006). Feeling and Understanding: Early Emotional Development.

Tice, D. M., Bratslavsky, E., & Baumeister, R. F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it!. Journal of personality and social psychology80(1), 53.

Tirgari, A. (2007). Study on the effectiveness of excitement intelligence training on marriage relations (Doctoral dissertation, PhD thesis of Tehran Psychiatry Institute).

Watson, D., & Clark, L. A. (1994). Negative affectivity: the disposition to experience aversive emotional states. Psychological bulletin96(3), 465.

Weaver, J. M., & Schofield, T. J. (2015). Mediation and moderation of divorce effects on children’s behavior problems. Journal of Family Psychology, 29(1), 39.

Whitton, S. W., Rhoades, G. K., Stanley, S. M., & Markman, H. J. (2008). Effects of parental divorce on marital commitment and confidence. Journal of Family Psychology22(5), 789.

Woolfolk, A. E. (1995). Educational psychology (6th ed.). Needham Heights, MA, US: Allyn & Bacon.

Zlomke, K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and Individual Differences48(4), 408-413.