فصل اول: کلیات تحقیق... 1
1-1.مقدمه. 2
1-2.بیان مسأله. 4
1-3.اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
1-4. اهداف پژوهش.... 10
1-4-1. هدف کلی:10
1-4-2. اهداف جزئی:10
1-5. فرضیه های پژوهش.... 11
1-6.تعاریفمتغیرها11
1-6-1.تعاریف مفهومی.. 11
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش.... 14
2-1.مقدمه. 15
2-2. بیش فعالی.. 15
2-3. تاریخچه بیش فعالی.. 19
2-4. سبب شناسی.. 19
2-5.مشکلات ناشی از بیش فعالی.. 21
2-6. تیزهوشی و بیش فعالی.. 24
2-.7. آموزش والدین.. 24
2-8.مادران کودکان بیش فعالی.. 27
2-8-1.نقش بیش فعالی در سازگاری زناشویی.. 29
2-9. سازگاری زناشویی.. 30
2-9-1.نقش خانواده در جهت کاهش تنش در فرزندان.. 33
2-9-2. مهارت درک دیدگاه کودکان.. 33
2-9-3. مهارت ارتباط با سایر بستگان.. 34
2-9-4. مهارت حد و مرز روابط بين زوجين.. 35
2-9-5. مهارت تغيير رفتار در روابط زوجين.. 35
2-9-6. روشهاي مؤثر درتغییر روابط زناشويي.. 36
2-9-7. مهارت تقویت بنیادها37
2-9-8. مهارت ایجاد دوستی در روابط بین اعضای خانواده. 37
2-9-9. مهارت بخشش.... 39
2-9-10. مهارتهای کلامی وغیرکلامی.. 40
2-9-11. مهارت یادداشت برداری.. 40
2-9-12. مهارت همدلی.. 41
2-9-13. مهارت مذاکره و توافق:42
2-9-14.بیان صریح احساسات.. 42
2-9-15. گفتگوی سازنده. 42
2-9-16. سرزنش و تفکر منفی درگفتگوها43
2-9-17. نیش زدن درگفتگوها43
2-9-18. مهارت کنترل خشم.. 44
2-10. مهارتهاي اجتماعي از دیدگاه هارجی.. 44
2-10-1.نقش مهارتهاي اجتماعي در کودکان با اختلال بیش فعالی.. 47
2-10-2. كاركردهاي مهارتهاي اجتماعي.. 48
2-10-3.مهارت عزت نفس.... 49
2-10-4.اهمیت عزت نفس:51
2-10-5. مؤلفههای اساسی عزتنفس.... 53
2-10-7. جرأت ورزی.. 55
2-10-8. رفتارهای ابراز وجودی:57
2-10-9. فواید ابراز وجود:57
2-10-10. فعالیت گروهی،مشارکت در گروه. 58
2-11. تعریف شخصیت از دیدگاه روانشناسی.. 64
2-11-1.شخصیت مادران و یادگیری کودکان.. 66
2-12.پیشینه تجربی پژوهش.... 70
2-12-1. پیشینه تجربی داخلی.. 70
2-12-2. پیشینه تجربی خارجی.. 74
فصل سوم :روش شناسی پژوهش.... 77
3-1 مقدمه. 78
3-2.نوع روش تحقيق:78
3-3.جامعه آماري ، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 78
3-4. ابزار گردآوري اطلاعات.. 79
3-4-1.روایی و پایایی ابزار. 82
3-5. روش تجزيه و تحليل اطلاعات:82
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها83
4-1 مقدمه. 84
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها84
4-2-1- آزمون كولموگروف – اسميرنوف.. 84
4-2-2- آزمون فرضیه های تحقیق.. 85
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 90
5-1.مقدمه. 91
5-2. بحث و تفسیر. 91
5-3.نتیجه گیری.. 100
5-4.محدودیت های پژوهش:100
5-5. پیشنهادهای تحقیق.. 101
فهرست منابع 102
ﺷﻌﻠﻪ ﻣﻮﻟﻮي ، ﺣﺴﻴﻦ .(1394). اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش اﺳﻨﺎدي و آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳﻨﺎدي ﺑﺮ درك ﻣﻄﻠﺐداﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ان ﻧﺎرﺳﺎ ﺧﻮان. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ.
دیلینی، تیم. (1387). نظریه های کلاسیک جامعه شناسی. ترجمه: بهرنگ صدیقی- وحید طلوعی. تهران: نشر نی.
رجبلو، سیفعلی.(1385). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ شیوه های آﻣﻮزش در ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮد اجتماعی دﺧﺘﺮ ان بیش غعال مقطع ابتدایی. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن ،شماره10،100-96
رحمت الهی، عصمت ، مامی، شهرام ، محمدزاده، جهانشاه (1395) مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران دختران بیش فعال ومادران دختران عادی، عنوان نشریه: پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) دوره 5 , شماره 11 ; از صفحه 66 تا صفحه73 .
رسولی ، مجتبی.(1390). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد واحد تحفیفات ، تهران.
رﻓﺎﻫﻲ، ژاﻟﻪ .(1394).ﮔﺰارﺷﻲ از ﻛﺎر ﻣﻮردي ﻣﺸﺎوره در ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺸﻜﻼت وﻳﮋه ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺷﻬﺮ . ﻧﺸﺮﻳﻪ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮبیت اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ،شماره 6،صص56-52.
رفیعی ، میترا و رضایی اکبر.(1388). ادراک زﻣﺎن و روشﻫﺎي ارزﯾﺎﺑﯽ آن: ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺑﺮاي آزﻣﻮدﻧﯽ ﻓﺎرﺳﯽ زﺑﺎن. فصلنامه ﺗﺎزهﻫﺎي ﻋﻠﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ، صص35-26
ریویر، کلود.(1389). درآمدی بر انسان شناسی» ترجمه ناصر فکوهی، تهران:نشر نی
زارع،مهدی.(1383). بررسی عوامل موثر در اختلالات رفتاری مادران کودکان بیش فعال ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی
سالاری ، سعید .(1390) بررسی عوامل موثر در رشد اجتماعی کوکان بیش فعال، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی .
سالاری فر ، عباس (۱۳88)، تأثیر فقدان والدین (پدر) بر اختلالات رفتاری کودکان مقطع ابتدایی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علامه طباطبایی.
سبحانی، ریحانه (1395) بررسی اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر سلامت عمومی مادران کودکان مبتلا به ADHDو عادی کودکان دوره ابتدایی شهرستان بجنورد، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران واحد علوم و تحقیقات.
سعیدی ، زهرا .(1387). بررسی عوامل موثر در انگیزش تحصیلی کودکان بیش فعال ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی
سلحشور،ماندانا.( ۱۳۸۴). اثر بخشی افزایش مهارت های زندگی در افزایش سازگاری زنان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره دوم. شماره سوم. ص 55-50.
سیف نراقی، و نادری.(1382). اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش اﺳﻨﺎدي و آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ اﺳﻨﺎدي ﺑﺮ درك ﻣﻄﻠﺐداﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ان بیش فعال . ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ.شماره 12 ، صص 21-18.
شاملو، سعید.(1382). مکاتب و نظریهها در روانشناسی شخصیت»، تهران: رشد
شریعتمدار، علی .(1383). اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش فعال ﺑﺮ درك ﻣﻄﻠﺐداﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ان ADHDﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ.شماره 8 ،صص 65-60
ﺷﻔﻴﻌﻲ، ﺑﻴﮋن؛ ﺗﻮﻛﻞ، ﺳﻤﻴﺮا؛ ﻋﻠﻲ ﻧﻴﺎ، ﻟﻴﻼ؛ ﻣﺮاﺛﻲ، ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ؛ ﺻﺪاﻗﺘﻲ، ﻟﻴﻼ و ﻓﺮوﻏﻲ، رﻗﻴﻪ (1394).ﻃﺮاﺣﻲ و ﺳﺎﺧﺖ آزﻣﻮن ﻏﺮﺑﺎﻟﮕﺮي ﺗﺸﺨﻴﺺ اﺧﺘﻼل در ﺧﻮاﻧﺪن در ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎ اولي ﺗﺎ ﭘﻨﺠﻢ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ اﺑﺘﺪاﻳﻲ در ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن ﺷﻨﻮاﻳﻲ ﺳﻨﺠﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدکان اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ (4)،صص20-16.
شهر آرای ، مهرناز.(1386). مطالعه چگونگی سازگاری اجتماعی معلولین مرکز توانبخشی جانبازان انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و ارائه پیشنهادات جهت بهبود وضع آن. تهران : انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
صدر السادات، لیلی و صمدی، محبوبه.(1381).اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، فعالیتهای زندگی و پیامدهای تندرستی،تعلیم و تربیت صص 48-42.
صلیبی ، صغری.(1386). بررسی رابطه اختلالات رفتاری فرزندان با شیوه های فرزند پروری مادران در بین دانش آموزان چهارم و پنجم شهر اردبیل. ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدکان اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ 8،صص33-28.
عامری، سعید. (1390). مقایسه سازگاری اجتماعی مادران گودکان بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
عبادی، اکبر و افروز غلامعلی.(1389). اثر بخشی افزایش مهارت های زندگی در افزایش سازگاری زناشویی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره دوم. شماره 3. ،صص 65-60
عبدی، زینب . (1394).مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران پسران بیش فعال ومادران پسران عادی مقطع ابتدایی شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران واحد علوم و تحقیقات.
عزیزی، لطف الله.(1393) مقایسه عزت نفس مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
عظین حور ، سعیده.(1394) مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
علاقبند زاده، جواد.(1383). کلیدهای آموختن درباره کودکان کم توجه و بیش فعال ، چاپ دوم ،تهران: نشر صابرین.
علیزاده ، سمیرا.(1383). اختلال نارسايي توجه فزون جنبشي، تهران: انتشارات رشد
ﻏﺒﺎري ﺑﻨﺎب، ﺑﺎﻗﺮ و آدم زاده، ﻓﺎﻃﻤﻪ.(1393). ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﻪ ﻛﺎرﮔﻴﺮي راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ در ﺑﻬﺒﻮد اﻧﺸﺎيداﻧﺶ آﻣﻮزان اﺑﺘﺪاﻳﻲ ﺑﺎ اﺧﺘﻼﻻت ﻳﺎدﮔﻴﺮي در ﻣﻘﻄﻊ رواﻧﺸﻨﺎﺳﻲ و ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ . ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدکان اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ 8،صص89-82.
غباری، عباس و افروز، غلامعلی.(1389). مقایسه اختلال های نقص توجه/بیش فعالی، رفتار مقابلهای و سلوک در دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری و عادی،مقاله 12، دوره 4، شماره 1، پاییز 1389، صفحه 56-51.
فاتحی گلریز، مژده. (۱۳۸۵). بررسی تاثیر رفتار پرخاشگرانه والدین بر سلامت روانی فرزندان. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی .
فتحی، هاشم. (۱۳۸۵). شیوه های فرزند پروری، سلامت روان و رضایتمندی زناشویی در والدین نوجوانان بزهکار. پایان نامه تحصیلی کارشناسی ارشد،،دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی .
فربد، سمیرا.(1391). بررسی تاثیر رفتار درمانی (بر مبنای نظریه بارکلی) بر کودکان 7 تا 10 سال دارای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه،پایان نامه کارشناسی ارشد،تهران واحد علوم و تحقیقات
فرج زاده، زهرا .(1390). مقایسه اختلال های نقص توجه/بیش فعالی، رفتار مقابلهای و سلوک در دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری و عادی،مقاله 8، دوره 3، شماره 1، پاییز 1392، صفحه 129-1
فرشید نژاد، صغری.(1394). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
فکوهی. ناصر.(1381). مقایسه اختلال های نقص توجه/بیش فعالی، رفتار مقابلهای و سلوک در دانش آموزان دبستانی با ناتوانی یادگیری و عادی،مقاله 8، دوره 3، شماره 1، پاییز 1392، صفحه 129-1
فیروز بخت ، طاهره .(1384). تربیت عاطفی واجتماعی فرزندان دردوره ابتدایی. تهران : انجمن اولیاء و مربیان.
قاسم زاده ، امیر.(1389). اختلال های روانیDSM-IV-T، پژوهشهای روانشناختی ، شماره 1 و2 ، صفحه 74- 65
قاسمی زرگر، فهیمه .(1385). خانواده شاد و بانشاط ، نشر دانشگاه پيام نور،شماره 12، ص 45-40
کاپلان، هارولد و سادوک ، بنیامین، (۱۳۸۱) ،خلاصه ی روان پزشکی علوم رفتاری (ترجمه ی نصرت اله پور افکاری) تهران: انتشارات سهراب .
کارگر شولی و پاک نژاد.(1382). تربیت عاطفی واجتماعی فرزندان دردوره ابتدایی. تهران : انجمن اولیاء و مربیان.
کاکاوند، امیر .(1385). تربیت عاطفی واجتماعی فرزندان دردوره ابتدایی. تهران : انجمن اولیاء و مربیان.
گرجی، یوسف (۱۳8۹)، بررسی اثرات عدم حضور پدر در خانواده بر پیشرفت تحصیلی و اختلالات رفتاری دانش آموزان مقطع راهنمایی چهار محال بختیاری. وزارت آموزش و پرورش چهار محال بختیاری
گیدنز، آنتونی. (1383). جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نشر نی.
لانی فر، بهروز (۱۳9۰)، بهداشت روانی، تهران: نشر قومس ،چاپ هشتم.
لطف آبادی، (1387). تأثیر درمان شناختی- رفتاری بر اختلال بیش فعالی/ کاستی توجه و نشانههای آن در دانشجویان ، مجله دست آوردهای روانشناختی،(علوم تربيتی و روانشناسي)،دانشگاه شهيد چمران اهواز، پاییز و زمستان دورهي چهارم، سال 19-3، شمارهي 2صص: 80-63
ماسن، پاول و هنری ،کیگان جروم، مستون ،آلتا ،کارول؛ جین وی ، کانجر (۱۳۸۵).رشد و شخصیت کودک (ترجمه مهشید یاسایی)، تهران: نشر مرکز .
ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ، ﺑﺘﻮل ؛ ﺣﺴﻴﻦ ﺳﺎزﻣﻨﺪ، ﻋﻠﻲ؛ ﻣﮋﮔﺎن ﻓﺮﻫﺒﺪ، ﻛﺮﻳﻤﻠﻮ ﻣﺴﻌﻮد و ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ، ﻣﺎﺷﺎءاﻟﻪ .(1394). ﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﺪاﺧﻼت ﻛﺎردرﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﻳﻜﭙﺎرﭼﮕﻲ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ-ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺑﺎ اﺧﺘﻼل وﻳﮋه، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدکان اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ (4)،صص58-52.
ماهری، محمد.(1380). چگونه توانستم بیش فعالی و نقص توجه دانش آموزانم را بهبود بخشم، کنفرانس بین المللی علوم انسانی و مطالعات رفتاری، تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ویر
محمد اسماعیل ، الهه.(1392). بررسی سلامت روانی مادران دانش آموزان مبتلا به اختلال رفتاری ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، شماره ۲، تابستان ۱۳9۲ .
محمدزاده ، عزیزه.(1384). بررسی عوامل موثر در اختلالات رفتاری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی .
محمدی، اکبر .(1383). بررسی تاثیر بازی صورت های فضایی بر میزان توجه کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان نور شهر اصفهان در سال 1383 ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،
محمدیان آکردی ، اکبری و بابایی (1395) مطالعه ایی با عنوان مقایسه سلامت روان و منبع کنترل درونی و سبک های فرزند پروری در مادران دارای فرزند بیش فعال و مادران فرزند عادی در شهر ایلام،
مفیدی، لیلا .(1383). بررسی عوامل موثر در اختلالات رفتاری ;کودکانADHD، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی .
میلانی فر، سپیده .(1380).اثر بخشی افزایش مهارت های زندگی در افزایش سازگاری زناشویی زنان متأهل 40 - 20 سال. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره دوم. شماره اول. بهار و تابستان،صص 56-50
ناصری زاده ، زهرا.(1385). بررسی عوامل موثر در هدایت تحصیلی کودکان با اختلالات رفتاری ADHS، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکز ، دانشکده روان شناسی و علوم اجتماعی .
نائینیان و همکاران.(1388). اﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش الکترونیکی ﺑﺮ درك ﻣﻄﻠﺐداﻧﺶ آﻣﻮز دﺧﺘﺮ ان ﻧﺎرﺳﺎ ﺧﻮان . ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در ﺣﻴﻄﻪ ﻛﻮدﻛﺎن اﺳﺘﺜﻨﺎﻳﻲ.شماره ا2 ،صص45-40
نجاتی ، علی ،آقایی ثابت ، زهرا و خوشحالی پناه سعیده (1395) بررسی تفاوت شناخت اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و مادران کودکان پژوهش هاي نوين روانشناختي ،دوره 5 , شماره 12 ; از صفحه 25 تا صفحه 30 .
نجاتی، زهرا .(1383). بررسی اثربخشی مهارت های ارتباطی در افزایش سازگاری زناشویی زوج های ناسازگار. خانواده پژوهی. سال پنجم، شماره 25، صص 32-28.
نجاتی، وحید؛ آقایی ثابت، سارا ؛ خوشحالی پناه، مرضیه.(1395). بررسی تفاوت شناخت اجتماعی مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی و مادران کودکان عادی،علمی- پژوهشی شناخت اجتماعی،مقاله 5، دوره 2، شماره 4، زمستان 1392، صفحه 47-53
نریمانی، المیرا.(1394). مقایسه ویژگیهای شخصیتی مادران پسران بیش فعال و مادران پسران عادی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات.
نوابی نژاد، شکوه .(1380). .اثر بخشی افزایش مهارت های زندگی در افزایش سازگاری زناشویی زنان متأهل. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره سوم . شماره 3صص 16-10
یارزنجانی، علی.(1386). تعلیم و تربیت استثنایی، تهران: ارسباران
ید، جعفری و راتوس، اسپنسر (۱۳۸۸)، بهداشت روانی (ترجمهی یحیی سید محمدی)، تهران: انتشارات ارسباران.
یعقوبی، نور اله (۱۳8۴)، بررسی همه گیر شناسی اختلالات رفتاری در مناطق شهری و روستایی صومعه سرا- گیلان، پایان نامه کارشناسی ارشد، انیستیتو روانپزشکی
Abraham andBrain, J.E. (2012). Use of the dichotic listening technique with learning disabilities. Brain and Cognition, 76 (2), 323-331
Anamense, U. (2008). Arithmetic Disabilities: Training in Attention and Memory Enhances Arithmetic Ability. Journal of Biological Sciences. 3(11), 1305-1312.
Anderise.K.(2000). Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (5), 55-59.
Anderson, M. (2000). Prevalence of Learning Disability among United States Children with Asthma and Diabetes. Annals of Epidemiology, 17(9), 746-747.
Anghelber &Sjoubergh. P. (2009). Analysis of studies of the effects of computer-assisted instruction on the mathematics performance of students with learning disabilities. Computers & Education, 535, 913–928
Anghelber &Sjoubergh.(2006). Can dyslexia be treated? Treatment-specific and generalized treatment effects in dyslexic children's response to remediation. Brain and Language, 37(1), 715-722.
Balbi, S.L. (1969). A comparison of marriage and capability relationship. Journal of Family Issues, 16, 53 – 77.
Bamrid, ِD.N. (2015). Marital quality in black and white marriages. Journal of Family Issues, 26(4), 431-441.
Barkelli H. M. (2010). The early years of marriage. In R. M. Milardo & S. Duck (Eds.), Families as relationships (pp. 19-38). New York: John Wiley.
Barkelli H. M. (2010). The early years of marriage. In R. M. Milardo & S. Duck (Eds.), Families as relationships (pp. 19-38). New York: John Wiley.
Bek, S. P. and Mackerjee, N. (1990). Marital adjustment and space orientation. Journal of Social Psychology, 130: 633-639.
Bell, P.B. (2013). Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (3), 646-653
Demo and Alin, R (2010). Cognitive–Behavioral and Humanistic Group Treatment for Children with Learning Disabilities: A Comparison of Outcomes and Process. Journal of Counseling Psychology, 52, (3), 322-336.
Dioeson (2004) Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (2), 12-18.
Disabilities in Written Expression. School Psychology Quarterly, 23, (4), 571-586.
Ghrinbergh & solman (2003) Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (7), 23-28.
Janson ad et al, M., Skinner, Ch., Watson, S and Shriver, M (2005). Examining the Effects of a Comprehensive Writing Program on the Writing Performance of Middle School Students with Learning
Kaliase.R.(2004) Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (3), 646-653
Kenoul, S. (2000). Promoting strategic writing by postsecondary students with learning disabilities: A report of three case studies. Learning Disability Quarterly, 23, 196–213.
Kolmse & klark (2012). Complementing phonological therapy for dyslexia: Visual vs. cross-modal treatment. Brain and Cognition. 67, (1), 24-25.
Koumbse. A. (2014). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge:a pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36, 564-575.
Kount well, J. M., & Levenson, R. W. (2014). The timing of divorce: Predicting when a couple will divorce over a 14 years period. Journal of Marriage and the Family, 62, 737-745.
Lorusso, M.L., Facoetti, A., Toraldo, A., Molteni, M. (2005). Tachistoscopic treatment of dyslexia changes the distribution of visual–spatial attention. Brain and Cognition, 57, 135–142.
Miolin &et. (2005). Prevalence of Learning Disability among United States Children with Asthma and Diabetes. Annals of Epidemiology, 17(9), 746-747.
Nake.V.A. (2012) Kaplan & Sadock's comprehensive textbook of psychiatry. Lippincott Williams and Wilkins. Eighth Edition
Pich.B. (2013). Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (3), 646-653
Pip & et (2009) Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (5), 46-48.
Rater, H. W. (2010). Becoming marital and mental health: A longitudinal study of a cohort of young adults. Journal of Marriage and the Family Therapy, 58, 895-907
Riower and kloud. (2014). Marital status and personal well – being, A literature Review, Family Relations. 40: 97 – 102.
Sierse, M. A. (2014). Evaluation of a numeracy intervention program focusing on basic numerical knowledge and conceptual knowledge:a pilot study. Journal of Learning Disabilities, 36, 564-575.
Tinen.K.(2005) Educating Children with Specific Learning Disabilities. International Encyclopedia of Education, (5), 26-30
Verman.D. (2000). Education and Treatment of Calculation Abilities of Low-Achieving Students and Students with Dyscalculia: Whole Class and Individual Implementations. Advances in Learning and Behavioral Disabilities, 18, 199-223.
Yench.B. (2000). Psychophysiological treatment for learning disabilities: controlled research and evidence. International Journal of Psychophysiology, 12, (3), 243-