شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

مقایسه سلامت روانی، سبک های اسنادی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان با مشکلات یادگیری

این تحقیق با هدف مقایسه سلامت روانی، سبک های اسنادی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان با مشکلات یادگیری صورت گرفت. پژوهش حاظر از نظر هدف نیز از نوع پژوهش کاربردی می باشد. جامعه آماری این پژوهش جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 1395-96 به تعداد 11352 نفر می¬باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی طبقه ای نسبتی بود. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد بدین ترتیب تعداد نمونه اماری دانش آموزان عادی 184 نفر و دانش آموزان با مشکلات یادگیری 196 نفر که در مجموع 380 نفر می¬باشد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های شامل: پرسشنامه مشکلات یادگیری ویلکات و همکاران (2011) ، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1972) و پرسشنامه سبک¬های اسنادی استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون t مستقل نشان داد که بین سلامت روان در دانش آموزان عادی و دانش آموزان با مشکلات یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد (01/0 > P). بین سبکهای اسنادی در دانش آموزان عادی و دانش آموزان با مشکلات یادگیری تفاوت معنی داری وجود دارد(01/0 > P).
شناسه کالا در انبار: 20-01-103
500,000

فهرست مطالب

 عنوان                                                                                   شماره صفحه

فصل اول کلیات تحقیق.. 6

1-1: مقدمه. 12

1-2: بیان مساله. 13

1-3: ضرورت و اهمیت پژوهش.... 18

1-4: اهداف و فرضیه های پژوهش.... 19

1-4-1: اهداف کلی پژوهش :19

1-4-2: اهداف جزئی پژوهش:19

1-4-3: فرضیه های پژوهشی.. 19

1-5: تعریف های مفهومی و عملیاتی متغیرها19

1-5-1: تعریف های مفهومی.. 19

1-5-2: تعاریف عملیاتی.. 20

فصلدوم: ادبیات پژوهشی.. 21

2-1: مقدمه. 22

2-2: سلامت روان.. 22

2-2-1: تعریف سلامت روان. 23

2-2-2:  معيارهاي سلامت روان يا اشخاص سالم. 25

2-2-3: نظريه هاي سلامت روان. 28

2-2-3-1: مفهوم سلامت روان در نظريات روانكاوي.. 28

2-2-4: رویکرد روان شناختی.. 34

2-2-6: مفهوم سلامت روان در نظريات رواني اجتماعي.. 38

2-3: مشکلات یادگیری.. 43

2-3-1: سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری.. 43

2-3-2: تعاریف اختلالات یادگیری.. 46

3-3-2: مشکلات ویژه اختلال یادگیری.. 49

2-4: سبک های اسنادی.. 63

2-5: پیشینه تجربی.. 72

2-5-1: تحقیقات داخلی.. 72

2-5-2: تحقیقات خارجی.. 74

فصل سوم روش پژوهش... 76

3-1: مقدمه. 76

3-2: روش پژوهش.... 76

3-3: جامعه آماری.. 76

3-4: نمونه و روش نمونه گیری.. 76

3-5: ابزار پژوهش.... 76

3-6: روش اجرای پژوهش.... 79

3-7: روش تجزیه و تحلیل داده ها79

فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها81

1-4: مقدمه. 81

2-4: یافته های توصیفی.. 81

3-4: نرمال بودن.. 82

5-4: فرضیه های پژوهش.... 83

فصل پنجمبحثونتیجهگیری.. 85

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 86

5-1: مقدمه. 86

5-2: بحث و نتیجه گیری.. 86

5-3: محدودیت های پژوهش.... 89

4-5: پیشنهادهای پژوهشی.. 89

6-5: پیشنهادهای کاربردی.. 90

فهرست منابع.. 91

منابع فارسی.. 91

منبع خارجی.. 94

پیوست ها98

فهرست منابع

منابع فارسی

احدی، بتول.(1373). "مقایسه عملکرد دانش­آموزان با اختلال یادگیری و دانش­آموزان بدون اختلال یادگیری  در مقیاس هوش وکسلر کودکان-تجدید نظر شده". پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

احدي، بتول؛ ستوده، محمدباقر؛ حبيبي، يعقوب (1394)، مقايسه­ي بهزيستي روانشناختي و مكانيزم­هاي دفاعي در دانش­آموزان با و بدون لكنت زبان. مجله­ي روانشناسي مدرسه. دوره­ي 1-شماره­ي23-6.

اولسون، متیو و هرگنهان، بی.آر (2009). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف (1396. اتنشارات دوران.

برقی­ایرانی، زیبا، شقاقی، فرهاد و صادقیان، منیر. (1389). "مقایسه پاسخ دانش­آموزان عادی و دانش‌آموزان‌ با اختلالات یادگیری در آزمون تلفیق بینایی-حرکتی بییری". مجله تحقیقات روانشناسی، 2(6)، 71-59.

بهادرخان، جواد. (1388). ارتقای سلامت روان. تهران: انتشارات به نشر.

حسنلویی، فخرالدین، امام، محمد، حسین­پور، مظفر، معروفی، گلی (1394). تأثیر سلامت روان بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. دومین همایش ملی راهکارهای توسعه و ترویج علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره و آموزش در ایران.

خانی، محمدحسین؛ یکه­فلاح، محمد؛ حاج­حسینی، حسین. (1392). رابطه سلامت روانی با بروز غدد چربی: نقش واسطه­اي استرس شغلی، بررسی موضوعی در اپراتورهاي قطار شهري تهران. فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان، سال 3، شماره 1 و 2، صص 78-69.

خداپناهی، محمدکریم. (1393). روان شناسی فیزیولوژیک. تهران: انشارات سمت.

رستم اوغلو، زهرا؛ طالبی­جویباری، مسعود و پرزور، پرویز (1394). مقايسه­ي سبك­هاي اسنادي و تاب­آوري در دانش­آموزان با اختلال يادگيري خاص، نابينا و عادي،  مجله­ي ناتواني­هاي يادگيري.

سبزمکان، ليلا؛ هزاوه­اي، سيدمحمدمهدي؛ حسن زاده، اكبر؛ ربيعي، كتايون. (1388). تاثير برنامه آموزش بهداشت بر افسردگي بيماران بعد از جراحي باي پاس عروق کرونر. مجله اصول بهداشت رواني، سال 11، شماره 1، صص 68-61.

سوسولو، رابرت. (1983). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر (1371)، تهران: انتشارات رشد.

سیف­نراقی، مریم، نادری، عزت­اله. (1389). نارسایی­های ویژه یادگیری، چاپ دوم. تهران: ناشر ارسباران.

سیف­نراقی، مریم، نادری، عزت­اله. (1389). نارسایی­های ویژه یادگیری، چاپ دوم. تهران: ناشر    ارسباران.

شاکری نيا، ایرج. (1391). رابطه حمايت اجتماعی و اميدواری با سلامت عمومی درسالمندان مرد مبتلا به دردهای مزمن جسمانی. مجله سالمندی ایران، سال 7، شماره 24.

شریف، سیدمصطفی، نصرآبادی، حسنعلی و سپنتا، ماندانا. (1385). "رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانی­های ویژه یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان در مدارس ابتدایی". دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/ دانشگاه شاهد، 13(18)، 44-33.

صادقی، حسن؛ عابدینی، زهرا و نوروزی، مهدی (1390). بررسي ارتباط سلامت روان و موفقيت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي قم. مجله دانشگاه علوم پزشكي قم دوره هفتم، شماره دوم، بهار 92 ويژه­نامه آموزشي. صفحه 17 الي 22.

ضیغمی، مریم؛ پوربهاالدینی زرندی، نرجس (1389). بررسی رابطه سلامت روانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان. اولین همایش کشوری دانشجویی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت.

قاسمي پيربلوطي، محمد؛ احمدي، رضا؛ علوي اشكفتكي، سیده صغری. (1392). ارتباط فرهنگ سازماني و استرس شغلي با سلامت روان در پرستاران بيمارستان­هاي هاجر و كاشاني شهركرد. مجله باليني پرستاري و مامايي، سال 2، شماره 3، صص 63-53.

کرک، ساموئل؛ چالفانت، جمیز. (1984). اختلال و پرورش استثنایی.

گنجی، مهدی(1396). روان شناسی کودکان استثنایی بر اساس DSM-5. نشر ساوالان.

محسنی، نیک چهر. (1383). نظریه­ها در روانشناسی رشد، تهران: انتشارات پردیس 57.

میلانی­فر، بهروز. (1389). بهداشت روانی. تهران: انتشارات قومس.

نریمانی، محمد؛ عینی، مجتبی؛ دهقان، حمیدرضا؛ غلامزاده، حانیه؛ صفارينیا، مجید.( 1392). مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمد ي تحصیلی را در دانش­آموزان تیزهوش و عادي. روانشناسی مدرسه، دوره 2، شماره 3، صص .164- 179.

نیکخو، محمدرضا، آوادیس یانس، هامایاک. (1381). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی، انجمن روانپزشکی آمریکا. تجدید نظر شده،2000. تهران: انتشارات سخن.

هاشمي­نژاد، ناصر؛ رحيمي مقدم، سمیه؛ محمديان، مصطفی؛ اميري، فاطمه. (1392). بررسي ارتباط سلامت رواني و استرس شغلي ماماهاي شاغل در بيمارستان­هاي شهر کرمان در سال 1390. مجله زنان مامايي و نازايي ايران، سال 16، شماره 64، صص 9-1.

هالاهان، دانیل.پی؛ کافمن، جمیز.ام، لوید،جان و، پی.ویس، مارگارت، مارتینز، مارتینز، الیزابت ا. (2005). اختلال­های یادگیری (مبانی، ویژگی­ها و تدریس موثر). ترجمه: حمید علیزاده، قربان همتی، صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی (1390). تهران: نشر  ارسباران.

منبع خارجی

Anderson, C. A., Arnoult, L. H. (1985). Attributional style every day problems in living : Depression , Loneliness and shyness . Social cognition, 3, 16-35.

Ashkani,. F. & Heydar, H. Effects of emotional adjustment on psychological welfare and attributional styles of students with learning disabilities in primary school. Journal of Learning Disabilities, 4(1), 6-22. (Persian).

Asner-Self, Kimberly; Schreiber, James B. A Factor Analytic Study of the Attributional Style Questionnaire With Central American Immigrants. Measurement and Evaluation in Counseling and Development 2004; 37(3): 144-153.

Bender, W. N. (1998). Learning disabilities: characteristics, identification and teaching strategies. Boston: Allyn and Bacon

Bloodstein, O., & Bernstein Ratner, N .(2008). A handbook of stuttering (6th ed.). New York: Thomson Delmar Learning.

Craig, A., & Tran, Y. (2006). Chronic and social anxiety in people who stutter. Advances in Psychiatric Treatment, 12, 63–68.

Drew, C. J., & Hardman, M. L. (2000). Mental Retardation: A Life-Cycle Approach.   Columbus, OH: Merrill.

Eide R, Showalter MH, Goldhaber D. The Relation between Children's Health and Academic Achievement. Child Youth Serv Rev 2010;32(2):231-238.

Estell, D. B., Jones, Rommel, M. H., Pearl, R. A., VanAcker, R., Farmer, T. W. & Rodkin, P. R. (2008). Peer groups, popularity, and social preference: Trajectories of social functioning among students with and without learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 41, 5-14

Goldston, D. B., Walsh, A., Mayfield, A. E., Reboussin, B., Sergent Daniel, S., Erkanli, A., . . . Wood, F. B. (2007). Reading problems, psychiatric disorders, and functional impairment from mid- to late adolescence. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 25–32.

Hargreaves, H,. Rowbotham, M., Phillips., M. (2009). A Handbook on Learning Disabilities.   “Walk a Mile in my Shoes” Workshop, Ontario. Retrieved August 25,2013, from: http ://www. integra.on.ca/ WAM%20LD %20 handbook. pdf.

Kenyon, R. (2003).Bridges to  Practice. A Project of Florida Human Resources Development, Inc. A State Leadership Project Funded by the State of Florida, Officeof Workforce Education . Retrieved February, 19, 2013, from  : http ://www. Mylakelibrary .org /pdfs.

Kirk, S., Gallagher, J. J., Coleman, M., Anastasiow, N. (2011). Educating Excepional Cildren. Emerican: Cengage Learning Publisher.

Lerner, J. W. (1993). learning disability: theories disagnosis and teaching strategies. Boston:    Houghton Mifflin.

Lerner, J., Johns, B. (2008).Learning Disabilities and Related Mild Disabilities: Characteristics, Teaching Strategies, and New Directions. England: Wadsworth Publishing.

Lyon, R. (1996). Learning Disabilities. The Future of Children Special Education   for  Student  with  Disabilities, 6 (1), 54-76.

Lyon, R. (1996). Learning Disabilities. The Future of Children Special Education   for  Student  with  Disabilities, 6 (1), 54-76.

Lyon, R. (1996). Learning Disabilities. The Future of Children Special Education   for  Student  with  Disabilities, 6 (1), 54-76.

Mahdizadeh, Z., Abolghasemi, A, & narimani, M. (2014). The role of cognitive process and attribution styles in predict of quality of life in the students with body dysmorphic. Journal of school psychology, 3(4), 111-127.(Persian).

Mamen, M. (2002). Non verbal learning disabilities and their clinical subtypes:     assessment, diagnosis and management. Canada: Centrepointe Professional    Services Inc.

Molennar-Klumper, M. (2002). Non-Verbal Learning Disabilities Characteristics, Diagnosis and        Treatment within an Educational Setting. Britain: Athenaeum Press.

Perception. Cambridge, MA, US: The MIT Press.  Ministry of Education of British Columbia. (2011). Supporting Students with

Peterson, C ., Seligman , M. E. P. (1984). Causal explanation as a risk Factor for Depressipn: theory evidence . psychology Revoew, 91(3),347-374.

Samango- Sprouse, C. (1999). Frontal Lobe Development in Childhood. In B. L. Miller & J. L. Cummings (Eds.), The Human Frontal Lobes: Functions and Disorders (pp. 584-603). New York: Guilford.

Sigfusdottir ID, Kristjansson AL, Allegrante JP. Health Behavior and Academic Achievement in Icelandic School Children. Health Educa Res 2007;22(1):70 -80.

Silver, L. B. (1999). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Clinical Guide to Diagnosis and Treatment for Health and Mental Health Professionals. Washington, DC: American Psychiatric Press.

Smits-Engelsman, B., Van Galen, G.P. (1997). Dysgraphia in children: Lasting psychomotor     deficiency or transient developmental delay?. Journal Of Experimental Child Psychology, 67, 164-184.

Tarnowski, K. J. & Nay, S. M. (1989). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 381-383.

Weiner, B. (2005). An attributional theory of achievement motivation and emotion, Psychological review, 92, 548- 573.