فصل اول: کلیات پژوهش.... 1
1-1مقدمه. 2
1-2بیان مساله. 3
1-3اهمیت و ضرورت پژوهش.... 7
1-4اهداف پژوهش.... 8
1-4-1 هدف کلی پژوهش.... 8
1-4-2 اهداف جزئی پژوهش.... 8
1-5فرضیه های پژوهش.... 8
1-6تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش.... 9
1-6-1 تعاریف مفهومی.. 9
1-6-2 تعریف عملیاتی.. 9
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 10
2-1پیشینه ی نظری.. 11
2-1-1 ناتوانی ذهنی.. 11
2-1-2 ملاک های تشخیص معلولیت ذهنی.. 11
2-1-3 درجه بندی معلولیت ذهنی.. 12
2-1-4 نیازهای کودکان عقب مانده ذهنی.. 13
2-1-5 تاثیر کودک عقب مانده ذهنی بر سلامت والدین.. 13
2-1-6 واکنش روانی.. 16
2-1-7 سبک های دفاعی.. 19
2-1-8 انواع سبک های دفاعی.. 21
2-1-9 راهبردهای مقابله ای.. 24
2-1-10 تفاوت های فردی در سبک مقابله ای.. 27
2-1-11 دیدگاه های نظری درباره سبک های دفاعی.. 28
2-1-12 رویکردهای جدید به فرآیند مقابله. 35
2-1-13 حمایت اجتماعی.. 36
2-1-14 انواع حمایت اجتماعی.. 37
2-1-15 شبکه اجتماعی.. 39
2-1-16 حمایت اجتماعی دریافت شده. 39
2-1-17 حمایت اجتماعی محسوس... 40
2-1-18 تئوری ها و مدل های حمایت اجتماعی.. 40
2-1-19 مدل تأثیر مستقیم حمایت اجتماعی.. 40
2-1-20 مدل تأثیر غیرمستقیم یا فرضیه ضربه گیر. 40
2-1-21 مدل سلسله مراتبی- جبرانی.. 41
2-2پیشینه تجربی پژوهش.... 42
2-2-1 تحقیقات داخلی.. 42
2-2-2 تحقیقات خارجی.. 44
فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 45
3-1روش پژوهش.... 46
3-2جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 46
3-3ابزار جمع آوری اطلاعات... 46
3-4روش تجزیه و تحلیل داده ها47
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش.... 48
4-1یافته های توصیفی.. 49
4-2نرمال بودن. 50
4-3فرضیه های پژوهش.... 50
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 54
5-1مقدمه. 55
5-2تبیین های مربوط به فرضیه های پژوهش.... 55
5-3 محدودیت های تحقیق.. 58
5-4پیشنهادات تحقیق.. 58
5-5پیشنهادات کاربردی.. 58
منابع و مآخذ. 60
منابع فارسی 60
منابع لاتین 62
ضمائم.. 67
منابع فارسی
ابوالقاسمی، عباس؛ ابراهیمی اردی، یوسف؛ نریمانی، محمد؛ اسدی، فاطمه (1393). نقش سبک هاي دفاعی و تاب آوري در پیش بینی آسیب پذیري روانی مبتلایان به آسم. روانشناسی سلامت. سال 12. دوره2.
احدی، حسن؛ رباطی، افشین.(1388). روانشناسی سلامت(تقابل فرد- محیط). کرج:سرافراز.
حیدری، اکرم.(1395). مقایسه ویژگی های خواندن در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
سارافينو، ادروارد پی. (1392). روانشناسي سلامت. ترجمه فروغ شفیعی و همکاران، تهران: انتشارات رشد.
سجودي،سعيد(1387).بررسيواكنشهاىرفتاريناشيازاسترسباويژگيهاىفرديكاركنانادارات دولتييزد. پاياننامهكارشناسيارشدمركزآموزشدولتييزد.
صفاري نيا، مجيد؛ بيات، شهره؛ نورمحمدی، احمد (1396). مقايسه شخصيت جامعه پسند، واكنش رواني، حمايت اجتماعي ادراك شده و سبك هاي دفاعي والدين كودكان معلول جسمي حركتي و كودكان سالم شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي، سال شانزدهم، شماره 4.
ضیغمی، مریم؛ پوربهاالدینی زرندی، نرجس. (1390). بررسي رابطه سلامت رواني با پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشكده پرستاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرمان. اولين همايش كشوري دانشجويي عوامل اجتماعي موثر بر سلامت.
غضنفری، فیروزه و قدمپور، عزتالله. (1387). بررسی رابطه راهبردهای مقابلهای و سلامت روانی در ساکنین شهر خرمآباد. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 10، شماره 37، صص 54-47.
قائدی، غلامحسین؛ یعقوبی، حمید (1387)، بررسی رابطه بین ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و ابعاد بهزیستی در دانشجویان، مجله ارمغان دانش، دوره 13، شماره 2.
کاکاوند، علیرضا و پارسامنش، فریبا. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای مقابلهای بر اضطراب دختران دبیرستانی. فصلنامه علوم رفتاری، سال 5، شماره 2، صص 145-133.
کوري، ج (2005). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی، ترجمه یحیی سید محمدي(1389). تهران: نشر ارسباران.
کوهستانی، معصومه و میرزمانی، سید محمود.(1385). نشانههاي اختلال فشار رواني پس از سانحه (PTSD) در مادران كودكان عقبمانده ذهني آموزشپذير و مادران كودكان عادي. تحقیقات علوم رفتاری, 4(1), 46-51.
کیمیایی، سید علی؛ محرابی، حسین؛ میرزایی، زهرا (1389). مقایسه وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهرمشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(1)،278-261.
گنجی، حمزه.(1396). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: نشر ساوالان.
محمدی آریا، علیرضا؛ سیف نراقی، مریم؛ دلاور، علی و سعدی پور، اسماعیل. (1391). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و شناختی ـ فراشناختی بر عملکرد حل مسأله و رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی. روانشناسی افراد استثنایی. 2(8)، 99-116.
محمدی، علیرضا.(1396). آسیب شناسی روانی بر مبنای DSM5. تهران: انتشارات کتابخانه فرهنگ.
محمودي، فريده؛ عاشوري، محمد و انصاري شهيدي، مجتبي.(1396). مقايسه حمايت اجتماعي ادراک شده، اضطراب و استرس مادران کودکان کاشت حلزوني، داراي سمعک و شنوايي عادي.توانمند سازي كودكان استثنايي. 8(22)، 15-25.
منصور، لادن؛ ملاشريفي، شيدا؛ خشور، حسن. (1389). رابطه بين استرس شغلي و هوش هيجاني بين كارمندان دانشگاه شهيد بهشتي. طرح پژوهشي، دانشكده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي.
ميلاني فر، بهروز. (1389). روانشناسي كودكان و نوجوانان استثنائي. تهران: قومس.
هاشمينژاد، ناصر؛ رحيمي مقدم، سمیه؛ محمديان، مصطفی؛ اميري، فاطمه. (1392). بررسي ارتباط سلامت رواني و استرس شغلي ماماهاي شاغل در بيمارستانهاي شهر کرمان در سال 1390. مجله زنان مامايي و نازايي ايران، سال 16، شماره 64، صص 9-1.
هزاوهاي، سيدمحمدمهدي؛ حسيني، زهرا؛ معيني، بابك؛ مقيم بيگي، عباس؛ حميدي، يداله. (1391). استرس شغلي و نحوه مقابله با آن در پرستاران بيمارستانهاي شهر همدان بر اساس الگوي پرسيد. فصلنامه افق دانش، سال 18، شماره 2 (پياپي 56)، صص 78-85.
منابع لاتین
Adams, D., Rose, J., Jackson, N., Karakatsani, E., & Oliver, C. (2018). Coping Strategies in Mothers of Children with Intellectual Disabilities Showing Multiple Forms of Challenging Behaviour: Associations with Maternal Mental Health. Behavioural and cognitive psychotherapy, 46(3), 257-275.
Al-Dubai, S. A. R., Al-Naggar, R. A., AlShagga, M. A., & Rampal, K. G. (2011). Stress and coping strategies of students in a medical faculty in Malaysia. The Malaysian journal of medical sciences: MJMS, 18(3), 57.
Awan, E. A., Bibi, F., & Chaudhry, A. G. (2015). Relationship of depression, hopelessness and associated attitude among parents of mentally retarded children. Pakistan Association of Anthropology, Islamabad, Pakistan, 723-726.
Baker L, O'Brien K, Salahuddin N. (2007). Are Shelter Workers Burned Out?: An Examination of Stress, Social Support, and Coping. Journal of Family Violence; 22(6): 465-474.
Barnes, M. A., & Raghubar, K. P. (2014). Mathematics development and difficulties: The role of visual–spatial perception and other cognitive skills. Pediatric blood & cancer, 61(10), 1729-1733.
Benn, R., Akiva, T., Arel, S., & Roeser, R. W. (2012). Mindfulness training effects for parents and educators of children with special needs. Developmental psychology, 48(5), 1476.
Bhatia, S., & Bhardwaj, G. (2018). Effectiveness of Planned Teaching Programme on knowledge regarding Care of Mentally Retarded Children among Care Givers. Asian Journal of Nursing Education and Research.
Bitsika, V., Sharpley, C. F., & Bell, R. (2013). The buffering effect of resilience upon stress, anxiety and depression in parents of a child with an autism spectrum disorder. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 25(5), 533-543.
Brandon, P. (2007). Time away from “smelling the roses”: Where do mothers raising children with disabilities find the time to work?. Social Science & Medicine, 65(4), 667-679.
Carney, R. A. (2015). An evaluatuative study of the effectiveness of an intensified perceptual approach to learning for the primary educable mentally retarded children (Doctoral dissertation).
Chinaveh M, Ishak NM, Salleh AM. (2010). A path analysis of promotion factors of mental health. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35(1): 1-10.
Chinaveh, M., Ishak, N., & Saleh, A. (2009, January). Mental health, coping responses and Type A/B personality among Iranian undergraduate students. In PSYCHOLOGY & HEALTH (Vol. 24, pp. 129-129). 4 PARK SQUARE, MILTON PARK, ABINGDON OX14 4RN, OXON, ENGLAND: TAYLOR & FRANCIS LTD.
Cianfaglione, R., Hastings, R. P., Felce, D., Clarke, A., & Kerr, M. P. (2015). Psychological well-being of mothers and siblings in families of girls and women with Rett syndrome. Journal of autism and developmental disorders, 45(9), 2939-2946.
Collins, S. T. (2008). Statutory social workers: stress, job satisfaction, coping, social support and individual differences. British Journal of social work, 38, 1173-1193.
Dimiceli, E. E., Steinhardt, M. A., & Smith, S. E. (2010). Stressful experiences, coping strategies, and predictors of health-related outcomes among wives of deployed military servicemen. Armed Forces & Society, 36(2), 351-373.
Dowd, E. T., Milne, C. R., & Wise, S. L. (2001). The therapeutic reactance scale: A measure of psychological reactance. Journal of Counseling and Development, 69(6), 541-545.
Elliott, R. T. (2017). A study of the reaction to frustration of a group of mentally retarded children (Doctoral dissertation).
Faso, D. J., Neal-Beevers, A. R., & Carlson, C. L. (2013). Vicarious futurity, hope, and well-being in parents of children with autism spectrum disorder. Research in Autism Spectrum Disorders, 7(2), 288-297.
Fay, B. (2014). Social theory and political practice (RLE social theory). Routledge.
Feeney, B. C., & Collins, N. L. (2015). A new look at social support: A theoretical perspective on thriving through relationships. Personality and Social Psychology Review, 19(2), 113-147.
Folkman, S. (2013). Stress: appraisal and coping. In Encyclopedia of behavioral medicine (pp. 1913-1915). Springer New York.
Gale, C. R., Harris, A., & Deary, I. J. (2016). Reaction time and onset of psychological distress: the UK Health and Lifestyle Survey. J Epidemiol Community Health, 70(8), 813-817.
Gillett, J. E., & Crisp, D. A. (2017). Examining coping style and the relationship between stress and subjective well‐being in Australia's ‘sandwich generation’. Australasian journal on ageing, 36(3), 222-227.
Hajli, M. N., Shanmugam, M., Hajli, A., Khani, A. H., & Wang, Y. (2015). Health care development: integrating transaction cost theory with social support theory. Informatics for Health and Social Care, 40(4), 334-344.
Halstead, E., Ekas, N., Hastings, R. P., & Griffith, G. M. (2018). Associations between Resilience and the Well-Being of Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder and Other Developmental Disabilities. Journal of autism and developmental disorders, 1-14.
Harvey, C. J., Gehrman, P., & Espie, C. A. (2014). Who is predisposed to insomnia: a review of familial aggregation, stress-reactivity, personality and coping style? Sleep medicine reviews, 18(3), 237-247.
Hasking, P., Lyvers, M., & Carlopio, C. (2011). The relationship between coping strategies, alcohol expectancies, drinking motives and drinking behaviour. Addictive behaviors, 36(5), 479-487.
Josefsson, T., Lindwall, M., & Broberg, A. G. (2014). The effects of a short-term mindfulness based intervention on self-reported mindfulness, decentering, executive attention, psychological health, and coping style: examining unique mindfulness effects and mediators. Mindfulness, 5(1), 18-35.
Kazak, A. E., & Meadows, A. T. (2013). Families of young adolescents who have survived cancer: Social-emotional adjustment, adaptability, and social support. In Family issues in pediatric psychology (pp. 37-54). Routledge.
Kazdin, A. E. (2017). Issues in behavior modification with mentally retarded persons. In Behavior Therapy with Children (pp. 95-102). Routledge.
Khamis, V. (2007). Psychological distress among parents of children with mental retardation in the United Arab Emirates. Social Science & Medicine, 64(4), 850-857.
Kong, G. W. S., Chung, T. K. H., Lai, B. P. Y., & Lok, I. H. (2010). Gender comparison of psychological reaction after miscarriage—a 1‐year longitudinal study. BJOG: An International Journal of Obstetrics & Gynaecology, 117(10), 1211-1219.
Lin, N. (2017). Building a network theory of social capital. In Social capital (pp. 3-28). Routledge.
Luckner, J. L., & Velaski, A. (2004). Healthy families of children who are deaf. American Annals of the Deaf, 149(4), 324-335.
McCarthy, A., Cuskelly, M., van Kraayenoord, C. E., & Cohen, J. (2006). Predictors of stress in mothers and fathers of children with fragile X syndrome. Research in developmental disabilities, 27(6), 688-704.
McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang, M. Y., Jarrah, S., & Shukri, R. (2008). The impact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. International journal of nursing studies, 45(1), 65-74.
Morya, M., Agrawal, A., Upadhyaya, S. K., & Sharma, D. K. (2015). Stress & coping strategies in families of mentally retarded children. Journal of Evolution of Medical and Dental Sciences, 4(52), 8977-8985.
Nabi, R. L., Prestin, A., & So, J. (2013). Facebook friends with (health) benefits? Exploring social network site use and perceptions of social support, stress, and well-being. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(10), 721-727.
Peer, J. W., & Hillman, S. B. (2014). Stress and resilience for parents of children with intellectual and developmental disabilities: A review of key factors and recommendations for practitioners. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 11(2), 92-98.
Pozo, P., Sarriá, E., & Brioso, A. (2014). Family quality of life and psychological well‐being in parents of children with autism spectrum disorders: a double ABCX model. Journal of Intellectual Disability Research, 58(5), 442-458.
Price, M., & Dalgleish, J. (2010). Cyberbullying: Experiences, impacts and coping strategies as described by Australian young people. Youth Studies Australia, 29(2), 51.
Price, M., Gros, D. F., Strachan, M., Ruggiero, K. J., & Acierno, R. (2013). The role of social support in exposure therapy for Operation Iraqi Freedom/Operation Enduring Freedom veterans: A preliminary investigation. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 5(1), 93.
Razurel, C., Bruchon-Schweitzer, M., Dupanloup, A., Irion, O., & Epiney, M. (2011). Stressful events, social support and coping strategies of primiparous women during the postpartum period: a qualitative study. Midwifery, 27(2), 237-242.
Richards, J. (2012, July). Teacher stress and coping strategies: A national snapshot. In The Educational Forum (Vol. 76, No. 3, pp. 299-316). Taylor & Francis Group.
Rodwell, J., & Munro, L. (2013). Relational regulation theory and the role of social support and organisational fairness for nurses in a general acute context. Journal of clinical nursing, 22(21-22), 3160-3169.
Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: Advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and psychosomatics, 83(1), 10-28.
Sarason, I. G. (Ed.). (2013). Social support: Theory, research and applications (Vol. 24). Springer Science & Business Media.
Sarno, T. D.; Block, J.; Funder, D. C. (2015). “Ego Control and Ego Resiliency: Generalization of Self Report Scale Base on Personality Description from Acqua Intances, Clininians, and the Self”. Journal of Reaserch in Personality; 29, 395- 422.
Schmidt, S. D., Blank, T. O., Bellizzi, K. M., & Park, C. L. (2012). The relationship of coping strategies, social support, and attachment style with posttraumatic growth in cancer survivors. Journal of Health Psychology, 17(7), 1033-1040.
Simplican, S. C., Leader, G., Kosciulek, J., & Leahy, M. (2015). Defining social inclusion of people with intellectual and developmental disabilities: An ecological model of social networks and community participation. Research in developmental disabilities, 38, 18-29.
Stanton, A. L., Tenen, H., Affleck, G., & Mendola, R. (2008). Coping and adjustment to infertility. Journal of social and clinical psjchology, 11, 1-13.
Stone RJ. (2011). Human resource management. John Wiley & Sons Australia, Limited.
Van Berkel HK. (2009). the relationship between personality, coping styles and stress, anxiety and depression. Master’s thesis on Psychology, University of Canterbury. Psychology.
Vowles, K. E., & McCracken, L. M. (2010). Comparing the role of psychological flexibility and traditional pain management coping strategies in chronic pain treatment outcomes. Behaviour research and therapy, 48(2), 141-146.
Wang W, Kong AW, Chair SY. (2011). Relationship between job stress level and coping strategies used by Hong Kong nurses working in an acute surgical unit. Appl Nurs Res; 24(4): 238-43.
Wright, K. B. (2016). Communication in health-related online social support groups/communities: A review of research on predictors of participation, applications of social support theory, and health outcomes. Review of Communication Research, 4, 65-87.
Xiang, Y., Wang, R., Jiang, Y., & Mo, L. (2016). Relationships among personality, coping style, and negative emotional response in earthquake survivors. Social Behavior and Personality: an international journal, 44(3), 499-507.
Yu, C., & Frenkel, S. J. (2013). Explaining task performance and creativity from perceived organizational support theory: Which mechanisms are more important?. Journal of Organizational Behavior, 34(8), 1165-1181.