شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

میزان اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش فشار خون و سردرد میگرن با واسطه‌گری اضطراب و تنیدگی

این پژوهش با هدف شناخت میزان اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش فشار خون و سردرد میگرن با واسطه‌گری اضطراب و تنیدگی در سال 1397 انجام. شد متغیرهای فشار خون و سردرد میگرن و اضطراب و تنیدگی با استفاده از پرسشنامه های استاندارد پرسشنامه اضطراب و تنیدگی، مقیاس سنجش پرسشنامه میگرن اهواز و دستگاه فشارسنج جيوه اي اندازه گیری شدند.جامعه آماری شامل کلیه بیماران دارای فشار خون و سردرد میگرنی شهر شبستر بودند که در سال 1397 از لیست بیماران شناسایی شد ند. 12 نفر از بیماران با فشار خون بالا و 12 نفر با سردرد میگرنی به عنوان گروه نمونه در دسترس انتخاب و با جايگزيني در هر کدام از دو گروه آزمايشي و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی در طی 8 جلسه مشاوره به شیوه شناختی – رفتاری را دریافت کردند. ولی در گروه کنترل هیچ نوع کاربندی انجام نگرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها نشان داد که مشاوره به شیوه شناختی رفتاری هم به طور مستقیم بر کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی تاثیر دارد. همچنین مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری به طور غیر مستقیم نیز از طریق کاهش اضطراب و تنیدگی بر کاهش فشار خون و سردردهای میگرنی موثر است. نتیحه:مشاوره گروهی به شیوه شناختی رفتاری علاوه بر کاهش اضطراب وتنیدگی ودرنهایت به کنترل وکاهش فشار خون وسردردهای میگرنی می انجامد .
شناسه کالا در انبار: 20-01-64
500,000

فصل اول:کلیات تحقیق

1-1-مقدمه.. 2

1-2-بیان مسئله.. 3

1-3-ضرورت واهمیت مسئله.. 7

1-4- اهداف تحقیق.. 9

1-4-1-هدف اصلی.. 9

1-4-2-اهداف جزئی.. 9

1-5-فرضیه های تحقیق.. 9

1-6-متغیرهای تحقیق.. 9

1-7- تعاریف نظری تحقیق.. 10

1-8-تعاریف عملیاتی تحقیق.. 11

 

فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه تحقیق

2-1-فشار خون.. 14

2-1-1-تعريف فشار خون.. 14

2-1-2-موقعیت فرد در زمان سنجش فشارخون.. 14

2-1-3-تکنیک.. 15

2-1-4-روش ثبت فشارخون.. 15

2-1-5-طبقه بندی فشارخون.. 16

2-1-6-میزان فشارخون.. 16

2-1-7-مطالعات جمعیت شناختی.. 17

2-1-8-بيماری فشارخون بالا.. 17

2-1-9-علائم فشارخون بالا.. 18

2-1-10-علائم مؤثر در تشدید فشارخون بالا.. 18

2-1-11-علائم و نشانههای بالینی فشارخون.. 19

2-1-11-1-بیماری عروقی ناشی از فشارخون بالا.. 19

2-1-11-2-دیگر علل فشار خون.. 19

2-1-11-3-فشارخون و استرس.. 20

2-2-تعريف سردردهاي ميگرني .. 21

2-2-1-انواع سردرد .. 22

2-2-2- تعريف ميگرن : ( تاريخچه ).. 23

2-2-3-نشانه هاي ميگرن .. 25

2-2-4- مراحل ميگرن.. 27

2-2-5-فراواني سردرد ميگرن.. 28

2-2-6-انواع مختلف ميگرن .. 30

2-2-6-1- ميگرن عمومي .. 30

2-2-6-2- ميگرن كلاسيك .. 30

2-2-6-3- ميگرن چشمي .. 31

2-2-6-4- ميگرن شكي .. 31

2-2-6-5- ميگرن بازيلر .. 31

2-2-6-6- ميگرن قبل از شروع قاعدگي .. 32

2-2-6-7- ميگرن يائسگي .. 32

2-2-6-8- ميگرنهاي مربوط به مصرف دارو .. 32

2-2-7-علت شناسي ‌33

2-2-7-1- عوامل ژنتيكي.. 33

2-2-7-2- اختلالات عروقي مغز .. 33

2-2-7-3- اختلالات زيست – شيميايي .. 34

2-2-7-4- اختلالات مربوط به سوخت و ساز بدن ‌35

2-2-7-5- خواب .. 35

2-2-7-6- آلرژي (حساسيت) .. 35

2-2-7-7 – عوامل روانشناختي .. 36

2-2-8-تشخيص.. 36

2-2-9-درمان گري ميگرن .. 37

2-2-9-1-پسخوراند زيستي در درمان سردردهاي ميگرني .. 37

2-2-9-2-ساير روشهاي درمان گري .. 37

2-3- اضطراب و استرس(تنیدگی).. 38

2-3-1-رابطه  اضطراب و تنیدگی با بیماری.. 39

2-3-1-1-فيزيولوژي تنيدگي .. 41

2-4-درمان به شیوه شناختی رفتاری.. 42

2-4-1-تاريخچه :.. 42

2-4-2-شکل گيري و رشد رفتار درماني.. 48

2-4-3-کاربرد اوليه اصول رفتاري در زمينه باليني.. 56

2-4-4-تحليل کاربردي رفتار.. 61

2-4-5-تکنيکهاي رفتار درماني .. 66

2-4-5-1-حساسيت زدايي منظم.. 67

2-4-5-2-آموزش تن آدامي.. 68

2-4-5-3-روشهاي آموزش تن آرامي .. 68

2-4-6-ارزيابي رفتار درماني.. 71

2-4-6-1-کاربرد و نقاط قوت.. 71

2-4-6-3-آينده.. 73

2-4-7- پيدايي شناخت درماني.. 74

2-4-8-رويكردهاي شناختي نسبت به شخصيت .. 78

2-4-9-مفروضات كلي شناخت درماني .. 80

2-4-10-تلفيق رويكردهاي شناختي و رفتاري.. 81

2-4-11-ويژگي‌ها ی رويكرد شناختي – رفتاري. 84

2-4-12-فرآيند درمان شناختي - رفتاري.. 88

2-4-13-درمان به شیوه شناختي - رفتاري.. 89

2-4-13-1-تكنيكهاي درمان به شیوه شناختي - رفتاری.. 93

2-4-14-پژوهش در زمينه شیوه  رفتاري – شناختي. 94

2-4-15-پژوهش در زمينه شیوه  رفتاري – شناختي و دارويي. 96

2-4-16-بنيادهاي علمي رفتار درمان شناختي.. 97

2-4-17-اصول كلي در شيوه‌هاي درماني شناختي – رفتاري. 98

2-4-18-ارزشيابي شناختي – رفتاري .. 99

2-4-18-1شيوه ارزيابي .. 99

2-4-18-2-سنجش در ارزيابي و درمان شناختي – رفتاري. 100

2-5. بررسي پژوهش هاي انجام شده.. 101

2-5-1. پیشینه پژوهش در داخل کشور.. 101

2-5-2-پژوهش های انجام شده در خارج از  کشور.. 105

 

فصل سوم:روش شناسی تحقیق

3-1-روش تحقیق.. 114

3-2-جامعه آماری.. 114

3-3-روش نمونه گیری.. 115

3-4-ابزارهای اندازه گیری.. 115

3-5-روش مشاوره گروهی با شیوه شناخت رفتاری.. 117

3-6-روش تجزیه و تحلیل داده ها.. 119

 

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده های آماری

4-1-مقدمه.. 122

4-2- تحلیل توصیفی.. 122

4-3- تحلیل استنباطی.. 124

4-3-1-آزمون فرضیه جزئی اول.. 125

4-3-2-آزمون فرضیه جزئی دوم.. 128

3-4-3- آزمون فرضیه جزئی سوم.. 130

4-3-4- آزمون فرضیه جزئی چهارم.. 132

 

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

5-1-مقدمه.. 136

5-2- بحث و نتیجه گیری.. 136

5-3- محدودیتهای تحقیق.. 142

5-4-پیشنهادهای کاربردی.. 142

5-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 144

فهرست منابع و مآخذ.. 145

مجلات و مقالات.. 146

منابع خارجی.. 148

پیوست و«پرسشنامه».. 150

پیوست و«پرسشنامه».. 151

چکیده انگلیسی.. 152

 

فهرست منابع و مآخذ

اتكينسون و همكارانش (1375).زمينه روانشناسي هيلگارد،ترجمه حسن رفيعي و ديگران، انتشارات ارجمند

استورات . (1377). تنيدگي يا استرس بيماري جديد قرن، ترجمه پریرخ دادستان، تهران

آزاد ، حسين ( 1374 ).آسيب شناسي رواني، انتشارات بعثت ، تهران

بنسون،هربرت.)۱۹۳۵(آرامش بیکران:مدیتیشن خلاق،ترجمه رضا جمالیان(1377)،تهران، موسسه بین‌المللی نسل نواندیش

بوچر، جیمز، مینکا، سوزان و هولی، جیل(2007). آسیب شناسی روانی، (جلد دوم)،ترجمه یحیی سید محمدی (1389)، تهران، انتشارات ارسباران.

جرالد دیویسون (2004).آسیب شناسی روانی براساس DSM5 .ترجمه مهدی دهستانی (1385)، تهران

خدایاری فرد،محمد و پرند،اکرم (1385). استرس و روش­های مقابله با آن. تهران، اتشارات دانشگاه تهران.

ديماتئو، م. (۱۳۷۸). روان‌شناسي سلامت، ج۱ و ۲، ترجمة محمدكاوياني و ديگران، تهران، سمت

ديويوم. كلارك،كريستوفر ج. فربورن( 1954) م .درمان‌هاي شناختيرفتاري.ترجمه حسين­كاوياني (1385) ‌، تهران ،نشر مهركاويان .

رودلفولا ( 1373). ميگرن. ترجمه پريوش اخوان، انتشارات اسلاميه ، تهران

ژالت .م. زارب (1383). ارزيابي و شناخت رفتار درماني نوجوانان . مترجم محمد خداياري فرد و ياسمين عابديني، انتشارات رشد .

سادوک، بنیامین وسادوک،ویرجینا،(2003).خلاصه روان‌پزشکی کاپلان وسادوک،علوم رفتاری وروان شناسی پزشکی بالینی، ترجمه رفیعی حسن وف ،رضا، تهران ،انتشارات ارجمند، جلد اول.

ساراسون وساراسون(1987). روانشناسي مرضي.ترجمه­نجاريان وهمكاران (1377)،جلد اول تهران،انتشارات رشد .

سلطان زاده، اكبر(1367). ميگرن و ساير دردهاي به زبان ساده براي همه . انتشارات چاپخانه زندگي تهران

سليماني، داريوش( 1362). بيماري هاي مغز و اعصاب ، تهران، انتشارات جهان شاهي

سموات، طاهره،حجت زاده، علیه و نادری آسیابر، زهرا (1380).راهنمایتشخیص، ارزیابیودرمانفشار خونبالابرایپزشکان.تهران،نشر صدرا.

سيف ، ع( 1374) . تغيير رفتار و رفتار درماني (‌ نظريه‌ها و روشها ). تهران ،نشر دانا

شاملو ، س( 1366) . بهداشت رواني . تهران ، انتشارات رشد .

شفيع آبادي ، ع. ناصري ، ع( 1365 )‌. نظريه‌هاي مشاوره و روندرماني . تهران ، نشر دانشگاهي

كاپلان سادوك(1373). روان پزشكي باليني .ترجمه نصرت اله پور افكاري ، تهران،انتشارات آزاده

کوپر، کاریال(1991). فشار روانی وراه­های شناخت و مقابله، ترجمه مهدی قراچه­داغی و مریم شریف زاده (1373). تهران،انتشارات رشد.

گلد فريد،ام. ديويسون ،‌جي. سي.( 1976). رفتار درماني باليني. ترجمه احمدي علون آبادي.(1371) تهران، انتشارات ارجمند .

گنجی، حمزه (1387). بهداشت روانی. تهران، ارسباران.

گيريجا كهانا (1382). راههاي مقابله با استرس. ترجمه قند هاري .

هاریسون­تنسلی،رادولف(2001).اصولطبداخلی­ هاریسون(بیماری­هایقلبوعروق).ترجمه فرید نورایی، پیمان رحیم زاده و پزمان حشمتی(1380). تهران، نشراشتیاق.

هاوتون، كرك، سالكووس كس ، كلارك ( 1990). راهنماي كاربردي در درمان اختلال‌هاي رواني. مترجم حبيب الله قاسم زاده ( 1376) ، انتشارات ارجمند

مجلات و مقالات

ﭘﺮواز، ي؛ ﭘﺮواز، س ؛ ﺟﻬﺎﻧﺒﺎزﻧﮋاد، خ (1390). «ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اي ﺧﺼﺎﯾﺺ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ در ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﻣﯿﮕﺮن و اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ MMPI.». ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ، 61-79 ،3

پور­دهقان، مریم، علیرضا، دانش و اسماعیلی، حبیب الله (1382).«شدت فشار شغلی پرستاران و فشار خون در هنگام نوبت کاری. اندیشه و رفتار»، سال یازدهم، شماره 1، صص، 81-88.

جبل عاملی، شیدا، نشاط دوست، حمید طاهر و مولوی، حسین (1389). «اثربخشيمداخلهمديريتتنیدگیبهشيوهشناختي- رفتاريبر کيفيتزندگيوفشارخونبيمارانزنمبتلابهفشارخون». مجلهعلميدانشگاهعلومپزشكيكردستان، دورهپانزدهم، صص 88-97.

حصار، سید اسلام، نیکدل، فریبرز، خرامین، شیرعلی، (1393(.« اثربخشی آموزش تکنیکهاي شناختی ـ رفتاري براسترس، اضطراب، افسردگی و تعلل دانش آموزان دخترمقطع متوسطه. ارمغان دانش»، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج.دوره 19، شماره12

رسول زاده ، طباطبايي، كاظم(1375).« بررسي ويژگي هاي شخصيتي مبتلايان به ميگرن و مقايسه تاثير دارو درمان گري با روش آموزش تنش زدايي تدريجي همراه با پسخوراند زيستي در اين بيماران» ، پايان نامه دكترا ، دانشگاه تربيت مدرس

رضاخانی، سیمین دخت، پاشا شریفی، حسن، دلاور، علی و شفیع آبادی، عبدالله (1387).«منابع استرس دانشجویان. اندیشه و رفتار»، دوره سوم، شماره 9

رئیسي،حسين(1383). «بررسي اثربخشي  آموزش  شادماني  بر  كاهش  فشارخون  بيماران  مبتلا  به  فشارخون  شهر اصفهان» . پایان­نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده اصفهان.

ستوده­اصل، نعمت، نشاط­دوست، حمید­طاهر، کلانتری، مهرداد، طالبی، هوشنگ و خسروی، علیرضا (1389). «مقایسه دو روش دارو­درمانی و درمان شناختی- رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشار­خون اساسی». مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سال یازدهم، شماره 4، صص 294-302.

سجادی‌نژاد، مرضیه‌سادات، محمدی نورا...، تقوی، سید محمدرضا، اشجع‌زاده، ناهید، (1378).«تأثیر گروه‌درمانی شناختی- رفتاری بر افسردگی و احساس ناتوانی ناشی از سردرد در بیماران مبتلا به میگرن و سردرد تنشی». مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران. ۱۴ (۴) :۴۱۱-۴۱۸

فلاح زاده، ح؛ ﺣﯿﺪري، ا. ع؛ ﺣﺴﯿﻨﯽ، ح(1389). «ﺷﯿﻮع ﺳﺮدرد میگرنی و ﺗﻨﺸﯽ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﯾﺰد درﺳﺎل 1387». ﻣﺠﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﯾﺮان، 52-61 ،17

فلاح، محمد حسین و نیک فرجام، محمدرضا (1388).« جایگاه اعتکاف در آموزه­های دینی و تأثیر آن بر افزایش شادکامی». فصلنامه علمی- پژوهشی علوم اسلامی، سال چهارم، شماره 16

کامیاب، زهره (1388). «بررسیاثربخشی آموزش شادمانی به شیوه فوردایس بر کاهش قند خون وافزایش شادمانی بیماران مبتلا به دیابت شهرستان بهبهان». پایان­نامه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی،دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات خوزستان.

کاویانی، حسین، جواهری، فروزان و عبیرایی، هادی (1384). «بررسی اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن (MBCT) در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکار آمد، افسردگی واضطراب با پیگیری 60 روزه». فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال هفتم، شماره 1

محمودی، معصومه، محمد خانی، پروانه، غباری بناب، باقر (1395( .«اثربخشی گروه درمانی شناختی-رفتاری بر مقابله با استرس درخویشاوندان مراقبت کنندهمبتلایان به آلزایمر». سالمند. دوره 11. شماره 1

نجابتيان ، م.( 1379) .«بررسي تائيد درمان شناختي رفتاري بر ميزان اضطراب دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي شهر كرد در سال 79- 78 ». پايان نامه كارشناسي ارشد روانشناسي . دانشكده تحصيلات تكميلي واحد خوراسگان « اصفهان »

ﻧﺮﯾﻤﺎﻧﯽ،م؛ وﺣﯿﺪي، ز(1391).«ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اي ﺧﺼﺎﯾﺺ ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ در ﺑﯿﻤﺎران ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ ﺳﺮدردﻫﺎي ﻣﯿﮕﺮﻧﯽ و اﻓﺮاد ﺳﺎﻟﻢ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ  ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ ﭼﻨﺪ ﻣﺤﻮري ﻣﯿﻠﻮن- III.». ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﮐﻨﮕﺮه  ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ روان ﺗﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ واﺣﺪ خورسگان.

منابع خارجی

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Beck , A.T ., Eermy . G , Greenherg , R.( 1985) . Anxicty Disorders And Phobias : A Congnitive Prespective . Newyork : Basic Books.

Beck ,A.T.Rush, A.J.,Shau , B.F.And Emery .G. (1979) Cognitive Therapy Of Depression – Guilford , Newyork .

Bendura, A.( 1977) . Self – Efficacy : Towarda Unifingtheory Od Behavioral Change Psychological Reiew , 84 – 191- 915.

Blakburnn, I.M.,& Pavidson , K.M.(1990). Cognitive Therapy For Depression And Anxiety. Blac Kwell Scientific Publication .

Blumenthal, J.,Sherwood, A., Gullette, E. C. D., Georgiades, A., & Tweedy, D. (2002). Biohavioral approaches to the treatment of essential hypertension. Journal of ClinicalPsychology, 3, 569 - 589.

Braunwald, E., Fauci, A. S., Kasper, D. L., Hauser, S. L., Longo, D. L., Jamson, J. L. & Tinsly R. H. (2001). Principles of internal medicine (15thed)., London: McGraw-Hill, 211-214.

Braunwald, E., Zites, D. P., & Libby, P. (2001). Heartdisease, (6th ed.). New York: WB saunders company.

Brewin, C.R.(1988). Cognitive Foundations Of Chinicah Psychology. L. Wrence Erlbaum Association Publishers.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. JournalPers Soc Psychol, 84(4), 822-848.

Carter R, Andrews G. (2010). Cost-effectiveness of cognitive-behavioural therapy and drug interventions for blood pressure. Aust N Z J Psychiatry.  39:683–692

Castle, Daivid (2011), A Cognitive behavioural group-based intervention for social anxiety in Schizophrenia. Australian and newzealand journal of psychiatry.

Clark,  D.,  & Beck,  A.T.  (2010). Cognitive  therapy of anxiety disorders. New York:London

Chang M, Rapoport AM. Acute treatment of migraine, headache. Techniques in regional Anesthesia & Pain Management. 2009?;13:9-15.

Davise,  P. (2011). What has imagine tought usabout migraine? Maturitas, 70, 34-36

Dember, W.N.(1974)Motivation And The Cognitive Revolution. American Psychologist , 99.161-168.

Fauvel, J. P., Quelin, P.,  Raketomalala, H., & Laville, M. (2001). Perceived job stress but not individual cardiovascular reactivity to stress is related to higher BP at work. Hypertension, 38, 71-75.

Hawton, K, (2006), Cognitive behavioral Therapy for psychiatric And somoatric problems. A practical guide. Oxford university press. Halperin, Stephan, Nathan, paula, Drummond, peter,

Holroyd, K. A., & Penzien, D. B. (1994). Psychological interventions in the management of recurrent headache disorders 1: Overview and effectiveness behavioral medicine synthesis. Behavioral Medicine, 20, 701-717.

Isen, A. (2000). Positive affect and decision making. Handbook of Emotion (2nd edn pp. 417-36). New York: Guilford.

Jens C, Liss Antonsen. (2014). Effectiveness of cognitive behavioral group therapy for depression and in routine practice.  BMC Psychiatry. 14: 292

Kapllan , H.L And Sadock , B.J .( 1998) . Synopsis Of Psychiatry : BEHAVIORAL Sciences Clinical Psychiatry Newyork .

Karasek, R., Baker, D., Marxer, F., Ahlbom, A., & Theorell, T. (1981). Job decision latitude, job demands andcardiovascular disease: A prospective study ofSwedish men. American Journal of Public Health, 71, 694-705.

Kring, A. M., Johanson, S. L., Davison, G. C., & Neale, J. M. (2010). Abnormal psychology (11thed.). New York: John Wiley & Sons.

Lazarus, R. S. (1977). Psychological sress and coping in adaption and illness. Psychosomatic medicine: Current trends. New York: Oxford University Press.

Masters,J.G,Burish , T. G., Hollon , S.D., Rimm, D.C.(1987) . Behavior Therapy Aarcourt Brace Jorano Vich, Publishers.

Michael, S., Kamala, D., & Eileen, G. (1973). Mindfulness-based stress reduction in relation to quality of life, mood symptoms of stress and levels of cortisol, dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS) and melatonin in breast and prostate cancer outpatients. Journal of Psychoneuroendocrinology, 20, 28-39.

Oei TPS, Dingle G. (2012). The effectiveness of group cognitive behaviour therapy for blood pressure and self steem. J Affect Disord.  107:5–21.

Penzien,  D.,  Andrasik,  K.,  Freidenberg,  B.,Houle, T., Lake, A., & Lipchick, G. (2005).Guidelines for trails of behavior treatment forrecurrent headache: Purpose,  process,  andproduct. Headache, 45, 110-132

Raddant,  A.C.,  Russo,  A.F.  (2011) Calcitoningene-related peptide in migraine: intersectionof peripheral inflammation  and  centralmodulation. Expert Reviews in  MolecularMedicine, 13, 29-36

Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2007). Kaplan &Sadock’s synopsis of psychiarty behavioralsciences (10thEd). Philadelphia: WolterKluwer/Lippincott Williams & Wilkins

Segerstrom, S. C., & Miller, G. F. (2004). Psychological stress and the human immune system: A meta-analytic study of 30 years of inquiry. Psycho Bull, 130 (4), 601-30.

Seligman, M. (2002). Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize your potential for lasting fulfillment. New York: Free Press.

Selye, H. (1974). Stress in health and disease. Butterworth, Boston, Mass, USA.

Wampold BE, Minami T, Baskin TW, Callen Tierney S. A. (2009).  meta-(re)analysis of the effects of cognitive therapy versus ‘other therapies’ for migraine headaches. J Affect Disord.  68:159–165

Willeman, A. M., Koot, H. M., Ferdinand, R. F., Goossens, F. A., & Schuengel, C. (2008). Change in psychopathology in referred children: The role of life events and perceived stress. Journal of  Child Psychology and Psychiatry, 49 (11). 1118-1175.