فصل اول: کلیات پژوهش... 8
1-1 مقدمه. 9
1-2 بیانمساله. 10
1-3 اهمیتوضرورتتحقیق.. 13
1-4 اهدافپژوهش... 14
1-5 هدفکلیپژوهش... 14
1-6 اهدافجزئیپژوهش... 15
1-7 فرضیههایپژوهش... 15
1-8 تعاریفمفهومیوعملیاتیمتغیرهایپژوهش... 15
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 18
2-1 گرایشبهفضایمجازی.. 19
2-2 تأثیراتشبکههایمجازیبرابعادمختلفزندگی.. 20
2-3 آسیبهایروانیوابستگیبهشبکههایمجازی.. 27
2-4 اشتیاقتحصیلی.. 28
2-5 اشتیاق.. 28
2-6 اشتیاقتحصیلی.. 29
2-7 ابعاداشتیاقتحصیلی.. 31
2-8 اشتیاقشناختی.. 31
2-9 اشتیاقرفتاری.. 32
2-10 اشتیاقانگیزشی (عاطفی)33
2-11 اهمالکاریتحصیلی.. 34
2-12 انواعاهمالکاری:35
2-13 اهمالکاریاجتنابی:35
2-14 اهمالکاریتحصیلی:38
2-15 دیدگاههاونظریات عمدهدرمورداهمالکاری:39
2-16 اهمالکاریبهعنوانیکمسئلهرفتاری:39
2-17 اهمالکاریبهعنوانیکمسئلهشناختی:40
2-18 اهمالکاریبهعنوانیکمسئلهانگیزشی:40
2-19 نظریهخودارزشی:41
2-20 نظریهمدیریتزمان:41
2-21 ویژگیهایافرادسهلانگار:42
2-22 افتتحصیلی.. 43
2-23 مشکلاتتحصیلی.. 45
2-24 عواملموثربرپیشرفتوافتتحصیلیدانشآموزان. 48
2-25 تاکیدبررشدعقلانی.. 48
2-26 جوعاطفیمدرسه. 49
2-27 پیشینهتجربی.. 51
2-28 تحقیقاتداخلی.. 51
2-29 تحقیقاتخارجی.. 52
فصل سوم: روش شناسی تحقیق.. 55
3-1 روشپژوهش... 56
3-2 متغیرهایپژوهشی.. 56
3-3 جامعه،نمونهوروشنمونهگیری.. 56
3-4 ابزارجمعآوریاطلاعات... 56
3-5 روشتجزیهوتحلیلدادهها57
فصل چهارم: یافته های پژوهش... 58
4-1 یافتههایتوصیفی.. 59
4-2 پیشفرضهایرگرسیونچندگانه. 60
4-3 نرمال بودن. 60
4-4 بررسیفرضیههایپژوهشی.. 62
فصل پنج: بحث و نتیجه گیری.. 68
5-1 مقدمه. 69
5-2 تبیینفرضیههایپژوهشی.. 69
5-3 محدودیتهایپژوهش... 72
5-4 پیشنهادیپژوهشی.. 73
5-5 پیشنهاداتکاربردی.. 73
5-6 منابع. 75
پیوست ها84
امامی ریزی، کبری.(1395). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۹ (۳)،۲۰۶-۲۱۳.
پوركمالي ،آ (1392) عنوان تعيين رابطه ي سبك هاي اسناد و خود تنظيمي با اهمالكاري تحصيلي دانش آموزان.(پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
تمنای فر، محمدرضا؛ صدیقی ارفعی، فریبرز؛ گندمی، زینب. (1392). رابطه ميزان استفاده از اينترنت با پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني كاشان. مجلهعلميدانشگاهعلومپزشكيقزوين. 17(2)، 77-82.
جعفری ندرآبادی، معصومه. (1397). بررسی رابطه بین میزان وابستگی به فضاي مجازي با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان.جامعه شناسی آموزش و پرورش. 8(1)، 30-45.
حجازی، الهه و همکاران. (1388). باورهای هوشی و پیشرفت تحصیلی: نقش اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی. پژوهش های روان شناختی، 23، 45-55.
خسروی، سما؛ منتی، پرستو؛ سلیمانی،میثم. (1397). تاثیر وابستگی به اینترنت بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه ایلام. نهمین همایش انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران. دانشگاه سیستان و بلوچستان.
خطیب زنجانی، نازیلا؛ سادات مصطفوی، مهشید و هادی زاده، مجتبی.(1393). آسیب شناسی شبکه های اجتماعی. اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی. شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
خطیب زنجانی، نازیلا؛ سادات مصطفوی، مهشید و هادی زاده، مجتبی.(1393). آسیب شناسی شبکه های اجتماعی. اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی. شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی.
خمری، معصومه. (1397). تاثیرات پنهان فضای مجازی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان. پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. دانشگاه پیام نور.
سواری، ک. (1388). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت زمان و مدیریت رفتار بر کاهش اهمالکاری تحصیلی. پایان نامه دکتری، رشته روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره).تهران.
عزیزی ابرقوئی، محسن(1389). رابطه بین خودکارامدی و کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی(ره)، تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد.
عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید.تهران: راه رشد.
فرازنده، شهناز، سهرابی، نادره ، عابدی، محمدرضا .(۱۳۹۱).مقایسه اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان مدارس دارای مشاور و فاقد مشاور شهر اصفهان، سومین همایش ملی مشاوره، خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر.
فرشباف خوش نظر، اسماعیل. (1390). بررسی ارتباط سبک هاي دلبستگی و هوش هیجانی با استفاده مشکل زا از اینترنت در دانش آموزان مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاهشهیدبهشتی.
لطفآبادی، حسین. (1384). روانشناسی تربیتی، تهران، سمت، چاپ اول.
لیورجانی، شعله ؛ غفاری سارا. (1389)، بررسی رابطه هوش هیجانی و مهاتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم وتوسطه شهر تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال سوم ، شماره 9 ، ص 88 - 71
معمار، ثریا؛ عدلی پور، صمد و خاکسار، فائزه. (1391). شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 155-176.
معمار، ثریا؛ عدلی پور، صمد و خاکسار، فائزه. (1391). شبکه های اجتماعی مجازی و بحران هویت (با تأکید بر بحران هویتی ایران). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(4)، 155-176.
مغنی زاده، زهرا؛ وفایی نجار، علی.(1395). بررسی رابطه بین سبکهاي دلبستگی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی. 18(4)، 220-226.
نعامي، عبدالزهرا (1388). رابطه بين كيفيت تجارب يادگيري با فرسودگي تحصيلي دانشجويان كارشناسي ارشد دانشگاه شهيد چمران اهواز. مجله مطالعات روانشناختي. 5 (3): ص20.
هاشمیان، احمد. (1384). اصول و مبانی روانشناسی تربیتی، تهران، تندیس.
Agrawal, A., Catalini, C., & Goldfarb, A. (2015). Crowdfunding: Geography, social networks, and the timing of investment decisions. Journal of Economics & Management Strategy, 24(2), 253-274.
Aichner, T., & Jacob, F. (2015). Measuring the degree of corporate social media use. International Journal of Market Research, 57(2), 257-276.
Allcott, H., & Gentzkow, M. (2017). Social media and fake news in the 2016 election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-36.
Asif, M.A. (2011). Clinical implication of Academic procrastination. A doctoral project submitted to the faculty of the California School of professional psychology in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of psychology at Alliant International University, Los Angeles..
Boffeli, T.J. (2007). College Students’ personal epistomological beliefs as factors in academic procrastination. A dissertation presented in partial fulfillmentof the requirements for the degree doctor of philosophy at Capella University.
Borooah, V. K., & Knox, C. (2015). Segregation, inequality, and educational performance in Northern Ireland: Problems and solutions. International Journal of Educational Development, 40, 196-206.
Bott, E. (2017). Urban families: conjugal roles and social networks. In Man in Adaptation (pp. 76-104). Routledge.
Carr, N.G. (2001). Curbing the procrastination instinct. Harvard Business Review, 2(1), 19, 26.
Chebbi, P., Koong, K. S., Liu, L., & Rottman, R. (2020). Some observations on internet addiction disorder research. Journal of Information Systems Education, 11(3), 3.
Chu, A.H. & Choi, J.N. (2005). Rethinking procrastination: Positive effects of "active" procrastination behavior on attitudes and performance. The Journal of Social Psychology, 14(5),245-264.
Dass, M., Reddy, S. K., & Iacobucci, D. (2014). Social networks among auction bidders: The role of key bidders and structural properties on auction prices. Social Networks, 37, 14-28.
Debes, N., Hjalgrim, H., & Skov, L. (2010). The presence of attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and obsessive-compulsive disorder worsen psychosocial and educational problems in Tourette syndrome. Journal of child neurology, 25(2), 171-181.
Einwiller, S. A., & Steilen, S. (2015). Handling complaints on social network sites–An analysis of complaints and complaint responses on Facebook and Twitter pages of large US companies. Public Relations Review, 41(2), 195-204.
Ellis, A. & Knaus, W. J. (2002). Overcoming procrastination. Revised edition. New York, New American Library.
Feldstein, D. I. (2011). A Changing Child in Changing World: Psychological and Educational Problems of the New School. Psychology in Russia, 4, 383.
Ferrari, J.R. (1998). Compulsive procrastination: Some self-reported characteristics. Psychological Reports, 68,455-458.
Ferrari, J.R. (2000). Procrastination and attention: Factor analysis of attention deficit, boredomness, intelligence, self-esteem, and task delay frequencies. Journal of Social Behavior and Personality, 15, 185-196.
Fire, M., Goldschmidt, R., & Elovici, Y. (2014). Online social networks: threats and solutions. IEEE Communications Surveys & Tutorials, 16(4), 2019-2036.
Fori, E. (2016). The effects of social networking sites on the academic performance of the engineering students in the university of Maiduguri, Borno State, Nigeria. International Journal of Computer Science Issues (IJCSI), 13(1), 76.
Forsman, A. K., & Nordmyr, J. (2017). Psychosocial links between internet use and mental health in later life: A systematic review of quantitative and qualitative evidence. Journal of Applied Gerontology, 36(12), 1471-1518.
Fox, J., & Moreland, J. J. (2015). The dark side of social networking sites: An exploration of the relational and psychological stressors associated with Facebook use and affordances. Computers in Human Behavior, 45, 168-176.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of educational research, 74(1), 59-109.
Guedes, E., Nardi, A. E., Guimarães, F. M. C. L., Machado, S., & King, A. L. S. (2016). Social networking, a new online addiction: a review of Facebook and other addiction disorders. MedicalExpress, 3(1).
Guo, Y., Li, Y., & Ito, N. (2014). Exploring the predicted effect of social networking site use on perceived social capital and psychological well-being of Chinese international students in Japan. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 17(1), 52-58.
He, Z., Cai, Z., & Wang, X. (2015, June). Modeling propagation dynamics and developing optimized countermeasures for rumor spreading in online social networks. In Distributed Computing Systems (ICDCS), 2015 IEEE 35th International Conference on (pp. 205-214). IEEE.
Hensley, L. C. (2016). The Draws and Drawbacks of College Students' Active Procrastination. Journal of College Student Development, 57(4), 465-471.
Hu, Y., Havlin, S., & Makse, H. A. (2014). Conditions for viral influence spreading through multiplex correlated social networks. Physical Review X, 4(2), 021031.
Kagan, M. (2009).Determining the variables which explain the behavior of academic procrastination in university studentsAnkara university. Journal of Faculty of Educational Sciences, 42(2),113-128.
Kintsch, W., & Vipond, D. (2014). Reading comprehension and readability in educational practice and psychological theory. Perspectives on learning and memory, 329-365.
Kirschner, P. A., & Karpinski, A. C. (2010). Facebook® and academic performance. Computers in human behavior, 26(6), 1237-1245.
Kolek, E. A., & Saunders, D. (2008). Online disclosure: An empirical examination of undergraduate Facebook profiles. NASPA journal, 45(1), 1-25.
Kramer, A. D., Guillory, J. E., & Hancock, J. T. (2014). Experimental evidence of massive-scale emotional contagion through social networks. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(24), 8788-8790.
Kryvasheyeu, Y., Chen, H., Obradovich, N., Moro, E., Van Hentenryck, P., Fowler, J., & Cebrian, M. (2016). Rapid assessment of disaster damage using social media activity. Science advances, 2(3), e1500779.
Lee, E. (2005). Relationship of motivation and flow experience to academic procrastination in university Student. The Journal of Genetic Psychology, 166(1), 5-14.
Lee,S., Tam,C.L., &Chie,Q.T. (2013).Mobile Phone Usage Preferences: The Contributing Factors of Personality, Social Anxiety and Loneliness. pringer Science+Business Media Dordrecht. Soc Indic Res. DOI 10.1007/s11205-013-0460-2.
Lin, M. P., Wu, J. Y. W., You, J., Hu, W. H., & Yen, C. F. (2018). Prevalence of internet addiction and its risk and protective factors in a representative sample of senior high school students in Taiwan. Journal of adolescence, 62, 38-46.
Lui, K. (2010). The relationship between academic procrastination and academic achievement in Chiniese university students. A thesis submitted to the faculty of the Graduate school of the university at Buffalo, state university of NewYork in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts. Department of Counseling, School, and Educational Psychology.
Martin, A. J., & Liem, G. A. D. (2010). Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Learning and Individual Differences, 24, 265–270.
Metallidou, P., & Vlachou, A. (2007). Motivational beliefs, cognitive engagement, and achievement in language and mathematics in elementary school children. International journal of psychology, 42(1), 2-15.
Nishi, A., Shirado, H., Rand, D. G., & Christakis, N. A. (2015). Inequality and visibility of wealth in experimental social networks. Nature, 526(7573), 426.
Owens, J. (2016). Early childhood behavior problems and the gender gap in educational attainment in the United States. Sociology of education, 89(3), 236-258.
Pintrich,P.R.(2004). A conceptual framework for assessing student motivation and self-regulation learning in college students. Education Psychology Review,16,385-407.
Rice, G.K., Neimeyer, G.J. & Taylor, J.M. (2011). Efficacy of coherence therapy in the treatment of procrastination and perfectionism. Counseling Outcome Research and Evaluation. 2(2) 126-136.
Rodríguez, J.L., & Boutakidis, I.P.(2003).The Association Between School Engagement and Achievement Across Three Generations of Mexican American Students. Association of Mexican-American Educators (AMAE) Journal. 7(1): 1-12.
Salmela-Aro, K., Savolainen, H. & Holopainen, L.(2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from twocross-iagged longitiutinal studies. Journal of Youths and Adolescence,. 38, 1316-1327.
Schoenfelder, E. N., Tein, J. Y., Wolchik, S., & Sandler, I. N. (2015). Effects of the family bereavement program on academic outcomes, educational expectations and job aspirations 6 years later: the mediating role of parenting and youth mental health problems. Journal of abnormal child psychology, 43(2), 229-241.
Shin, D. (2018). Empathy and embodied experience in virtual environment: To what extent can virtual reality stimulate empathy and embodied experience?. Computers in Human Behavior, 78, 64-73.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–4.
Stollak, M. J., Vandenberg, A., Burklund, A., & Weiss, S. (2011, February). Getting social: The impact of social networking usage on grades among college students. In Proceedings from ASBBS annual conference (Vol. 18, No. 1, pp. 859-865).
Strand, K.H. (2009). The behavioral effects of consideration of future consequences and time perspective on self-regulation and procrastination in mastery college students. A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of doctor of philosophy in the college of education at the university of Kentucky.
Sun, X., Tian, Y., Zhang, Y., Xie, X., Heath, M. A., & Zhou, Z. (2015). Psychological development and educational problems of left-behind children in rural China. School Psychology International, 36(3), 227-252.
Vale, A. M. M. (2016). Youth, cyber-aggression and parenting styles: non-violence, victims, perpetrators and victims-perpetrators (Doctoral dissertation, Universidade do Minho).
Veldman, K., Bültmann, U., Almansa, J., & Reijneveld, S. A. (2015). Childhood adversities and educational attainment in young adulthood: the role of mental health problems in adolescence. Journal of Adolescent Health, 57(5), 462-467.
Ventola, C. L. (2014). Social media and health care professionals: benefits, risks, and best practices. Pharmacy and Therapeutics, 39(7), 491.
Wang, J. L., Jackson, L. A., Gaskin, J., & Wang, H. Z. (2014). The effects of Social Networking Site (SNS) use on college students’ friendship and well-being. Computers in Human Behavior, 37, 229-236.
Wang, P., Robins, G., Pattison, P., & Lazega, E. (2016). Social selection models for multilevel networks. Social Networks, 44, 346-362.
Włoszczak-Szubzda, A., & Jarosz, M. J. (2013). Professional communication competences of nurses–a review of current practice and educational problems. Annals of Agricultural and Environmental Medicine, 20(1), 183-188.
Woodward, L. J., Lu, Z., Morris, A. R., & Healey, D. M. (2017). Preschool self regulation predicts later mental health and educational achievement in very preterm and typically developing children. The Clinical Neuropsychologist, 31(2), 404-422.
Xu, Z., Liu, Y., Yen, N., Mei, L., Luo, X., Wei, X., & Hu, C. (2016). Crowdsourcing based description of urban emergency events using social media big data. IEEE Transactions on Cloud Computing.
Yaghoobi, A., Mohammadzade, S., Chegini, A. A., Vasel, M. Y., & Paidar, M. R. Z. (2016). The Relationship Between Attachment Styles, Self-Monitoring and Cybercrime in Social Network Users. International journal of high risk behaviors & addiction, 5(3).
Yildirim, I. (2008). Relationships between burnout, sources of social support and sociodemographic variables. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(5), 603-616.
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychology & behavior, 1(3), 237-244.
Zang, Riwen; Gan, Rigun Cham. (2007). Heining.Prefectionism,Academic burnout and engagement among chine secollege students:a structural equation modeling analysis. Personality &invidual differences 43(2007)1529-1540.