شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

محصول برچسب خورده با "کلید واژه ها: معنا درمانی، تاب آوری، کیفیت زندگی،"

تاثیر آموزش گروهی معنادرمانی بر تاب آوری و کیفیت زندگی والدین داری معلول ذهنی

500,000

این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش معنا درمانی گروهی بر تاب آوری و کیفیت زندگی در والدین دارای فرزند معلول ذهنی صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کیله والدین دارای فرزند معلول ذهنی مراجعه کننده به بهزیستی شهر شبستر می باشد. از بین والدین با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. طرح پژوهش، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه های تاب آوری و کیفیت زندگی به عنون ابزار پژوهش استفاده گردید. جلسات گروه آموزش با رویکرد معنادرمانی در طول 8 جلسه 90 دقیقه ای برگزار شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد یافته های این پژوهش نشان داد که معنادرمانی گروهی پس از 8 جلسه، اثر معنی داری بر میانگین نمرات تاب آوری و کیفیت زندگی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون داشته است(01/0 > p). براساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، معنادرمانی گروهی می تواند یک مداخله اثرگذار مفید برای افزایش تاب آوری و کیفیت زندگی مادران دارای فرزند معلول باشد و لذا به کلیه مراکز مشاوره ای و درمانی توصیه می شود آموزش معنادرمانی گروهی را در راس سیاست ها و برنامه ریزی های خود قرار دهند.