این پژوهش با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز انجام گرفت. این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش مادران دارای کودکان ناشنوا شهر تبریز در سال 1398-99 بود. در طی این تحقیق نمونه بالغ بر 60 نفر در قالب دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ضعف روانی و پرسشنامه افسردگی بک بود. آموزش تاب آوری طی برنامه آموزشی که در 9 جلسه 90 دقيقه اي به گروه آزمايش ارائه می شود، انجام شد. براي تحلیل فرضیه هاي پژوهش از روش آمار استنباطی آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش تاب آوری بر افسردگی و ضعف روانی مادران کودکان ناشنوا مدارس استثنایی تبریز تاثیر دارد (01/0>p). بنابراین این برنامه آموزشی، برنامه ای پیشگیرانه است که از آن می توان در بسیاری از مراکز درمانی به منظور ایمن سازی روانی افرد در برابر مشکل های مختلف روانی و اجتماعی استفاده کرد. به همین منظور پیشنهاد می شود این برنامه به طور گسترده در مراکز مشاوره به مراجعان داده شود.