این پژوهش با هدف نقش فضای مجازی در افت تحصیلی، اشتیاق تحصیلی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 4 تبریز انجام گرفت. پژوهش حاضر براساس هدف از نوع بنیادی و نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماري پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز در سال تحصیلی 99-98 به تعداد 4038 نفر در سه پایه دهم(1513)- یازدهم(1658) و دوازدهم(867) بودند. براي انتخاب نمونه از روش نمونه گیري تصادفی طبقه ای استفاده شد. که طبق جدول مورگان 380 نفر در سه پایه دهم(142)- یازدهم(156) و دوازدهم(82) انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه گرایش به فضای مجازی یانگ (1996)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران(2004) و پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی(سولمون و راث بلوم، 1984) بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از spss.23 استفاده شد و برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از روش رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج نشان داد 1/33 درصد از واریانس افت تحصیلی، 8/27 درصد از واریانس اشتیاق تحصیلی و 7/53 درصد از واریانس اهمال کاری تحصیلی توسط فضای مجازی تبیین می شود.