دوران نوجوانی مهم ترین و حساس ترین دوران شکل گیری شخصیت فرد است بی توجهی به ان نتایج جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت زیرا پایه و اساس جامعه فردا را نوجوانان امروز تشکیل می دهند. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش رفتارهای نابهنجار و طرحواره های ناسازگار اولیه در بین دانش آموزان دور دوم مقطع متوسطه شهر جلفا انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دور دوم مقطع متوسطه شهر جلفا در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داده اند. نمونه آماری مطالعه 30 نفر دانش آموزان که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع اوری داده ها از پرسشنامه های مشکلات رفتاری وودورث (1998)، و طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و براون(2003) استفاده شده و جهت تحلیل داده از ازمون آماری تحلیل کواریانس و واریانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی در کاهش رفتارهای نابهنجار و طرحواره های ناسازگار اولیه دانش آموزان تاثیر دارد.