هدف اين پژوهش بررسي تاثیر آموزش مهارت¬های تفكر خلاق بر خودتنظیمی عاطفی و اشتیاق تحصیلی دانش¬آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان شبستر در سال تحصیلی 1396-1395 می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمايشي و به صورت پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه كنترل است. 97 دانش آموز از دو کلاس بصورت در دسترس، از دو مدرسه نمونه دولتی برهان-الدین شبستری و برهان¬الدین شبستری انتخاب و در دو گروه آزمایش (46 نفر) و گروه کنترل (51 نفر) قرار گرفتند. بعد از پيش آزمون، آزمون T براي اطمينان از عدم معناداري تفاوت بين دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. سپس در 8 جلسه، آموزش مهارت¬های تفكر خلاق بصورت یک پکیج آموزشی توسط پژوهشگر براي گروه آزمايش اجرا شد و گروه كنترل آموزشي دريافت نكرد. داده¬هاي حاصل از پيش¬آزمون و پس¬آزمون با آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد كه بین گروه آزمايش و گروه كنترل در نمره خودتنظیمی عاطفی با سطح اطمینان 95% با توجه به (0.655F=) و (0.420sig=) تفاوت معنی¬داری وجود ندارد. همچنین در نمره اشتیاق تحصیلی نیز با سطح اطمینان 95% و (3.225F=) و (0.076sig=) بدست آمده تفاوت معنی¬دار نمی¬باشد. فرضیه اصلی رد و فرضیه صفر قبول می¬شود. در نتیجه بین نمرات پیش¬آزمون و پس آزمون تفاوت معنی¬داری مشاهده نمی¬شود و آموزش مهارت¬های تفکر خلاق بر خودتنظیمی عاطفی و اشتیاق تحصیلی دانش-آموزان تاثیری ندارد.