شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

محصول برچسب خورده با "کلیدواژه¬ها: ابعاد شخصیتی، انگیزش پیشرفت، تعلل¬ورز"

بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی با انگیزش پیشرفت و تعلل‌ورزی تحصیلی در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان شبستر

500,000

هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی با انگیزش پیشرفت و تعلل‌ورزی تحصیلی در بین دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان شبستر بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش، کليۀ دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان شبستر تشکیل می‌دهند که از بین آن ها تعداد 400 دانش‌آموز دختر و پسر مقطع دبیرستان شهرستان شبستر با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي خوشه‌ای انتخاب شدند و برای گردآوری داده¬ها از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ¬ي تعلل‌ورزی ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ سواری (1390)، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس(1970) و پرسشنامه شخصیت نئو(1985) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده¬ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان نشان داد ابعاد شخصیتی(روان¬رنجوریی¬خویی و مقبولیت و وظیفه¬شناسی )می¬توانند انگیزش پیشرفت و تعلل¬ورزی تحصیلی دانش¬آموزان را پیش¬بینی کنند. لذا با عنایت به نقش ویژگی¬های شخصیتی در انگیزش پیشرفت و میزان اهمال¬کاری تحصیلی دانش¬آموزان در این رابطه، می¬توان با مداخله¬های موثر در ویژگی¬های روانی دانش¬آموزان به کاهش میزان اهمال¬کاری تحصیلی و ارتقاء انگیزش پیشرفت دست یافت.