پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه کمالگرایی و خودتنظیمی هیجانی با تابآوری دانشآموزان دبیرستانی دختر شهر مرند انجام شد. روش اين پژوهش همبستگی و جامعهی آماري آن شامل كليهی جامعه آماری پژوهش 1200 دانشآموز دبیرستانی دختر شهر مرند بود که در جریان سال تحصیلی 1397-1396 مشغول به تدریس بودند. از اين ميان نمونهاي متشکل از 291 نفر دانشآموز دختر دبیرستانی انتخاب شدند و به پرسشنامههاي کمالگرایی فراست پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی و پرسشنامه تابآوری کونور و دیویدسون پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه و همبستگی و رگرسیون دومتغیره استفاده گرديد. پس از تجزیهوتحلیل دادههاي بهدست آمده از اين پرسشنامهها، يافتهها حاكي از آن بود که رابطه متغیر مستقل کمالگرایی در دانشآموزان دبیرستانی دختر شهر مرند با تابآوری آنها در جهت منفی معنادار بود. همچنین رابطه متغیر مستقل خودتنظیمی در دانشآموزان دبیرستانی دختر شهر مرند با تابآوری آنها معنادار بود و دیگر اینکه رابطه بین متغیرهای مستقل کمالگرایی مثبت، سازگاری، تحمل با تابآوری معنادار بود و نیز رابطه بین متغیر مستقل کمالگرایی منفی و تابآوری در جهت منفی معنادار بود؛ اما رابطه بین متغیر مستقل پنهانکاری با تابآوری معنادار نیست