پژوهش حاضر با هدف مطالعه تأثیر آموزش مهارتهای شناختی با استفاده از اسباببازی بر عملکرد حافظه و مشکلات توجه کودکان اول ابتدایی شبستر انجام شده است. بهاینترتیب از طرح نیمه آزمایش پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور از بین کودکان اول ابتدایی، تعداد 24 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و پس از اجرای پیشآزمون افراد به دو گروه 12 نفری (کنترل و آزمایش) تقسیمشدهاند. 12 جلسه آموزش مهارتهای شناختی- اجتماعی بر اساس الگوی لاد و میز (۱۹۸۳) در کودکان گروه آزمایش اجرا شده است. ابراز پژوهش شامل مقیاس درجهبندی کانرز و آزمون عصب – روانشناختی کانرز بود. گروه كنترل تنها به پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادهاند و هر دو گروه بعد از اتمام دوره آزمايشي به پسآزمون پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان داد که آموزش مهارتهای شناختی با استفاده از اسباببازی بر عملکرد حافظه بلندمدت و حافظه فعال و همچنین فقط بر توجه انتخابی کودکان اول ابتدایی شبستر تأثیر معنیداری دارد و بر سایر مؤلفههای توجه کودکان یعنی توجه پایدار، فراخنای توجه، توجه تقسیم شده و توجه جابجایی تأثیر معنیداری ندارد.