هدف این پژوهش تحلیل اثربخشی آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت است. که با استفاده از روش پژوهش شبه آزمایشی انجام گرفت. جامعه¬ی مورد مطالعه کلیه¬ی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 97- 1396 به تعداد 1209 نفر است که 30 نفر 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل بعنوان حجم نمونه تعیین و به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب شدند. آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر روی گروه آزمایش در 10 جلسه اجرا گردید. گردآوری داده¬ها با استفاده از پرسشنامه¬های مهارت¬های ارتباطی و مقیاس تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی/کم توجهی بزرگسالان کانرز انجام شد. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری مانکوا تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته¬های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و علائم بیش فعالی در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر مهارت ارتباطی و مولفه های آن (مهارت گوش دادن، تنظیم عواطف، درک پیام، بینش و قاطعیت) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن بر علائم بیش فعالی و مولفه های آن(کم توجهی، بی قراري، تکانشگري و مشکلات در تصور کلی فرد از خود) در دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان سردشت تاثیر دارد(05/0 = p). که نتیجه می شود بهره گیری از آموزش گروهی به شیوه تحلیل محاوره ای اریک برن منجر به افزایش مهارت ارتباطی و کاهش علائم بیش فعالی می شود.