هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هوش اخلاقی با خودکارآمدی تحصیلی و ترس از شکست در نظر گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ماکو به تعداد 410 نفرمی باشد که تعداد 198 نفر به عنوان نمونه آماری به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. و در این تحقیق از سه پرسش¬نامه هوش اخلاقی لینک و کیل (۲۰۰۵) و خودکارآمدی تحصیلی جینگ و مورگان (۲۰۰۴)و ترس از شکست تحصیلی کونروی (۲۰۰۲) برای گردآوری داده ها استفاده گردید و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین هوش اخلاقی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان ارتباط مثبت معناداری وجود دارد و این در حالی است که بین هوش اخلاقی با میزان ترس از شکست دانش آموزان ارتباط معناداری وجود نداشت. همچنین با استفاده از رگرسیون در بررسی پیش بینی از بین دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و ترس از شکست،فقط متغیر خودکارآمدی ارتباط معناداری با هوش اخلاقی داشته است و نتایج نشان داد که هوش اخلاقی توانسته است به میزان 28 درصد واریانس خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان را مورد تبیین قرار دهد.