پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه هوش معنوي و انگیزه شغلی با خود کار آمدی معلمان دوره ابتدایی شهر مرند انجام شد. روش اين پژوهش همبستگی و جامعهی آماري آن شامل كليهی معلمان دوره¬ی ابتدایی شهر مرند در سال تحصيلي 98-97 بود. از اين ميان نمونهاي با حجم 185 نفر آزمودني (105 نفر خانم و 80 نفرآقا) انتخاب شدند. به پرسشنامههاي هوش معنوی پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) و رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ) و خودکارآمدی عمومی عمومی (GSE-10) پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده گرديد. پس از تجزيه و تحليل دادههاي بهدست آمده از اين پرسشنامهها، يافتهها حاكي از آن بود كه بین هوش معنوی و انگیزه شغلی با خودکارآمدی عمومی رایطه مثبت و معنادار وجود دارد و دیگر این که به جز در زیر مولفه¬های تفکر انتقادی وجودی معنای شخصی به ترتیب مورد تایید تحلیل های آماری بوده و بین زیر مولفه¬های آگاهی متعالی، حالت هوشیاری، انگیزه بیرونی، انگیزه درونی با متغیر ملاک خودکارآمدی عمومی رابطه وجود معنادار و در جهت پیش بینی¬ها وجود دارد.