پژوهش حاضر با هدف مقایسه خودتنظیمی هیجانی، مهارت¬های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهرهای خوی و باکو انجام شد. این پژوهش ازجمله طرح های مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان طلاق مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم (کلاس هفتم تا دوازدهم) شهرهای خوی و باکو را شامل می شد؛ نمونه پژوهش تعداد 212 دانش آموز (110 دانش آموز از شهر خوی و 102 دانش آموز از شهر باکو) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم هیجان گراس (ERQ)، پرسشنامه مهارت های مطالعه دانشگاه هوستون (SSAQ-CCHU) و پرسشنامه رفتارهای پرخطر رجایی و شفیعی بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت های بین دو گروه از نظر آماری معنادار است؛ به نحوی که دانش آموزان شهر خوی نمرات بالاتری در مولفه تنظیم هیجان سرکوبی، مهارت تحصیلی سازماندهی و پردازش و رفتار پرخطر پرخاشگری و خشونت کسب کردند و دانش آموزان شهر باکو نمرات بالاتری در مهارت های تحصیلی خواندن و نوشتن و رفتارهای پرخطر مصرف مواد، مصرف دخانیات و مصرف مشروبات الکلی کسب کردند. با توجه به این یافته ها، می توان گفت که خودتنظیمی هیجان، مهارت های تحصیلی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان طلاق شهر خوی و باکو با یکدیگر تفاوت داشته و این تفاوت ها می تواند ناشی از سطوح مختلف فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور ایران و آذربایجان باشد.