این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری زناشویی، مهارت های اجتماعی و ویژگی های شخصیتی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی شبسترانجام گرفته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع میدانی می باشد. جامعه آماري در اين تحقيق شامل مادران کودکان فعال دوره ابتدایی در شهر شبستر و مراجعه کننده به مراکز LD و مادران کودکان عادی در مقطع ابتدایی می باشد. بر اساس گزارش سازمان بهزیستی شهر شبستر، تعداد جامعه آماری برای کودکان بیش فعال140 نفر می باشد. حجم نمونه مطابق جدول مورگان تعیین شده است . نمونه آماری تحقیق حاضر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده است بر این اساس، از بین مادران کودکان بیش فعال مراجعه کننده به مراکز LD، 100 نفر برای نمونه تحقیق انتخاب شده و با 100 نفر از مادران کودکان عادی مورد مقایسه قرار گرفته است. ابزار تحقیق د رپژوهش حاضر سه پرسشنامه استاندارد می باشد.اولین پرسشنامه: مقیاس سازگاری زناشویی اسپانیر(1976) می باشد. دومین پرسشنامه، پرسشنامه شخصیتی آیسنک(1994) می باشد. سومین پرسشنامه، پرسشنامه استاندارد مهارت اجتماعی (1389) می باشد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها و اطلاعات موجود در پرسشنامه ها، برای آزمون فرضیه ها از آزمون t مستقل استفاده شده است. و نتایج زیر حاصل شد: میزان سازگاری زناشویی و ویژگی های شخصیتی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی متفاوت است . اما مهارت های اجتماعی مادران کودکان بیش فعال (مراجعه کننده به مراکز LD) و عادی متفاوت نیست.