بررسي اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر کاهش تعلل گری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر
پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر کاهش تعلل¬گری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش انجام پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش، كليه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی در سال تحصيلي 96-95 در شهرستان شبستر بودند و از این جامعه تعداد 30 دانش آموز مدرسه دخترانه شهید ابراهیمی شندآباد به طور تصادفي به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند كه 15 نفر در گروه آزمايشي و 15 نفر در گروه كنترل جايگزين شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه های استاندارد اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) و تعلل ورزی تحصیلی سواری (1390) آزمون شدند، بعد برای گروه آزمایشی جلسات تفکر انتقادی طی 6 جلسه 5/1 ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. بعد از اجرای برنامه های آموزشی گروه آزمایش مورد آزمون قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث کاهش تعلل گری و افزایش اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شد (001/0P<). بنابراین، به استناد یافته ها می توان گفت که آموزش تفکر انتقادی، می تواند در افراد این آمادگی را ایجاد کند که در مقایسه با قبل از آزمون متحول شوند و پدیده ها را به شیوه ای متفاوت ملاحظه کنند.
شناسه کالا در انبار:
20-01-10