شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسي اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر کاهش تعلل گری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر

پژوهش حاضر با هدف، بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر کاهش تعلل¬گری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش¬آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. روش انجام پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش، كليه دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی در سال تحصيلي 96-95 در شهرستان شبستر بودند و از این جامعه تعداد 30 دانش آموز مدرسه دخترانه شهید ابراهیمی شندآباد به طور تصادفي به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند كه 15 نفر در گروه آزمايشي و 15 نفر در گروه كنترل جايگزين شدند. قبل از اجرای برنامه آموزشی، دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه های استاندارد اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) و تعلل ورزی تحصیلی سواری (1390) آزمون شدند، بعد برای گروه آزمایشی جلسات تفکر انتقادی طی 6 جلسه 5/1 ساعته آموزش داده شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. بعد از اجرای برنامه های آموزشی گروه آزمایش مورد آزمون قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر انتقادی باعث کاهش تعلل گری و افزایش اشتیاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شد (001/0P<). بنابراین، به استناد یافته ها می توان گفت که آموزش تفکر انتقادی، می تواند در افراد این آمادگی را ایجاد کند که در مقایسه با قبل از آزمون متحول شوند و پدیده ها را به شیوه ای متفاوت ملاحظه کنند.
شناسه کالا در انبار: 20-01-10
500,000

سپاسگزاری.. ‌ه

تقدیم. ‌و

چکیده‌و

فصل اول : کلیات تحقیق.. 1

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسئله. 4

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق.. 5

1-4 اهداف پژوهش... 6

1-5 فرضیات پژوهش... 6

1-6 تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش... 7

1-6-1 تعریف مفهومی متغیرها7

1-6-2 تعریف عملیاتی متغیرها7

فصل دوم : مروری بر پیشینه پژوهش.... 9

2-1 مقدمه. 10

2-2 بخش اول: اشتیاق تحصیلی.. 10

2-2-1 اشتیاق.. 10

2-2-2 اشتیاق تحصیلی.. 11

2-2-3 مدل های اشتیاق تحصیلی.. 13

2-2-3-1 مدل بلومنفیلد و پاریس (2004). 13

2-2-3-2 مدل رومبرگر و لارسون(1998). 13

2-2-3-3 مدل نیومن، والگ، لامبورن (1992). 14

2-2-3-4 مدل شوفلی و سالانوا14

2-2-4 ابعاد اشتیاق تحصیلی.. 14

2-2-4-1 اشتیاق شناختی.. 14

2-2-4-2 اشتیاق رفتاری.. 15

2-2-4-3 اشتیاق انگیزشی (عاطفی). 15

2-3 بخش دوم: تعلل گری.. 16

2-3-1 مفهوم شناسی تعلل گری.. 16

2-3-2 تعلل گری و انواع آن. 20

2-3-3 ویژگی اهمال کاران. 20

2-3-4 دیدگاه های عمده تعلل گری تحصیلی.. 22

2-3-5 راهبردهای کاهش تعلل گری تحصیلی.. 24

2-4 بخش سوم: تفکر انتقادی.. 26

2-4-1 مفهوم شناسی تفکر انتقادی.. 26

2-4-2 مرز تفکر انتقادی و شبه تفکر انتقادی.. 29

2-4-3 تفکر انتقادی به عنوان یک محصول یا فرایند. 29

2-4-4 تفاوت رویکردتفکر انتقادی با انواع دیگر رویکردهای تفکر. 33

2-4-5 مبانی تفکر انتقادی.. 36

2-4-5-1 جان دیوئی، پدر تفکر انتقادی مدرن. 36

2-4-5-2 رابرت انیس و تفکر مسئولانه. 37

2-4-5-3 نظریه پردازان انتقادی(مکتب فرانکفورت). 39

2-4-5-4 لیپمن و کاربری تفکر انتقادی در آموزش فلسفه به کودکان. 43

2-4-6 مبانی فلسفی برنامه فلسفه برای کودکان. 48

2-4-6-1 مبانی هستی شناختی.. 48

2-4-6-2 مبانی انسان شناختی.. 49

2-4-6-3 مبانی معرفت شناختی.. 50

2-4-6-4 مبانی ارزش شناختی.. 51

2-4-7 مؤلفه های تفکر انتقادی.. 52

2-4-8 ضرورت توجه به هر دو مؤلفۀ تفکر انتقادی.. 54

2-4-9 مهارت ها و تمایلات در تفکر انتقادی.. 55

2-4-10 رویکردهای تفکر انتقادی.. 56

2-4-10-1 تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت عام. 57

2-4-10-2 تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت در حوزۀ خاص... 58

2-4-11 آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی.. 61

2-4-11-1 تفکر انتقادی در آموزش و پرورش... 61

2-4-11-2 چرا فقدان تفکر انتقادی؟. 62

2-4-11-3 پرورش تفکر انتقادی.. 64

2-4-11-4 پرورش مهارت های تفکر انتقادی.. 66

2-4-11-5 آموزش مبتنی بر دیالوگ.. 67

2-4-11-6 بهره گیری از فنون طرح پرسش... 69

2-4-11-7 یادگیری مبتنی بر همیاری.. 69

2-4-11-8 یادگیری بر مبنای حل مسأله. 71

2-4-11-9 آموزش بر مبنای مورد کاوی.. 71

2-4-11-10 آموزش راهبردهای فراشناختی.. 72

2-4-11-11 پرورش تمایلات تفکر انتقادی.. 73

2-4-12 موانع تفکر انتقادی.. 74

2-4-13 باورهای معرفتی در تفکر انتقادی.. 77

2-4-14 مؤلفه های کلاس درس مبتنی بر تفکر انتقادی.. 78

2-4-14-1 ویژگی معلم. 78

2-4-14-2 راهکار‌های کاربردی برای ایجاد بحث در کلاس درس تفکر انتقادی.. 78

2-4-14-3 پنج نوع تکالیف نوشتاری برای تفکر انتقادی.. 80

2-4-15 سنجش تفکر انتقادی.. 81

2-4-15-1 شیوه های سنجش تفکر انتقادی.. 82

2-4-16 ابزارهای سنتی سنجش تفکر انتقادی.. 85

2-4-16-1 سنجش تفکر انتقادی واتسون ـ گلاسر. 85

2-4-16-2 آزمون تفکر انتقادی کُرنل.. 87

2-4-16-3 آزمون مهارت تفکر انتقادی کالیفرنیا88

2-4-16-4 آزمون فرایندهای شناختی سطح بالا رُز. 89

2-4-16-5 آزمون مهارت های استدلال نیوجرسی.. 90

2-4-16-6 آزمون انشایی تمایلات تفکر انتقادی انیس ـ ویر. 91

2-4-17 مسایل و مشکلات سنجش تفکر انتقادی.. 91

2-5 بخش چهارم: مروری بر پیشینه تحقیقات صورت گرفته. 94

2-5-1 پیشینه تحقیقات خارجی.. 94

2-5-2 پیشینه تحقیقات داخلی.. 95

2-5-3 جمع‌بندی تحقیقات داخلی و خارجی.. 99

فصل سوم : روش‌شناسی تحقیق.. 100

3-1 مقدمه. 101

3-2 روش تحقیق.. 101

3-3 روش و ابزار گردآوری دادهها و اطلاعات.. 101

3-3-1 پرسشنامه. 101

3-3-2 جلسات آموزش تفکر انتقادی.. 102

3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 102

3-4-1 روایی پرسشنامه. 102

3-4-2 پایایی پرسشنامه. 103

3-5 جامعه و نمونه آماری.. 103

3-5-1 جامعه آماری.. 103

3-5-2 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری.. 103

3-6 روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها104

فصل چهارم : یافته های تحقیق.. 105

4-1 مقدمه. 106

4-2 یافته های توصیفی.. 107

4-3 یافته های استنباطی.. 108

4-3-1 آزمون فرضیه اصلی: آموزش تفکر انتقادی اثرمعناداری بر کاهش تعلل گری و افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر دارد.108

4-3-2 آزمون فرضیه اول: آموزش تفکر انتقادی اثرمعناداری بر کاهش تعلل گری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر دارد.110

4-3-3 آزمون فرضیه دوم: آموزش تفکر انتقادی اثرمعناداری بر افزایش اشتیاق تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان شبستر دارد.111

4-4 مروری بر فصل.. 113

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری.. 114

5-1 مقدمه. 115

5-2 بحث و نتیجه گیری.. 115

5-3 محدودیت های تحقیق.. 121

5-4 پیشنهادهای کاربردی.. 121

5-5 پیشنهادهای پژوهشی.. 122

5-6 خلاصه پژوهش... 122

منابع:123

منابع فارسی :123

منابع لاتین :126

Abstract:131