شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی رابطه ی بهزیستی روانشناختی و سازگاری اجتماعی با هوش عاطفی مادران دارای کودکان اوتیسم شهر تبریز

این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی بهزیستی روانشناختی و سازگاری اجتماعی با هوش عاطفی مادران دارای کودکان اوتیسم شهر تبریز انجام گرفت.پژوهش حاضر براساس هدف از نوع کاربردی و براساس نحوه ی گردآوری داده های تحقیق از نوع همبستگی است.جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای کودکان اوتیسم شهر تبریز به تعداد 200نفر بودند که از این تعداد 127نفر با استفاده از جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، پرسشنامه سازگاری اجتماعی پی کل و ویسمن (1999) و پرسشنامه هوش عاطفی بار-آن (1980) بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ازSpss23 استفاده شد و برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از همبستگی پیرسون و روش رگرسیون چندگانه استفاده شد.با توجه به نتایج پژوهش بین هوش عاطفی با سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان اوتیسم شهر تبریز رابطه وجود دارد (P<0/01 , r=0/711)، بین هوش عاطفی با بهزیستی روانشناختی رابطه وجود دارد (P<0/01 , r=0/850). با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر اهمیت هوش عاطفی به عنوان یکی از مولفه های مهم روانشناسی است.بنابراین ارائه آموزش های مبتنی بر تقویت هوش عاطفی و سازگاری اجتماعی وبهزیستی روانشناختی به عملکرداجتماعی بهتر آنان منجر میگردد.
شناسه کالا در انبار: 20-01-29
500,000

1- فصل اول: کلیات پژوهش.... 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مسئله. 3

1-3- ضرورت واهمیت تحقیق.. 7

1-4- اهداف پژوهش.... 9

1-4-1- اهداف کلی.. 9

1-4-2- اهداف جزئی.. 9

1-5- فرضیه های تحقیق.. 9

1-6- تعاریف مفهومی وعملیاتی تحقیق.. 10

1-6-1- تعاریف مفهومی.. 10

1-6-2- تعاریف عملیاتی.. 10

فصل دوم: ادبیات و پیشینه ی تحقیق... 12

2-1- پیشینه هوش عاطفی.. 13

2-2- کاربرد هوش عاطفی.. 14

2-2-1- سلامت جسمی و روانی.. 14

2-3- عوامل تاثیرگذار در بهبود هوش عاطفی.. 15

2-3-1 آگاهی از احساسات... 15

2-3-2 ذهنیت تحلیلی.. 15

2-3-3 توجه به نیازها15

2-3-4 توجه به علایق.. 16

2-3-5 خوش‌بینی.. 16

2-3-6 تطبیق‌پذیری.. 16

2-3-7 هوش عاطفی چیست؟. 17

2-3-8 تبیین هوش عاطفی:17

2-3-9 تعاریف هوش عاطفی.. 19

2-3-10 دیدگاه سالیوان درمورد هوش عاطفی.. 22

2-3-11 هوش عاطفی و مؤلفه های آن. 23

2-3-11-1- خودآگاهی.. 24

2-3-11-2- خودکنترلی یا مدیریت خود. 27

2-3-11-3- خودانگیزی.. 30

2-3-11-4- هوشیاری اجتماعی (همدلی)32

2-3-11-5- مهارتهای اجتماعی.. 35

2-4- بهزیستی روانشناختی.. 39

2-4-1- تعاریف سلامت روانشناختی ( بهزیستی )40

2-4-2- الگوی طبیعی.. 41

2-4-3- الگوی کلی نگر. 41

2-4-4- الگوی لذت گرایی.. 42

2-4-5- دیدگاه فضیلت گرایانه. 44

2-4-5-1- پذیرش خود:45

2-4-5-2- رابطه مثبت با دیگران :45

2-4-5-3- خود پیروی، مستقل و خودمختار بودن :45

2-4-5-4- غلبه بر محیط :45

2-4-5-5- هدفمندی در زندگی :46

2-4-5-6- رشد شخصی:46

2-4-6- مدل کیز. 46

2-4-6-1- یکپارچگی اجتماعی :47

2-4-6-2- پذیرش اجتماعی :47

2-4-6-3- مشارکت اجتماعی :48

2-4-6-4- شکوفایی اجتماعی :48

2-4-6-5- درک پذیری اجتماع (انسجام اجتماعی ) :48

2-4-6-6- مدل سلامت روانی کامل (کیز 2012)50

2-5- سازگاری اجتماعی.. 51

2-5-1- مولفه های مهارت اجتماعی.. 53

2-5-2- هدفهای اجتماعی شدن. 54

2-5-3- نظريه‌هاي سازگاري اجتماعي.. 55

2-5-3-1- نظريه‌های روان پويشي.. 55

2-5-3-2- نظريه يادگيري.. 60

2-5-3-3- نظريه يادگيري شناختي- اجتماعي.. 61

2-5-3-4- نظريه اجتماعي- شناختي.. 62

2-5-3-5- نظريه پديدار شناختي.. 64

2-5-3-6- نظريه تحولي.. 67

2-6- پیشینه تجربی تحقیق.. 68

2-7- جمع بندی.. 70

فصل سوم:  روش شناسی تحقیق... 74

3-1- نوع و روش تحقیق:74

3-2- جامعه، نمونه و روش نمونه گیری.. 75

3-3- روش گردآوري اطلاعات (ميداني، کتابخانهاي و غيره) :75

3-4- ابزارهای پژوهش.... 75

3-5- روش آماری تجزيه و تحليل اطلاعات:78

فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده های پژوهش.... 80

4-1- مقدمه. 81

4-2- نرمال بودن. 82

4-3- فرضیه های پژوهش.... 83

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 86

5-1- مقدمه. 87

5-2- بحث و نتیجه گیری.. 87

5-3- محدودیتهای پژوهش.... 92

5-4- پیشنهادهای کاربردی.. 92

5-5- پیشنهادهای پژوهشی.. 93

منابع. 94

منابع فارسی.. 94

منابع انگلیسی.. 98

 پیوست ها101