شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تاثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش استرس ادارک شده و فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان امام حسین (ع) شهر ستان هشترود

چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش استرس ادارک شده و فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود بود. پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان امام حسین (ع) شهر هشترود بوده است. در روش نمونه گیری برای تعیین نمونه آماری پرسشنامه های فرسودگی شغلی و تنیدگی ادارک شده بر روی پرستاران اجرا شد و بصورت تصادفی 24 نفر پرستار که در پرسشنامه های فوق نمره بالاتری کسب کردند بصورت 12 نفر در گروه کنترل و 12 نفر در گروه آزمایش جایگزین. پرستاران گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت "آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه تنیدگی ادارک شده بود که آزمودنی ها قبل و بعد آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس آن را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر فرسودگی شغلی و کاهش استرس ادارک شده تاثير معناداري داشته است (α<0/05) .
شناسه کالا در انبار: 20-01-36
500,000

فصل اول: کلیات.. 1

1- 1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسئله. 3

1-3 ضرورت انجام تحقيق. 5

1-4 اهداف کلی تحقیق. 7

1-5 فرضیه های تحقیق. 7

1- 6 تعريف مفهومي و عملياتي متغيرها7

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 9

2-1 مقدمه:10

2-2 پرستاران. 10

2-2-1 وظایف پرستار. 10

2-2-2 مهارت و دانش  مورد نیاز پرستاران. 11

2-4 فيزيولوژي استرس.. 11

2-5 نظريه هاي مربوط به استرس.. 12

2-7 مراحل و روش اجرای شیوه ایمن سازی در مقابل استرس.. 14

2-9  رويكرد هاي مختلف نسبت به فرسودگي شغلي.. 18

2-9-1 رويكرد باليني.. 18

2-9-2 رويكرد روانشناختي- اجتماعي.. 19

2-9-3 رو يكرد تبادلي چرنيس... 19

2-9-4. مدل كاپنر. 20

2-9-5. رويکرد ساختاري.. 21

2-10  مراحل فرسودگي شغلي.. 21

2-10-1 ديدگاه ماسلاچ. 21

2-10-2 ديدگاه پستونچي.. 22

2-11  عوامل فرسودگي شغلي.. 23

2-12 نشانه هاي فرسودگي شغلي.. 24

2-13 عوارض فرسودگي شغلي.. 24

2-14 اصول اساسی درمان شناختی- رفتاری.. 24

2-15 مدل فوردایس... 29

2-15-1 پروتکل آموزش روش شادکامی فوردایس... 29

2-16 شادکامی.. 30

2-16-1 خرده مقياسهاي شادكامي.. 30

2-17 پیشینه پژوهش... 34

2-18 جمع بندی فصل دوم. 38

 

فصل سوم: روش شناسی تحقيق.. 39

3-1. روش تحقيق. 40

3-2. جامعه آماري.. 40

3-3 روش نمونه گیری.. 40

3-4. ابزار تحقیق. 40

4-3-1. پرسشنامه. 40

3-5 خلاصه بسته آموزشی  روش شادکامی فوردایس... 42

3-6. روش تجزيه و تحليل داده‌ها و آزمون‌هاي آماري مورد استفاده42

 

فصل چهارم تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 43

4-1مقدمه. 44

4-2-1 آمارهای توصیفی استرس ادارک شده44

4-2-2آمارهاي توصيفي فرسودگی شغلی.. 44

4-3 بررسی استنباطی فرضیه های پژوهشي.. 45

 

فصل پنجم: بحث و نتيجه گيري.. 52

5-1 مقدمه. 53

5-2 بررسی فرضیه های پژوهش... 53

5-3 محدوديت‏هاي تحقيق. 54

5-4 پیشنهادهای پژوهشی.. 54

5-5 پیشنهادات کاربردی.. 54

منابع. 55

پیوست ها57