تاثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش استرس ادارک شده و فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان امام حسین (ع) شهر ستان هشترود
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر کاهش استرس ادارک شده و فرسودگی شغلی در پرستاران شاغل بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان هشترود بود. پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه آزمایشی آزمون و پس آزمون می¬باشد. جامعه آماری این پژوهش پرستاران بیمارستان امام حسین (ع) شهر هشترود بوده است. در روش نمونه گیری برای تعیین نمونه آماری پرسشنامه های فرسودگی شغلی و تنیدگی ادارک شده بر روی پرستاران اجرا شد و بصورت تصادفی 24 نفر پرستار که در پرسشنامه های فوق نمره بالاتری کسب کردند بصورت 12 نفر در گروه کنترل و 12 نفر در گروه آزمایش جایگزین. پرستاران گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای تحت "آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و پرسشنامه تنیدگی ادارک شده بود که آزمودنی ها قبل و بعد آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس آن را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که آموزش شادکامی به شیوه شناختی رفتاری فوردایس بر فرسودگی شغلی و کاهش استرس ادارک شده تاثير معناداري داشته است (α<0/05) .
شناسه کالا در انبار:
20-01-36