شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری و توانمندی روان شناختی دانش آموزان دختر دبیرستان نمونه کوثر خامنه

پژوهش حاضر با هدف، تبیین تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سازگاری و توانمندی روانشناختی دانش آموزان دختر دبیرستان انجام شد. روش انجام پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش، دانش‌آموزان دختر دبیرستان نمونه کوثر خامنه در سال تحصيلي 96-95 بودند و از این جامعه تعداد 60 دانش آموز به طور تصادفي به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند كه 30 نفر در گروه آزمايشي و 30 نفر در گروه كنترل قرار گرفتند. قبل از اجرای جلسات مشاوره گروهی، دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه های استاندارد (1) سازگاری سینها و سینگ (1993) و (2) توانمندی روان شناختی اسپریتزر (1995) مورد آزمون قرار گرفت، سپس گروه آزمایش در معرض جلسات مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل قرار گرفته در حالیکه گروه کنترل هیچ مشاوره ای دریافت نکرد. بعد از اجرای جلسات مشاوره گروهی، گروه آزمایش مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش توانمندی روانشناختی و مولفه های آن شامل (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معناداری بودن) و سازگاری آموزشی و اجتماعی مؤثر است (0.05 P<) درحالیکه بر سازگاری عاطفی تأثیر ندارد (0.05 P>). آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش سازگاری (سازگاری آموزشی، اجتماعی) و توانمندی (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معنی داری بودن) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. اما در مولفه سازگاری عاطفی تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد
شناسه کالا در انبار: 20-01-16
500,000

سپاسگزاری.. ‌ه

تقدیم. ‌و

چکیده‌و

فصل اول : کلیات تحقیق.. 1

1-1 مقدمه. 2

1-2 بیان مسئله. 3

1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق. 5

1-4 اهداف پژوهش... 7

1-4-1 هدف اصلی.. 7

1-4-2 هدف‌های فرعی.. 7

1-5 فرضیات پژوهش... 8

1-5-1 فرضیه اصلی.. 8

1-5-2 فرضیات فرعی.. 8

1-6 تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش... 9

1-6-1 تعریف مفهومی متغیرها9

1-6-2 تعریف عملیاتی متغیرها11

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق.. 13

2-1 مقدمه. 14

2-2 بخش اول: سازگاری.. 14

2-2-1 مفهوم شناسی سازگاری.. 14

2-2-2 انواع سازگاری.. 16

2-2-3 عوامل مؤثر بر سازگاری.. 18

2-2-4 ملاک های سازگاری مطلوب.. 20

2-2-5 ویژگی های افراد سازگار. 22

2-3 بخش دوم: توانمندی روان شناختی.. 23

2-3-1 مفهوم شناسی توانمندسازی.. 23

2-3-2 ماهیت توانمندسازی روان شناختی.. 25

2-3-4 رویکردهای توانمندسازی.. 26

2-3-5 ابعاد توانمندسازی روان شناختی.. 27

2-3-6 مدل شناختی توماس و ولتهوس... 29

2-4 بخش سوم: مشاوره گروهی و نظریه تحلیل رفتار متقابل. 30

2-4-1 ماهیت نظریه تحلیل رفتار متقابل. 30

2-4-2 الگوي حالات نفساني.. 31

2-4-3 موقعيت هاي رواني و طرح هاي زندگي.. 34

2-4-4 آسيب‌شناسي رواني از ديد تحليل رفتار متقابل. 36

2-4-5 هدف درمان در تحليل رفتار. 37

2-4-6 فرآيند گروهي در رويكرد تحليل رفتار متقابل. 37

2-4-7 مشاوره و درمان. 38

2-4-8 ارزش هاي مشاوره گروهي.. 40

2-4-9 سازگاري از ديدگاه تحليل رفتار متقابل. 42

2-5 بخش سوم: مروری بر پیشینه تحقیقات صورت گرفته. 44

2-5-1 پیشینه تحقیقات خارجی.. 44

2-5-2 پیشینه تحقیقات داخلی.. 46

2-5-3 جمع‌بندی تحقیقات داخلی و خارجی.. 49

فصل سوم : روش‌شناسی تحقیق.. 50

3-1 روش تحقیق. 51

3-2 جامعه و نمونه آماری.. 52

3-2-1 جامعه آماری.. 52

3-2-2 نمونه آماری و روش نمونه‌گیری.. 52

3-3 روش و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات.. 52

3-3-1 جلسات آموزشی.. 53

3-3-2 پرسشنامه. 53

3-4 روایی و پایایی پرسشنامه. 55

3-4-1 روایی پرسشنامه. 55

3-4-2 پایایی پرسشنامه. 55

3-5 روش تجزیه‌وتحلیل داده‌ها56

فصل چهارم : یافته های تحقیق.. 57

4-1 یافته های توصیفی.. 58

4-1-1 آزمون میانگین و انحراف معیار نمرات پیش آزمون و پس آزمون. 58

4-2 یافته های استنباطی.. 60

4-2-1 آزمون نرمال بودن. 60

4-2-2 آزمون همگونی واریانس لوین.. 61

4-2-3 آزمون فرضیه اصلی.. 61

4-2-4 آزمون فرضیه فرعی اول. 65

4-2-5 آزمون فرضیه فرعی دوم. 66

4-2-6 آزمون فرضیه فرعی سوم. 68

4-2-7 آزمون فرضیه فرعی چهارم. 69

4-2-8 آزمون فرضیه فرعی پنجم. 71

4-2-9 آزمون فرضیه فرعی ششم. 72

4-2-10 آزمون فرضیه فرعی هفتم. 74

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری.. 76

5-1 مقدمه. 77

5-2 بحث و نتیجه گیری.. 77

5-3 محدودیت های تحقیق. 83

5-4 پیشنهادهای حاصل از یافته ها83

5-5 پیشنهادهای پژوهشی.. 84

5-6 خلاصه پژوهش... 85

منابع:86

منابع فارسی :86

منابع لاتین :88

Abstract:94