شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

محصول برچسب خورده با "واژگان کلیدی: مشاوره گروهی، تحلیل رفتار متقابل، س"

بررسی تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر سازگاری و توانمندی روان شناختی دانش آموزان دختر دبیرستان نمونه کوثر خامنه

500,000

پژوهش حاضر با هدف، تبیین تأثیر مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سازگاری و توانمندی روانشناختی دانش آموزان دختر دبیرستان انجام شد. روش انجام پژوهش، آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري پژوهش، دانش‌آموزان دختر دبیرستان نمونه کوثر خامنه در سال تحصيلي 96-95 بودند و از این جامعه تعداد 60 دانش آموز به طور تصادفي به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند كه 30 نفر در گروه آزمايشي و 30 نفر در گروه كنترل قرار گرفتند. قبل از اجرای جلسات مشاوره گروهی، دو گروه آزمایش و کنترل توسط پرسشنامه های استاندارد (1) سازگاری سینها و سینگ (1993) و (2) توانمندی روان شناختی اسپریتزر (1995) مورد آزمون قرار گرفت، سپس گروه آزمایش در معرض جلسات مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل قرار گرفته در حالیکه گروه کنترل هیچ مشاوره ای دریافت نکرد. بعد از اجرای جلسات مشاوره گروهی، گروه آزمایش مورد آزمون قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاوره گروهی با رویکرد تحلیل رفتار متقابل بر افزایش توانمندی روانشناختی و مولفه های آن شامل (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معناداری بودن) و سازگاری آموزشی و اجتماعی مؤثر است (0.05 P<) درحالیکه بر سازگاری عاطفی تأثیر ندارد (0.05 P>). آموزش تحلیل رفتار متقابل باعث افزایش سازگاری (سازگاری آموزشی، اجتماعی) و توانمندی (شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و معنی داری بودن) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. اما در مولفه سازگاری عاطفی تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و کنترل مشاهده نشد