شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی دانشجویان با آشفتگی روانشناختی و اضطراب امتحان آنها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سالتحصیلی 97-1396

این تحقیق با هدف بررسی رابطه بین ابعاد شخصیتی دانشجویان با آشفتگی روانشناختی و اضطراب امتحان آنها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در سالتحصیلی 97-1396 صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشکده علوم تربیتی واحد تبریز به تعداد 3096 نفر که 928 نفر آنان پسر و 2168 نفر آنان دختر می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش ، نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی بود .برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه 341 نفر برآورده شد که 102 نفر آنان پسر و 239 نفر دختر می باشد. پرسشنامه هایی که برای تحقیق حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، شامل:پرسشنامه شخصیتی نئو-فرم کوتاه، پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسشنامه چک لیست آشفتگی روانی بود. نتایج تحقیق نشان داد بین روان رنجورخویی با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 83/0r =). بین برون گرایی با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 54/0-r =). بین گشودگی به تجربه با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 85/0-r =). بین توافق پذیری با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 86/0-r =) و بین باوجدان بودن با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 68/0-r =). همچنین بین روان رنجورخویی با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 55/0r =). بین برون گرایی با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 67/0-r =). بین گشودگی به تجربه با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 86/0-r =). بین توافق پذیری با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 90/0-r =) و بین باوجدان بودن با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه معنادار وجود دارد (0.01p < و 83/0-r =).
شناسه کالا در انبار: 20-01-19
500,000

فصل اول: کلیات پژوهش.... 2

1-1 مقدمه. 3

1-2 بیان مساله. 4

1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش.... 8

1-4 اهداف و فرضیه های پژوهش.... 9

1-4-1 هدف کلی.. 9

1-4-2 اهداف جزیی.. 9

1-5 فرضیه های پژوهش.... 9

1-6 تعریفهای مفهومی و عملیاتی متغیرها9

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق... 11

2-1 اضطراب امتحان. 12

2-2 تعاريف اضطراب... 14

2-3 مراحل اضطراب... 15

2-4 اضطراب امتحان. 16

2-5 مؤلفه‌های اضطراب امتحان. 17

2-6 سبب شناسي اضطراب... 18

2-7 رويكردهاي نظري اضطراب... 19

2-8 نظريه‌هاي زيست شناختي اضطراب... 20

2-9 نظريه‌هاي روانكاوي.. 21

2-9-1 نظريه فرويدي.. 21

2-9-2 نظريه نو فرويدي 22

2-9-3 نظريه‌هاي رفتاري اضطراب... 23

2-9-4 نظريه يادگيري شناختي – اجتماعي.. 24

2-9-5 نظريه‌هاي شناختي اضطراب... 25

2-10 ویژگی های شخصیت... 26

2-11 تعریف شخصیت... 27

2-12 عوامل به وجود آورنده ي شخصيت... 30

2-13 نظریه های شخصیت... 32

2-13-1 رویکرد روانکاوی شخصیت، نظریه فروید. 33

2-13-2 رویکرد روانشناسی فردی،  نظریه آدلر. 33

2-13-3 رويکرد شناختي شخصيت، نظريه جورج کلي.. 34

2-13-4 نظریه های صفات... 34

2-13-5 رویکرد صفات و نظریه عاملی شخصیت... 34

2-13-6 دیدگاه آیزنک درباره ی صفات شخصیت 35

2-13-7 کاستا و مک کری.. 37

2-13-8 دیدگاه کتل درباره صفات شخصیت... 40

2-14 صفات سرشتی و صفات محیط ساخته 43

2-15 آشفتگی روانشناختی.. 43

2-16 روان پريشي و نژندي.. 43

2-17 درمانهاي جسماني.. 44

2-18 تشخيص بيماري رواني.. 45

2-19 مهارت تحمل آشفتگی روانشناختی.. 47

2-20 اهداف تحمل آشفتگی روانشناختی.. 49

2-21 پیشینهی تجربی.. 49

2-21-1 تحقیقات داخلی.. 49

2-21-2 تحقیقات خارجی.. 52

فصل سوم: روش شناسی تحقیق... 54

3-1 روش پژوهش.... 55

3-2 جامعه و نمونه آماری.. 55

3-3 ابزار اندازه گیری.. 55

3-4 روش تجزیه و تحلیل داده­ها57

فصل چهارم: یافته های پژوهشی... 58

4-1 مقدمه. 59

4-2 یافتههای توصیفی.. 59

4-3 نرمال بودن. 60

4-4 بررسی فرضیه های پژوهشی.. 61

فرضیه اول: بین ابعاد شخصیتی با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه وجود دارد.61

فرضیه دوم: بین ابعاد شخصیتی با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه وجود دارد.62

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری... 64

5-1 مقدمه. 65

5-2 بحث و بررسی یافته­های پژوهش.... 65

تبیین فرضیه اول: بین ابعاد شخصیتی با آشفتگی روانشناختی دانشجویان رابطه وجود دارد.65

تبیین فرضیه دو: بین ابعاد شخصیتی با اضطراب امتحان دانشجویان رابطه وجود دارد.67

5-3 محدودیتهای پژوهش.... 68

5-4 پیشنهادهای پژوهشی.. 68

5-5 پیشنهادهای کاربردی.. 69

منابع و مآخذ. 70

منابع فارسی.. 70

منابع خارجی.. 73

ضمائم   79