شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95

هدف کلی مطالعه حاضر بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 نفر انتخاب شد. در این پژوهش به دلیل اینکه فهرست کامل دانش آموزان در دسترس نیست، همچنین جامعه خیلی بزرگ و پراکنده است از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که از بین 5 ناحیه آموزش و پرورش شهر زنجان، سه ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از نواحی انتخاب شده نیز 3 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و از هر مدرسه نیز دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 400 دانش آموزان است. به منظور دسترسی به دانش آموزان والدین طلاق گرفته دانش آموزانی انتخاب شدند که از طریق معلم و کادر دفتری مدرسه به عنوان کودکان طلاق معرفی شدند. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ، پرسشنامه ذهن خوانی از طریق چشم ها و مقیاس بدتنظیمی هیجان استفاده شد. بعد از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. از تعداد 400 پرسشنامه، تعداد 385 پرسشنامه کامل دریافت شد. اطلاعات پرسشنامه های کامل جهت بررسی وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقه‌بندی، تلخیص و توصیف داده‌های آماری از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه‌های تحقیق از آزمون‌ تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از ان است که بین خرده مقیاس های اختلال رفتاری-هیجانی دانش اموزان طلاق و عادی شامل پرخاشگری، اختلال جسمانی کردن، رفتار قانون شکنانه، اختلال توجه، افسردگی، اختلال تفکر و اضظراب و همچنین مقیاس های بدتنظیمی هیجان و تئوری ذهن تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.05).
شناسه کالا در انبار: 20-01-67

عنوان                                                                                                              صفحه

 

چکیده.

فصل اول :کلیات پژوهش

1-1.مقدمه

1-2بیان مسئله.

1- 3 اهمیت و ضرورت پژوهش....

1-4. اهدف پژوهش....

1-5. فرضیه های پژوهش....

1-6. تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

فصل دوم :پیشینه و ادبیات تحقیق

2-1-مقدمه.

2-2. طلاق..

2.3 طلاق در ایران.

2.4 تعریف مشکلات رفتاری-هیجانی..

2.4.1 ابعاد مختلف مشکلات رفتاری..

2.4.2 ضرورت تشخیص و درمان اختلالات رفتاری در دوران کودکی..

2.4.3 انواع و تفاوت‌های اختلالات رفتاری..

2.4.4 علل اختلال رفتاری..

2.4.5 علایم و نشانه‌های اختلالات رفتاری

2.5 روش‌های تشخیص اختلالات رفتاری..

2.6 نقش تأثیرگذار والدین..

2.7 هیجان و نظریه های هیجان..

2.7.1 اجزای هیجان..

2.7.2  نظریه‌های هیجان 

2.7.3 وظایف هیجان‌ها 

2.7.4  فیزیولوژی هیجان‌ها .

2.8 انواع واکنشهای هیجانی..

2.8.1  واکنشهای درونی..

2.8.2  واکنشهای نگرشی و حرکتی..

2.9 عملکرد ذهن در هیجان..

2.10 اساس عصبی هیجان..

2.11 نظریه های مربوط به هیجان..

2.12 نتیجه هیجان..

2.13 ابعاد مختلف مشکلات هیجانی..

2.14 تنظیم هیجان..

2.15 شناخت و هیجان..

2.16 نظریه ذهن..

2.17 تاريخچه نظريه ذهن..

2.18 مباني نظري نظريه ذهن..

2.19 مباني نظري و پژوهشي رويكرد نظريه نظريه.

2.20 مباني نظري و پژوهشي رويكرد شبيه سازي..

2.21 مباني نظري و پژوهشي رويكرد پيمانه اي..

2.22 مدل های استرس...

2.22.1 الگوی زیستی-اجتماعی-روانی..

2.22.2 نظریه شناختی استرس...

2.22.3  نظریه مبادله ای استرس لازاروس...

2.22.4 الگوی شناختی فوسکو و گریچ..

فصل سوم:روشتحقیق

3-1. طرح تحقیق..

3-2. جامعه آماری..

3-3. نمونه آماری و فرآیند نمونه گیری..

3-4. ابزار جمع آوری اطلاعات..

3-5. روش گردآوری اطلاعات..

3-6. روش تجزیه و تحلیل داده‌های آماری..

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات

(یافته‌های تحقیق)

4-1.مقدمه.

4-2 آمار توصیفی..

4-3. آمار استنباطی..

فصل پنجم:نتیجه‌گیری و پیشنهادها

5-1. مقدمه.

5-2. بحث و نتیجه‌گیری..

5-3. محدودیت های پژوهشی..

5-4- پیشنهادات عملی..

5-5- پیشنهادات پژوهشی..

منابع..

پیوست ها

 

منابع فارسی

توكليزاده،جهانشير؛بوالهري،جعفر؛ مهريار،اميرهوشنگ؛ اژكام،محمود (1387) همهگيرشناسياختلالهايرفتاري ايذاييوكمبودتوجهدردانشآموزاندبستانيشهرگناباد، فصلنامهانديشهورفتار، (9 و 10) و 51-40.

شكوهييكتا،محسن؛پرند،اكرم(1384)اختلالاترفتاري كودكانونوجوانان تهران: انتشارات تیمورزاده.

علی اکبری، مهناز؛ جویباری، علی اصغر (1392). بررسی نقش تئوری ذهن و کارکردهای اجرایی در پیش بینی همدلی، فصلنامه تازه های علوم شناختی، سال 15، شماره 2، تابستان 1392.

عمادی، زهرا؛ یزدخواستی، فریبا (1394). اثربخشی روایت درمانی گروهی بر سازگاری با طلاق والدین، تاب آوری و مشکلات رفتاری –هیحانی دختران طلاق مقطع ابتدایی شهر اصفهان، مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال دوم، شماره 3، پاییز 1394، صفحات 99-81.

غباری ب، پرند الف (1388). میزان شیوع مشکلات رفتاری دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، (3)9، 238-223.

فخاری ع، میناشیری ع (1393). بررسی الگوی نقص نظریه ذهن و تنظیم هیجان در بیماران دوقطبی، افسرده و مقایسه ان با افراد عادی. مجله پزشکی ارومیه، (25)6، 520-511.

قره باغی ف، وفایی م (2009) ارزیابی شناخت، مقابله هیجان محور با تعارض در خانواده و سلامت کودک: بررسی نظریه شناختی استرس در کودکان مدرسه، مطالعات روانشناختی، (4)5، 84-67.

قره باغی ف، وفایی م (2007). تعارض زناشویی، ارزیابی و مقابله شناختی کودک و تعارض بین والدین و نشانه های آسیب شناسی روانی و سلامت کودک. مطالعات سلامت روانی، (1)2، 60-49.

قره باغی ف، وفایی م و الهیاری الف (2009). امنیت هیجانی در خانواده، ارزیابی شناختی کودک از تعارض والدین و نشانه های آسیب شناسی روانی کودکان: بررسی مکانیسم های واسطه. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی. (1)15، 80-70.

كشكولي،غضنفر (1379).بررسيهمهگيرشناسياختلالات رفتاريكودكاندرمدارسابتداييشهرستانبوشهر. دانشگاهعلومپزشكيوخدماتبهداشتيودرمانيايران . انستيتوروانپزشكيتهران.

مقدم،مرضيه،ياسمي،محمدتقي،بينا،مهدي،عبدالملكي، فريدون،باقرييزدي،سيدعباس(1381).مطالعه اپيدميولوژيكاختلالاترفتاريدانشآموزاندبستاني، مجلهعلميدانشگاهعلوم - شهرستانقروهدرسال80.

مهرابي،حسينعلی (1384). بررسيميزانشيوعاختلالات رفتاريدردانشآموزاندورهابتداييشهراصفهان.اصفهان: سازمانآموزشوپرورشاستاناصفهان

مينايي،اصغر(1384). كتابچهراهنمايفرمهايسنمدرسه نظامسنجشمبتنيبرتجربهآخنباخ،تهران،پژوهشكده كودكاناستثناييكشور.

هاشمی ف، یزدی ا (1395). نقش تئوری ذهن و همدلی در پیش بینی مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان خانواده های طلاق و عادی. پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره، (1)6، 43-24.

یاراحمدی، یحیی (1385). مقایسه اختلالات رفتاری فرزندان طلاق و عادی دوره ابتدایی اداره اموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان سنندج در سال تحصیلی 85-84، اولین همایش منطقه ای بهداشت روان.

یوسفی ف؛ رحیمی م (2010). نقش الگوهای ارتباط خانوادگی در همدلی و خودگردانی کودکان. مجله مطالعات خانوادگی. (4)6، 447-433.

يوسفي،فریده (1382).الگويعلّيهوشعاطفي،رشدشناختي،راهبردهايشناختي، تنظيمهيجان،وسلامتعمومي .رسالةمنتشرنشدةدكترايروانشناسيتربيتي، دانشگاهشيراز.

یوسفی، فیریده؛ حسین چاری، مسعود (1381). بررسی الگوی نشانه های اختلالات روانی در دانشجویان سال اول پزشکی بر اساس اطلاعات به دست امده از فهرست 90 نشانه ای تجدید نظر شده؛ مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دوره هجدهم، شماره پیاپی (36)؛ ویژه نامه علوم تربیتی، 99-86.

 

منابع لاتین:

Abu-Akel, A. Abushua'leh, K. (2004). Theory of mind' in violent and nonviolent patients with paranoid schizophrenia.Schizophrenia Research, 69(1), 45 – 53.

Amato, P & Cheadle, J. (2005). The long reach of divorce: divorce and child well – being across three generations. Journal of marriage and family, 67, 191 – 206.

Amin Yazdi, SA. (2004). Social cognition: development of theory of mind reasoning in children. Studies of education and psychology, 5(1), 43-66. (In Persian)

Arefi, M & Latifian, M. (2011). The role of empathy and Makyavlysty belief in sufficiency and insufficiency of social nine to twelve- years- old students. Theaching and learning studies, 3(1), 61-82. (In Persian)

Banky, Y. Amiri, SH & Asadi, S. (2009). The effectiveness of on the rate of separation anxiety and depression in children of divorced parents. Clinical psychology & personality, 16(37). 1-8. (In Persian)

Banky, Y. Amiri, SH & Asadi, S. (2009). The effectiveness of on the rate of separation anxiety and depression in children of divorced parents. Clinical psychology & personality, 16(37). 1-8.

Bora E, Vahip S, Gonul AS, Akdeniz F, Alkan M,Ogut M, et al. Evidence for theory of minddeficits in euthymic patients with bipolar disorder.Acta Psychiatr Scand 2005;112(2):110–6.

Dronkers, J. (2013). The effects of parental conflicts and divorce on the well- being of pupils in Dutch secondary education. Uropean sociological review, 15(2), 195- 212.

Gately, D & Schwebel, A. (2014). Farvorable outcomes in children after parental divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 18(3- 4), 57- 78.

Kajbaf, MB. Areizy, HR. Amiri, SH & Kahnogi, R. (2011). The efficacy of cognitive-behavioral family therapy on behavioral problems in children exposed to divorce. Journal of shahed university, 3(4), 1-8

Kerr N, Dunbar RIM, Bentall RP. Theory of minddeficits in bipolar affective disorder. J AffectDisord 2003;73(3):253–9.

Inoue Y, Tonooka Y, Yamada K, Kanba S.Deficiency of theory of mind inpatients withremitted mood disorder. J Affect Disord2004;82(3):403–9.

Cao, Y. Zhao, Q. Hu, L. Sun, Z. Yun, W & Yuan, Y. (2013). Theory of mind deficits in patients with esophageal cancer combined with depression. World journal of gastroen terology, 19(19), 2969-2973.

Decety, J. (2011). Dissecting the neural mechanisms mediating empathy. Emotion Review, 3(1), 92-108.

Dronkers, J. (1999). The effects of parental conflicts and divorce on the well- being of pupils in Dutch secondary education. Uropean sociological review, 15(2), 195- 212.

Fahie, C & Symons, P. (2003). Executive functioning and theory of mind in children clinically referred for attention and behavior problems. Journal of Applied Developmental Psychology, 24(1), 51 – 73.

Gately, D & Schwebel, A. (1993). Farvorable outcomes in children after parental divorce. Journal of Divorce & Remarriage, 18(3- 4), 57- 78.

Gillott, A. Furniss, F & Walter, A. (2004). Theory of mind ability in children with specific languge impairment. Child languge teaching and therapy, 20(1), 1- 11.

Jacobson, D. (1978). The impact of marital separation/divorce on children. Journal of Divorce, 1(4), 341- 360

Jolliffe, D & Farrington, D. (2006). Examining the relationship between low empathy and bulling. Aggressive behavior, 32 (6), 540 – 550.

Kajbaf, MB. Areizy, HR. Amiri, SH & Kahnogi, R. (2011). The efficacy of cognitive-behavioral family therapy on behavioral problems in children exposed to divorce. Journal of shahed university, 3(4), 1-8. (In Persian)

Kanba, S. (2009). S61-01 Deficit in theory of mind is a risk factor for relapse of major depression. European Psychiatry, 24(1), 294.

Kelly, J & Emery, R. (2003). Children's adjustment following divorce: risk and resilience perspective. Family relations, 52, 352-362.

Kelly, J. (2000). Children's adjustment in conflicted marriage and divorce: Adecade review of research. Journal of the American Academy of child & adolescent psychiatry, 39(8), 963- 973.

Klopper, ME. (2010). Does Mind-Reading Matter for Adolescent Social Functioning? A Study of Theory of Mind, Social Anxiety and Social Acceptance. School of Psychology, the University of Queensland.1-123.

Kramer, P & Smith, G. (1998). Easing the pain of divorce through children’s literature. Early childhood education Journal, 26(2), 89- 94.

Lough S, Kipps MS, Treise C, Watson P, BliarRJ, Hodges R. Social reasoning, emotion andempathy in front temporal dementia.Neuropsychologial 2006;44:950-58

Landucei, N. (2008). The impact of divorce on children: what school counselors need to know? University of Wisconsin-Stout, 1-30.

Lane, K. Barton-Arwood, S. Nelson, J. Wehby, J. (2008). Academic Performance of Students with Emotional and Behavioral Disorders Served in a Self-Contained Setting. Journal of Behavioral Education, 17(1), 43- 62.

Leon, K. (2003). Risk and protective factors in young children's adjustment to parental divorce: A review of the research. Family Relations, 52(3), 258- 270.

Loudin, J. Loukas, A & Robinson, S. (2003). Relational aggression in college students: Examining the roles of social anxiety and empathy. Aggressive Behavior, 29 (5), 430 – 439.

Maes, S. Moland, J & Buysse, A. (2011). Children's experiences and meaning construction on parental divorce: A focus group study. Childhood, 19(2), 266- 279.

Mahmud, Z. Aziz, R. Salleh, A & Amat, S. (2011). Counseling children of divorce. World applied science s Journal 14(learning innovation and intervention for diverse learners), 21- 27.

Minaei, A. (2006). Adaptation and Standardization of the child behavior checklist Akhen bakh, self-assessment questionnaire and teacher report form. Research in exceptional children, 6 (1), 529-558. (In Persian)

Nummenmea, L. Hirvonen, J. Parkkola, R & Hietanen, J. (2008). Is emotional contagion special? An fMRI study on neural system for affective and cognitive empathy. Neuro image, 43, 571 – 580.

Peterson, C & Siegal, M. (2000). Insights in to theoty of mind from deafness and autism. Mind & language, 15(1), 132- 145.

Qarebaghi, F & Vafaie, M. (2007). Marital conflict, assess and cognitive coping child with conflicts between parents and psychopathological symptoms and health child. Research in mental health, 2(1). 49-60. (In Persian)

Frith C.D. The Cognitive Neuropsychology ofSchizophrenia. Lawrence Erlbaum Associates,Hove; 1992.

Fatehizadeh M, Shafie-Abadi A, Etemadi A and DelavarA. [Comparing Efficacy of dialectical behavior therapyand cognitivebehavior therapy in reduce symptoms ofBPD women clients in Isfahan] Persian. J PsycholStudies 2006; 8: 7-18.

Qarebaghi, F & Vafaie, M. (2009). Evaluation of cognition, emotion-oriented coping with conflicts in the family and the health child: To investigate cognitive theory of stress in school chidren. Psychological studies, 5(4), 67-84. (In Persian)

Johnson L, Andersson-Lundman G, Aberg-Wistedt A, Mathé AA. Age of onset in affectivedisorder: its correlation with hereditary andpsychosocial factors. J Affect Disord2000;59(2):139–48.

Levendosky AA, Okun A, Parker JG. Depressionand maltreatment as predictors of socialcompetence and social problem-solving skills inschool-age children. Child Abuse Negl1995;19(10):1183–95.

Kerr N, Dunbar RIM, Bentall RP. Theory of minddeficits in bipolar affective disorder. J AffectDisord 2003;73(3):253–9.

Campbell-Sills L, Barlow DH, Brown TA,Hofmann SG. Acceptability and suppression ofnegative emotion in anxiety and mood disorders.Emotion 2006;6(4):587–95.

Ehring T, Fischer S, Schnülle J, Bösterling A,Tuschen-Caffier B. Characteristics of emotionregulation in recovered depressed versus neverdepressed individuals. Personality and IndividualDifferences 2008;44(7):1574–84.

Martino DJ, Strejilevich SA, Scápola M, Igoa A,Marengo E, Ais ED, et al. Heterogeneity incognitive functioning among patients with bipolardisorder. J Affect Disord 2008;109(1-2):149–56.

Aldao A, Nolen-Hoeksema S, Schweizer S.Emotion-regulation strategies acrosspsychopathology: A meta-analytic review. ClinPsychol Rev 2010;30(2):217–37.

Fathi-Ashtiani A. [Psychological tests: Personality andmental health] Persian. 1th ed. Tehran: Be’satPublication Institute; 2009: 291-308.

Kaplan BJ, Sadock VA. Synopsis of psychiatry:Behavioral sciences/clinical psychiatry. 9th ed. NewYork: Guilford Press; 1995. Sadeghi KH, Saberi SM, Assareh M. [Epidemiologicalstudy of psychiatric disorder in Kermanshah Urbanresidents] Persian. J Psychiatry Clin Psychol 2001; 6(2-3): 16-25.

Mardani-Beldagi I, Neshat-Dost H. [The comparison ofpsychiatric profile of wives of scathed that given PTSDwith wives of scathed that not given PTSD] Persian[dissertation]. Isfahan: Isfahan University; 1980.

Linehan MM. Cognitive-behavioral treatment ofborderline personality disorder. New York: GuilfordPress; 2000.

Woolfe, T. Want, S & Siegal, M. (2003). Siblings and theory of mind in deaf nativesigning children. Journal of deaf studies and deaf education, 8(3), 340- 347.