هدف کلی مطالعه حاضر بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 نفر انتخاب شد. در این پژوهش به دلیل اینکه فهرست کامل دانش آموزان در دسترس نیست، همچنین جامعه خیلی بزرگ و پراکنده است از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که از بین 5 ناحیه آموزش و پرورش شهر زنجان، سه ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از نواحی انتخاب شده نیز 3 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و از هر مدرسه نیز دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 400 دانش آموزان است. به منظور دسترسی به دانش آموزان والدین طلاق گرفته دانش آموزانی انتخاب شدند که از طریق معلم و کادر دفتری مدرسه به عنوان کودکان طلاق معرفی شدند. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ، پرسشنامه ذهن خوانی از طریق چشم ها و مقیاس بدتنظیمی هیجان استفاده شد. بعد از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. از تعداد 400 پرسشنامه، تعداد 385 پرسشنامه کامل دریافت شد. اطلاعات پرسشنامه های کامل جهت بررسی وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و توصیف دادههای آماری از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از ان است که بین خرده مقیاس های اختلال رفتاری-هیجانی دانش اموزان طلاق و عادی شامل پرخاشگری، اختلال جسمانی کردن، رفتار قانون شکنانه، اختلال توجه، افسردگی، اختلال تفکر و اضظراب و همچنین مقیاس های بدتنظیمی هیجان و تئوری ذهن تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.05).
هدف کلی مطالعه حاضر بررسی نقش تئوری ذهن و بدتنظیمی هیجان بر مشکلات رفتاری-هیجانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر زنجان در سال تحصیلی 96-95 است. حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 381 نفر انتخاب شد. در این پژوهش به دلیل اینکه فهرست کامل دانش آموزان در دسترس نیست، همچنین جامعه خیلی بزرگ و پراکنده است از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. بدین صورت که از بین 5 ناحیه آموزش و پرورش شهر زنجان، سه ناحیه به صورت تصادفی انتخاب و از هر کدام از نواحی انتخاب شده نیز 3 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شده و از هر مدرسه نیز دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه برابر با 400 دانش آموزان است. به منظور دسترسی به دانش آموزان والدین طلاق گرفته دانش آموزانی انتخاب شدند که از طریق معلم و کادر دفتری مدرسه به عنوان کودکان طلاق معرفی شدند. برای جمع اوری اطلاعات از پرسشنامه های نظام سنجش مبتنی بر تجربه آخنباخ، پرسشنامه ذهن خوانی از طریق چشم ها و مقیاس بدتنظیمی هیجان استفاده شد. بعد از بررسی روایی و پایایی پرسشنامه ها در اختیار دانش آموزان قرار گرفت. از تعداد 400 پرسشنامه، تعداد 385 پرسشنامه کامل دریافت شد. اطلاعات پرسشنامه های کامل جهت بررسی وارد نرم افزار SPSS نسخه 20 شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است. بدین ترتیب که برای طبقهبندی، تلخیص و توصیف دادههای آماری از روش آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون تی گروه های مستقل استفاده شد. نتایج مطالعه حاضر حاکی از ان است که بین خرده مقیاس های اختلال رفتاری-هیجانی دانش اموزان طلاق و عادی شامل پرخاشگری، اختلال جسمانی کردن، رفتار قانون شکنانه، اختلال توجه، افسردگی، اختلال تفکر و اضظراب و همچنین مقیاس های بدتنظیمی هیجان و تئوری ذهن تفاوت معنی دار وجود دارد (P<0.05).