شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

تاثیر آموزش گروهی درمان شناختی- رفتاری بر سلامت عمومی و اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه

امروزه تعليم و تربيت نقش مهمي در زندگي و آينده فرد ايفا مي‌كند. سنجش ميزان پيشرفت تحصيلي و شناسايي عوامل مؤثر بر آن از جمله مسايلي است كه توجه روان‌شناسان را به خود جلب كرده است در سال های اخیر، توجه ویژه ای به موضوع اضطراب امتحان و سلامت عمومی دانش آموزان صورت گرفته است هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش گروهی درمانی شناختی رفتاری بر سلامت عمومی و اضطراب دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بوده که پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه‌ آزمایشی آزمون و پس آزمون است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شبستر بودهاست در روش نمونه گیری برای تعیین نمونه آماری پرسشنامه های اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بر روی دانش آموزان اجرا شد و بصورت تصادفی 200 نفر دانش آموزان که در پرسشنامه های فوق نمره بالاتری کسب خواهند کردند بصورت 50 نفر در گروه کنترل و 50 نفر در گروه آزمایش جایگزین شدند. دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت " آموزش گروهی درمان شناختی– رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش اضطراب امتحان ساراسون و سلامت عمومی بود که آزمودنی ها قبل و بعد آموزش گروهی درمان شناختی –رفتاری آن را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی به شیوه شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان ساراسون و افزایش سلامت عمومی تاثير معناداري داشته است (α<0/05).
شناسه کالا در انبار: 20-01-38
500,000

فصل اول: کلیات تحقیق.. 1

مقدمه. 2

1-1بیان مسأله. 3

1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش... 5

1-3 اهداف پژوهش... 7

1-3-1 هدف کلی.. 7

1-3-2 هدف­های جزیی.. 7

1-4 فرضیه­های پژوهشی.. 7

1-5 متغیرهای تحقیق. 7

1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها8

1-6-1 درمان گروهی شناختی- رفتاری.. 8

1-6-2 تعریف عملیاتی درمان گروهی شناختی – رفتاری:8

1-6-3 تعریف مفهومی سلامت عمومی.. 9

1-6-4 تعاریف خرد مقیاس های پرسشنامه سلامت عمومی.. 9

1-6-5 تعاریف عملیاتی پرسشنامه سلامت عمومی و خرد مقیاس های آن. 10

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13

2-1 درمان شناختی رفتاری.. 14

2-2 ویژگی های درمان شناختی رفتاری.. 14

2-3 اجزای رفتاری در مدل شناختی رفتاری.. 17

2-4 اجزای شناختی در مدل شناختی رفتاری.. 18

2-4-1 باورهای بنیادین. 18

2-4-2 مثلث شناختی.. 19

2-4-3 فرض های مشروط.. 20

2-5 مبانی نظری اضطراب امتحان. 21

2-5-1 علایم اضطراب.. 22

2-6 مدل‌ها و نظریه‌های اضطراب امتحان. 22

2-6-1 نظریه توجهی– شناختی. 22

2-6-2 مدل اضطراب موقعیت– خصیصه. 23

2-6-3 مدل تداخل. 24

2-6-4 مدل کمبودها24

2-6-5 مدل نقص و کمبود دوگانه. 25

2-7 شيوع اضطراب امتحان. 25

2-8 علايم و نشانه‌هاي اضطراب امتحان. 26

2-9 عوامل موثر در بروز اضطراب امتحان. 29

2-11 تكنيك‌هاي شناختي و رفتاري براي كاهش اضطراب امتحان. 34

2-12 سلامت روان. 42

2-13 سلامت روان و ابعاد آن. 43

2-13-1 سلامت جسماني.. 43

2-13-2 سلامت اجتماعي.. 43

2-13-3 سلامت هيجاني.. 44

2-13-4 سلامت معنوي.. 44

2- 14 مفهوم سلامت روان براساس رويکردهاي مختلف روانشناسي.. 44

2-14-1 رويکرد زيستي.. 44

2-14-2 رويکرد تحليل رواني.. 45

2-14-3 رويکرد رفتار گرايي.. 45

2-14-4 رويکرد انسان گرايي.. 45

2- 15 نظريه هاي مختلف روانشناسي درباره سلامت روان. 46

2-15-1 ديدگاه فرويد و مکتب روانکاوي.. 46

2-15-2 ديدگاه آلپورت.. 46

2-15-3 ديدگاه راجرز. 47

2-15-4 ديدگاه فروم. 48

2-15-5 ديدگاه مزلو. 48

2-15-6 ديدگاه فرانکل. 49

2-15-7 ديدگاه پرلز. 50

2-15-8 سلامت روان از ديدگاه اسلام. 50

2-16 پیشینه تحقیق. 52

2-16-1 پژوهش‌هاي انجام‌شده در داخل كشور. 52

2-16-2 پژوهش‌هاي انجام‌شده در خارج از كشور. 53

2-17 خلاصه فصل. 55

 

فصل سوم: مواد و روش تحقیق.. 57

مقدمه. 58

3- 1 نوع روش تحقيق. 58

2-3 روش جمع آوری داده ها58

3-3 جامعه آماری.. 59

3-4 نمونه آماری.. 59

3-5 ابزارهای اندازه گیری.. 59

3-5-1 پرسشنامه اضطراب امتحان. 60

3-5-2 پرسشنامه سلامت عمومی.. 60

3-6 نمره گذاري.. 60

3-7 روش تحلیل داده ها61

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل.. 64

4-1 مقدمه. 65

4-2 آمارهای توصیفی سلامت عمومي.. 65

3 4 يافته هاي استنباطي.. 66

 

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 73

5-1 مقدمه. 74

5-2 آزمون فرضیات.. 74

5- 3 محدوديت‏هاي تحقيق. 76

5-3-1 محدوديتهاي در اختيار محقق:76

5-3-2 محدوديتهاي خارج از اختيار محقق:76

5- 4 پیشنهادات کاربردی.. 77

5-5 پیشنهادهای پژوهشی.. 77

منابع و ماخذ. 78

پیوست ها99